mumsoft Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Heeft iemand al eens die vermeende invloed van het element op de gelijkloop gehóórd? Of zijn we weer een theoretisch probleem aan het oplossen? Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Er wordt geen synchroon motor gebruikt maar een motor die juist die regelbare weerstand nodig heeft om op het juiste toerental te komen. Om nog even op die viscositeit terug te komen. Zo als je zelf goed weet moet elk glij lager zo mimogelijk energie opnemen. bij de juiste toepassing met het juiste smeermiddel zal dit in een platenspeler minimaal zijn en doorgaans bij een goed ontworpen lager niet hoorbaar zijn. door je smering te verslechteren (aanpassen viscositeit) zal er meer energie in het lager moeten worden opgenomen. Deze energie zal zich uiten in een hogere warmte ontwikkeling in het lager. Meer energie in het lager vangen = meer trillingen = meer warmte in het lager = minder genieten van de muziek. Maar daar jij je vak van het meten hebt gemaakt aan technische installaties zou dit geen nieuws voor je hoeven te zijn. Een ieder weet immers dat energie ergens naar toe moet en vaak via trillingen om gezet wordt in warmte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Niet gehoord, wel geprobeerd te meten. Toen begreep ik waarom ik het niet hoor.Toegestaan ook afhankelijk van de gespeelde muziek en de kwaliteit van de tafel Met name strijkers en piano zijn stukken waar het bij op kan vallen.Heb je een goede tafel dan zal dat effect minder waarneembaar zijn dan bij een Flut tafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 21 september 2013 Members Report Share Posted 21 september 2013 Heeft iemand al eens die vermeende invloed van het element op de gelijkloop gehóórd? Of zijn we weer een theoretisch probleem aan het oplossen? Marc Jawel hoor, dit heb ik ooit als experiment eens samen met Audiofreak uitgeprobeerd, een Fat Bob exact op snelheid ingeregeld (wat zo mooi kan met die motorsturing) en daarna een plaat opgezet en wederom gemeten. Wat denk je? Met de naald in de groef loopt hij dus net te langzaam... Zet dan bijvoorbeeld eens de plaat Breaking Silence op van Janis Ian, en ineens gaat die gitaar dus net een beetje janken tijdens het uitsterven. Nu weet je gelijk waarom je de snelheid altijd moet inregelen met de naald in de groef of waarom Haudio vroeger altijd zij ''net iets te snel inregelen met zo'n stroboscoop plaatje.'' Dan loopt hij weer precies (om het zo maar even te noemen) goed met de naald in de groef. Het is dus meetbaar, en hoorbaar! Nog even over de motor van Sonore AC, veel willen ze er nog niet over kwijt, maar noem het gemakshalve maar gewoon een magneet-motor. Ik zit er over te denken om hier een keer een soort van workshop voor te organiseren, hier zal ik eens met Hans v. L. over brainstormen, dat is misschien wel leuk voor zijn Audio Club locatie, en dan als eerste High-End Forum dag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 O, dat lijkt me leuk en wil ik wel eens meemaken. Ik was en ben zo blij met mijn Dual 604 als upgrade vanaf mijn 1215, dat ik misschien ten onrechte denk dat het niet beter kan qua gelijkloop. Fijnregeling gaat hier ook gemakkelijk met de naald in de groef. Draait in mijn oren spatgelijk. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Ik denk het niet,maar misschien ook wel. Vermoedelijk is die invloed op het element wel te zien op een scoop,maar niet te horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Nu dat duidelijk is vraag ik me af hoe die elektrische rem precies werkt en waarom het nut heeft. Dacht eigenlijk dat jij dat wel zou weten? http://en.wikipedia.org/wiki/Eddy_current_brake Zo'n ding zat vroeger ook in een KWh meter met draaischijf om hem te kalibreren en het wordt ook op op sommige toonarmen gebruikt voor de demping (van de gymball) . Het effect is i.d.d. hetzelfde als visceuse demping, zei het dat het niet veroudert. Visceuse demping in het lager kan natuurlijk ook zoals je aangeeft maar ik heb persoonlijk toch liever niet dat de verlieswarmte daar terecht komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 IK heb meetplaten 1 khz en ik