Jump to content

Dac Van 1500 Euro, Welke?

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

En ook, die 'hoge' resoluties zijn er voor de unhappy few, de audiofielen. Om die een beetje tevreden te houden gaat men wellicht ook meer aandacht schenken aan het masteringproces.

En ook stellen die 'hogere' (lees; drukkere) resoluties meer eisen aan de apparatuur. Niet elke DAC die 192 Khz aankan, klinkt daarmee ook vanzelf lekkerder.

Marc

Bedankt voor al jullie reacties, Ik zit even in een dipje. Hoe heb ik mij zo kunnen vergissen in Cees Ruijtenberg. Dat vind ik nog het ergste want dat overkomt me zelden. Wat zou de werkelijke reden zijn van zijn terugtrekken. Het ging slechts om de kast van het apparaat. De bovenplaat had nog 4 schroeven en voorop zouden wat minder mooie knoppen zitten, Het binnenwerk zou helemaal nieuw worden.Dan pak je toch even een andere kast. Je laat toch niet een klant de dupe zijn van jouw fout. Ik ben blij dat ik nog niet betaald heb. Iets klopt er hier niet en dan gaat het meestal om geld.

Vorig jaar had ik een zakelijk gesprek met hem. Hij verkoopt het meest in het buitenland. Nederland is voor hem niet interessant. In Amerika zijn de dac's gratis getest in bladen en daar komen veel orders vandaan. Deze bladen liggen op de vele vliegvelden. Alles is helemaal uitgekiend.

Ik ben echt blij dat ik mijn geld niet kwijt ben. Wat gebeurt er als zo'n bedrijfje failliet gaat. Zou iedereen zijn geld dan kwijt zijn? Je moet eerst betalen en dan pas wordt je apparaat gebouwd. Hoe krijg je eigenlijk iedereen (inclusief mij zelf) zo gek? Het zijn toch die lovende testen in bladen en het vooruitbetaalsysteem, suggereert ook een beetje dat het een voorrecht is om er een te mogen kopen.

Hij wil nog eens komen demonstreren bij Audioclub Oost-Brabant. Daar wil ik lid van worden. Ga ik deze meneer  eens vragen of hij altijd zo met mensen om gaat en of hij zelf ook zo behandeld wilt worden. Daar wil ik graag een avond vrij voor nemen. Tot zover Metrum Acoustics.

Misschien is ie teruggefloten door anderen in het bedrijf en heeft een van de technici geroepen "Ben je nu helemaal belazerd" :D Proto's gaan vrijwel nooit de deur uit behalve voor testdoeleinden. Doorgaans moeten die in het bedrijf blijven voor eventuele latere referentie. Verder voldoen proto's doorgaans (nog) niet aan de CE eisen en mag het niet op de markt komen. Al is dat wel erg van elastiek.

Misschien is ie teruggefloten door anderen in het bedrijf en heeft een van de technici geroepen "Ben je nu helemaal belazerd" :D Proto's gaan vrijwel nooit de deur uit behalve voor testdoeleinden. Doorgaans moeten die in het bedrijf blijven voor eventuele latere referentie. Verder voldoen proto's doorgaans (nog) niet aan de CE eisen en mag het niet op de markt komen. Al is dat wel erg van elastiek.

Teruggefloten  zou kunnen, maar de directeur is de baas. Er is zelfs geen alternatief geboden, dat is toch amateuristisch. Het is duidelijk dat Metrum niets om hun klanten geeft. Kennelijk kan men zich dat permitteren. Dat heeft Cees vast helemaal uitgerekend. 

Misschien wil ik nog een laatste bericht naar hen sturen waarin ik mijn ongenoegen uit. Maar waarschijnlijk veegt men daar de kont mee af. Misschien vraag ik "Endhigh" ^_^  wel een reactie te sturen op hun klant-onvriendelijke beleid. We denken er nog even over na.

Tja, pech en niet zo netjes van Metrum. Aan de andere kant: zo'n special zou later wel lastig door te verkopen zijn. 

Wat hi-res betreft: boven de 96 kHz is voor normale stervelingen geen verschil meer hoorbaar, maar het verkoopt wel ("meer is beter").

Overigens vind ik hi-res opnames over het algemeen wel beter klinken en dat komt voor een groot deel ook omdat er meer zorg aan besteed is. (en zo kan een 16/44.1 opname die met zorg is opgenomen ook verbluffend goed klinken)

Een tweede reactie van Metrum Acoustics;

Wij hebben u geinformeerd op basis van vermoedens tijdens de beurs, echter om kwaliteitsredenen(zoals eerder aangegeven) zijn wij daarom niet in staat u het product aan te bieden zoals voorgesteld. Overigens is het langs rechtswegen zo dat beide partijen van een overeenkomst kunnen afzien binnen een termijn van 14 dagen. Hopende u hiermede van voldoende informatie te hebben voorzien.

