Duck-Twacy Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 Ingeval van de DACs wel 8 keer PCM1704UK (de 1704 is DAC only, dus zijn er meer andere onderdelen nodig http://www.computeraudiophile.com/f6-dac-digital-analog-conversion/es9018-vs-pcm1704uk-5652/ ) Overigens geen idee wat echt beter is. Sommige prefereren multi bitters boven sigma-delta dacs. Ik verwacht eigenlijk dat met beiden even mooie resultaten te behalen valt, afh van de gehele uitvoering. Overigens vond ik dit So, for a brief summation as to the pros and cons of each technology ( at it's most basic ):Multi-BitProsless sensitive to jitter than delta-sigma"easy to build" in digital processing termsNo HF noise additionsConsInherent linearity problems in generalReal problem with zero-crossingVery hard to matchLikely to vary in performance with temperatureexpensiveDelta-SigmaProsInherently very linearCan be very quietCan get excellent performance at low costVery likely to be more stableConsHarder in processing termsGuaranteed more HF noiseMore susceptible to jitterCan be susceptible to idle tones hier http://www.computeraudiophile.com/f6-dac-digital-analog-conversion/multi-bit-dacs-vs-delta-sigma-dacs-2066/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 Ha Duck, Aan delta sigma 1-bitters zit een praktische grens om dat goed te doen op hoge resolutie EN op hoge snelheid tesamen. De moderne snelle dac chips zijn dan ook een combinatie van multi bit en delta sigma: 4 of 8 bit multi bit die dan met delta sigma naar 24 bits resolutie gaan. Beste van beide werelden zeg maar. Overigens klopt van dat lijstje geen hout, dat is nog al willekeurig. Zo te zien is dat willekeurig zelf bij elkaar verzonnen.... Leuke vraag trouwens:::DSD is per definitie een 1-bit signaal en PCM een multi bit signaal. Ik lees hier dat de meeste DSD (--> SACD) juist mooier (analoog-er) vinden klinken dan PCM. Ovirigens is DSD --> SACD destijds verzonnen om juist goedkope spelers op de markt te kunnen brengen. DSD is n.l. veel makkelijker en goedkoper terug naar analoog om te zetten dan PCM. En om dat gekopieer van CD's de kop in te drukken. Niet om een een beter geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 Niet om een een beter geluid. Welles !!! SACD klinkt gewoon beter, natuurlijker, overtuigender, tenzij je slechte software en hardware hebt, wat meestal ook het geval is. Maar zet maar eens een fatsoenlijke speler neer, eentje die speciaal gemaakt is om dit soort plaatjes te draaien en die het er niet zomaar een beetje bij doet en voer 'm een met liefde geremixmasterenweetikwat opname en dan blijkt jouw opmerking gebakken lucht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 Het klinkt beter dan CD, zeker. Maar dat is meer omdat de resolutie hoger is dan van CD. Het is mooie marketing achteraf maar was niet de opzet. Uiteindelijk bleek van dat goedkoper niets terecht te komen en sowieso niets van het hele SACD gebeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 Knorretje ,SACD is niet beter of slechter als PCM en dat kun je ook omgekeerd zeggen.\ Je vergelijk appels met perzikken mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 september 2013 Author Report Share Posted 28 september 2013 Welles !!! SACD klinkt gewoon beter, natuurlijker, overtuigender, tenzij je slechte software en hardware hebt, wat meestal ook het geval is. Maar zet maar eens een fatsoenlijke speler neer, eentje die speciaal gemaakt is om dit soort plaatjes te draaien en die het er niet zomaar een beetje bij doet en voer 'm een met liefde geremixmasterenweetikwat opname en dan blijkt jouw opmerking gebakken lucht. Ik hoor niet anders zeggen, dan dat SACD gehoormatig superieur is aan andere systemen. Zelf heb ik het nooit direct kunnen vergelijken. Iets anders (moet kunnen in mijn eigen topic ): Al mijn cd's klinken aanzienlijk beter nu ik ze met een actuele dac (+computer) afspeel. Daar wordt ik vrolijk van. Herman van Veen was het al , maar nu ben ik het ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 september 2013 Author Report Share Posted 28 september 2013 Knorretje ,SACD is niet beter of slechter als PCM en dat kun je ook omgekeerd zeggen. mvg wol Niet zo knorrig doen Wol . Ik ga weer even wegdromen met Wynton Marsalis (iemand die probeert een trompet recht te blazen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 Daar wordt ik vrolijk van. Herman van Veen was het al , maar nu ben ik het ook. Uhh??? Die deed/doet alleen maar vrolijk. Slechte vergelijkimg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 O jee O jee we krijgen nog een sekte erbij :biggrin: drie is al genoeg :biggrin: mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 september 2013 Author Report Share Posted 28 september 2013 Uhh??? Die deed/doet alleen maar vrolijk. Slechte vergelijkimg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 september 2013 Author Report Share Posted 28 september 2013 Niet zo knorrig doen Wol . Ik ga weer even wegdromen met Wynton Marsalis (iemand die probeert een trompet recht te blazen). Nou zit ik naar een prachtig zingende zangeres te luisteren, begint er een of andere gek met een trompet doorheen te blazen. Dat zal waarschijnlijk die Wynton wel zijn, maar zoiets doe je toch niet! Dat is gewoon onbeschoft. Daar kan ik me nou zo druk om maken heh en dat allemaal op de vrije zaterdagmiddag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 Dreamer ,dat wordt niks bij jou SACD dat ken ik je nou al zeggen . mvg wolle , PCM und SACD liebhaber Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 september 2013 Author Report Share Posted 28 september 2013 O jee O jee we krijgen nog een sekte erbij :biggrin: drie is al genoeg :biggrin: mvg wol Voor veel minder ben ik al eens van een forum verwijderd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 Welles !!! SACD klinkt gewoon beter, natuurlijker, overtuigender, tenzij je slechte software en hardware hebt, wat meestal ook het geval is. Maar zet maar eens een fatsoenlijke speler neer, eentje die speciaal gemaakt is om dit soort plaatjes te draaien en die het er niet zomaar een beetje bij doet en voer 'm een met liefde geremixmasterenweetikwat opname en dan blijkt jouw opmerking gebakken lucht. Ja, zo'n SA-1 is een prachtige machine (en zeker als-ie wat gefoefeld is zoals de jouwe). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 Hmm, interessante vergelijking. Zouden we eens een shoot-out tussen de SA-1 en de Weiss DAC kunnen organiseren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 Gaap Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 Hmm, interessante vergelijking. Zouden we eens een shoot-out tussen de SA-1 en de Weiss DAC kunnen organiseren?Als je dat goed wilt doen moet je alle uitgangsniveaus gelijktrekken en blind luisteren. En om de pret compleet te maken zett je er ook zo'n dac van drie tientjes bij. Ik ken de uitslag van die shootout al en ik weet ook al hoe er vooraf en achteraf gereageerd zal worden dus sluit ik me graag bij Mumsoft aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 september 2013 Author Report Share Posted 28 september 2013 Gaap psst,,,,,wakker worden .....hij heeft een gehakte Weiss Dac2. n,b. Mijn set is opgedragen aan mijn vrouw en die leeft gelukkig nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 Maar als elke eigenwijze betweter voor zichzelf al besloten heeft welke gaat winnen is het zonde van de tijd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 september 2013 Author Report Share Posted 28 september 2013 Maar als elke eigenwijze betweter voor zichzelf al besloten heeft welke gaat winnen is het zonde van de tijd... Apparatuur vergelijken is altijd leuk: mensen ontmoeten, mooie muziek horen, kopje koffie erbij, je kunt elders geen kattenkwaad uithalen, etc. In wezen doe je hetzelfde in een winkel, of bij een audioclub. Dat kan allemaal zonder scheidsrechters en decibelmeters. Ik doe graag mee aan een blinde test. Als ik daarbij op mijn bek ga, heb ik daar geen enkele moeite mee. Mijn leven hangt er vast niet vanaf. Laten we eens een paar dac's vergelijken met een paar mensen. Daarmee blijven we nog on-topic ook. Ik stel graag mijn Weiss ter beschikking. Het is een subliem apparaat, dat mijn set naar een veel hoger niveau tilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 Maar als elke eigenwijze betweter voor zichzelf al besloten heeft welke gaat winnen is het zonde van de tijd...Ach joh, iedereen die een beetje ervaring heeft met dit soort dingen weet dat er geen winnaar zal zijn. Beetje jammer dat er weer met persoonlijke kwalificaties gestrooid moet worden. Dat was te verwachten want het laagje beschaving bij sommigen hier is erg dun. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 het laagje beschaving bij sommigen hier is erg dun. Inderdaad maar heb nu toch wel een erg de pot verwijd de ketel gevoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 september 2013 Author Report Share Posted 28 september 2013 Ach joh, iedereen die een beetje ervaring heeft met dit soort dingen weet dat er geen winnaar zal zijn. Beetje jammer dat er weer met persoonlijke kwalificaties gestrooid moet worden. Dat was te verwachten want het laagje beschaving bij sommigen hier is erg dun. Voor mij hoeft er niet perse een winnaar onder de apparaten te zijn. Het is interessant om verschillen aan te geven. De ene keer zal er wel een winnaar aan te wijzen zijn en een andere keer niet. Dat is op zich al interessant. Het kan je helpen bij het maken van een goede match. Tijdens een dergelijke testdag zullen automatisch ook de oortjes van de deelnemers getest worden. Ik gaf al aan hoe ik daar in sta. Wie durft er nog meer met de billen bloot? (figuurlijk gesproken natuurlijk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 september 2013 Author Report Share Posted 28 september 2013 Inderdaad maar heb nu toch wel een erg de pot verwijd de ketel gevoel. Ik begrijp wat je bedoelt, maar laten we hier niet over kibbelen, maar de daad bij het woord voegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 Inderdaad maar heb nu toch wel een erg de pot verwijd de ketel gevoel.Als jij die ketel bent lijkt me dat geen fijn gevoel. Het is overigens wel verwijdt met -dt want de stam van verwijden is verwijd, maar dat terzijde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts