Jump to content

Dac Van 1500 Euro, Welke?

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Even nog iets over A10/hifi. Ik was er twee jaar geleden al eens om een platenwasser te kopen. Dit keer heb ik Alex ontmoet.
De installatie waar wij de dac's mee vergeleken bestond uit Blumenhofer + Zanden mono buizenblokken. De vv weet ik niet meer. Het was duidelijk te horen dat de Pink Faun rare dingen deed met de klankkleur van de diverse instrumenten en stemmen. Vreemd dat mij dit niet opgevallen was in de set bij Pink Faun. Thuis hoorde ik het, bij de mij zeer goed gekende fragmenten. Met de Weiss dac klonk alles weer realistisch. Een oor-massage met een happy end.

Buizen en hoorns, en dan de dac de schuld geven van kleuring..???

:)

Een kritische opmerking, omdat je een oordeel uitspreekt: Ken je de opnames en de set waar ik naar geluisterd heb en de ruimte waarin deze speelde?

Kleuring: Met de Pink Faun dac was er meer kleuring te horen dan met de Weiss dac.

Beoordeling:  Als ik een rapportcijfer moest geven voor deze set, denk ik aan een 9. Een bepaald gebied was mij iets teveel into-the-face. Er ontstond een zekere schrilheid. Het is een vak om te weten welke apparatuur wel en welke niet met elkaar aangesloten moet worden. Ik kan alleen maar luisteren.

Vroeger: Twee jaar geleden hoor ik bij A10 gigantisch grote Blumenhofers met buizen en voor die Life-ervaring geef ik een 10.

Set van Hans: Jouw set vind ik wat te laid-back klinken.

Problemen: Wat een problemen allemaal :D

M'n broer zegt altijd... een luidspreker geeft het best weer waar hij op lijkt.

Een ribbon dus het best snaarinstrumenten, een conus het best drums en de hoorns het best koperinstrumenten. Ik kan jouw voorkeur voor hoorns dus wel begrijpen. :D  

Je bent trouwens de eerste die het bij mij te laid back vindt klinken.

Overigens hoorde ik, toen je bij mij was ook de opmerking, dat "dit precies was zoals je muziek graag hoorde".

Dat zei,  hij bij mij ook  :D

Dat zeg ik meestal als ik eens ergens ga luisteren. Wie ben ik om kritiek te leveren, op een set waar de eigenaar blij mee is. Vaak wordt dat persoonlijk opgevat want iedereen is een kenner.

Pas als iemand vraagt wat ik er aan zou willen verbeteren geef ik mijn mening. Maar dat vraagt nooit iemand, want iedereen is een kenner.

Het gaat er on wat je er zelf van vindt en niet iemand anders.

Wil je het echt weten Jack? :D

M'n broer zegt altijd... een luidspreker geeft het best weer waar hij op lijkt.

Een ribbon dus het best snaarinstrumenten, een conus het best drums en de hoorns het best koperinstrumenten. Ik kan jouw voorkeur voor hoorns dus wel begrijpen. :D  

Je bent trouwens de eerste die het bij mij te laid back vindt klinken.

Overigens hoorde ik, toen je bij mij was ook de opmerking, dat "dit precies was zoals je muziek graag hoorde".

Ik sta elke dag, vanwege mijn werk, voor live-blaasinstrumenten e.a. Dat wil ik graag terug horen in een installatie. Vaak klinken sets voor mij of te laid-back, of gekleurd, of te kil, of teveel in-the-face etc.

Hoorns heb ik vaker minder goed dan goed horen klinken. Het is vaak op het randje van te fel.

Jouw set vond ik mooi in balans, van hoog tot laag. Eerder heb ik Wilson directer horen klinken. Het is wat ieder wil.

Dit verhaal is slechts mijn mening.

Pas als iemand vraagt wat ik er aan zou willen verbeteren geef ik mijn mening. Maar dat vraagt nooit iemand, want iedereen is een kenner.

Het gaat er on wat je er zelf van vindt en niet iemand anders.

Ongevraagd, maar toch...

In jouw set zou ik toch eens hard aan de lage tonenweergave gaan werken. Er is wel laag, en het gaat ook nog diep, maar de klank heeft (volgens mij) weinig met instrumenten te maken. Nou is dat met zo'n kleine luidspreker en een relatief kleine ruimte wel lastig, maar daar zou ik dus niet mee kunnen leven. Het indirecte geluid via het plafond zou ik ook dempen. Je zit met je oren maar zo'n 60 cm onder het schuine dak. Op dat reflectiepunt wat schuim of nog beter een difusser, zou het stereobeeld aanzienlijk verbeteren.

Maar zoals je schrijft, het gaat er om wat jij er van vindt.

Waarom niet, daar kunnen we toch alleen wijzer van worden..??

Mijn ervaring op fora is, dat anderen er alleen maar geirriteerd door raken en dat wil ik niet. De onderlinge verstandhouding op dit forum is best goed en dat wil ik graag zo houden.

Anderen mogen wel gerust hun mening over mijn installatie geven.

• Members

Beste Wol,

wat het laatste gedeelte van je opmerking betreft denk ik dat je wel een punt hebt, de ideale combinatie met Pink Faun vind je waarschijnlijk in een set met 100% Pink Faun producten. Niet in Jongensdroom zijn set, ook niet in de mijne.

Dat spul wordt voor-  door-  en met Pink Faun producten ontwikkeld, denk daar maar eens over na.

Het eerste gedeeltje van jouw post kun je simpelweg niet zo stellen, je kent de persoon niet, zijn set niet en ook de sessies heb je niet bijgewoond. Ik ken toevallig de set van de demo weer heel goed, ook de persoon wie de demo gaf, en die vertelde onafhankelijk van Jongensdroom precies hetzelfde verhaal. Voor je jouw stokpaardje weer van stal haalt, dat heeft niets met verkopertjes te maken. Die Pink Faun moet namelijk net zo goed verkocht worden, aan mij wilde hij buiten dit verhaal namelijk niets slijten...

Zelf wordt ik trouwens steeds meer benieuwd naar de set van Jongensdroom, misschien moet ik die ooit maar eens gaan beluisteren (zo heb ik de sets van Carl en Mumsoft ook nog steeds op de planning staan, als ik toch ooit weer eens tijd overhield...), hetzelfde voor de set van Wol!

• Members

Moet vast een keer lukken Marc, moet vast een keer lukken. Het is nou ook niet echt aan de andere kant van de wereld. Daar het thuisfront echter vind dat ik al zo vaak van huis ben is het wel eens een beetje zoeken naar combineren met- (het lijkt onze hobby wel)...

Beste Wol,

wat het laatste gedeelte van je opmerking betreft denk ik dat je wel een punt hebt, de ideale combinatie met Pink Faun vind je waarschijnlijk in een set met 100% Pink Faun producten. Niet in Jongensdroom zijn set, ook niet in de mijne.

Dat spul wordt voor-  door-  en met Pink Faun producten ontwikkeld, denk daar maar eens over na.

Beste Arden,

ik heb vorig jaar de Pink Faun DAC in een niet Pink Faun set gehoord (mijn eigen set) en toen klonk deze heel overtuigend. Ik heb hem toen thuis vergeleken met een b-DAC. Die laatste klinkt ook mooi maar minder fraai dan de PF. Sindsdien ben ik dan ook zeer tevreden met mijn 3.24. Waarvan akte.  

gr. Lourens

Met dac van dergelijk kwaliteit, gaat het alleen nog om smaak en matching. Kennelijk doet de Weiss het voor Jongensdroom in zijn set beter. De kans is groot dat de Weiss wat dunner klinkt dan de Pink Faun. Dat deden n.l. vrijwel alle dac's die ik naast de Pink Faun gehoord heb.

Ik ben juist gevallen op het organische karakter van de Pink Faun. Maar dat is dan toch weer wat minder organisch dan de Droplet was. Ik vind het dus op dat vlak een mooie middenmoot.

De uitschieter qua schraalheid was overigens de Calyx dac 23/192. Dat kleine massief aluminium kastje.

2up.jpg

En hier wat er in zit :

open2.jpg

En dat voor € 1699,-