Jump to content

Sherazade

carl
 Share

Recommended Posts

Ik was laatst weer eens door mijn CD collectie aan het struinen. Ik heb een zeer oude CD van Sherazade die ik niet echt goed vind klinken terwijl het werkelijk prachtige muziek is.. Hebben jullie suggesties voor een alternatief. Ik wil er wel bij zeggen dat ik niet houd van te gepolijste opnamen. Ik zal zelf ook nog eens even kijken in mijn zoldercollectie LP's.

Wat bedoel je met een alternatief? Mooie klassieke muziek of een andere uitvoering van Sherazade?

Als het om (oude) klassieke muziek gaat dan kan ik je de RCA Living Stereo SACD serie aanbevelen.

Koop niet de gewone cd versie die is echt veel minder...

Echt super opname ls Stokowski Rhapsodies, Die is wat mij betreft het mooiste van de serie.

De meeste opnames zijn uit de jaren 50 en 60 en ook de cd laag ( als je geen SACD speler ) hebt klinkt geweldig.

Hier een linkje waar ze deze nog verkopen:

http://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_noss?__mk_de_DE=%C3%85M%C3%85Z%C3%95%C3%91&url=search-alias%3Daps&field-keywords=rca%20sacd

Ik was laatst weer eens door mijn CD collectie aan het struinen. Ik heb een zeer oude CD van Sherazade die ik niet echt goed vind klinken terwijl het werkelijk prachtige muziek is.. Hebben jullie suggesties voor een alternatief. Ik wil er wel bij zeggen dat ik niet houd van te gepolijste opnamen. Ik zal zelf ook nog eens even kijken in mijn zoldercollectie LP's.

Natuurlijk heb ik een suggestie.

De beste opname en uitvoering is die van het Concertgebouw orkest o.l.v. Kondrashin met als violist Herman Krebbers op Philips.

Natuurlijkl heb ik een suggestie. De beste opname en uitvoering is die van het Concergebouworkest olv Kondrashin met als violist Herman Krebbers op Philips.

De Lp versie is fantastisch

Op aanraden van Hansko heb ik een tijd geleden die uitvoering van het Koninklijk Concertgebouworkest (Kondrashin, Krebbers) gekocht.

Sherazade kwam op dit forum al eerder aan de orde, en ik schat de muzikale adviezen van Hansko hoog in, ja zeer hoog.

Die uitvoering is inderdaad heel goed. Heel beheerst, gedisciplineerd, bekwaam en beschaafd gespeeld, en prachtig opgenomen.

Ik heb in mijn platenkast nog twee andere uitvoeringen:

de opname van het Armeens Nationaal Orkest in een Kruidvat box met tal van andere prachtwerken van Rimsky-Korsakov;

en de uitvoering van het Boston Symphony Orchestra onder leiding van Sejji Ozawa.

Beide versies zijn wat ruwer, wat ongepolijster, wat mysterieuzer, wat oosterser dan die van Het Concertgebouworkest... en eigenlijk naar mijn primitieve smaak ook wat spannender en enerverender.

Hij ziet er inderdaad uit als een knappe uitvoering van Richard Gere. Maar we zijn allebei (denk ik) hetro. Het was meer de drank en verhalen uit onze jeugd waarvan ik niet altijd de afloop kende.