Ik:  Men verkoopt vermoedens. Zou dat goede handel zijn?

Ik ben geen jurist, maar is dit wel zo? Meestal beschremt de wet de koper (iig bij internet en deur verkoop heb je 7 dagen bedektijd)

http://www.wetrecht.nl/de-mondelinge-overeenkomst/

Niet dat ik denk dat je er vrolijk van wordt als je dit wettelijk gaat afdwingen. Er zijn mooie DACs zat te koop.

http://www.high-endforum.nl/topic/13932-dacs-dacs-en-nog-eens-dacs/

Teruggefloten  zou kunnen, maar de directeur is de baas. Er is zelfs geen alternatief geboden, dat is toch amateuristisch. Het is duidelijk dat Metrum niets om hun klanten geeft. Kennelijk kan men zich dat permitteren. Dat heeft Cees vast helemaal uitgerekend. 

Beetje raar i.d.d. Normaliter als iets niet volgens afspraak verloopt, los je dat in goed overleg en coulant op. Formeel reageren en je beroepen op juridische punten doe je pas als er flinke onenigheid is ontstaan, of b.v. bij wanbetaling.

Maar hier is helemaal niets geleverd of nader overlegd begrijp ik uit je verhaal. Ik vermoed dan ook dat ze er intern behoorlijke heibel over gehad hebben en doorronkt in de brief naar jou toe. Zo’n brief is klant-onvriendelijk en zakelijk nogal amateuristisch.

Wees i.d.d. maar blij dat je er finacieel geen schade door lijdt.

(...) Spido heeft volkomen gelijk ,er een cd speler met tda 1541 vragen ze iets van 8000 euro,s omdat ze een goed verhaal hebben

Voor alle duidelijkheid, indien nodig:

Ik heb niet willen aangeven dat € 1500,- voor een DAC te duur is,

of dat € 1500,- voor een DAC te goedkoop is...

Ik vroeg me alleen maar af, waarom een DAC € 1500,- zou moeten kosten.

(Als iemand een DAC voor € 1500,- verkoopt, terwijl hij maar € 1000,- hoeft te kosten... wordt die DAC dan beter?

En wanneer iemand een DAC voor € 1500,- verkoopt, terwijl hij maar € 500,- hoeft te kosten... wordt die DAC dan véél beter?)

Ik vraag me af of het nu een gebruikte DAC moet zijn of een nieuwe (gezien het misgaan met de Metrum). En dan is er ook nog de vraag of het een USB DC moet zijn, ofdat ie de mogelijkheid tot USB heft en verder gewoon COAX, TOSLINK of eventueel AES/EBU moet hebben. Met andere woorden, wat wil je op die DAC aansluiten? WIl je gaan streamen, of is het enkel om je cd-speller een boost te geven?

Spido, je bent zelf fabrikant, dus hoe kijk je zelf tegen de prijsstelling aan van een product? Daarbij hoe kan de consument zien dat een DAC de 1500 euro waarmaakt in productiekosten en marge?

Beste Ivan10,

Spido is géén fabrikant. 

Wat prijsopbouw betreft: voor normale producten, die bedoeld zijn voor normale mensen, zijn er vuistregels waarin de prijzen van materialen, grondstoffen, inkoop van onderdelen en halffabrikaten, diensten, octrooien, ontwikkeling, arbeidstijd, management, outillage (werkplaats, apparatuur, machines), voorraadbeheer, magazijn, vervoer / distributie, administratie en boekhouding, marketing, reclame en publiciteit, service & nazorg en nog diverse andere kosten, samen met de te verwachten winstmarges voor fabrikant en tussenhandel, tot een concurrerende prijsstelling moet voeren. In feite is dit een kostprijs-georiënteerde prijsstelling.

Voor high-end producten ligt het allemaal heel anders. Hier is de kostprijs in veel gevallen slechts een onbelangrijk deel van de verkoopprijs.

De verkoopprijs dient dermate hoog te worden gesteld, dat zeer hooggespannen - ja zelfs óverspannen - verwachtingen bij de consument worden gewekt.

Hierbij treden niet-rationele psychische effecten op, waaronder obsessieve compulsiviteit, bewustzijnsvernauwing en auto-suggestibiliteit. De consument vereenzelvigt zich met het begeerde high-end product, waarvan hij de veronderstelde superieure kwaliteit ziet als bevestiging van zijn eigen superieure oordeelsvermogen of smaak.

De prijs van high-end is dus gewoon wat de gek er voor geeft.

Spido heeft overigens diverse DACs in huis.

Die zitten ingebouwd in diverse CD en DVD/Alles-spelers.

Ze hebben niet veel gekost en doen het allemaal voortreffelijk.

..............hoe kan de consument zien dat een DAC de 1500 euro waarmaakt in productiekosten en marge?

Dat is eigenlijk niet relevant voor de consument die op zoek is naar een goede DAC. DAC's kun je zo duur maken als je wilt en zo goedkoop maken als wilt. De verkoop prijs zegt weinig over het klankmatig resultaat is mij toch wel gebleken. Er zijn wel klankmatige verschillen maar ik kan daar geen relatie tot de prijs in ondekken.

Ik vind de vraagprijs voor de Northstar DAC 32 stevig, de DAC is al 4 jaar uit, kostte nieuw 1799. Vraag me wel een beetje af of je dat nog wel zou willen... Een demo klinkt leuk maar hoe lang staat hij daar al?

Daar heb ik de winkelier mee geconfronteerd en hij schreef terug, dat een oude Stradivarius ook niet erg is. Mij ontgaat de logica en ik heb afgehaakt.

Je vergeet dat er steeds meer hoge resolutie opnamen beschikbaar komen. Voor ons audiofielen zal dat alleen maar toenemen.

De USB ingang van mijn dac kan alleen 24 bits 96 kHz. Ik moet daarom een aantal muziekstukken terug brengen in resolutie om ze te kunnen draaien. Nou doet JRiver dat automatisch zonder het origineel aan te tasten, maar toch...

:)

:)

Hans, ik begin niet graag gelijk al met een beperking.

Gewoon verder zoeken totdat je een goede aanbieding ziet. Ik heb mijn Dac (April Stello 220Mk2) gekocht van 1500 voor 750 euro, terwijl ie maar net maar dan 1.5 jaar oud was. En gewoon bij een reguliere winkel ( http://www.beterbeeldengeluid.nl/ ). En ze brachten m gratis bij me aan huis, compleet met doos en alles.

Overigens dit: http://www.beterbeeldengeluid.nl/producten/stereo/stereo-electronica/resolution-audio/cantata-music-center

is ook een zeer mooi apparaat (wel een beetje boven je prijs, maar als je ook een cd speler nodig hebt... Oops zeg maar flink, dacht dat ie 4000 kostte,maar zie dat nu 6000 is)

Ik vermoed dat ze de boodschap al binnen hebben.

Dat zou zeker kunnen. Fritz van STS was er vorige week ook als de kippen bij.

Verder heb ik hun emails her en der verspreid. Ik wil voorkomen dat anderen op deze manier behandeld worden. Gelukkig ken ik veel mensen en die wil ik waarschuwen.

Ik kan er niet tegen als je voor de gek wordt gehouden.

Voor alle duidelijkheid, indien nodig:

Ik heb niet willen aangeven dat € 1500,- voor een DAC te duur is,

of dat € 1500,- voor een DAC te goedkoop is...

Ik vroeg me alleen maar af, waarom een DAC € 1500,- zou moeten kosten.

(Als iemand een DAC voor € 1500,- verkoopt, terwijl hij maar € 1000,- hoeft te kosten... wordt die DAC dan beter?

En wanneer iemand een DAC voor € 1500,- verkoopt, terwijl hij maar € 500,- hoeft te kosten... wordt die DAC dan véél beter?)

Oke, nu begrijp ik wat je bedoelde. (dat is altijd lastig op papier).

Ik ben een open boek, dus daar gaat ie:  Dac's zoals Weiss Dac2, Metrum Heks ;)  (komt even wat moeilijk mijn strot uit), North Star Extremo en PS Audio PWB zijn volgens velen toppers in de prijsklasse tot een paar duizend euro per stuk. Mijn redenatie is, als ik een mooie tweehands kan kopen voor € 1500,00 dan heb ik iets wat echt goed is. Vervolgens kwam Metrum met € 1500,00 op de proppen. Mevrouw Meisjesdroom vond € 1500,00 veel geld, maar "vooruit dan maar". Daarom kocht ik gisteren een mooie bos bloemen. Zij is nu de enige die er op vooruit is gegaan :D .

Je gaat denk ik van ons ook niet veel wijzer worden. Er is zoveel aan varieteit aan mogelijkheden en prijs. Voor onder de €30 koop je al een ardig USB dac'je. Voor tussen de 100 - 500 een veel beter klinkend semi-pro ding en daarboven is de verbetering in klank marginaal en geluk hebben. Dan kom je in het High-end gebied waar zowat alles mogelijk is maar niet duidelijk meer is wat nou wat is en uiterlijk ook een flinke rol gaat spelen.

Zet eerst eens goed op een rijtje wat je er mee wilt en waar je hem op aan gaat sluiten. En ga dan eens zelf het internet afzoeken of luisteren