Hans van Liempd Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Een paar jaar geleden kwam het streamen op. Na een paar demo's bij de AVMN, kwam ik tot de conclusie dat streamen beter klonk dan CD spelen. Het gemak sprak mij ook wel aan, dus ik ben mij gaan oriënteren op de streaming componenten. Als eerste kwam ik erachter dat de DAC een asynchrone moest zijn. De gedemonstreerde Ayre sloeg op dat moment alles. Informeren bij East West audio leerde dat er wel meer DAC's waren met een dergelijke systeem. Ik mocht daar een aantal DAC's komen beluisteren op hun set. Dat waren twee DAC's van Triple M (de 1 en de 3 geloof ik), een DAC van Belcanto en twee DAC's van Antelope audio. We ( een vriend was mee) hebben alle 5 DAC' s uitvoerig beluisterd. De DAC's van triple M waren voor ons niet neutraal genoeg. Het was allemaal een beetje te vol. De Belcanto was wel neutraal, maar miste muzikaliteit. De DAC's van Antelope spraken ons het meest aan: neutraal, detailrijk en muzikaal. De Gold was de duurste en die had van de genoemde kwaliteiten het meeste te bieden. Met de losse voeding werd dat nog wat beter. Na nog een test thuis, heb ik de Gold aangeschaft. Dit is wel buiten het budget van dromer, maar het verhaal is misschien wel aardig om zoektochten te vergelijken. De Gold speelt nu rechtstreeks vanaf een Mac pro laptop via een USB kabel van Audioquest (De Cofffee) Back up en storage van meer muziek kan via een losse harde schijf die via fire wire aan de laptop hangt. Alles op advies van East West. Ik ben dik tevreden. Bediening via de I pad. Ik heb onlangs de Gold twee maal vergeleken met een Metrum DAC (type weet ik even niet; de laatste keer met die van de Daudio mannen), nou, voor mij geen Metrum. Gekleurd in het hoog en de stereoplaatsing is met de Gold vééél beter. Kun je ergens een tweede hands Gold vinden: Doen! Lijkt trouwens qua afkomst en fylosofie een beetje op de Weiss. Groet, Leobus Ik kwam dus van de rijk klinkende Consonance Droplet en vond vrijwel alle dac's veel te dun en gesloten klinken. Maar ik heb Antelope in Veldhoven gehoord en daar klonk het gewoon erg goed. Nou was dat volgens mij een "iets" duurdere dac. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Met een minilaptopje met touchscreen en Jriver op theaterview kan ook iedereen overweg. Jah, maar niet met dat update gezeur van Winddoos en J.River. Zowat ieder 2 dagen een update van J.R. Dat moet je beslist uit zetten. Overigens gebruikte ik/wij dat Theaterview nauwelijks. Werkt die touchscreen bediening een beetje vlekkeloos met J.R.? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Van Windows wordt ik soms ook wel een beetje simpel. Laatst is die laptop 2 uur aan het updaten geweest. 45 updates !!! Bij Jriver gaat het updaten snel en zo vaak gebeurt dat nou ook weer niet. Dat theaterview met touchschreen werkt prima. Maar voor het rippen, tags bewerken e.d. kun je beter met de muis in de standaardview werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 september 2013 Author Report Share Posted 21 september 2013 Behalve dat roze lampje moeten er ook twee witte lampjes branden. Het bovenste witte lampje brandt en het tweede van boven licht een beetje op. J-River speelt ook af, maar er is geen geluid. De interlink staat op Tuner. De USB kabel zit er ook in. De computer heeft de dac ook al gezien en de naam herkend. Moet ik in het configuratiescherm nog iets instellen. (Windows 7) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Een volume regelaar??? de windows geluidsmixer .... kunnen heel kleine dingetjes zijn. Anders een Asio driver o.i.d. ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Het bovenste witte lampje brandt en het tweede van boven licht een beetje op. J-River speelt ook af, maar er is geen geluid. De interlink staat op Tuner. De USB kabel zit er ook in. De computer heeft de dac ook al gezien en de naam herkend. Moet ik in het configuratiescherm nog iets instellen. (Windows 7) Heb je in J.r. wel de dac gekozen onder de opties van J.r.? Die moet je wel zien daar en expliciet kiezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Op de USB ingang dient het derde lampje van boven te branden, met low res (tot CD kwaliteit) bovendien het tweede lampje vanaf onder. Waarschijnlijk ben je vergeten de ingang te kiezen. Dit doe je door de aan/uit knop een paar keer kort in te drukken. Maar het kan ook zijn dat J River de verkeerde kaart kiest, maar dan spelen de laptopluidsprekertjes. In het pulldownmenu kies je tools/options/audio. Het bovenste vakje dient bij Windows 7 op Wasapi te staan en het tweede menuutje, device, "is USB apparaat". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 september 2013 Author Report Share Posted 21 september 2013 We hebben geluid, wel zachter dan van de cd-speler. De tips van Hans moet ik nog uitvoeren. Helaas staat er visite voor de deur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Gewoon weg sturen, eerst even dromen met mooie muziek:-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Ik kwam dus van de rijk klinkende Consonance Droplet en vond vrijwel alle dac's veel te dun en gesloten klinken. Maar ik heb Antelope in Veldhoven gehoord en daar klonk het gewoon erg goed. Nou was dat volgens mij een "iets" duurdere dac. Inderdaad is die duurder dan de mijne. Die daar stond kan ook DSD aan. Grote kans dat je daar naar hebt geluisterd. Mijn ervaring met DSD is dat het net ff beter klinkt dan PCM. Ik bedoel dus die nieuwe in de zilverkleurige uitvoering. Dat Jugendstil achtige topproduct lijkt mij alleen betaalbaar voor sjeiks en rijke Chinesen. Die stond ook te spelen trouwens, maar dan in de pro uitvoering. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Dat Jugendstil achtige topproduct lijkt mij alleen betaalbaar voor sjeiks en rijke Chinesen. Die stond ook te spelen trouwens, maar dan in de pro uitvoering. Groet, Leobus Ik denk dat ik die bedoel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 @jd Cd spelers zijn goedkoper geworden in de jaren, maar niet altijd beter. Hetzelfde voor dac's. Zo langzamerhand wordt dit voor de massa en dan gebeuren er twee dingen: goedkoper en slechter en duurder dan nodig (high end psychoketing) ) Een aantal goede uit NL zijn idd de Pink Faun, maar ook JK en de Tentlabs. De laatste heb ik zelf. Prima DAC, die ook geschikt is als voorversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Goedkoper? Aan losse DAC's zijn er eigenlijk maar 3 segmenten: Pro voor studio gebruik, Semi-pro voor de hobby studio en muzikant en High-End. Echt hele goedkope, zoals de Behringer UCA202 en de Transit zijn ook al ouwetjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Op de X-fi stond men met allemaal Mytek-jes die een gouden oortje hebben gewonnen met hun dacje van 1500 euro. Het klonk niet goed maar dat lag aan die speakers, die een soort mix waren tussen dipool en monopool. Maar goed, zo'n award zegt ook niks. Elk merk scoort wel ergens een award en anders verzinnen ze er zelf een. In de Absolute Sound van augustus staat dat (verder niet gelezen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Goedkoper? Aan losse DAC's zijn er eigenlijk maar 3 segmenten: Pro voor studio gebruik, Semi-pro voor de hobby studio en muzikant en High-End. Echt hele goedkope, zoals de Behringer UCA202 en de Transit zijn ook al ouwetjes. Ach ik ben ook een oudje ..... die M-audio Transit vind ik een verrassend ding. En is nieuw nu alijd beter? Er zijn nog hele hordes mensen die net als ik een TDA-1541 een lekker dac vinden. En gewoon verder spelen met hun Marantz CD-80 of Philips CD-650 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Het was geen waardeoordeel Jack Die Transit ligt hier ook al heel lang, volgens mij wordt ie allang niet meer gemaakt. Nieuw was ie destijds niet zo goedkoop, iets van €129 toen hij net uit kwam. Het is ook een prima ding verder. Alleen jammer van die wacky 3,5 mm minijacks, die blijven slecht contact maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 september 2013 Report Share Posted 22 september 2013 Ik gebruik hem v.n.l. om te meten met Arta 24/48Khz gaat prima en is genoeg voor tunertjes en zo. Er is ook een Linux driver en het geluid viel me op van het ding. Stekkertjes haal ik eigenlijk nooit los. Maar bedankt voor de tip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 september 2013 Author Report Share Posted 22 september 2013 Gewoon weg sturen, eerst even dromen met mooie muziek:-) Het wegsturen is niet gelukt , zodra Meisjesdroom ontwaakt is, ga ik weer beginnen. Ik sta reeds in de startblokken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 september 2013 Author Report Share Posted 22 september 2013 Waarom niet? Als je een Dac met USB aansluiting koopt zit die USB --> S/PDIF omzetter er in gebouwd. En daarvan zijn er een aantal varianten. Grofweg is er een synchrone variant en een a-synchrone variant. De a-synchrone variant is beter i.v.m minimale jitter maar vereist het installeren van drivers. Dan heb ik zelf liever een externe omzetter waarvan ik weet wat ie doet (M2Tech of Musiland). Hier staat een goede uitleg over de vele USB varianten, al is dat wel behoorlijk technisch. Alleen met de meest recente USB receivers die de nieuwe class-2 standaard volgen (o.a de Tenor en XMOS), wordt de USB --> S/PDIF tussenslag over geslagen en wordt de USB data direct als I2S signaal naar de dac chip afgehandeld/omgezet. Misschien wat technisch maar wel belangrijke zaken die mede klankbepalend zijn. Over de player: Zelf heb ik twee jaar met een ASUS netboekje gespeeld met een gestripte WinXP en J.River er op en de Musiland USB--> a-synchrone S/PDIF converter er aan. De muziek staat op mijn NAS netwerkschijf. En J.River kon dat gewoon als share (netwerk directory) benaderen. Dat werkte erg goed, J.River is een fijn programma. De makke van zoiets blijft dan dat het een PC blijft die het nodige software onderhoud vergt. Juist van dat onderhoud had ik op een gegeven moment genoeg en het netboekje ingewisseld voor een SB Touch. Veel makkelijker in onderhoud en bediening, zeker ook voor de mede huisgenoten in mijn geval. En het klinkt evengoed Ik dacht, hoe minder er tussen hoe beter. Eenvoudige logica werkt dus niet altijd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 september 2013 Author Report Share Posted 22 september 2013 En dan blijkt dat het toch allemaal niet zo simpel is: "even een DAC aan je PC hangen en klaar", haha. Het beste resultaat krijg je als een computer alleen voor audio gebruikt. Als je CDs wilt rippen, vergeet dan niet dat de computer een CD-ROM of DVD drive moet hebben. Een laptop is handig, want je hebt alles-in-een, maar de opslagcapaciteit is vaak beperkt. Afhankelijk van het model kun je de harddisk upgraden to 1 TB, daar kun je al je CDs ruimschoots op kwijt. Je kunt er ook nog een externe schijf of netwerkschijf (NAS) bij plaatsen voor extra opslag (vergeet ook niet om een backup te maken). Een "headless" computer (zonder beeldscherm) zoals een Mac Mini werkt prima, maar je hebt een tablet oid nodig om hem te bedienen en voor software upgrades is het soms toch wel handig om even een toetsenbord en beeldschermpje aan te sluiten. Een handige nerd kan met Arduino oid zelfs voor een paar tientjes iets bouwen, maar daar heeft de gemiddelde consument niet zoveel aan. Dan de interface met de DAC: de "klassieke" DACs gebruiken SPDIF en/of Toslink, op veel computers aanwezig, maar niet altijd. Steeds meer consumenten DACs gebruiken ook USB, handig maar met haken en ogen. Om storingen te voorkomen kun je dan beter geen andere randapparatuur met USB aansluiten (want ze zitten allemaal op dezelfde USB bus aangesloten). Om een klassieke DAC op USB aan te sluiten kun je ook een USB-SPDIF omzetter gebruiken: http://www.m2tech.biz/public/pdf/M2Tech%20HiFace%20Vi-fi.pdf Welke USB kabel je gebruikt maakt volgens mij niet zoveel uit, als ie maar afgeschermd is. Bij SPDIF heb je ook geen dure kabel nodig zolang die kabel (en de connectoren, dat is het lastige) 50 Ohm zijn. Deze bijv zijn goed en niet duur: http://www.bluejeanscable.com/store/digital-audio/index.htm De genoemde Weiss is van oorsprong een studio apparaat en sluit je het best aan met FireWire, een typische Apple interface. Weiss heeft ook een SPDIF aansluiting en de nieuwe DAC202 is ook met optionele USB leverbaar. Decisions, decisions.... Als je de Toshiba laptop wilt gebruiken, zou ik voor een M2Tech omzetter met de Pink Faun of de Weiss gaan. Zeer bedankt Pl.D. voor de vele- en goede uitleg. Als ik het snap is de uitleg erg goed . Ik heb hier helemaal niets van Apple. Mijn vrouw heeft wel een Apple IPad, maar daar mag ik niet aankomen. Ik heb een HTC Smartphone met Android. Als ik met Apple verder wil, heb ik dan nodig: MAc-mini, Toetsenbord, Beeldscherm? Wordt het gehoormatig beter met Apple? Er was laatst iemand met een gewone laptop en dat klonk ook prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 september 2013 Author Report Share Posted 22 september 2013 Een paar jaar geleden kwam het streamen op. Na een paar demo's bij de AVMN, kwam ik tot de conclusie dat streamen beter klonk dan CD spelen. Het gemak sprak mij ook wel aan, dus ik ben mij gaan oriënteren op de streaming componenten. Als eerste kwam ik erachter dat de DAC een asynchrone moest zijn. De gedemonstreerde Ayre sloeg op dat moment alles. Informeren bij East West audio leerde dat er wel meer DAC's waren met een dergelijke systeem. Ik mocht daar een aantal DAC's komen beluisteren op hun set. Dat waren twee DAC's van Triple M (de 1 en de 3 geloof ik), een DAC van Belcanto en twee DAC's van Antelope audio. We ( een vriend was mee) hebben alle 5 DAC' s uitvoerig beluisterd. De DAC's van triple M waren voor ons niet neutraal genoeg. Het was allemaal een beetje te vol. De Belcanto was wel neutraal, maar miste muzikaliteit. De DAC's van Antelope spraken ons het meest aan: neutraal, detailrijk en muzikaal. De Gold was de duurste en die had van de genoemde kwaliteiten het meeste te bieden. Met de losse voeding werd dat nog wat beter. Na nog een test thuis, heb ik de Gold aangeschaft. Dit is wel buiten het budget van dromer, maar het verhaal is misschien wel aardig om zoektochten te vergelijken. De Gold speelt nu rechtstreeks vanaf een Mac pro laptop via een USB kabel van Audioquest (De Cofffee) Back up en storage van meer muziek kan via een losse harde schijf die via fire wire aan de laptop hangt. Alles op advies van East West. Ik ben dik tevreden. Bediening via de I pad. Ik heb onlangs de Gold twee maal vergeleken met een Metrum DAC (type weet ik even niet; de laatste keer met die van de Daudio mannen), nou, voor mij geen Metrum. Gekleurd in het hoog en de stereoplaatsing is met de Gold vééél beter. Kun je ergens een tweede hands Gold vinden: Doen! Lijkt trouwens qua afkomst en fylosofie een beetje op de Weiss. Groet, Leobus Dank je Leo, daar kan ik wat mee. Ik bedoel het aangeven van klankverschillen. Op die manier kan ik zelf wat conclusies trekken, zonder al die apparaten in huis te hoeven (als dat al lukt) halen. Het budget van mijn vrouw is wat beperkt, maar tweedehands is geen enkel probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 september 2013 Author Report Share Posted 22 september 2013 Dat gaat over jitter, idd. Maar dat is maar een deel van de ingrediënten van de pudding. Ga er maar vanuit dat de betere dac's op dat vlak aanzienlijk beter scoren dan die low cost dacjes daar. Veel hangt ook af van de jitter in het aangeboden S/PDIF signaal. Dat stukje laat een leuke couleur locale zien maar is toch wel discutabel. Hier wat ik mat aan het 10 jaar geleden zo bejubelde M-Audio Superdacje na een veodingsupgrade. Om door een ringetje te halen. Kan je wel vertellen dat mijn HK Dac'je aanzienlijk meer detail en resolutie laat horen met een vergelijkbaar jitterplaatje. Dit is leuk voor de ontwerper om te zien of hij technisch progressie maakt, maar dan houdt het op. Er is maar 1 manier om te beoordelen wat het beste klinkt: Zelf met je oren gaan luisteren en vergelijken. En als een dac'je van 20 euries in jouw oren precies zo klinkt als eentje van 2K is het duidelijk. Maar dat gaat echt niet voor iedereen op. Ik ben de laatste pagina´s nog eens door aan het nemen. De afgelopen 40 jaar heb ik ervaren, dat ik veel kritischer ben met geluid dan de meeste mensen om mij heen. Als ik maar denk dat een bugel teveel richting een trompet neigt, of een altsax naar een tenorsax, dan ben ik al niet tevreden. Computeraudio moet voor mij in ieder geval beter klinken dan een doorsnee cd/speler. Het is buitengewoon spannend allemaal. Nu ga ik Freddy Hubbard rippen, deze opname heb ik al 30 jaar en op enorm veel sets beluisterd. Eens kijken wat de Pink Faun daarmee doet. Nou dat weer, Meisjesdroom wil gaan winkelen in Den Haag ! Jullie dames zijn waarschijnlijk allemaal razend enthousiast over de hifi/hobby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 september 2013 Report Share Posted 22 september 2013 Is een tweedehands Transporter (Logitech, Slim Devices), volgens mij nu rond 700-800 euro wel te vinden, nog een redelijke optie? Of zijndie nu te outdated? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 22 september 2013 Report Share Posted 22 september 2013 wat is mis met Behringer UCA202 als je die optimaal modificeert hoeft die niet onder te doen voor een pink faun. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 september 2013 Report Share Posted 22 september 2013 wat is mis met Behringer UCA202 als je die optimaal modificeert hoeft die niet onder te doen voor een pink faun. mvg wol Nu maak je mij toch erg nieuwsgierig hoe jij die gemodificeerd hebt zodat ie net zo goed klinkt als een Pink Faun. Kun je daar eens een beschrijving van geven Wiel. Zou wel leuk zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts