Jump to content

Dac Van 1500 Euro, Welke?

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Ik vraag me af of het nu een gebruikte DAC moet zijn of een nieuwe (gezien het misgaan met de Metrum). En dan is er ook nog de vraag of het een USB DC moet zijn, ofdat ie de mogelijkheid tot USB heft en verder gewoon COAX, TOSLINK of eventueel AES/EBU moet hebben. Met andere woorden, wat wil je op die DAC aansluiten? WIl je gaan streamen, of is het enkel om je cd-speller een boost te geven?

Hans is me al voor. Inderdaad, ik wil een Toshiba laptop met Windows 7 gaan gebruiken, om cd's en high res downloads af te spelen. Temeer daar de cd-speler op instorten staat.

Gewoon verder zoeken totdat je een goede aanbieding ziet. Ik heb mijn Dac (April Stello 220Mk2) gekocht van 1500 voor 750 euro, terwijl ie maar net maar dan 1.5 jaar oud was. En gewoon bij een reguliere winkel ( http://www.beterbeeldengeluid.nl/ ). En ze brachten m gratis bij me aan huis, compleet met doos en alles.

Overigens dit: http://www.beterbeeldengeluid.nl/producten/stereo/stereo-electronica/resolution-audio/cantata-music-center

is ook een zeer mooi apparaat (wel een beetje boven je prijs, maar als je ook een cd speler nodig hebt... Oops zeg maar flink, dacht dat ie 4000 kostte,maar zie dat nu 6000 is)

Ik ben een zeer geduldig iemand.

Ik doe hem even vet gedrukt: Is een 2 jaar oude dac van destijds € 3000,00 beter dan nu een nieuwe van € 1500,00?

Om maar een lekker non antwoord te geven: soms wel, soms niet, dat ligt eraan ;-)

Duurder is niet altijd beter en nieuwer is ook niet altijd beter, was het maar zo simpel....

De NAD51 vond ik trouwens best een goed ding, FWIW. 

Het problem met DACs is dat ze snel verouderen, maar er klankmatig weinig nieuws op de markt komt. Ik heb vorig jaar de Calyx Femto hier gehad voor een test. Werkelijk een geweldig klinkende DAC, alleen kost die het e.e.a. Ik heb hier nog een aantal DACs staan, gewoon omdat het een deel van de hobby is. Ze verschillen van simple NOS DACjes a la Doede Douma tot een oude EAD DSP-7000. Ik speel nu bijvoorbeeld met een YBA WD202. Die is redelijk nieuw t.o.v. de andere DACs, maar de oude EAD DSP-7000 uit 1995 klinkt eigenlijk toch een stuk beter,,maar die kan de HD formaten niet aan. Toen ik nog een los loopwerk gebruikte om CD's af te spelen, was de keuze duidelijk voor de EAD. Nu het loopwerk de set heeft verlaten en ik via een Squeezebox stream, gebruik ik de YBA.

Het is moeilijk kiezen uit de wirwar van aangeboden DAC's. Het ligt eraan wat je wil. De M-DAC van Audiolab is net als de Benchark DAC-1 echt erg goed, maar ik hoef beide niet. Beiden ziten onder de €1000 nieuw en doen wat ze doen moeten. Ik vind ze echter te emotieloos. Beiden zijn DAC"s ontworpen voor de professionele markt ((te denken is dan bijv ook aan Apogee en RME).

Het beste is volgens mij om gewoon een aatal DACs op proef te nemen en die thuis uitproberen. Met 2de hands is dat iets lastige., Maar je zou al eens kunnen beginnen met die pro-DAC's en die eens vergelijken met bijvoorbeeld een Wadia 121

Nu het budget bekend is, kan het luisteren beginnen. Eerst maar eens een paar nieuwe, in een paar prijsklasses, in een winkel gaan vergelijken.

b.v. 500, 1000 en 1500. De inruilers komen vanzelf aan bod. Ik heb ook geen enkele haast.

Daarnaast is er ook nog iets anders aan de hand. De klankmatige verschillen hangen ook nog eens van het muziekmateriaal af. Vorig jaar samen met een kennis wat dac’s vergeleken. Bij mooi opgenomen ruimtelijke akoestische muziek was er vrijwel geen verschil aan te geven. Maar bij “Anoek is Alive” van Anouk was er wel een behoorlijk verschil. De ene dac liet een betere plaatsing en detaillering horen dan de andere dac. Bron was hierbij zowel een laptop + Musiland USB --> S/PDIF converter als een Squeezebox. De bron maakte hierbij niet het verschil.

Dus als je gehoormatig gaat vergelijken doe dat dan ook met uiteenlopend materiaal wat je goed kent.

Hans, ik begin niet graag gelijk al met een beperking.

Maar wanneer je wacht op het 192 kHz USB kaartje is er toch niks aan de hand. Dit past ook in de Dac 3.24. Bovendien kun je met de insteekkaartjes altijd iets anders proberen.

De Dac 3.24 is wel degelijk 192 kHz. Daar komt bij dat ik veel 192 kHz dac's heb gehoord, die in mijn oren allemaal minder klonken dan de Dac 3.24.

En morgen is er toch weer iets anders. met dac's gaat het nu eenmaal erg snel.

Ik vind bij een dac de analoge uitgangstrap erg belangrijk. In de Pink Faun zitten Fets. Dat klinkt m.i. beter dan opamps.

:)

Ik vind bij een dac de analoge uitgangstrap erg belangrijk. In de Pink Faun zitten Fets. Dat klinkt m.i. beter dan opamps.

Wat een rare conclusie is dat nou weer. Daar is helemaal geen oorzakelijk veband tussen. Is meer persoonlijke smaak/mening. Sommige dacs worden opgeleukt met buizen. Geeft een analoog sausje vinden sommigen, maar wel een sausje wat niet in het oorspronkelijke materiaal zit --> aangename vervorming.

Bij een DAC hangt er zoveel aan elkaar dat het totaal goed moet zijn en kloppen.

Daarnaast is er ook nog iets anders aan de hand. De klankmatige verschillen hangen ook nog eens van het muziekmateriaal af. Vorig jaar samen met een kennis wat dac’s vergeleken. Bij mooi opgenomen ruimtelijke akoestische muziek was er vrijwel geen verschil aan te geven. Maar bij “Anoek is Alive” van Anouk was er wel een behoorlijk verschil. De ene dac liet een betere plaatsing en detaillering horen dan de andere dac. Bron was hierbij zowel een laptop + Musiland USB --> S/PDIF converter als een Squeezebox. De bron maakte hierbij niet het verschil.

Dus als je gehoormatig gaat vergelijken doe dat dan ook met uiteenlopend materiaal wat je goed kent.

Dank je P. Inderdaad de verschillen tussen diverse opnames kunnen zeer groot zijn.

Morgen ga ik luisteren naar Pink Faun dac's. Pink Faun werkt hetzelfde als Metrum.

Er is geen tussenhandel, waardoor ik veel waar voor het geld verwacht.

Echter er zijn twee belangrijke verschillen;

Metrum                            Pink Faun

vooruitbetaling                 geen vooruitbetaling

geen probeerperiode       wel een probeerperiode 

als het niet om format maar geluidskwaliteit gaat : luister eens naar Audio Note kit (>acoustic dimension).

of als je het zelf kan : geef iets minder uit maar modificeer hier en daar wat (wil je wel wat tips geven uit eigen ervaring). 

Ik sta met wat pech binnenkort voor dezelfde keuze omdat mijn CD speler een mankement vertoont (wellicht te herstellen maar een compleet nw loopwerk is niet meer beschikbaar). dus ik zit te kijken naar zowel loopwerken als DAC's.

groet

Op HT forum biedt nog iemand een Burson dac aan (en pre) voor 1200e.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=136325.0

Je moet wel aangelogd zijn op de marktsectie te kunnen bekijken.

En deze Weiss is maar 1100 euro

http://audio-life.nl/weiss/int202

Als je een Mac hebt of PC met firewire lijkt me het een interssante.

Maar wanneer je wacht op het 192 kHz USB kaartje is er toch niks aan de hand. Dit past ook in de Dac 3.24. Bovendien kun je met de insteekkaartjes altijd iets anders proberen.

De Dac 3.24 is wel degelijk 192 kHz. Daar komt bij dat ik veel 192 kHz dac's heb gehoord, die in mijn oren allemaal minder klonken dan de Dac 3.24.

En morgen is er toch weer iets anders. met dac's gaat het nu eenmaal erg snel.

Dank je Hans. Ik denk ook dat er bij Triple M wel wat te regelen is. Ze kennen mij daar.

Vanmiddag las ik in Music Emotion over het nadeel van op-amps  "in plaats van een discreet opgebouwde analoog sectie". Ik heb geen idee wat dat betekent, maar als het beter klinkt ben ik het er helemaal mee eens.

Dank je zeer. Iedereen bedankt natuurlijk voor het meedenken!

De Weiss Dac2 had ik hier thuis. Dat klonk subliem.

Pink Faun heeft mij zojuist verzekerd dat hun 3-serie beter klinkt dan een Weiss en ik weet het (nog) niet.

als je een opamp goed verwent dat is er niks mis mee. 'klinkt als buizen' zeggen mensen als ze hier luisteren. en dat was geen sneer. met goed verwennen bedoel ik: zorgen voor een heel ruime voeding, waarbij zowel in voeding als inkomend geen hoogfrequente (HF) vervuiling vanuit de rest van de CDspeler of van buiten meer zitten. dan kan een opamp zijn werk ongehinderd doen.

ik zou zeggen : veel beluisteren, hoor je vanzelf wie het goed doet.

ow ja : geen koppelcondensatoren graag. zoals Pink Faun bijvoorbeeld. je wil muziek horen, geen koppelcondensator.

groet

Je brengt me op een idee. Ik gebruik al jaren 4 dezelfde fragmenten om apparatuur te beoordelen. Deze zou ik op de laptop moeten kunnen zetten. Zo zou ik twee dac's kunnen vergelijken.

Op htforum heb ik een ban for life, omdat ik posts had verwijderd. Een vriend heeft onlangs gevraagd of ik terug mocht komen, maar dat mocht niet. Ik vind het hier fijner.

De Weiss is volgens mij geen Dac, maar een ander apparaat. Ik heb overigens al contact met Caspar gehad. Hij stelde  de Metrum Octave voor. Ja, ja ....... :mad2:

Mogen er wel of geen op-amps in een Dac zitten? Of gaat het om het totaalontwerp, waarvan op-amps van minder belang zijn.

Bij Matthijs van Pink Faun mag je het woord op-amps niet eens uitspreken. Ik ben geheel vergeten waarom.

Morgen ga ik luisteren naar Pink Faun dac's. Pink Faun werkt hetzelfde als Metrum.

Er is geen tussenhandel, waardoor ik veel waar voor het geld verwacht.

Echter er zijn twee belangrijke verschillen;

Metrum                            Pink Faun

vooruitbetaling                 geen vooruitbetaling

geen probeerperiode       wel een probeerperiode 

Rectificatie, er blijkt wel tussenhandel te zijn. Toen men startte was die er niet, voorzover mij bekend.

Het is geen bekende van mij, maar dit staat er in de Burson aanbieding:

Burson Conductor DAC/Pre-Amp/Headphone Amp in absolute nieuwstaat en slechts een paar maandjes oud.
Dit zeer veelzijdige component blinkt uit in absolute muzikaliteit, detaillering, ruimtelijkheid en ritme/timing.
Burson staat bekend om zijn kenmerkende muzikale sound waarbij een grote mate van betrokkenheid en emotie overdracht duidelijk de grootste kenmerken zijn.

Deze Burson Conductor heeft bij mij puur als dac gefunctioneerd, maar het pre-amp gedeelte en hoofdtelefoon versterkergedeelte presteren op een klankmatig even hoog niveau als het dac gedeelte.

De behuizing is opgebouwd uit dikwandig aluminium en verder is de Conductor voorzien van een zeer goede hoogwaardige asynchrone USB aansluiting, een coax dig. aansluiting en een optische dig. aansluiting. Verder ook nog een dubbel paar analoge pre-out aansluitingen.
De dac sectie is opgebouwd met de hoogwaardige Sabre 32 dac chip. Zowel voor de dac sectie als de voorversterker/hoofdtelefoon versterker sectie zijn gescheiden voedingen geplaatst.

Na lang twijfelen en met een beetje pijn in mijn hart heb ik toch besloten om deze heerlijk klinkende dac te gaan verkopen. Reden is dat ik mijn set wat wil gaan minimaliseren in het aantal componenten en naar één kleurstelling wil gaan (alles zwart).

De nieuwprijs van de Burson Conductor ligt op net geen € 1800,00 en deze mag weg voor € 1290,00
Bij echt serieuze interesse kan/mag deze na overleg beluisterd worden in de eigen set.

Specs:

Measurement
 Input impedance: 36.5 KOhms
 Frequency response: ± 1 dB 0 - 50Khz
 Signal to noise ratio: >96dB
 THD: <0.03% at 30ohm with 1W ouput
 Channel separation: >73dB
 Output power: 4W at 8 Ohms
 Input impedance: >8K Ohm @ 30 Ohm, 1W
 Output impedance: <1 Ohm @ 30 Ohm, 1W
 Power dissipation: >45W, internal, regulated power supply

DAC Specification
 Channel Separation: 140 dB @ 1KHz, 130 dB @ 20KHz
 THD+N: 0.0005% @ 1KHz, 0dBFS
 COAX & Toslink / SPDIF : 32 bits / 44.1K, 48K, 88.2K, 96K, 176.4K, 192KHz

USB Specification
 OS Requirement: Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Mac OS X
 USB : 24 bits / 44.1K, 48K, 88.2K, 96K, 176.4K, 192KHz
 Support up to 24bit @ 192Khz with 10ppm low jitter clock
Asynchronous Transfer Mode

Inputs
 1 x USB Connection
 1 x Coaxial RCA (Support up to 24bit @ 192Khz)
 1 x Toslink / SPDIF (Support up to 24bit @ 192Khz)
 2 x RCA line level input

Outputs
 1 x headphone jacks 6.35mm
 1 x RCA Pre Amp output
 1 x RCA DAC direct line out

General
 Weight: app. 6 kg
 Colour: silver anodized aluminium
 Dimensions: 265 mm x 255 mm x 80 mm

Package content
 1 x Conductor Headamp / Pre Amp / DAC
 1 x Power cable
 1 x RCA pair input cable
 1 x RCA Coaxial cable
 1 x USB cable
 1 x User Manual (including 24 months warranty registration information)

http://bursonaudio.com/Burson_Conductor.html

http://www.stereotimes.com/amp012113.shtml
http://www.6moons.com/audioreviews/burson10/1.html
http://www.monoandstereo.com/2013/02/burson-conductor-test-review.html

Mogen er wel of geen op-amps in een Dac zitten? Of gaat het om het totaalontwerp, waarvan op-amps van minder belang zijn.

Bij Matthijs van Pink Faun mag je het woord op-amps niet eens uitspreken. Ik ben geheel vergeten waarom.

Als je je realiseert door hoeveel op-amps en condensatoren en wat de higend god zo al verboden heeft, het signaal is gegaan voordat het sowieso op LP, CD of in een file terecht is gekomen, zou helemaal niets goed kunnen klinken.

Geluikkig is dat niet zo.