Jump to content

Dac Van 1500 Euro, Welke?

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Ik kan iemand die werkt voor bekende cd spelers fabrikanten die heeft als streamer een motherboard met soundkaart van 120 euro,s met een  dubbele clock er in  ,24 bit 192 khz dat is voor mij geloofwaadiger als de rest en en hij laat ook mooie meetplaatje,s zien

mvg wol

Ik kan iemand die werkt voor bekende cd spelers fabrikanten die heeft als streamer een motherboard met soundkaart van 120 euro,s met een  dubbele clock er in  ,24 bit 192 khz dat is voor mij geloofwaadiger als de rest en en hij laat ook mooie meetplaatje,s zien

mvg wol

Ik ben een en al oor :D

Zeker als die dac's van 1500,00 er uit speelt. Is dat wat je bedoeld?

mvg wol

Ik ken die iemand niet dus moet ik moet je maar geloven :D

Mooie meetplaatjes leveren ze vrijwel allemaal.

Maar wat ik wel weet en gehoord heb, is dat prachtige meetplaatjes niet veel zeggen over hoe het ding klinkt. Zet een aantal DAC's naast elkaar die allemaal prachtig en welhaast perfect meten en je zult verbaasd zijn over de verschillen die je kunt horen. Niet altijd, bij sommige dac's hoor je i.d.d. geen enkel onderling verschil maar bij andere overduidelijk wel.

Ruimtelijkheid, plaatsing en uitklinken van de galm zijn allemaal zaken die niet alle DAC's op dezelfde manier laten horen. Vooral bij complexe klanken zoals van hout en koperblazers maar ook piano is dat vaak opvallend. Maar ook bij groot orkestwerk en populair. Zachte brushes van de drummer is ook een mooi geluid waar je verschil kunt horen.

Potjr ,dat klopt wat jij vertelt over het geluid ,daarom heb ik ook meerdere dac,s liggen  maar als hij werkt voor fabrikanten en je hebt als streamer motherboard en soundkaart dat spreekt ook boekdelen

Een dac van 20 euro,s  kan ook nog geweldig klinken in de juiste combinatie

mvg wol

mvg wol

Tja, als ie van een vrachtwagen gevallen is misschien? :lol: Klopt verder wel redelijk en ik speel momenteel ook met een DAC printje van $30 uit Hong Kong. Maar daar moest toch nog wel e..e.a. aan verknutseld worden waardoor het alles bij elkaar toch weer over de 100 euries werd. En dan heb je een een los breiwerkje op tafel liggen. Dat is leuk voor de knutselaar/hobbyist die handig met elektronica is maar toch niet voor de doorsnee muziekliefhebber.

Potjr ,dat klopt wat jij vertelt over het geluid ,daarom heb ik ook meerdere dac,s liggen  maar als hij werkt voor fabrikanten en je hebt als streamer motherboard en soundkaart dat spreekt ook boekdelen

mvg wol

Iedereen kent natuurlijk de EMU externe geluidskaarten. Ik gebruik zo'n ding in de huiskamer, maar heb daar op m'n luisterzolder ook mee gespeeld. Dat ding klinkt helemaal niet slecht, maar een echte dac is toch wel wat anders.

Wanneer je zo'n miniluidsprekertje voor een SD kaartje koopt, heb je voor € 25,- iets wat muziek maakt. Dan heb je een dac, een versterker, een luidspreker + de spullen om e.e.a. aan elkaar te knopen. Maar dat kun je toch niet vergelijken met een high end dac.

:)

Iedereen kent natuurlijk de EMU externe geluidskaarten. Ik gebruik zo'n ding in de huiskamer, maar heb daar op m'n luisterzolder ook mee gespeeld. Dat ding klinkt helemaal niet slecht, maar een echte dac is toch wel wat anders.

Of iedereen dat kent betwijfel ik. Zelf heb ik de EMU Tracker USB kaart voor meetdoeleinden (iets van €120). Ding meet perfect maar de interne DAC van mijn SB Touch klinkt beter dan de DAC van de Tracker.. En mijn HK Dacje echt wel weer beduidend beter dan beide.

Maar ik heb nou niet het idee dat dromer daar naar deze categorie op zoek is.

Dat gaat over jitter, idd. Maar dat is maar een deel van de ingrediënten van de pudding. Ga er maar vanuit dat de betere dac's op dat vlak aanzienlijk beter scoren dan die low cost dacjes daar. Veel hangt ook af van de jitter in het aangeboden S/PDIF signaal. Dat stukje laat een leuke couleur locale zien maar is toch wel discutabel.

Hier wat ik mat aan het 10 jaar geleden zo bejubelde M-Audio Superdacje na een veodingsupgrade. Om door een ringetje te halen. Kan je wel vertellen dat mijn HK Dac'je aanzienlijk meer detail en resolutie laat horen met een vergelijkbaar jitterplaatje. Dit is leuk voor de ontwerper om te zien of hij technisch progressie maakt, maar dan houdt het op.

