Jongensdroom Posted 10 september 2013 Author Report Share Posted 10 september 2013 Alles staat en valt met het ontwerp, ik heb transmissielijnen die 36 Hz leveren bij 0 dB......... Die 35 Hz van jou, bij hoeveel dB is dat en welke speakers heb je? De 35Hz werd gehaald op een maar iets lagere sterkte dan de rest van het frequentiebereik. Hoeveel precies weet ik niet meer. De luidsprekers zijn Millon Phantom. Het is een relatief kleine vloerstaander met twee niet al te grote mid-bassen. Op papier gelooft haast niemand dat deze zo laag gaan (en strak). Het vorige model was ook al gemeten op 35Hz. Daar zaten de oude midwoofers nog in. De huidige drivers zijn een eigen ontwerp en zijn niet los te koop. Men heeft niet graag dat ik er reclame voor maak op fora, maar tot hier lijkt me er weinig verkeerd aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Jack,als je geen verstand hebt van speakerbouw moet jij je mondt dicht houden ,laat Spido maar eens wetenschappelijk gefundeerd bewijs aan komen met zijn naijling closed box. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Jack,als je geen verstand hebt van speakerbouw moet jij je mondt dicht houden ,laat Spido maar eens wetenschappelijk gefundeerd bewijs aan komen met zijn naijling closed box. mvg wol Spido zou gelijk hebben als hij zou zeggen dat sec de opgesloten lucht in de gesloten box zorgt voor een naijl-effect. Het alternatief is dan een oneindig grote box, of oneindige baffle. Hoe groter de box, hoe minder het na-ijl effect. De theorie van Translator was om de gesloten kast zo groot te maken, dat het na-ijl effect klein werd. De kast zou, volgens de advertentie, een theoretische Q van 0,5 hebben. Dat betekent in de praktijk een zeer zwak laag (-6 dB bij 60 Hz of zoiets). Zoiets klinkt dan vooral aardig in een betonnen bunker omdat de staande golven dan ook minder worden aangestoten. De geruchten gingen dat er een weerstand in serie met de woofer stond om zo electrisch de Q vervolgens weer te verhogen zodat er toch wat laag uitkwam. Op zichzelf een aardige methode om een weerstand in serie met een woofer te zetten (de nummer één reden waarom ls-kabels verschillend klinken), maar het klopt van geen kant met de Q=0,5 theorie. Maar als je zegt dat de gesloten box als systeem relatief teveel na-ijlt, dan is dat onzin, want alle andere systemen (basreflex, transmissielijn etc.) ijlen principieel meer na. Een hoornsysteem zie ik voor het gemak ook als gesloten. Wat het meeste voor boembas verantwoordelijk is is de kamer (staande golven). Daarna komt de transmissielijn of basreflexpoort. Daarom kan een basreflex in een gedempte kamer (veel houten panelen, glas, etc.) best strak klinken. En kan een grote gesloten kast in een rampen-akoestiek (kubusvormige kleine kamer met betonnen wanden en vloer/plafond) vreselijk boemerig klinken. Maar dat weet jij natuurlijk allemaal allang! En komt er vast geen bewijs van Spido... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Jack,schaf maar eens leer boeken aan die krijg je bij Elektor en ga dat maar eens lekker in lezen daar word je heel wat wijzer van Treshold heeft volkomen gelijk hij beschrijft dat super. Wollie weet heel veel en heel veel niks. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 september 2013 Author Report Share Posted 10 september 2013 Jack,als je geen verstand hebt van speakerbouw moet jij je mondt dicht houden ,laat Spido maar eens wetenschappelijk gefundeerd bewijs aan komen met zijn naijling closed box. mvg wol Wiel, iedereen mag zijn mening geven op een forum. Van een hoop gehakketak wordt niemand wat wijzer. En ik kan het weten, want ik ben een ervaringsdeskundige (op andere fora wel te verstaan) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 september 2013 Author Report Share Posted 10 september 2013 Spido zou gelijk hebben als hij zou zeggen dat sec de opgesloten lucht in de gesloten box zorgt voor een naijl-effect. Het alternatief is dan een oneindig grote box, of oneindige baffle. Hoe groter de box, hoe minder het na-ijl effect. De theorie van Translator was om de gesloten kast zo groot te maken, dat het na-ijl effect klein werd. De kast zou, volgens de advertentie, een theoretische Q van 0,5 hebben. Dat betekent in de praktijk een zeer zwak laag (-6 dB bij 60 Hz of zoiets). Zoiets klinkt dan vooral aardig in een betonnen bunker omdat de staande golven dan ook minder worden aangestoten. De geruchten gingen dat er een weerstand in serie met de woofer stond om zo electrisch de Q vervolgens weer te verhogen zodat er toch wat laag uitkwam. Op zichzelf een aardige methode om een weerstand in serie met een woofer te zetten (de nummer één reden waarom ls-kabels verschillend klinken), maar het klopt van geen kant met de Q=0,5 theorie. Maar als je zegt dat de gesloten box als systeem relatief teveel na-ijlt, dan is dat onzin, want alle andere systemen (basreflex, transmissielijn etc.) ijlen principieel meer na. Een hoornsysteem zie ik voor het gemak ook als gesloten. Wat het meeste voor boembas verantwoordelijk is is de kamer (staande golven). Daarna komt de transmissielijn of basreflexpoort. Daarom kan een basreflex in een gedempte kamer (veel houten panelen, glas, etc.) best strak klinken. En kan een grote gesloten kast in een rampen-akoestiek (kubusvormige kleine kamer met betonnen wanden en vloer/plafond) vreselijk boemerig klinken. Maar dat weet jij natuurlijk allemaal allang! En komt er vast geen bewijs van Spido... Altijd weer die verdraaide akoestiek . Thuis proberen, dat is alles bepalend. De luidsprekers moeten communiceren met de ruimte. Ja ..... daar heb ik wel een punt Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 De 35Hz werd gehaald op een maar iets lagere sterkte dan de rest van het frequentiebereik. Hoeveel precies weet ik niet meer. De luidsprekers zijn Millon Phantom. Het is een relatief kleine vloerstaander met twee niet al te grote mid-bassen. Op papier gelooft haast niemand dat deze zo laag gaan (en strak). Het vorige model was ook al gemeten op 35Hz. Daar zaten de oude midwoofers nog in. De huidige drivers zijn een eigen ontwerp en zijn niet los te koop. Men heeft niet graag dat ik er reclame voor maak op fora, maar tot hier lijkt me er weinig verkeerd aan. Ik heb even gegoogled, ziet er leuk uit, prijs van de drivers valt me echter mee, €275 per stuk. Ik betaalde 30 jaar geleden 300 gulden voor een Kef b200.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Ja ..... daar heb ik wel een punt Absoluut. Luidsprekers moeten worden ontworpen voor de ruimte waarin ze worden gebruikt. Gezellig sfeertje weer. Er komt vast en zeker veel wind aan, dan worden de jongens onrustig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Jack,als je geen verstand hebt van speakerbouw moet jij je mondt dicht houden ,laat Spido maar eens wetenschappelijk gefundeerd bewijs aan komen met zijn naijling closed box. mvg wol Lekker ongenuanceerd Wollie. Ik hoorde van een ex-forumlid dat jij een aardige kerel bent. Waarom merken wij dat hier niet? Of ben je gewoon een beetje op oorlogspad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Spido ,ik dacht dat je verstand hebt van speakers,bekijk eens de impuls van closedbox en de inpuls een BR box dan moet jij een kijken wat na ijlt. (...) Beste Wol, In een gesloten luidsprekerkast fungeert de luchtmassa als een veer. Ken jij iets dat sterker en langer na-veert dan een veer? In een goed reflexsysteem wordt diezelfde* energie omgezet in akoestisch output via de poort. En wat je omzet, ben je kwijt. Good riddance! * Zoals jij ongetwijfeld weet, werkt een goed reflexsysteem alleen als zodanig in het laagste bereik, waarin de eigenresonanties van de basunit en van de luchtkolom van belang zijn. En daar is ook de meeste energie voorhanden die, indien niét omgezet via Helmholz-resonantie / fasedraaiing, nog lang voor na-ijling kan zorgen. Van de opgesloten luchtmassa, wel te verstaan. Niet van de panelen, want die resoneren - zowel bij gesloten systemen als bij reflexsystemen - bij veel hogere frequenties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Beste Wol, In een gesloten luidsprekerkast fungeert de luchtmassa als een veer. Ken jij iets dat sterker en langer na-veert dan een veer? In een goed reflexsysteem wordt diezelfde* energie omgezet in akoestisch output via de poort. En wat je omzet, ben je kwijt. Good riddance! * Zoals jij ongetwijfeld weet, werkt een goed reflexsysteem alleen als zodanig in het laagste bereik, waarin de eigenresonanties van de basunit en van de luchtkolom van belang zijn. En daar is ook de meeste energie voorhanden die, indien niét omgezet via Helmholz-resonantie / fasedraaiing, nog lang voor na-ijling kan zorgen. Van de opgesloten luchtmassa, wel te verstaan. Niet van de panelen, want die resoneren - zowel bij gesloten systemen als bij reflexsystemen - bij veel hogere frequenties. Ik denk dat Wollie gaat zeggen: Jawel hoor, twee veren. En bewijs jij maar het tegendeel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 september 2013 Author Report Share Posted 10 september 2013 Ik heb even gegoogled, ziet er leuk uit, prijs van de drivers valt me echter mee, €275 per stuk. Ik betaalde 30 jaar geleden 300 gulden voor een Kef b200.. Zijn ze wel te koop dan? Ik dacht dat het slechts een prijsindicatie was. Morgen moet ik toch naar hen toe, ik zal het eens vragen. De B200 dat was vroeger een beroemde ovale driver. Die zat ook in de Kef 104. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 september 2013 Author Report Share Posted 10 september 2013 Lekker ongenuanceerd Wollie. Ik hoorde van een ex-forumlid dat jij een aardige kerel bent. Waarom merken wij dat hier niet? Of ben je gewoon een beetje op oorlogspad? Ik ga zaterdag in Veldhoven een bakkie met hem doen. Willy en Wollie aan de koffie. Ik houd jullie op de hoogte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Tl 200 ,aardig,aardig ,de beer is los in Veldhoven dus pas op :biggrin: :biggrin: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 september 2013 Author Report Share Posted 10 september 2013 Tl 200 ,aardig,aardig ,de beer is los in Veldhoven dus pas op :biggrin: :biggrin: Je herkent mij aan 4 bodyguards. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Jongensdroom,de ovale in de 104 is een passieve B139 en als je beetje afwacht krijg je ze nog de complete set 2 stuks B139 B200 en T27 voor een redelijke prijs en geen woeker prijs mvg wol wollie gaat besliste de Etude beluisteren ,daar heeft wollie in de jaren 80 leuke herineringen aan ,Audio Home in Eindhoven daar daar hadden ze vroeger geweldige hifi show,s.mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Tl 200 ,aardig,aardig ,de beer is los in Veldhoven dus pas op :biggrin: :biggrin: Wollie, blaffende beren bijten niet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Zijn ze wel te koop dan? Ik dacht dat het slechts een prijsindicatie was. Morgen moet ik toch naar hen toe, ik zal het eens vragen. De B200 dat was vroeger een beroemde ovale driver. Die zat ook in de Kef 104. idd een indicatie. B200 is rond,zie reactie van Wol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Wol is een aardige gast, en vaak heeft ie nog gelijk ook. Wanneer ik op een audioshow loop, kan ik de basreflex kasten bijna blind aanwijzen. Gesloten kasten stoten op een of andere manier de ruimte vervelende aan. Vooral wanneer de baspijp aan de achterkant zit (zoals bij mijn W/P's). Wat er in de kast gebeurt weet ik niet precies, maar ik heb altijd begrepen dat de baspijp alleen op de afstemfrequentie werkt. Voor de rest gedraagt een basreflexkast zich als een gesloten kast. Een heel mooi voorbeeld van een gesloten kast vind ik de MC luidspreker (het type wat ook bij Paul Demo staat). Bij m'n broer klinkt het laag ook fantastisch. En dat terwijl de kast nog niet af is (ontbreken van verstijvingsschotten en nog niet dicht gelijmd. Maar ook de basreflexen van Klaas vind ik prima werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 september 2013 Author Report Share Posted 10 september 2013 Jongensdroom,de ovale in de 104 is een passieve B139 en als je beetje afwacht krijg je ze nog de complete set 2 stuks B139 B200 en T27 voor een redelijke prijs en geen woeker prijs mvg wol wollie gaat besliste de Etude beluisteren ,daar heeft wollie in de jaren 80 leuke herineringen aan ,Audio Home in Eindhoven daar daar hadden ze vroeger geweldige hifi show,s. mvg wol Ach ja natuurlijk dat was de B139. Etude is dat van de Etude Kronos? Daar werd ik vroeger aardig opgewonden van. Leuke winkel die Audio . Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Gesloten kasten met een pijp Hans? dat is toch een basreflex? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 september 2013 Author Report Share Posted 10 september 2013 Wol is een aardige gast, en vaak heeft ie nog gelijk ook. Wanneer ik op een audioshow loop, kan ik de basreflex kasten bijna blind aanwijzen. Gesloten kasten stoten op een of andere manier de ruimte vervelende aan. Vooral wanneer de baspijp aan de achterkant zit (zoals bij mijn W/P's). Wat er in de kast gebeurt weet ik niet precies, maar ik heb altijd begrepen dat de baspijp alleen op de afstemfrequentie werkt. Voor de rest gedraagt een basreflexkast zich als een gesloten kast. Een heel mooi voorbeeld van een gesloten kast vind ik de MC luidspreker (het type wat ook bij Paul Demo staat). Bij m'n broer klinkt het laag ook fantastisch. En dat terwijl de kast nog niet af is (ontbreken van verstijvingsschotten en nog niet dicht gelijmd. Maar ook de basreflexen van Klaas vind ik prima werken. Hans ik begrijp het niet helemaal. Heb je het over gepoorte- of over gesloten systemen? (zie je eerste alinea). Waar gaat je voorkeur naar uit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Wie is Klaas nou eigenlijk !!!!! :biggrin: :biggrin: Basreflex heb je in verschillende vormen en constructie,s lees maar eens Klang und ton of Hobby hifi mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Wie is Klaas nou eigenlijk !!!!! :biggrin: :biggrin: Basreflex heb je in verschillende vormen en constructie,s lees maar eens Klang und ton of Hobby hifi mvg wol Staan er ook gesloten basreflexen in Wol? NB ik ga nu off-line, ik heb de pijp leeg, volgende week wordt ons huis zo ongeveer leeg gehaald ivm verbouwing.Moet al m'n lp's, cd's en dvd's nog inpakken. De set blijft hier wel, wil ik niemand anders met z'n vingers aan hebben zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Tl 200 wat is basreflex ,normaal gesproken verbind het via een pijp naar buiten en mijn ervaring is korte grote pijp is krachtig ga je meer naar het inpuls domein en langere dunnere buis gaat die dieper en dan gaat het meer in het fase domein. En dan heb je nog absorbers,en de een doet daar veel demping in en de andere doet daar weinig demping in. En eigenlijk moeten ze een speaker bouwen uit 2 delen de kast twee derde en waar de poort komt een derde en dat je dan in die eenderde kast 3 stuks maakt een met een lange pijp een met een half midden lange pijp en een met een korte pijp moet wel afgestemd worden ik ben overtuigd dat je dan een betere keus kan maken met een basreflex kast. Pas op dit is een proef boxen en als uiteindelijk beslist dan krijg je pas de complete speaker mvg wol Het gezeik in ruimtes begin altijd glabal vanaf 700 hz en lager Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts