Jongensdroom Posted 21 september 2013 Author Report Share Posted 21 september 2013 Gewoon luisteren naar wat je hoort. Maar eigenlijk gaat dat het beste als je vlak na elkaar verschillende dac's beluistert. B.v. zachte geluiden zoals uitklinken van galm en brushes hoor je veel duidelijker met de ene dac dan met de andere. Maar het is niet alleen je dac, je set en vooral je speakers moeten wel in staat zijn dat goed weer te geven. W.d.b. is een goede hoofdtelefoon + HP amp genadelozer. Eigenlijk is het moeilijk aan te geven, al doende ga je het merken. Voor zoiets moet je ook niet naar de muziek gaan ziiteen luisteren maar puur rationeel/technisch naar "Wat hoor ik nou eigenlijk".MIn of meer zoals een dirigent luistert of de orkestleden wel goed in de maat spelen en niet naast de toon zitten. Maar dat is mijn manier. Anderen willen helemaal niet zo duidelijk details horen en willen juist meer in een warm bad onder gedompeld worden en zullen meer op daarmee samenhangende elementen letten. Naast dat technisch luistern is er ook nog zoiets algemeens als. Het bevalt me wel of het bevalt mij niet zo. Even belangrijk maar wel mistiger om te beoordelen. Net zoals een dirigent nog niet klaar is als het orkest netjes de partituur volgt, het moet ook artistiek nog wat voorstellen en dan komt smaak om de hoek kijken. Zo te lezen wil jij hetzelfde horen als ik. Ik ben overigens dirigent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Gewoon een laptop erbij kopen. Ik heb goede ervaring met Toshiba. Goed, niet duur en een lange levensduur. Voor rond de 500€ heb je al een mooie Van de vorige 2 heb ik een jaar of 7 plezier gehad. En werkte gewoon nog. Binnenkort moet de meet pc boven vervangen worden die is van 2004 .... Word ook een Toshiba. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 september 2013 Author Report Share Posted 21 september 2013 Volgens mij had ik ook al eens aangegeven dat er een verschil is met name tussen de NOS dacjes en de WOS (Wel Over Sampled )dac. Zo vind ik nog steeds de Metrum erg fijn. Ook de quad heeft dat zelfde als de veel duurdere Hex. Het is een meer een natuurlijk geluid in mijn eerdere omschrijving had ik het over wat minder digitaal, dit kan je lezen als een scherp rafeltje dat in een direct vergelijk tussen twee dacs met de zelfde bron en direct overschakel baar was waar te nemen. Echte klank verschillen zal je niet snel vinden, zeker in deze prijsklasse niet. Meet technisch zijn ze dan ook allemaal wel dik in orde, net als Peter al aangeeft het zit in de details. IK het de indruk dat de Pink Faun in een 3x zo dure prijsklasse meespeelt. Maar dat weet ik nog niet zeker. Van Pink Faun mag ik de Weiss er naast zetten, van de verkoper van de Weiss heb ik nog geen antwoord. Ik ben benieuwd naar het antwoord. Als het niet mag, dan ben ik er misschien al uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Dreamertje blaas, je hebt 3 mogelijkheden in het algemeen als dac ,laddernetwerk ,DSP en PWM of wel sacd genoemd en alle drie hebben zijn voordelen en nadelen en dan praten we nog niet over PCM 48,96 en 192khz en de rest van de zogenaamde wondemiddeltje,s Wat ik niet begrijp van Faun ze hebben de dac van Ess afgekraakt tot aan het bot en wat gebruiken ze nou in de 32 bit Ess dan ben je toch niet geloofwaardeig dan krijg je toch het gevoel dat ze daar een punt aan lullen . En aan Jack de tip ,dacje van Jack krijg je ook ebay op printplaat met de chip er op met usb en de rest kun je zelf er op solderen en als dat goed opbouwt wil ik het verschil nog zien met de pinkfaun die zullen er zijn ,in het voordeel van pink faun maar wel heel klein terwijl het dacje in totaal 30 euro,s kost mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 IK het de indruk dat de Pink Faun in een 3x zo dure prijsklasse meespeelt. Maar dat weet ik nog niet zeker. Van Pink Faun mag ik de Weiss er naast zetten, van de verkoper van de Weiss heb ik nog geen antwoord. Ik ben benieuwd naar het antwoord. Als het niet mag, dan ben ik er misschien al uit.De pinkfoun heb ik nog niet direct vergeleken en kan daar niet veel over zegen wel ken ik Mathijs en weet wat hij kan dus slecht zal hij zeker niet zijn.maar of die ni een prijsklasse speelt die 3x zo nog zou moten zijn geloof ik niet. Nog even terugkoment op de metrum Dat zou ik pas een interessant vergelijk vinden. Zet de quad er maar eens naast in vermoed dat je wel verschillen gaat horen maar dat je er dan snel uit bent. Jammer overigens dat je het met Metrum niet goed kan vinden het is namelijk een echt goed ding. Als bron zou ik overigens niet kiezen voor een laptop maar voor een headles pc . Er zijn nu voldoende micro atx bordjes op de markt die geen ventilator nodig hebben en een super laag energie verbruik. Deze zijn ook al kant en klaar te krijgen met behuizing en al. Deze kan je via een tablet of telefoon benaderen en zo uit je luie stoel de muziek uit zoeken die je wil horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 En dan blijkt dat het toch allemaal niet zo simpel is: "even een DAC aan je PC hangen en klaar", haha. Het beste resultaat krijg je als een computer alleen voor audio gebruikt. Als je CDs wilt rippen, vergeet dan niet dat de computer een CD-ROM of DVD drive moet hebben. Een laptop is handig, want je hebt alles-in-een, maar de opslagcapaciteit is vaak beperkt. Afhankelijk van het model kun je de harddisk upgraden to 1 TB, daar kun je al je CDs ruimschoots op kwijt. Je kunt er ook nog een externe schijf of netwerkschijf (NAS) bij plaatsen voor extra opslag (vergeet ook niet om een backup te maken). Een "headless" computer (zonder beeldscherm) zoals een Mac Mini werkt prima, maar je hebt een tablet oid nodig om hem te bedienen en voor software upgrades is het soms toch wel handig om even een toetsenbord en beeldschermpje aan te sluiten. Een handige nerd kan met Arduino oid zelfs voor een paar tientjes iets bouwen, maar daar heeft de gemiddelde consument niet zoveel aan. Dan de interface met de DAC: de "klassieke" DACs gebruiken SPDIF en/of Toslink, op veel computers aanwezig, maar niet altijd. Steeds meer consumenten DACs gebruiken ook USB, handig maar met haken en ogen. Om storingen te voorkomen kun je dan beter geen andere randapparatuur met USB aansluiten (want ze zitten allemaal op dezelfde USB bus aangesloten). Om een klassieke DAC op USB aan te sluiten kun je ook een USB-SPDIF omzetter gebruiken: http://www.m2tech.biz/public/pdf/M2Tech%20HiFace%20Vi-fi.pdf Welke USB kabel je gebruikt maakt volgens mij niet zoveel uit, als ie maar afgeschermd is. Bij SPDIF heb je ook geen dure kabel nodig zolang die kabel (en de connectoren, dat is het lastige) 50 Ohm zijn. Deze bijv zijn goed en niet duur: http://www.bluejeanscable.com/store/digital-audio/index.htm De genoemde Weiss is van oorsprong een studio apparaat en sluit je het best aan met FireWire, een typische Apple interface. Weiss heeft ook een SPDIF aansluiting en de nieuwe DAC202 is ook met optionele USB leverbaar. Decisions, decisions.... Als je de Toshiba laptop wilt gebruiken, zou ik voor een M2Tech omzetter met de Pink Faun of de Weiss gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Dan heb je dus een soort Olive. Ben het helemaal met je eens maar laat wie een slaptop wil gebruiken lekker met rust. Komt ook een soort van muziek uit. Marc Edit: is een reactie op Kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Een omzetter van SDDif(?) naar usb heb ik er liever niet tussen. Waarom niet? Als je een Dac met USB aansluiting koopt zit die USB --> S/PDIF omzetter er in gebouwd. En daarvan zijn er een aantal varianten. Grofweg is er een synchrone variant en een a-synchrone variant. De a-synchrone variant is beter i.v.m minimale jitter maar vereist het installeren van drivers. Dan heb ik zelf liever een externe omzetter waarvan ik weet wat ie doet (M2Tech of Musiland). Hier staat een goede uitleg over de vele USB varianten, al is dat wel behoorlijk technisch. Alleen met de meest recente USB receivers die de nieuwe class-2 standaard volgen (o.a de Tenor en XMOS), wordt de USB --> S/PDIF tussenslag over geslagen en wordt de USB data direct als I2S signaal naar de dac chip afgehandeld/omgezet. Misschien wat technisch maar wel belangrijke zaken die mede klankbepalend zijn. Over de player: Zelf heb ik twee jaar met een ASUS netboekje gespeeld met een gestripte WinXP en J.River er op en de Musiland USB--> a-synchrone S/PDIF converter er aan. De muziek staat op mijn NAS netwerkschijf. En J.River kon dat gewoon als share (netwerk directory) benaderen. Dat werkte erg goed, J.River is een fijn programma. De makke van zoiets blijft dan dat het een PC blijft die het nodige software onderhoud vergt. Juist van dat onderhoud had ik op een gegeven moment genoeg en het netboekje ingewisseld voor een SB Touch. Veel makkelijker in onderhoud en bediening, zeker ook voor de mede huisgenoten in mijn geval. En het klinkt evengoed Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 klopt wel maar op een gegeven moment loop je tegen de beperkingen aan en wil je meer of stiller. Geld voorbeeld van de beperkingen geeft plaatjesdraaier hier boven al. Moet trouwens een 75 ohm kabel zijn. Eddit reactie op Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Moet trouwens een 75 ohm kabel zijn. Je bent mij net voor 50 ohm gaat niet lekker werken. Verder heb ik wel gemerkt dat je de USB kabel met converters die met de snelle USB2.0 werken, beter maar beter zo kort mogelijk kunt maken. I.i.g. was dat bij de Musiland converter wel te merken en wordt daarbij niet voor niets een kort kabeltje standaard meegeleverd. Met de M2Tech is dat niet relevant, die steek je direct in een USB poort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Jullie hebben gelijk: het moet 75 Ohm zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Een paar jaar geleden kwam het streamen op. Na een paar demo's bij de AVMN, kwam ik tot de conclusie dat streamen beter klonk dan CD spelen. Het gemak sprak mij ook wel aan, dus ik ben mij gaan oriënteren op de streaming componenten. Als eerste kwam ik erachter dat de DAC een asynchrone moest zijn. De gedemonstreerde Ayre sloeg op dat moment alles. Informeren bij East West audio leerde dat er wel meer DAC's waren met een dergelijke systeem. Ik mocht daar een aantal DAC's komen beluisteren op hun set. Dat waren twee DAC's van Triple M (de 1 en de 3 geloof ik), een DAC van Belcanto en twee DAC's van Antelope audio. We ( een vriend was mee) hebben alle 5 DAC' s uitvoerig beluisterd. De DAC's van triple M waren voor ons niet neutraal genoeg. Het was allemaal een beetje te vol. De Belcanto was wel neutraal, maar miste muzikaliteit. De DAC's van Antelope spraken ons het meest aan: neutraal, detailrijk en muzikaal. De Gold was de duurste en die had van de genoemde kwaliteiten het meeste te bieden. Met de losse voeding werd dat nog wat beter. Na nog een test thuis, heb ik de Gold aangeschaft. Dit is wel buiten het budget van dromer, maar het verhaal is misschien wel aardig om zoektochten te vergelijken. De Gold speelt nu rechtstreeks vanaf een Mac pro laptop via een USB kabel van Audioquest (De Cofffee) Back up en storage van meer muziek kan via een losse harde schijf die via fire wire aan de laptop hangt. Alles op advies van East West. Ik ben dik tevreden. Bediening via de I pad. Ik heb onlangs de Gold twee maal vergeleken met een Metrum DAC (type weet ik even niet; de laatste keer met die van de Daudio mannen), nou, voor mij geen Metrum. Gekleurd in het hoog en de stereoplaatsing is met de Gold vééél beter. Kun je ergens een tweede hands Gold vinden: Doen! Lijkt trouwens qua afkomst en fylosofie een beetje op de Weiss. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 september 2013 Author Report Share Posted 21 september 2013 Gewoon een laptop erbij kopen. Ik heb goede ervaring met Toshiba. Goed, niet duur en een lange levensduur. Voor rond de 500€ heb je al een mooie Van de vorige 2 heb ik een jaar of 7 plezier gehad. En werkte gewoon nog. Binnenkort moet de meet pc boven vervangen worden die is van 2004 .... Word ook een Toshiba. Dat is toevallig, ik heb in principe een Toshiba over. Dan moet de dac wel een USB-aansluiting hebben. De Weiss heeft , dacht ik, een ander aansluiting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 september 2013 Author Report Share Posted 21 september 2013 De pinkfoun heb ik nog niet direct vergeleken en kan daar niet veel over zegen wel ken ik Mathijs en weet wat hij kan dus slecht zal hij zeker niet zijn. maar of die ni een prijsklasse speelt die 3x zo nog zou moten zijn geloof ik niet. Nog even terugkoment op de metrum Dat zou ik pas een interessant vergelijk vinden. Zet de quad er maar eens naast in vermoed dat je wel verschillen gaat horen maar dat je er dan snel uit bent. Jammer overigens dat je het met Metrum niet goed kan vinden het is namelijk een echt goed ding. Als bron zou ik overigens niet kiezen voor een laptop maar voor een headles pc . Er zijn nu voldoende micro atx bordjes op de markt die geen ventilator nodig hebben en een super laag energie verbruik. Deze zijn ook al kant en klaar te krijgen met behuizing en al. Deze kan je via een tablet of telefoon benaderen en zo uit je luie stoel de muziek uit zoeken die je wil horen. Dank je. Van Micro Atx heb ik nog nooit gehoord, maar ik heb een computerman hier dichtbij. Ik denk dat ik even een paar weken met de laptop experimenteer en dan verder kijk. De luie stoel heb ik al wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 september 2013 Author Report Share Posted 21 september 2013 Dreamertje blaas, je hebt 3 mogelijkheden in het algemeen als dac ,laddernetwerk ,DSP en PWM of wel sacd genoemd en alle drie hebben zijn voordelen en nadelen en dan praten we nog niet over PCM 48,96 en 192khz en de rest van de zogenaamde wondemiddeltje,s Wat ik niet begrijp van Faun ze hebben de dac van Ess afgekraakt tot aan het bot en wat gebruiken ze nou in de 32 bit Ess dan ben je toch niet geloofwaardeig dan krijg je toch het gevoel dat ze daar een punt aan lullen . En aan Jack de tip ,dacje van Jack krijg je ook ebay op printplaat met de chip er op met usb en de rest kun je zelf er op solderen en als dat goed opbouwt wil ik het verschil nog zien met de pinkfaun die zullen er zijn ,in het voordeel van pink faun maar wel heel klein terwijl het dacje in totaal 30 euro,s kost mvg wol Wiel, ik luister naar de verhalen van de verkopers en naar de muziek luister ik zelf. Hun verhaal is leuk voor erbij. Ik zeg altijd: laat maar horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 september 2013 Author Report Share Posted 21 september 2013 De pinkfoun heb ik nog niet direct vergeleken en kan daar niet veel over zegen wel ken ik Mathijs en weet wat hij kan dus slecht zal hij zeker niet zijn. maar of die ni een prijsklasse speelt die 3x zo nog zou moten zijn geloof ik niet. Nog even terugkoment op de metrum Dat zou ik pas een interessant vergelijk vinden. Zet de quad er maar eens naast in vermoed dat je wel verschillen gaat horen maar dat je er dan snel uit bent. Jammer overigens dat je het met Metrum niet goed kan vinden het is namelijk een echt goed ding. Als bron zou ik overigens niet kiezen voor een laptop maar voor een headles pc . Er zijn nu voldoende micro atx bordjes op de markt die geen ventilator nodig hebben en een super laag energie verbruik. Deze zijn ook al kant en klaar te krijgen met behuizing en al. Deze kan je via een tablet of telefoon benaderen en zo uit je luie stoel de muziek uit zoeken die je wil horen. De boosheid zakt met de dag. Ik wil de Metrum Octave best wel eens horen. Er zit een dealer bij mij in de buurt. Als ik er daar een mag lenen is het goed, maar ik ga niet vooruit betalen. Dit op advies van iedereen hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Jongensdroom ,probeer zoveel dac,s bij elkaar te rapen dat je een goede keuze kan maken want je kan maar een keer geld uitgeven en het zou jammer zijn dat je achteraf had ik het maar geweten . Ik loop al vanah ,79 in audio en soms koop ik nog een kat in de zak want ik had het kunnen weten of vraag colega,s op dit form die naar jou wil komen.met hun dac .investeer in een mooie dag. Grusse wiel raspberry anfanger Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 september 2013 Author Report Share Posted 21 september 2013 Iedereen weer bedankt voor alle tips. Ik denk dat ik ga voor de dac die het best klinkt en niet voor de dac met de handigste aansluiting. Als ik het goed begrijp zijn er genoeg computerachtige mogelijkheden. Klopt dat? Kan ik eenvoudigweg de dac kiezen die in mijn situatie het best klinkt? Volgende week ga ik de Pink Faun en de Weiss vergelijken. Misschien ook nog de Metrum Octave er in betrekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 september 2013 Author Report Share Posted 21 september 2013 Jongensdroom ,probeer zoveel dac,s bij elkaar te rapen dat je een goede keuze kan maken want je kan maar een keer geld uitgeven en het zou jammer zijn dat je achteraf had ik het maar geweten . Ik loop al vanah ,79 in audio en soms koop ik nog een kat in de zak want ik had het kunnen weten of vraag colega,s op dit form die naar jou wil komen.met hun dac .investeer in een mooie dag. Grusse wiel raspberry anfanger Het is voor mij best veel geld, dus is het verstandig om er een paar te vergelijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Jongensdroom,denk eraan jij maak de dienst uit en niemand anders laat je niet beinvloeden ,succes.. mvg wiel Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Iedereen weer bedankt voor alle tips. Ik denk dat ik ga voor de dac die het best klinkt en niet voor de dac met de handigste aansluiting. Als ik het goed begrijp zijn er genoeg computerachtige mogelijkheden. Klopt dat? Kan ik eenvoudigweg de dac kiezen die in mijn situatie het best klinkt? Volgende week ga ik de Pink Faun en de Weiss vergelijken. Misschien ook nog de Metrum Octave er in betrekken. Ja zolang er maar een S/PDIF opzit kan je eigenlijk kopen wat je wilt. Met een simpel USB - S/PDIF omzetter kan je iedere pc er dan eenvoudig aanhangen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 september 2013 Author Report Share Posted 21 september 2013 Jongensdroom,denk eraan jij maak de dienst uit en niemand anders laat je niet beinvloeden ,succes.. mvg wiel Leuke reactie Wiel. Er is maar 1 persoon door wie ik mij laat beinvloeden en dat ben JIJ. (hah-hah, echt niet) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 september 2013 Author Report Share Posted 21 september 2013 Zojuist de Pink Faun aangesloten er of je het gelooft of niet: er brandt een roze lampje! Veel gekker moet het niet worden. Het lijkt wel of ik in een bordeel zit. (van horen zeggen dan) Ondertussen staat mijn eerste cd ter rippen. Het voelt hetzelfde als mijn eerste stapjes vroeger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Over de player: Zelf heb ik twee jaar met een ASUS netboekje gespeeld met een gestripte WinXP en J.River er op en de Musiland USB--> a-synchrone S/PDIF converter er aan. De muziek staat op mijn NAS netwerkschijf. En J.River kon dat gewoon als share (netwerk directory) benaderen. Dat werkte erg goed, J.River is een fijn programma. De makke van zoiets blijft dan dat het een PC blijft die het nodige software onderhoud vergt. Juist van dat onderhoud had ik op een gegeven moment genoeg en het netboekje ingewisseld voor een SB Touch. Veel makkelijker in onderhoud en bediening, zeker ook voor de mede huisgenoten in mijn geval. En het klinkt evengoed Met een minilaptopje met touchscreen en Jriver op theaterview kan ook iedereen overweg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Zojuist de Pink Faun aangesloten er of je het gelooft of niet: er brandt een roze lampje! Veel gekker moet het niet worden. Het lijkt wel of ik in een bordeel zit. (van horen zeggen dan) Ondertussen staat mijn eerste cd ter rippen. Het voelt hetzelfde als mijn eerste stapjes vroeger. Behalve dat roze lampje moeten er ook twee witte lampjes branden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts