Jump to content

Dac Van 1500 Euro, Welke?

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

12 & 13 oktober komt mij dan weer slecht uit, dus dan wordt het half november, no problem. 

Als je Tascam een regelbare uitgang heeft, lijkt me dat geen probleem; op mn iphone zit wel een dB meter en een testsignaaltje heb ik ook nog wel ergens op de PC staan. 

Nou ben ik niet zo heel ruim behuisd en de luisterplek is vrij beperkt, dus om praktische redenen lijkt me een mannetje of zes wel zo ongeveer het maximum. 

Een mannetje of zes maximaal. Hebben we het hierbij over;

Plaatjesdraaier / Wol / Mumsoft / Ravon / Knorr / Kappa 7 / Jongensdroom (als ik zo vrij mag zijn?)

Wordt het 17 november? (24/11 kan ik niet, maar er zal altijd wel iemand niet kunnen en nog afvallen op het laatst)

• Members

Van al die data kan ik er geen 1... Maakt ook niet uit, ik hoef niet altijd overal bij aanwezig te zijn.

Wel nog 1 gedachtesprong (niet gestaafd op feiten, maar een gevoel) over dat gelijk brengen van de uitgansniveau's: An sich kan ik me bij die werkwijze wel wat voorstellen, maar altijd denk ik weer: De ontwerper heeft bij zijn ontwerp niet voor niets voor een bepaalde uitgangsspanning gekozen. Help je bij een dergelijke werkwijze niet een ontwerp volledig om zeep door er electronica tussen te voegen om dit aan te passen? Het signaal van de 1 knijpen om gelijk te zijn aan dat van een ander kan in mijn optiek ook geen eerlijk resultaat opleveren. Doe dat dan simpelweg met de versterker, meet van te voren bij welke volume stand de niveau's gelijk zijn (zoals wij dit bij het phonotrappen vergelijk ook hebben gedaan). Ook al heeft de potmeter in het volume nog afwijkende karakters bij de verschillende volume standen, maar de ''beproefde'' methode van het hififorum waarbij iedere uitslag hetzelfde is, daar geloof ik totaal niet in.

Dit is trouwens niet bedoeld om weer een discussie betreffende die methode op te starten, het is gewoon 1 van mijn bedenkingen over dergelijke opzetten.

Het matchen (en we weten zo onderhand allemaal hoe belangrijk dat is) van de componenten is dan nog niet eens aan de orde geweest, zie hiervoor 1 van mijn eerdere opmerkingen betreffende Pink Faun.

Het zal dus echt niet zo zijn dat je in een middagje even bepaald wat nu de ultieme winnaar zal zijn, de meerwaarde zul je dusvooral moeten zoeken in bijvoorbeeld het ontmoeten van gelijkgestemden...

Van al die data kan ik er geen 1... Maakt ook niet uit, ik hoef niet altijd overal bij aanwezig te zijn.

Wel nog 1 gedachtesprong (niet gestaafd op feiten, maar een gevoel) over dat gelijk brengen van de uitgansniveau's: An sich kan ik me bij die werkwijze wel wat voorstellen, maar altijd denk ik weer: De ontwerper heeft bij zijn ontwerp niet voor niets voor een bepaalde uitgangsspanning gekozen. Help je bij een dergelijke werkwijze niet een ontwerp volledig om zeep door er electronica tussen te voegen om dit aan te passen? Het signaal van de 1 knijpen om gelijk te zijn aan dat van een ander kan in mijn optiek ook geen eerlijk resultaat opleveren. Doe dat dan simpelweg met de versterker, meet van te voren bij welke volume stand de niveau's gelijk zijn (zoals wij dit bij het phonotrappen vergelijk ook hebben gedaan). Ook al heeft de potmeter in het volume nog afwijkende karakters bij de verschillende volume standen, maar de ''beproefde'' methode van het hififorum waarbij iedere uitslag hetzelfde is, daar geloof ik totaal niet in.

Ha Marco,

Even ter verduidelijking. Het gaat er bij zo'n vergelijk om dat de afluister niveaus zoveel mogelijk onderling gelijk zijn. Niet noodzakelijkerwijs de elektrische zoals de ontwerper het gemaakt heeft. En dat kan simpelweg door de stand van de volumerelaar te noteren. Een apparaat waarbij de volumeregelaar zelf zorgt voor klankverschillen deugd niet en mag van mij de kliko in of naar de reparateur. Die klankverschillen ervaar je juist omdat het luister niveau verschilt. En dat is precies wat Ravon aangeeft. Wil je een goed vergelijk doen dan moeten de afluister niveaus onderling gelijk zijn.

Zit je nog wel met het euvel dat bij sommige stereo volumeregelaars de L-R verhouding soms wat verschuift bij verschillende standen. Zou niet mogen maar doet het soms wel. W.d.b. presteren stappen-verzwakkers of relais-verzwakkers zoals in de Array vv een stuk beter.

De uitdagers zijn Knor en Ravon, dus zij horen er in elk geval bij. 26-10 voor jullie OK?

(Mijn Weiss kan geen DSD aan btw)

Je kunt mij er gerust buiten laten. Ik heb niemand uitgedaagd voor zover ik weet.

Ben wel heel benieuwd hoe het zover kan komen dat je praktisch gezien uitdager wordt genoemd, terwijl je hoogstens wat meeleest en een keer knort!

Dit is trouwens niet bedoeld om weer een discussie betreffende die methode op te starten, het is gewoon 1 van mijn bedenkingen over dergelijke opzetten.

Het matchen (en we weten zo onderhand allemaal hoe belangrijk dat is) van de componenten is dan nog niet eens aan de orde geweest, zie hiervoor 1 van mijn eerdere opmerkingen betreffende Pink Faun.

Het zal dus echt niet zo zijn dat je in een middagje even bepaald wat nu de ultieme winnaar zal zijn, de meerwaarde zul je dusvooral moeten zoeken in bijvoorbeeld het ontmoeten van gelijkgestemden...

Alex en ik hoorden in 2 seconden welke de beste van de 2 dac's was. Meer dac's vergelijken zal wel wat langer duren. Zeker als de verschillen uiterst klein zijn. In dat geval zou ik altijd voor de goedkoopste gaan.

Je kunt mij er gerust buiten laten. Ik heb niemand uitgedaagd voor zover ik weet.

Ben wel heel benieuwd hoe het zover kan komen dat je praktisch gezien uitdager wordt genoemd, terwijl je hoogstens wat meeleest en een keer knort!

Haha: alles wat je hier zegt of knort kan en zal tegen je gebruikt worden! En aangezien je riep: "Welles !!!  :angry: SACD klinkt gewoon beter, natuurlijker, overtuigender" wilden we dat wel eens toetsen... 

Ff offtopic, kun je de volumes ook gelijk krijgen door met een voltmeter (multi meter) op de luidspreker klemmen te meten (bij een bepaald test signaal)? Of is dat te gevaarlijk?

Dat lijkt me niet zo handig. Op de iPhone heb ik een app zodat ik m als dB meter kan gebruiken, even een 1kHz testtoontje afspelen en je kunt keurig op de dB precies afregelen. 

Ha Marco,

Even ter verduidelijking. Het gaat er bij zo'n vergelijk om dat de afluister niveaus zoveel mogelijk onderling gelijk zijn. ...... Zit je nog wel met het euvel dat bij sommige stereo volumeregelaars de L-R verhouding soms wat verschuift bij verschillende standen. Zou niet mogen maar doet het soms wel. W.d.b. presteren stappen-verzwakkers of relais-verzwakkers zoals in de Array vv een stuk beter.

De Pass Labs heeft ook een stappenregelaar. Op laag volume zijn de stappen wat groot maar ik denk dat we hier wel uit gaan komen. 

Ik dacht alleen dat wellicht een goede multi meter nauwkeuriger is dan een (low budget) db meter  (maar heb geen idee).  Bv hoeveelheid volts op de klemmen => bepaalde geluidsterkte (bij dezelfde speakers natuurlijk).

Ja, vast wel als je precies wilt weten hoveel dB het is. Maar als je de uitslagen gelijk houdt bereik je toch een nagenoeg gelijk niveau. En daar gaat het om.

Ik dacht alleen dat wellicht een goede multi meter nauwkeuriger is dan een (low budget) db meter  (maar heb geen idee).  Bv hoeveelheid volts op de klemmen => bepaalde geluidsterkte (bij dezelfde speakers natuurlijk).

Goed idee. Een multimeter is al gauw ongeveer één procent onnauwkeurig, dat komt overeen met 0,04 dB. Die nauwkeurigheid gaat men met een geluidsmeting nooit halen, zeker niet met een telefoon.

Voor de beeldvorming: een verschil van 1 dB komt overeen met 26 procent, 0,5 dB met 12 procent en 0,1 dB met 2 procent. Geluidsmetingen die heel goed worden uitgevoerd zijn hoogstens 1 dB nauwkeurig. Een budget geluidsmeter zit al gauw op een onnauwkeurigheid van enkele dB, een professionele geluidsmeter gaat in de richting van 0,5 dB.

Ik heb een multimeter met meetsnoeren voorzien van banaanstekers. Die kan veilig en probleemloos op de luidspreker aansluitingen worden aangesloten zodat het niveau nauwkeurig kan worden afgeregeld.

Tja... waarschijnlijk ging de Weiss een stuk harder, anders is het onmogelijk om in twee seconden verschil te horen.

:)

Alex van A10Hifi en ik zijn beiden niet helemaal achterlijk en gaan natuurlijk niet de ene dac veel harder zetten dan de andere.

Omdat het verschil zo groot was, was het mogelijk om dat zo snel horen. De verschillen heb ik eerder al aangegeven.

Ik denk dat een Weiss in jouw set, de nodige duidelijkheid en directheid kan brengen.

Voor de beeldvorming: een verschil van 1 dB komt overeen met 26 procent, 0,5 dB met 12 procent en 0,1 dB met 2 procent. Geluidsmetingen die heel goed worden uitgevoerd zijn hoogstens 1 dB nauwkeurig. Een budget geluidsmeter zit al gauw op een onnauwkeurigheid van enkele dB, een professionele geluidsmeter gaat in de richting van 0,5 dB.

Eh, bij mijn weten gaat het over SPL en niet over vermogen: 1dB verschil is dan een verhouding van 10^(dB/20) = 1,122

1dB harder is dan 12% harder. Denk dat dat verschil niet echt gaat uitmaken.

Verder gaat het om een relatieve meting (van bronnen onderling), de absolute nauwkeurigheid van je SPL meter is dan niet relevant. Als het bronsignaal maar identiek is, bij voorkeur roze ruis. Afijn, jullie komen er vast wel uit :D

Alex van A10Hifi en ik zijn beiden niet helemaal achterlijk en gaan natuurlijk niet de ene dac veel harder zetten dan de andere.

Omdat het verschil zo groot was, was het mogelijk om dat zo snel horen. De verschillen heb ik eerder al aangegeven.

Ik denk dat een Weiss in jouw set, de nodige duidelijkheid en directheid kan brengen.

Ben je vergeten dat de Pink Faun  een stuk zachter ging dan wat je gewend was.??? Wanneer je niks aan de voorversterker veranderd, gaat de Weiss dus een stuk harder. 2 seconden is n.l. echt te kort om ook maar iets van een verschil te kunnen waarnemen.

Wanneer ik iets anders zou willen horen dan wat ik nu heb, had ik wel wat anders gekocht. Duidelijk en directheid mis ik dus helemaal niet. Andere die hier luisterden (waaronder heel veel ervaren luisteraars) heb ik er ook nooit over gehoord. Ik heb wel veel dac's (en CD spelers) gehoord die helderder leken te klinken, maar in feite de boel onnodig scherp lieten klinken.

Dreamer en Hans ,jullie hebben de juiste keus gemaakt ,gaan jullie verwisselen word het niks.

Ik heb het vermoeden dat  SACD niks word ,en het tussen weiss ,Pink faun of  de 20 euro dac.

mvg wol

Ben je vergeten dat de Pink Faun  een stuk zachter ging dan wat je gewend was.??? Wanneer je niks aan de voorversterker veranderd, gaat de Weiss dus een stuk harder. 2 seconden is n.l. echt te kort om ook maar iets van een verschil te kunnen waarnemen.

Wanneer ik iets anders zou willen horen dan wat ik nu heb, had ik wel wat anders gekocht. Duidelijk en directheid mis ik dus helemaal niet. Andere die hier luisterden (waaronder heel veel ervaren luisteraars) heb ik er ook nooit over gehoord. Ik heb wel veel dac's (en CD spelers) gehoord die helderder leken te klinken, maar in feite de boel onnodig scherp lieten klinken.

Wij hadden de beschikking over een volumeregelaar. Verder geef je slechts aan, dat jij niet in 2 seconden een groot verschil kunt horen.

Ik ken heel veel ervaren muzikanten, die er nog steeds niet veel van bakken. Waar hebben je luisteraars precies ervaring mee?

De Weiss klinkt niet scherp. De Weiss is, in de twee sets die ik hoorde, duidelijk de Pink Faun de baas.

Uit je manier van reageren maak ik op, dat je het moeilijk vindt dat er betere dac's zijn dan Pink Faun. Waarom? Een Weiss is nieuw ook een stuk duurder.

Wat maakt het verder uit, als jij tevreden bent?

Er bestaan geen betere dac,s dat is komplete onzin ,elke dac klinkt goed in de juiste combinatie.

mvg wol

Ik denk dat er wel kwaliteitsverschil is tussen dac's. Veel dac's hebben b.v. moeite met het laag. Daarvan kun je niet de set de schuld geven. Of wil je daar een set bij zoeken die teveel laag produceert? Dat vind ik dan weer onzin. Dan ga je de ene fout met een andere oplossen.

Ik verwacht geen Pink Faun dac op 17 november bij Plaatjesdraaier. Die uitdaging zal Hans van Liempd niet aandurven. Waarschijnlijk zou deze  daarmee voor de derde keer door de mand vallen. Daarmee geloof ik niet meer dat het met de match te maken heeft, maar met een mindere kwaliteit.

Als ik je redenatie doortrek, dan rijdt een Lelijke Eend net zo goed als een Mercedes of BMW. Misschien zijn er chauffeurs die dat vinden, maar dat zullen er niet zo heel veel zijn.

Waaruit bestaat jouw installatie?