Er is maar 1 manier om te beoordelen wat het beste klinkt: Zelf met je oren gaan luisteren en vergelijken. En als een dac'je van 20 euries in jouw oren precies zo klinkt als eentje van 2K is het duidelijk. Maar dat gaat echt niet voor iedereen op.

Ruimtelijkheid, plaatsing en uitklinken van de galm zijn allemaal zaken die niet alle DAC's op dezelfde manier laten horen. Vooral bij complexe klanken zoals van hout en koperblazers maar ook piano is dat vaak opvallend. Maar ook bij groot orkestwerk en populair. Zachte brushes van de drummer is ook een mooi geluid waar je verschil kunt horen.

Wel opletten hoor :D

En nou niet gaan zeuren dat je orkestwerk met (of in) een orkestbak doet.... :P

Gewoon luisteren naar wat je hoort. Maar eigenlijk gaat dat het beste als je vlak na elkaar verschillende dac's beluistert.

B.v. zachte geluiden zoals uitklinken van galm en brushes hoor je veel duidelijker met de ene dac dan met de andere. Maar het is niet alleen je dac, je set en vooral je speakers moeten wel in staat zijn dat goed weer te geven. W.d.b. is een goede hoofdtelefoon + HP amp genadelozer.

Eigenlijk is het moeilijk aan te geven, al doende ga je het merken. Voor zoiets moet je ook niet naar de muziek gaan ziiteen luisteren maar puur rationeel/technisch naar "Wat hoor ik nou eigenlijk".MIn of meer zoals een dirigent luistert of de orkestleden wel goed in de maat spelen en niet naast de toon zitten.

Maar dat is mijn manier. Anderen willen helemaal niet zo duidelijk details horen en willen juist meer in een warm bad onder gedompeld worden en zullen meer op daarmee samenhangende elementen letten. Naast dat technisch luistern is er ook nog zoiets algemeens als. Het bevalt me wel of het bevalt mij niet zo. Even belangrijk maar wel mistiger om te beoordelen. Net zoals een dirigent nog niet klaar is als het orkest netjes de partituur volgt, het moet ook artistiek nog wat voorstellen en dan komt smaak om de hoek kijken.

Wie kan de klankverschillen tussen diverse dac's benoemen?

Volgens mij had ik ook al eens aangegeven dat er een verschil is met name tussen de NOS dacjes en de WOS (Wel Over Sampled :P )dac.

Zo vind ik nog steeds de Metrum erg fijn. Ook de quad heeft dat zelfde als de veel duurdere Hex.

Het is een meer een natuurlijk geluid in mijn eerdere omschrijving had ik het over wat minder digitaal, dit kan je lezen als een scherp rafeltje dat in een direct vergelijk tussen twee dacs met de zelfde bron en direct overschakel baar was waar te nemen.

Echte klank verschillen zal je niet snel vinden, zeker in deze prijsklasse niet.

Meet technisch zijn ze dan ook allemaal wel dik in orde, net als Peter al aangeeft het zit in de details.

Volgens mij had ik ook al eens aangegeven dat er een verschil is met name tussen de NOS dacjes en de WOS (Wel Over Sampled :P )dac.

Zo vind ik nog steeds de Metrum erg fijn. Ook de quad heeft dat zelfde als de veel duurdere Hex.

Het is een meer een natuurlijk geluid in mijn eerdere omschrijving had ik het over wat minder digitaal, dit kan je lezen als een scherp rafeltje dat in een direct vergelijk tussen twee dacs met de zelfde bron en direct overschakel baar was waar te nemen.

Echte klank verschillen zal je niet snel vinden, zeker in deze prijsklasse niet.

Meet technisch zijn ze dan ook allemaal wel dik in orde, net als Peter al aangeeft het zit in de details.

Dat klopt. Je bent een van de weinigen die een verschil heeft aangegeven.

Verder hoorde ik bij de set van Pink Faun de akoestiek van de ruimte, op momenten dat ik die nog niet eerder gehoord had. Dit soort details maken de weergave voor mij echter. En alles was zonder enige scherpte. Verder klopten voor mijn gevoel de klankkleuren van de diverse instrumenten.

De Weiss Dac2 heb ik beluisterd via een Mac mini. Ik begrijp dat deze geen USB aansluiting heeft. Als ik voor deze dac kies komt er dan nog een MAc en een monitor bij? Een omzetter van SDDif(?) naar usb heb ik er liever niet tussen. De laptop lijkt mij juist zo handig, omdat daar al een beeldscherm bij zit. Zijn deze gedachten correct? Ik kan ook een tweedehands pc erbij kopen en die alleen voor audio gebruiken, maar dan heb ik nog geen beeldscherm. Ik wordt gek.

Mooi dat er uit bent.  Van dromen naar werkelijkheid :)

Hah-hah, de eerste noten moeten er hier thuis nog uit komen.

Ik mag vanochtend eerst een workshop blaastechniek geven, daarna voor Meisjesdroom verven en dan pas wordt de dac aangesloten.

p.s. ik werk niet in het ziekenhuis.