Jump to content

Dac Van 1500 Euro, Welke?

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Is het mogelijk om bij iemand het verschil tussen pcm en dsd te horen, uiteraard dan met dezelfde opname? Graag een pm zo mogelijk.

Marc

Als ik het goed begrijp kan dat per definitie niet. De opname is in DSD gemaakt en dan naar PCM omgezet of de opname is in PCM gemaakt en dan naar DSD omgezet, dus één van de twee is altijd een afgeleide van de ander....

Jammer, dat wordt slecht vergelijken. Maar als DSD superieur zou zijn, zal de afgeleide PCM wel een stukje slechter moeten klinken. Het zou mooi zijn als ik daar in de buurt (niet ergens in Limburg of Drente liefst) wat van zou kunnen horen. Misschien Pjotr?

Marc

Het blijft toch van elastiek. Channel Classic Records is de enige waarvan ik weet dat ze ook een aantal opnamen in DSD hebben gedaan, DSD editen en als DSD download beschikbaar maken. De PCM versies op hun site zijn dan geconverteerd van de DSD masters.

Omgekeerd is er denk ik maar weinig wat op SACD staat wat ook in DSD opgenomen en gemasterd is. Dat het toch een hogere resolutie heeft dan CD, komt omdat daarvoor de hoge resolutie 24/96 of 24/192 studio masters gebruikt worden.

En van oud spul wat je in hi-res kunt downloaden van b.v. HD-Tracks is simpleweg in 24/192 geconverteerd van de oude analoge tapes.

Ik denk dat het fiasco van de SACD en andere formaten vooral te maken hebben met het feit dat mensen zich niet zo maar een andere standaard met bijbehorende apparatuur laten aanpraten.

De grammofoonplaat heeft (voor het grote publiek) zo'n 60 jaar bestaan. Van 78 naar 45 en 33 rpm ging best makkelijk, de echte opkomst van de draaitafels was n.l. pas in de jaren 50. De CD was bij de introductie van de SACD pas 17 jaar oud. De meeste CD spelers waren dus nog maar 10 jaar oud. En dan komt Mp3, weer een andere speler, maar tegelijk ook lekker goedkoop. Internet staat/stond vol met die zooi. Kopiëren van elkaar is ook erg makkelijk. En daar gaat de CD, laat staan dat de SACD nog een kans zou hebben. Tussendoor hebben we nog DVD en Blue Ray gekregen. Op PC gebied ging het van PC naar laptop en tabletPC.

De industrie dacht werkelijk dat mensen zich in zo'n korte tijd zoveel door de strot laten drukken. Niet dus.

Wat zie je nu.. een tablet of smartphone, Airplay (oid) en gaan met die banaan. Die telefoon hebben we toch al (elk jaar 'n nieuwe), en de geluidskwaliteit boeit de meeste mensen totaal niet. Die vinden het vooral mooi wanneer het hard kan.

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen weer terug willen naar een analoge tuner en vintageapparatuur. Dat geeft een gevoel van eeuwigdurende degelijkheid.

:)

Hans van Liempd heeft vanochtend de laptop goed ingesteld en dat scheelde behoorlijk wat. Nogmaals hartelijk bedankt Hans :wub:

De eerste goed gekende fragmenten zijn inmiddels opnieuw geript en afgespeeld. Daar komen er nog een paar bij.

Of de Pink Faun goed genoeg is weet ik nog niet. Ik vrees het ergste.

Deze week hoor ik nog een paar kanshebbers. Het is bijzonder spannend allemaal.

Misschien houd ik het wel bij een laptop, maar ook dat is nog niet zeker. Ik houd jullie op de hoogte.

Ik denk dat het fiasco van de SACD en andere formaten vooral te maken hebben met het feit dat mensen zich niet zo maar een andere standaard met bijbehorende apparatuur laten aanpraten.

De grammofoonplaat heeft (voor het grote publiek) zo'n 60 jaar bestaan. Van 78 naar 45 en 33 rpm ging best makkelijk, de echte opkomst van de draaitafels was n.l. pas in de jaren 50. De CD was bij de introductie van de SACD pas 17 jaar oud. De meeste CD spelers waren dus nog maar 10 jaar oud. En dan komt Mp3, weer een andere speler, maar tegelijk ook lekker goedkoop. Internet staat/stond vol met die zooi. Kopiëren van elkaar is ook erg makkelijk. En daar gaat de CD, laat staan dat de SACD nog een kans zou hebben. Tussendoor hebben we nog DVD en Blue Ray gekregen. Op PC gebied ging het van PC naar laptop en tabletPC.

De industrie dacht werkelijk dat mensen zich in zo'n korte tijd zoveel door de strot laten drukken. Niet dus.

Wat zie je nu.. een tablet of smartphone, Airplay (oid) en gaan met die banaan. Die telefoon hebben we toch al (elk jaar 'n nieuwe), en de geluidskwaliteit boeit de meeste mensen totaal niet. Die vinden het vooral mooi wanneer het hard kan.

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen weer terug willen naar een analoge tuner en vintageapparatuur. Dat geeft een gevoel van eeuwigdurende degelijkheid.

De commercie gaat voor de grote massa, daar is wat te verdienen.

Vroeger maakten maar weinig mensen foto's en nu kun je dat met elke mobiel en tablet. Je ziet ook dat dergelijke apparaatjes qua formaat in elkaar aan het overlopen zijn.

Mwah, het mobieltje is toch in 5 jaar tijd van bijna niets naar ondenkbaar geworden Hans. En ik denk dat maar heel weinig mensen terug willen naar opa's radio. Velen verlangen er wel naar terug maar dat heeft dan geen auditieve redenen :D  Zie je een beetje terug in het retro design, maar dan als marketing middel.

Maar dan m'n bezoekje aan Jongensdroom, we hebben veel gepraat over digitale audio dat nog een beetje bijgesteld en er ook even geluisterd. Nou is dat altijd lastig, een andere set andere luidsprekers en andere akoestiek. Bovendien, luidsprekers die uitgerust zijn met veel kleine woofers en buizenversterkers. Daar wordt het laag toch wel veel anders van dan wat ik gewend ben. Maar de rest (midbas, mid en hoog)  klonk in mijn oren erg fraai. Met een erg mooi stereobeeld. Maar om nou een echt oordeel te kunnen geven na die paar nummers... nee.

Jongensdroom was wel enthousiast over de klank na de gewijzigde instellingen. De encoder stond n.l. ape. Flac is m.i. wat beter. Bovendien stonden er nog wat instellingen voor high res niet goed. De Pink Faun gaat tenslotte niet verder dan 96 khz. Upmixing stond ook nog aan, evenals volume leveling.

Tja, dat die AMR anders klinkt verbaast mij niet. Een buizenuitgangstrap! Ik heb trouwens ook ontdekt dat de Antilope voeding erg gevoelig is voor de gebruikte voedingskabel. Die Calyx is bijna twee keer zo duur! Waarom beviel de Antelope eigenlijk niet?

Het maakt denk ik ook uit waar de rest van de set uit bestaat. Bij mij zit het buisgedeelte in de voorversterker.

En dan heb ik het nog niet eens over smaak. Luisteren op je eigen set en dan zelf beslissen dus.

Groet,

Leobus

De AMR speelde frisser, opener en met meer detail en gevoel. De Antilope deed t.o.v. de AMR deed zijn "naam" eer aan, want die liep voor geen meter. Dat was beiden bij Audiolife. Caspar was wel te spreken over de Antilope en wilde die daarom ook laten horen. Maar helaas geen partij voor de AMR.

De Calyx had ik thuis voor een review. Die staat ook online (ff zoeken heren). En idd, die is inderdaad uit een andere prijsklasse.

De sessie bij Audiolife was niet voor mij, maar voor een kennis. Ik ben alleen maar mee gegaan omdat het interessant was.

Ik ben tevreden met mijn YBA. Ik weet dat het beter kan, maar voor waar ik de DAC nu voor gebruik is dat meer dan goed genoeg. De YBA stond eerst als DAC achter mijn AVM loopwerk, nadat de EAD het had begeven en ik die niet zo snel kon repareren. De YBA was eigenlijk maar een tussenpaus, maar heeft zijn plekje nu in de set als DAC achter de Squeezebox. Het loopwerk is vervangen door een volledige cd-spelert, dus daar heb ik geen DAC meer voor nodig.

Mijn hoofdbron is en blijft de platendraaiert en daar zal niet zo snel verandering in komen. Ik was al laat met de CD als hoofdmedium, maar daar heb ik eigenlijk nooit echt aan kunnen wennen. Na 5 jaar stond er toch weer een platenspeler te jengelen.

Ach, iedere gek heeft zijn gebrek :blink:  :P  

PCM heeft zijn voordeel en nadeel en SACD ook, het ligt er aan waarvoor je het gebruik in pricipe is SACD een PWM geluid

zo heb je PWM in Iaaf en PWM in wave. elke dac is goed zet hem maar in de juiste combinatie

SACD 5.6 vind ik beter klinken als 2.8

Voor PWM opname gebruik ik een KORG 1000

Ik heb ook een cd speler die zet PCM in PWM of wel in SACD geluid

mvg wol

Als ik het goed begrijp kan dat per definitie niet. De opname is in DSD gemaakt en dan naar PCM omgezet of de opname is in PCM gemaakt en dan naar DSD omgezet, dus één van de twee is altijd een afgeleide van de ander....

Zo als ik het begrepen heb is omzetten van DSD naar PCM geen enkel probleem.

Volgens de presentatie van Hans Beekhuizen was dat juist een van de sterke punten van DSD.

je kan zonder conversie verliezen naar elke standaard omzetten. andersom kan je wel doen maar of dat er beter van wordt?

Er is een tooltje die kan DSD naar PCM converteren

En vroeger had je Sony VAIO daar kon je ook in SACD formaat mee opnemen en afspelen

Bij opname,s van SACD naar PCM krijgt men een mooiere sound dat is de enigste reden, men doet voor namelijk een realistischer sound te krijgen

mvg wol

Maar dan m'n bezoekje aan Jongensdroom, we hebben veel gepraat over digitale audio dat nog een beetje bijgesteld en er ook even geluisterd. Nou is dat altijd lastig, een andere set andere luidsprekers en andere akoestiek. Bovendien, luidsprekers die uitgerust zijn met veel kleine woofers en buizenversterkers. Daar wordt het laag toch wel veel anders van dan wat ik gewend ben. Maar de rest (midbas, mid en hoog)  klonk in mijn oren erg fraai. Met een erg mooi stereobeeld. Maar om nou een echt oordeel te kunnen geven na die paar nummers... nee.

Jongensdroom was wel enthousiast over de klank na de gewijzigde instellingen. De encoder stond n.l. ape. Flac is m.i. wat beter. Bovendien stonden er nog wat instellingen voor high res niet goed. De Pink Faun gaat tenslotte niet verder dan 96 khz. Upmixing stond ook nog aan, evenals volume leveling.

Hans, misschien is het goed er bij te vermelden dat het een kleine ruimte betreft van 450 x 310 cm. Luidsprekers met grotere woofers, Transmission M3, klonken voor geen meter.

Verder is de combinatie buizen - solid state op gehoor gekozen. Ik vind het laag wel goed, hoewel er natuurlijk geen grote druk kan zijn met deze kleine drivers. Deze set is meer into-the-face dan die van jou, maar dat heb je niet als negatief ervaren meen ik te begrijpen. Morgen gaat de zoektocht verder bij Alex van A10/Audio. Ik ben nog niet geheel van mijn stoel gevallen van deze dac. Misschien gaat Alex daar morgen voor zorgen. Ik hoop dat ik het kan betalen, anders dromen we rustig verder.

Wanneer je dat doet, is er meestal iets mis. iets wat later geweldig gaat irriteren.

Dat is in zijn algemeenheid een terechte waarschuwing Hans. Ik weet echter exact wat ik wil horen. Het is al zo vaak gebleken, dat ik gewoon op mijn gehoor af kan gaan.

Voor de m3 heb je gewoon een simpel laddernetwerk dac ,je nodig 1541 1543 bur brown 58  1704 zoiets moet je pakken .

dan heeft pink faun het niet goed aan gepakt verkeerde condensators.

mvg wol