meet 998, 995.1002 1004 op de zelfde toerentaal dus ik denk niet dat elke plaat met juiste snelhed is opgenomen . mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Absolute snelheid is ook niet relevant Wiel. Als hij maar constant is. Een goed getraind musicus met een absoluut gehoor kan een afwijking horen van maximaal 2 -5 centi toon en een gewoon sterveling blijft steken bij 20 centi toon als ie zijn best doet en sommigen horen een afwijking van een halve toon (100 centi toon) niet eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Je maakt daarmee qua toerental een wat "stijver" systeem, dat is alles. Dat is niet nieuw en vaker geprobeerd en is toch niet blijven beklijven. Dus variaties in wrijving van hetzij lager of i.d.d. door groefmodulatie wordt er minder van. Maar eerlijk gezegd heb ik daar nooit een probleem mee gezien bij de betere tafels. En bij zoiets moeten variaties in motorkoppel en van het tegenkoppel van de rem zelf ook nihil zijn, anders is het middel erger dan de kwaal. Herinner je nog onze experimenten destijds met Kraus v. B. met het verschil tussen 1 en 3 motoren en het TDS lager op zijn Fat Bob? Als het goed is moet dat hier nog wel ergens staan. Daar staat numeriek nog de gemeten afwijking en variatie van zijn tafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 IK heb meetplaten 1 khz en ik meet 998, 995.1002 1004 op de zelfde toerentaal dus ik denk niet dat elke plaat met juiste snelhed is opgenomen . (...) Waarschijnlijker is het dat die 1kHz op de meetplaat wel klopt, maar dat je draaitafel niet constant genoeg loopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Spido ,verschillende meet platen just on time mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Zou goed kunnen Wiel maar de NAB en RIAA tolerantie voor de snelheid bij het snijden is ± 0,1% Jouw platen zitten daar beduidend boven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Dus als ik het goed begrijpt zijn de meet elpee,s niet goed omdat die boven de 0.1 procent zijn of kan het ook aan de riaa corectie liggen mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 21 september 2013 Members Report Share Posted 21 september 2013 Veroorzaakt een te laag toerental jank? Dat zeg ik ook niet, de uitstervende toon van de gitaar in deze opname gaat janken (waarbij janken misschien wat overdreven is, maar het is geen vaste toon meer)... Niet aan gedacht. Ik ben eigenlijk benieuwd of er ook een soort regelsysteem aan hangt en vooral waarom het nut zou hebben. Daarom zou ik graag zien dat Sonore AC hier wat licht op schijnt, tot nu toe komt hij alleen langs om mee te lezen. Dat doet hij als hij zich daartoe geroepen voelt! Voorlopig houden we het op het organiseren van een workshop in deze materie, ik zou zeggen, kom daar dan ook heen als het zo ver is... Kun je ook gelijk het effect zien van een las e.d. op een snaar, dit heeft hij ook al laten zien op de X-fi, ook daar loopt bijvoorbeeld een metertje voor mee in de opstelling! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Dus als ik het goed begrijpt zijn de meet elpee,s niet goed omdat die boven de 0.1 procent zijn of kan het ook aan de riaa corectie liggen mvg wol Ze zijn i.i.g. slechter dan welke andere commerciële plaat. Of dat nou de Dolly Dots of de Bee Gees zijn Met de RIAA correctie heeft dat niets te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Arden.moet je wel op tijd melden want ik werk veel op zondag mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Potjr, ik heb het begrepen,ik dank je voor de uitleg. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Het is niet erg hoor Wiel Welke platen zijn het? Meen dat de Cardas LP ook niet nauwkeurig is. En verder maakt het uit of waar de tracks staan op de LP, aan de binnenkant of aan de buitenkant. Dat beïnvloed ook de snelheid enigszins als je zo nauwkeurig gaat kijken. Beste is om tegelijkertijd de snelheid met een stroboscoop schijfje in de gaten te houden. Bij 33 1/3 T/m is een afwijking van 0,1% een verschuiving van 6 streepjes per minuut. Het lichtnet varieert ook ongeveer 0,1% dus dat maakt maximaal 12 streepjes per minuut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Potjr,ik me kan herrineren Jan Kool, Die engelse van 40 of 50 euro,s en nog meerdere een duitse ,maar is wel 3 tot 4 jaar geleden ,ik zal tzt zoeken mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 21 september 2013 Members Report Share Posted 21 september 2013 Arden.moet je wel op tijd melden want ik werk veel op zondag mvg wol Komt goed hoor Wol, Cock vindt het ook een fantastisch idee (hij verteld het liever tijdens zo'n workshop als dat hij het op moet schrijven voor een forum), maar het hangt ook af van wanneer Arnold kan. Die zit met einge regelmaat op booreilanden om daar problemen op te lossen (en raad eens..., die waar niemand uit kan komen), dus iets dergelijks kunnen we niet op een 2 weken-termijn organiseren. Zelf denk aan ergens in november, maar dat het gaat gebeuren, dat staat reeds vast! Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Kun je ook gelijk het effect zien van een las e.d. op een snaar, ...Je leest niet mee? Dat deden we Hear al in 2006.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Cock vindt het ook een fantastisch idee (hij verteld het liever tijdens zo'n workshop als dat hij het op moet schrijven voor een forum)Het eerste is begrijpelijk, het laatste is nou weer jammer. Qua technologie is er niets nieuws onder de zon, de toegepaste principes zijn hier al heel lang bekend, het gaat hoogstens over de uitvoering. Ik verwacht niet dat men tijdens een workshop zit te wachten op discussies over technische principes, meettechnieken en ander technisch geneuzel waarin na tien seconden het gros van het gezelschap de discussie niet meer kan volgen. Het gaat tijdens zo'n workshop hoogstens over nut, noodzaak, hoorbaarheid, prijs en levertijd van zo'n contraptie en ik heb eerlijk gezegd geen zin in verkoopverhaaltjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 21 september 2013 Members Report Share Posted 21 september 2013 Je leest niet mee? Dat deden we Hear al in 2006.... Meelezen al jaren, maar misschien moeten we het eens hebben over goed lezen, en bij quoten zorgen dat je ook quote wat er gezegd werd? Ik geloof dat ik mijzelf altijd redelijk duidelijk uitdruk, maar blijkbaar heeft een enkeling daar toch steeds moeite mee. Dus nogmaals, in de Sonore AC opstelling van de draaitafel (zoals dit was te zien tijdens de X-fi) loopt er altijd een meter mee waarop je iedere oneffenheid kan aflezen. Ook een las op een snaar dus, krijg je er gratis bij zonder enige vorm van laboratorium opstellingen! Gewoon een ander snaartje erop, en kijken maar. Moet je er voor de leut trouwens eens zo'n Silence Belt omheen leggen, blijkt die opeens niet zo heel erg Silence... Wat ze allemaal nog meer kunnen laten zien, zullen we dat maar voor die workshop houden? Grote kans dat er nog voor veel verbaasde gezichten gaat worden gezord. Dus daar nog even over: Het eerste is begrijpelijk, het laatste is nou weer jammer. Qua technologie is er niets nieuws onder de zon, de toegepaste principes zijn hier al heel lang bekend, het gaat hoogstens over de uitvoering. Ik verwacht niet dat men tijdens een workshop zit te wachten op discussies over technische principes, meettechnieken en ander technisch geneuzel waarin na tien seconden het gros van het gezelschap de discussie niet meer kan volgen. Het gaat tijdens zo'n workshop hoogstens over nut, noodzaak, hoorbaarheid, prijs en levertijd van zo'n contraptie en ik heb eerlijk gezegd geen zin in verkoopverhaaltjes. Er is dus wel degelijk wat nieuws onder de zon, het lijkt er hier nu bijna even op of de aarde weer plat is! Zo te lezen heb je ook nog nooit met Cock te maken gehad, een minder commercieel ingesteld iemand als hij moet ik nog tegenkomen. Buiten dat, juist hij weet in Jip en Janneke taal precies duidelijk te maken wat hij nu eigenlijk bedoeld. Hij verteld het alleen liever als dat hij het opschrijft. Misschien toch echt een keer tijd voor RAVON om achter dat veilige computerscherm vandaan te komen en eens in the real life omringd door derden een discussie aan te durven gaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Die Cock is inderdaad een kanjer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts