Jump to content

Dac Van 1500 Euro, Welke?

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Op de USB ingang dient het derde lampje van boven te branden, met low res (tot CD kwaliteit) bovendien het tweede lampje vanaf onder.

Waarschijnlijk ben je vergeten de ingang te kiezen. Dit doe je door de aan/uit knop een paar keer kort in te drukken.

Maar het kan ook zijn dat J River de verkeerde kaart kiest, maar dan spelen de laptopluidsprekertjes.

In het pulldownmenu kies je tools/options/audio. Het bovenste vakje dient bij Windows 7 op Wasapi te staan en het tweede menuutje, device, "is USB apparaat".

:)

Hans, het 3e lampje van boven brandt en het onderste. Het 2e van onderen wil niet aan.

Pulldown menu en Wasapi kan ik niet vinden.

Gaat er bij jou nu misschien een lampje branden? :)

Ik gebruik hem v.n.l. om  te meten met Arta 24/48Khz gaat  prima en is genoeg voor tunertjes en zo.

Er is ook een Linux driver en het geluid viel me op van het ding. :)   Stekkertjes haal ik eigenlijk nooit los.

Maar bedankt voor de tip.  ;)

Zet het printje in een alu doosje met cinch aansluitingen er op, of BNC's als je dat handiger vindt.

Na een paar fragmenten heb ik het idee dat het laag en midlaag niet goed zijn. De detaillering in de rest is zeer goed en gaat mijn oude Sony 555 cd/speler ver voorbij.

Degene die mij deze speler heeft geadviseerd kan met pensioen.

Ik had het al eerder gemerkt, maar de set blijkt wederom veel beter dan ik had durven dromen.

Jack, ik word hier Willy-the-Ripper genoemd. Heb jij daar ook last van? Niet van dat je Willy the Ripper wordt genoemd, maarre ....... :)

Jullie praten overklank eigenschappen van een dac maar zijn jullie niet vergeten hoe een software van een  apps kinkt ,of hoe besturingsysteeem software klinkt en hoe  klinkt  een processor ,hoor de verschillen

mvg wol

Zeer bedankt Pl.D. voor de vele- en goede uitleg. Als ik het snap is de uitleg erg goed :D.

Ik heb hier helemaal niets van Apple. Mijn vrouw heeft wel een Apple IPad, maar daar mag ik niet aankomen. Ik heb een HTC Smartphone met Android. Als ik met Apple verder wil, heb ik dan nodig: MAc-mini, Toetsenbord, Beeldscherm? Wordt het gehoormatig beter met Apple? Er was laatst iemand met een gewone laptop en dat klonk ook prima.

Een groot voordeel van Apple is dat je dan FireWire kunt gebruiken en ik vind Apple veel gebruikersvriendelijker (ook al ben ik met Windows en Unix opgegroeid). Ik geloof niet dat een Apple per definitie beter voor audio is dan een Microsoft of Linux computer, maar Microsoft (en Linux nog meer) vergt meer handigheid. Een Mac Mini kun je prima 2e hands kopen, kies er dan één met i5 processor. Toetsenbord en scherm hoeft niet van Apple te zijn en koop voor een paar euro's op marktplaats. 

Als je al een goede Windows laptop hebt zou ik gewoon daar mee beginnen. 

Op sommige MS laptops is Firewire wel mogelijk trouwens, kijk hier even: http://support.presonus.com/entries/21804044-Finding-a-PC-laptop-to-use-with-your-firewire-audio-interface

Jullie praten overklank eigenschappen van een dac maar zijn jullie niet vergeten hoe een software van een  apps kinkt ,of hoe besturingsysteeem software klinkt en hoe  klinkt  een processor ,hoor de verschillen

mvg wol

Eerst even uitleggen hoe je die UCA 202  gemodificeerd hebt Wollie anders geloof helemaal niets ik meer van wat je schrijft.............

mvg wol

Zoals zo vaak is het belangrijk dat alles goed op elkaar afgestemd is, maar een processor of een besturingssysteem hebben geen eigen klank. Als de bits er maar foutloos uitkomen (meestal geen probleem), met minimale jitter (hier kunnen andere computerprocessen roet in het eten gooien) EN de computer geen hoogfrequente rommel doorgeeft aan de DAC. 

Na een paar fragmenten heb ik het idee dat het laag en midlaag niet goed zijn...

Als het verder goed klinkt lijkt me dit aan de klankeigenschappen van de DAC te wijten, met name het analoge deel. Misschien matcht het toch niet zo lekker met je voorversterker. Maar geef het wat tijd, je oude CD speler klinkt waarschijnlijk veel te "wollig". ;-)

Een groot voordeel van Apple is dat je dan FireWire kunt gebruiken en ik vind Apple veel gebruikersvriendelijker (ook al ben ik met Windows en Unix opgegroeid). Ik geloof niet dat een Apple per definitie beter voor audio is dan een Microsoft of Linux computer, maar Microsoft (en Linux nog meer) vergt meer handigheid. Een Mac Mini kun je prima 2e hands kopen, kies er dan één met i5 processor. Toetsenbord en scherm hoeft niet van Apple te zijn en koop voor een paar euro's op marktplaats. 

Op sommige MS laptops is Firewire wel mogelijk trouwens, kijk hier even: http://support.presonus.com/entries/21804044-Finding-a-PC-laptop-to-use-with-your-firewire-audio-interface

De praktijk is dat Apple alles dichtgespijkerd heeft en je volledig van de grollen van Apple afhankelijk bent. Is ook de filosofie van Apple. Je bent dan afhankelijk van iTunes of een enkele erg dure alternatieve player. J.River is bezig met een port naar de Mac maar die is nog erg buggy en kennissen van mij die dat geprobeerd hebben, hebben er flink problemen mee en in de hoek gegooid.

Op dit vlak is MS en Linux Apple ver voorbij. Apple is i.d.d. erg gebruiksvriendelijk zolang je maar bij iTunes en M4U/MP3 blijft. Voor Hi-end audio zijn ze behoorlijk achter. Ironisch genoeg was dat 20 jaar geleden andersom, toen zag je in iedere studio een Macintosch-II staan, nu toch echt niet meer. Maar dan hebben we het over het DOS tijdperk en de 68000 Macs.

Dromer, ik heb geen ervaring met de PF maar in veel DAC's zit een volumeregeling. Die volumeregeling moet je eerst op 100% zetten en dat gaat niet met JR. Daarvoor moet je in de Windowsmixer eerst de PF kiezen als audio device en daar het output volume op 100% zetten. Als er dan goed geluid uit komt met de Windows media player weet je dat dat goed staat. Dan de Windows mixer weer naar de on-board audio kaart zetten en moet het goed gaan met JR.

Iets dergelijks had ik ook met andere audiokaarten die het ogenschijnlijk niet deden of zacht speelden. Zowel PCI als USB kaarten.

Overigens, heeft de PF geen eigen drivers die je eerst moet installeren?

O, ik geloof best dat er hoorbare verschillen zijn, maar dat ligt dan aan andere factoren dan de "klankkleur" van de processor of het OS. 

Als er op dat vlak hoorbare verschillen zijn, hoor je dat overduidelijk aan een erg slecht geluid. Dan gaat het ratelen e.d. doordat de data niet op tijd afgehandeld wordt. Subtiele klankverschillen in hoog laag of wat dan ook krijg je daar niet door.

Wollie roept er maar wat op los krijg nu toch wel de indruk.

J-River mag je een maand gratis proberen. Ik leg nog geen definitieve verzameling aan. Eerst eens kijken en vooral luisteren hoe het allemaal gaat.

Dreamertje ,als jij de cd speler weg doet dan hoor ik het wel :) :) :)

mvg wol

Ik heb er een die kapot is en een die bijna kapot is. Vind je € 1000,00 per stuk teveel? Nou vooruit dan twee voor € 1500,00. En denk er aan: geen onzin biedingen.

De praktijk is dat Apple alles dichtgespijkerd heeft en je volledig van de grollen van Apple afhankelijk bent. Is ook de filosofie van Apple. Je bent dan afhankelijk van iTunes of een enkele erg dure alternatieve player. J.River is bezig met een port naar de Mac maar die is nog erg buggy en kennissen van mij die dat geprobeerd hebben hebben er flink problemen mee en in de hoek gegooid.

Op dit vlak is MS en Linux Apple ver voorbij. Apple is i.d.d. erg gebruiksvriendelijk zolang je maar bij iTunes en M4U/MP3 blijft. Voor Hi-end audio zijn ze behoorlijk achter. Ironisch genoeg was dat 20 jaar geleden andersom, toen zag je in iedere studio een Macintosch-II staan, nu toch echt niet meer. Maar dan hebben we het over het DOS tijdperk en de 68000 Macs.

Ik wil hier niet Microsoft of Linux dissen. Apple is zeker niet de enige ware en het is ook een kwestie van smaak, maar ik ben er erg happy mee en de prijs/pret verhouding is erg goed. Zo ontzettend duur was het niet, voor €400 heb ik een prima 2e hands Mac Mini gekocht en Amarra software werd kosteloos meegeleverd met mn DAC. 

Apple is idd behoorlijk dichtgespijkerd, maar zo houden ze ook veel ellende buiten de deur, liever de grollen van Apple dan de grollen van Microsoft ;-). Ik ben heel blij met mijn Mac Mini en HIRES audio klinkt fantastisch. Ik converteer alles (ook downloads) heel simpel  naar Apple Lossless en speel met iTunes en Amarra. Amarra laadt de muziek eerst in het werkgeheugen van de Mac, streamt dan absoluut perfect naar de DAC en Amarra schakelt automatisch naar de juiste bitrate; beter wordt het echt niet, ook niet met een streamer van €6000

iTunes heeft een prima user interface en ik kan mn iPhone als remote gebruiken. Verder heb ik in huis nog een paar Apple Airports om wireless muziek te streamen en op mn iPod staat mn hele muziekcollectie voor onderweg, alles bij elkaar toch wel retehandig. 

Het enige wat hier volgens mij nog bovenuit stijgt is SOOLOOS, niet vanwege de klank maar vanwege de metadata die ze toevoegen en de manier waarop je door je muziekcollectie kunt navigeren. 

Dromer, ik heb geen ervaring met de PF maar in veel DAC's zit een volumeregeling. Die volumeregeling moet je eerst op 100% zetten en dat gaat niet met JR. Daarvoor moet je in de Windowsmixer eerst de PF kiezen als audio device en daar het output volume op 100% zetten. Als er dan goed geluid uit komt met de Windows media player weet je dat dat goed staat. Dan de Windows mixer weer naar de on-board audio kaart zetten en moet het goed gaan met JR.

Iets dergelijks had ik ook met andere audiokaarten die het ogenschijnlijk niet deden of zacht speelden. Zowel PCI als USB kaarten.

Overigens, heeft de PF geen eigen drivers die je eerst moet installeren?

Het lijkt inderdaad alsof er wat power ontbreekt. Er staat vast nog iets niet goed ingesteld. Morgenvroeg komt Hans van L. die weet het waarschijnlijk wel.

Bij de Dac zat verder niets.

Het gaat mij ook niet om een geloofsstrijd plaatjesdraaier, maar ik zie zo veel mensen op het gebied van audio er de mist mee in gaan als je ook maar iets anders wilt dan Apple voorschrijft. Het is volledig gesloten. Dat heeft zo zijn voordelen zeker, maar ook zijn nadelen.

Apple boycot b.v. open standaarden als FLAC ten faveure van hun eigen formaten. Voor audio voor de rest van de wereld begint FLAC zo'n beetje de standaard  te worden voor hi-res aankopen op het net. Ik weet wel dat slimmeriken daar inmiddels een oplossing voor hebben maar handig is het niet.

Voor Apple gebruikers die wel eens FLAC bestanden downloaden: met XLD (freeware) kun je in één handeling FLAC albums omzetten naar Apple Lossless en automatisch toevoegen aan iTunes.

T is idd een beetje flauw van Apple dat ze geen FLAC ondersteunen, terwijl het formaat bijna gelijk is aan Apple Lossless. Het belang van Apple (en de platenindustrie niet te vergeten) is dan ook vooral om aankopen via iTunes te pushen. Zelf koop ik niets via iTunes zolang ze geen lossless aanbieden, wat een sukkels bij Apple!!

Als het verder goed klinkt lijkt me dit aan de klankeigenschappen van de DAC te wijten, met name het analoge deel. Misschien matcht het toch niet zo lekker met je voorversterker. Maar geef het wat tijd, je oude CD speler klinkt waarschijnlijk veel te "wollig". ;-)

Eerder waren er twee muziekvrienden met hun dac's en computers en dat klonk beiden beter. Ik zal straks Yello eens rippen, daar zit veel laag in en midlaag in. Het is al heel wat, dat ik er geluid uit gekregen heb. De laptop heeft Pink Faun en Wasapi zelf herkend.

Voor Apple gebruikers die wel eens FLAC bestanden downloaden: met XLD (freeware) kun je in één handeling FLAC albums omzetten naar Apple Lossless en automatisch toevoegen aan iTunes.

T is idd een beetje flauw van Apple dat ze geen FLAC ondersteunen, terwijl het formaat bijna gelijk is aan Apple Lossless. Het belang van Apple (en de platenindustrie niet te vergeten) is dan ook vooral om aankopen via iTunes te pushen. Zelf koop ik niets via iTunes zolang ze geen lossless aanbieden, wat een sukkels bij Apple!!

Je lijkt mijn tweelingbroer wel.

Ik gebruik alleen een laptop ipv de mini. Voor de rest precies hetzelfde.

Ook ik ben dik tevreden.

Groet,

Leobus

Hoeveel gaat er verloren in die conversieslag?

Nee de sukkels zijn de consumenten die genoegen nemen met bagger en daarvoor ook nog betalen.