Jump to content

Thorens Td 124 En Magnetisme

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Deze blijkt een ijzeren plateau te hebben dat MC elementen aan kan trekken. Andere plateau's zouden minder goed "klinken".

Een Benz Ace gaf meteen de geest en een Benz Glider zakte ook door zijn poten. Een Benz Gold bleek niet door te zakken, echter deze behoort volgens sommigen niet bij de besten. Wat is nu wijsheid? Ik wist niet dat plateau beperkingen oplegde bij de element keuze.

Ik heb op mijn Thorens een Ortofon spu gte,geen enkel probleem.

Maar het kan best zijn dat het met sommigge andere elementen problemen kan opleveren.

De SPU heb ik gehoord bij Hanze in Zwolle en dat klonk prima.

Misschien een iets dikkere mat gebruiken ??

Op een MC zitten nu eenmaal kloeke magneten. Maar kapot gaan zou eigenlijk toch niet mogen, omdat de body dan op de plaat komt te liggen en de naald in een sparing valt.

:)

Misschien een iets dikkere mat gebruiken ??

Op een MC zitten nu eenmaal kloeke magneten. Maar kapot gaan zou eigenlijk toch niet mogen, omdat de body dan op de plaat komt te liggen en de naald in een sparing valt.

:)

Met een dikkere mat zou de positieve werking van het plateau deels teniet gedaan worden. Zo ook een lichter aluminium plateau. Er is wel een geschikt plateau te koop, maar dat kost 1200,00. Zodra het plateau ging draaien, leek de aantrekkingskracht daarvan te vergroten.

Guest tubejack

Forumlid Endhigh van het Audiofreak forum had hetzelfde probleem..... tot haast wanhoop van iedereen. :wacko:

Het werd uiteindelijk een Benz Gold :)

De kogel is door de kerk: ik heb een Benz Gold besteld.
Argumentatie:
* een MC zal altijd sneller zijn dan een MM
* de Gold zakt niet door in de TD124 (deze is door een vriend al vaker ingebouwd)
* € 325,00 is nog betaalbaar.
* eerst eens luisteren hoe dit element in de nieuwe draaitafel en met de nieuwe Phono-amp. gaat klinken.
* later zijn eventuele upgrades altijd nog mogelijk, maar er is dan een referentiepunt (de Gold).
Uiteraard laat ik jullie weten hoe de uiteindelijke klank is.
Bedankt voor het mee nadenken.

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=30961.msg1482662#msg1482662

Nou hoop ik niet dat forumlid Endhigh en Jongensdroom een en de zelfde persoon is.  :blink:  Want... zijn reactie:

Ooh, maar dit element is maar tijdelijk. Het gaat dienen als uitgangspunt voor de totaalklank van de installatie. Daarna begint het hele circus weer van voor af aan.

Zandzakken voor de deur! :eek: Gelukkig was zijn portemonnee leeg :lol:

Forumlid Endhigh van het Audiofreak forum had hetzelfde probleem..... tot haast wanhoop van iedereen. :wacko:

Het werd uiteindelijk een Benz Gold :)

De kogel is door de kerk: ik heb een Benz Gold besteld.

Argumentatie:

* een MC zal altijd sneller zijn dan een MM

* de Gold zakt niet door in de TD124 (deze is door een vriend al vaker ingebouwd)

* € 325,00 is nog betaalbaar.

* eerst eens luisteren hoe dit element in de nieuwe draaitafel en met de nieuwe Phono-amp. gaat klinken.

* later zijn eventuele upgrades altijd nog mogelijk, maar er is dan een referentiepunt (de Gold).

Uiteraard laat ik jullie weten hoe de uiteindelijke klank is.

Bedankt voor het mee nadenken.

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=30961.msg1482662#msg1482662

Nou hoop ik niet dat forumlid Endhigh en Jongensdroom een en de zelfde persoon is.  :blink:  Want... zijn reactie:

Ooh, maar dit element is maar tijdelijk. Het gaat dienen als uitgangspunt voor de totaalklank van de installatie. Daarna begint het hele circus weer van voor af aan.

Zandzakken voor de deur! :eek: Gelukkig was zijn portemonnee leeg :lol:

Dat verbaast mij niet. Het schijnt een wereldwijd probleem te zijn. Mijn neef Pieter de Tweeter heeft er ook last van.

Ik heb wel eens gehoord dat de emoties op fora hoog op kunnen lopen. Gelukkig is dat hier niet het geval.

Guest tubejack

Dat verbaast mij niet. Het schijnt een wereldwijd probleem te zijn. Mijn neef Pieter de Tweeter heeft er ook last van.

Ik heb wel eens gehoord dat de emoties op fora hoog op kunnen lopen. Gelukkig is dat hier niet het geval.

Problemen verdwijnen, waar acceptatie begint.  Dat keuzes consequenties hebben.

Voor de TD-124 betekend dat, dat niet alle elementen kunnen.  Als je dat niet wil, moet je een andere draaitafel nemen.

Problemen verdwijnen, waar acceptatie begint.  Dat keuzes consequenties hebben.

Voor de TD-124 betekend dat, dat niet alle elementen kunnen.  Als je dat niet wil, moet je een andere draaitafel nemen.

Daar ben ik te laat achter gekomen. Aan spijt heb je ook niets.

Men leze http://octaveaudio-usa.com/products/mainPlatter/

Ortofon SPU heeft vaak het loodje gelegd op het originele gietijzeren plateau van een TD124.

Eén van de vele verbeteringen van TD125 en TD126 ten opzichte van TD124 was het zware niet-magnetische (zinklegering) draaiplateau.

Gehoormatig was het lichtere plateau geen verbetering. De 126 MK (ik dacht) III schijnt zelfs zeer slecht te zijn. Zelf heb ik het nooit kunnen horen;

"don't shoot the Messenger". Op internet vind je Ranking Lists waarin staat dat de 124 superieur is aan zijn opvolgers. Misschien kan Hanze Hifi uit Zwolle je er meer over vertellen. Ik ben geen Thorens kenner. 

n.b. Vermoedelijk gaan wij het niet eens worden, daarom geef ik er de voorkeur aan deze discussie te stoppen.

Guest tubejack

Zoveel mensen zoveel meningen.  Gelukkig zijn we niet hetzelfde :)

Maar waar heb je die info vandaan?  Welke bron? Dat Hanze een van de Thorens TD-124 kenners is, is bekent.

Zoveel mensen zoveel meningen.  Gelukkig zijn we niet hetzelfde :)

Maar waar heb je die info vandaan?  Welke bron? Dat Hanze een van de Thorens TD-124 kenners is, is bekent.

Henk uit Sneek weet ook wat een 124 kan, al verkoopt hij liever nieuwe draaitafels. Hanze komt overigens naar Veldhoven.

Als je op Google intikt "ranking Thorens", of "best Thorens" komt er zeer veel info te voorschijn. Ook van mensen die nagenoeg al die tafels hebben. 

Men geeft verder aan dat vergelijken moeilijk is, vanwege variabelen zoals arm en element.

Thorens is destijds gestopt met de 124, omdat deze handgemaakte machines onbetaalbaar dreigden te worden.

Zit je per sé aan MC vast?

Er zijn ook zeer fraaie MMs en MIs te koop ...... Musicmaker III, Goldring 1022/1024, een hele range Soundsmith ..... en nog wel meer.

Ik heb zelf enkele Soundsmith elementen in huis gehad w.o. de (duurste MI) Voice maar ook de goedkopere Bohème en moet zeggen dat ze de fijnheid van MC combineren met de ballen van MM. Voordeel is ook dat de phonostage van een simpeler ontwerp kan zijn c.q. geen step-up trafo's nodig heeft.

Erg aanbevolen, helaas is er hier momenteel geen importeur van maar hier en daar zijn ze nog wel te vinden bij sommige dealers.

Maar hoe kan het dan,dat ik geen problemen heb met mijn Ortofon spu op de 124.

Daar zit ook een zwaar ijzeren plateau op daar ligt weer een alu plateau op en een orginele mat.

De importeur Wilde niet met de prijsverhoging van de fabrikant mee gaan. Lijkt me geen verkeerd besluit als je dan in een prijssegment terecht komt waar ander keuzes misschien beter zouden zijn.

Die prijsverhoging hebben ze ook bij de Denon elementen doorgevoerd. Een DL-110 kost nu €239 (was €139), een DL-103 zit op €299 (was €189) en de deze week ben ik ook weer en DL-160 tegengekomen voor €399 (was €179). Die was uit productie, maar ik heb het idee dat ie weer terug is. Alleen voor die prijs zijn er echt wel andere kapers op de kust.

De importeur Wilde niet .....

ROFL! :D

Peter: het extra aluminium plateau en de mat zorgen er kennelijk voor dat je geen problemen hebt met de SPU.

Overigens zijn er nogal wat verschillende versies van, misschien hebben ze dan ook verschillende magneet-sterkten.

Zit je per sé aan MC vast?

Er zijn ook zeer fraaie MMs en MIs te koop ...... Musicmaker III, Goldring 1022/1024, een hele range Soundsmith ..... en nog wel meer.

Ik heb zelf enkele Soundsmith elementen in huis gehad w.o. de (duurste MI) Voice maar ook de goedkopere Bohème en moet zeggen dat ze de fijnheid van MC combineren met de ballen van MM. Voordeel is ook dat de phonostage van een simpeler ontwerp kan zijn c.q. geen step-up trafo's nodig heeft.

Erg aanbevolen, helaas is er hier momenteel geen importeur van maar hier en daar zijn ze nog wel te vinden bij sommige dealers.

Ik zit niet aan MC vast, maar ik dacht dat deze altijd sneller kunnen reageren omdat ze lichter zijn. Een bepaalde Soundsmith (MM) zou ook uitstekend moeten zijn!? Maar dan praat je over zo'n 1000,00. Volgens Henk uit Sneek zou een Lyra Delos (MC) heel goed kunnen. Ik heb deze bij TubeJack gehoord en dat klonk prima. Momenteel heb ik ook flink last van de recessie, waardoor een ander element er voorlopig niet in zit. Is het niet zo dat een MC altijd gedetailleerder klinkt dan een MM? Het is een heel gedoe. Eerst had ik een te lichte arm, een SME Series III en nu weer een magnetisch plateau. Wat een luxe problemen allemaal. Ronald uit Utrecht weet overigens ook zeer veel van Thorens.

ROFL! :D

Peter: het extra aluminium plateau en de mat zorgen er kennelijk voor dat je geen problemen hebt met de SPU.

Overigens zijn er nogal wat verschillende versies van, misschien hebben ze dan ook verschillende magneet-sterkten.

Ja,dat zou een plausibele verklaring kunnen zijn.