Jump to content

Dac Van 1500 Euro, Welke?

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Dromertje ,over muziek gesproken het is een groot geluidverschil als ik op een vierde,de helft en drie vierde zit in een ruimte, daar hoor ik drie soorten klankverschillen  en jij zit voor het koor en examens worden op drie vierde vande ruimte afgenomen en dan praat je al over twee verschillend klank eigenschappen en tussen die twee zitten grote verschillen in ,en dan praten we nog niet over de poppetjes wat in de ruimte zitten daar zit ook nog klankverschillen in .

mvg wol de amateurke :) :) :)

Heh - heh, eindelijk zijn we het met elkaar eens, dat heeft lang geduurd :D.

Ik wil graag de muziek horen vanaf rij 4 van voren en dan de 2e stoel links uit het midden.

Beste Jongensdroom,

Hoe vind jij dat de ideale set (Ik weet het, die bestaat niet, maar toch) moet klinken? Zoals jij, die als dirigent de muziek ervaart of zoals de luisteraar op bijv. rij 10 in de zaal die ervaart. Ik dus als op rij 10. Jij waarschijnlijk zoals een dirigent. Daar hebben we al een verschil, dat je best "smaak" mag noemen. We luisteren nu eenmaal verschillend. Bovendien hebben we ook nog allemaal verschillende oren, die wel allemaal hun werkelijkheid waarnemen. Wat jij lekker kan vinden, kan ik als schel ervaren, enz.

Zoals je ziet al gauw genoeg verschillen om flink met elkaar in de clinch te gaan, maar als we bovenstaande in acht nemen, hoeft dat niet.

Groet,

Leobus

Heren, heren, ik heb slecht nieuws voor jullie: er is geen absolute waarheid!!

Onze oren (en hersenen) zijn vreselijk onbetrouwbare meetinstrumenten, we horen allemaal wat anders. Een volledig identieke reproductie van het originele geluid is onmogelijk - je kan aardig in de buurt komen, maar een enigszins geoefend oor hoort altijd METEEN het verschil tussen live muziek en opgenomen muziek. Hier een mooi artikel over dat onderwerp: http://www.aaanalog.de/media/analog/pdf/analog0111lp.pdf

En ja, smaak is ook een factor. Jongensdroom houdt van akoestische jazz en dan vooral blazers. Hee, ik ook, daarom vindt hij mijn set waarschijnlijk zo goed. Als ik van gitaarrock zou houden, zou ik een hele andere set gekozen hebben. Ik heb al heel wat vrienden aan een nieuwe set geholpen en ze zijn allemaal anders omdat ze allemaal een andere smaak hebben en ik mijn smaak niet aan anderen wil opdringen. 

Die DAC van Pink Faun zal niet slecht zijn, maar vast en zeker anders klinken dan de Weiss (die overigens bekend staat om oa zn goed basweergave...). Daarbij laat de ene set meer verschillen horen dan de ander. Mijn set is toevallig behoorlijk gedetailleerd en neutraal en dus hoor je verschillen in bronmateriaal meteen. Een wat "romantischer" (/muzikaler/vul maar in) set laat over het algemeen alles wat "lekkerder" of vetter klinken en verhult daarmee de nodige verschillen. De één eet zn biefstuk het liefst puur natuur, nog lekker rood van binnen met een beetje peper en zout, de ander houdt van meer doorbakken met een lekkere romige saus. Is de één dan beter dan de ander?

Anyway, leuk om bij elkaar te luisteren, ervaringen uit te wisselen en vooral mooie muziek te ontdekken. 

Ik wil slechts anderen aansporen veel naar m.n. akoestische optredens te gaan en zo een beter idee te krijgen hoe muziek in het echt klinkt.

Daar ben ik heel misschien een heel klein beetje opdringerig in :D  Toch is het positief bedoeld.

Het gaat daarbij niet uitsluitend om akoestische jazz. Een goede set kan alles goed weergeven.

Ik eet de biefstuk graag puur natuur en degene die het daar niet mee eens is lust ik rauw :D  :D

Beste Jongensdroom,

Hoe vind jij dat de ideale set (Ik weet het, die bestaat niet, maar toch) moet klinken? Zoals jij, die als dirigent de muziek ervaart of zoals de luisteraar op bijv. rij 10 in de zaal die ervaart. Ik dus als op rij 10. Jij waarschijnlijk zoals een dirigent. Daar hebben we al een verschil, dat je best "smaak" mag noemen. We luisteren nu eenmaal verschillend. Bovendien hebben we ook nog allemaal verschillende oren, die wel allemaal hun werkelijkheid waarnemen. Wat jij lekker kan vinden, kan ik als schel ervaren, enz.

Zoals je ziet al gauw genoeg verschillen om flink met elkaar in de clinch te gaan, maar als we bovenstaande in acht nemen, hoeft dat niet.

Groet,

Leobus

Daar kom ik straks graag op terug. Nu moet ik met een stokje gaan zwaaien.

Ik zit in de trein naar de doelen om muziek te horen die de vrouw van Stravinsky op hun reizen was tegengekomen. Geen akoustische jazz, gewoon onversterkte muziek uit de 20e eeuw.

Ik hoop dat het ermee door kan. Plaatjesdraaier zoekt goede muziek uit zo te lezen.

Beste Jongensdroom,

Groet,

Leobus

Helemaal mee eens. 

Bovendien zijn alle musici door de vele harde muziek hartstikke doof... ;)

:)

In zijn algemeenheid;

Ik geef slechts mijn mening vanuit mijn ervaring als musicus / dirigent. (dat weten we nu wel) Dagelijks werk ik met live-instrumenten. Daarvan wil ik graag het een en ander terug horen in een stereoset, hoe moeilijk dat ook allemaal is.

Het is mij al vaak opgevallen, dat de meeste mensen de muziek helemaal niet willen horen, zoals die in werkelijkheid gespeeld wordt. Dat vind ik raar. Verder denken velen beslist een kenner te zijn. (van hun eigen oren en smaak zeker) Waarvan dan? Veel sets klinken alsof er een sausje overheen gegooid is: lekker vol midden, niet al te opvallend hoog en nog wat laag. Daar voelt 90% van de mensen zich prettig bij. De set van Hans van L. klinkt in balans maar te ingetogen. (is jouw mening, geen feit)

Het is buitengewoon moeilijk om in je eigen akoestiek een set samen te stellen, die je een werkelijkheidsgevoel geeft. Vanwege gebrek aan kennis, heb ik daar professionele hulp bij gehad. Als iemand mijn set vervolgens niet goed vind klinken, denk ik: ga eens wat vaker naar live-instrumenten luisteren, of volg eens een paar luistercursussen. (nogmaals, jouw set met jouw oren) Het woord smaak, is voor mij ook klinkklare nonsens. (dit is dus onzin, net of je zelf niet mag bepalen wat je in huis haalt) Ik zie dat als een gebrek aan luisterervaring of een beperkte gehoormatige aanleg. Ik heb al honderden muziekexamens afgenomen waarbij er grote onderlinge verschillen werden vastgesteld t.a.v. het gehoor van de kandidaten. Zelfoverschatting maak ik regelmatig mee. (ik ook) Kijk maar eens naar al die talentenjacht programma's.

Als ik het toch niet goed hoor, dan begrijp ik niet waarom sommigen zich zo druk maken als ik mijn mening geef. (jouw mening...??? jouw opsomming van feiten bedoel je)

Het probleem op fora is, dat je mening vaak niet gewaardeerd wordt. Men voelt zich al snel aangevallen. Dat is nergens voor nodig. Als je blij bent met je set is het prima. Al denk ik vaak: ditzelfde kun je met heel wat minder geld bereiken. Maar ook dat is ieder zijn vrijheid. (precies)

Tot slot; De set van Plaatjesdraaier scoort voor mij een 9. Die van mij en die bij A10/hifi een 8,5 en die van Hans van L. een 7. (alweer.. precies)

Wat mij betreft is hiermee de discussie Pink Faun of Weiss dac beëindigd.

(je hebt gelijk)

:)

Dat hadden we vroeger ook de discussie  in welke ruimte moet nou het strijkqwartet spelen ,ik was daar heel gauw mee klaar meeste stemmen gelden ,zo is een ruimte waar ellie ameling stond te zingen ongeschikt was voor strijkqwartet  en ook anders om

Is ook gebeurt dat helaas 25 procent van de mensen weg moesten  omdat de akoustiek overgedempt was . .

mvg wol

Ieder heeft toch zijn eigen smaak en voorkeuren. Die zulllen best gevormd zijn door ervaringen. De ervaringen van een dirigent zijn natuurlijk best bijzonder, maar wellicht een beetje anders dan van iemand in het publiek. Het is toch gewoon leuk dat met verschillende apparaten ieder zijn idee van werkelijkheid (altijd een illusie) weet te creeeren. Ik denk dat zo'n bijeenkomst zinvol is, door de verschillende invalshoeken. Iemand anders heeft een ander beleving en met een beetje geluk kan hij die aan anderen duidelijk maken. Moet het wel een beetje gezellig (en niet te serieus) blijven, lijkt mij.

Volgens mij zitten er geen slechte apparaten in de selectie (hooguit een 30 euro dac kan wat tegenvallen, of misschien toch niet?).  Mosschien is het ene apparaat wat duurder dan de andere, maar dat heeft vaak meer met andere factoren (garantie, omvang productie, kwaliteits controle) te maken.

Ik denk dat 80 procent globaal genomen ongeveer de zelfde plaats op zoek ,dus je ervaart een klankmatigheid en daar pas je gehoor op af.

Nog een voorbeeld tussen cello luisteren en spelen dat is een groot verschil als ik luister hoor ik een single ended triode versterker en als speel hoor ik een v-fet-versterker is dat niet een beetje vreemd .

Als ik vroeger modificeerde voor derden kwam wel eens voor, dat ik voor die condensator was en de andere persoon voor die condensator was en daar is niks mis mee.

mvg wollie  prutserke

Beste Jongensdroom,

Groet,

Leobus

Ja, dat is een zeer goede vraag. Wol had het daar ook al over. In de praktijk zit ik vaak dichter bij instrumenten dan publiek, maar ik zit ook regelmatig in de zaal. Daar zit ik echter nooit helemaal achteraan, maar ook niet op de eerste rij. Als je achteraan zit, kun je onmogelijk zaken zoals het inademen van een blazer horen, als het niet uitversterkt wordt. De klankkleur van instrumenten blijft volgens mij wel hetzelfde. Als ik een plaats mag kiezen, hangt deze af van de grootte van het ensemble/orkest. Bij een klein ensemble b.v. op rij 8 en een groter orkest op b.v. rij 15. Altijd zo dichtbij als voor mij kan.

Als bij een opname de microfoon recht voor de muzikant staat, wordt het een stuk lastiger. Je gaat dan details horen die zelfs op rij 1 niet waar te nemen zijn. Wel zal ook weer de klankkleur gelijk blijven, als iedereen zijn werk goed doet,

Je spreekt over schel. Dat is m.i. niet aan de orde, want bij schel klopt er iets niet. Voor mij is er dan geen sprake van smaak. Als een bekken ineens sist en het laag bonkt, is er iets niet in orde. Voor mij kun je dat dan niet mooi vinden. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag. Ik vergeet nog dat ik geen absoluut gehoor heb, maar dat voor 80 - 90% benader. Ik kan ook voor een groot deel onthouden, hoe de leerlingen de vorige les speelden.

Verder hebben. wat mij betreft, Hans en ik elkaars apparatuur nu voldoende afgekraakt.

Ik zit in de trein naar de doelen om muziek te horen die de vrouw van Stravinsky op hun reizen was tegengekomen. Geen akoustische jazz, gewoon onversterkte muziek uit de 20e eeuw.

Ik hoop dat het ermee door kan. Plaatjesdraaier zoekt goede muziek uit zo te lezen.

Kun je iets meer over deze muziek vertellen?

Dat hadden we vroeger ook de discussie  in welke ruimte moet nou het strijkqwartet spelen ,ik was daar heel gauw mee klaar meeste stemmen gelden ,zo is een ruimte waar ellie ameling stond te zingen ongeschikt was voor strijkqwartet  en ook anders om

Is ook gebeurt dat helaas 25 procent van de mensen weg moesten  omdat de akoustiek overgedempt was . .

mvg wol

In welke ruimte moet een kamerorkest spelen? In de huiskamer natuurlijk.

mvg wol

Mijn vrouw is een keer weggestuurd, omdat ze teveel geluid absorbeerde. Nu is ze gelukkig wat afgevallen.

Ieder heeft toch zijn eigen smaak en voorkeuren. Die zulllen best gevormd zijn door ervaringen. De ervaringen van een dirigent zijn natuurlijk best bijzonder, maar wellicht een beetje anders dan van iemand in het publiek. Het is toch gewoon leuk dat met verschillende apparaten ieder zijn idee van werkelijkheid (altijd een illusie) weet te creeeren. Ik denk dat zo'n bijeenkomst zinvol is, door de verschillende invalshoeken. Iemand anders heeft een ander beleving en met een beetje geluk kan hij die aan anderen duidelijk maken. Moet het wel een beetje gezellig (en niet te serieus) blijven, lijkt mij.

Volgens mij zitten er geen slechte apparaten in de selectie (hooguit een 30 euro dac kan wat tegenvallen, of misschien toch niet?).  Mosschien is het ene apparaat wat duurder dan de andere, maar dat heeft vaak meer met andere factoren (garantie, omvang productie, kwaliteits controle) te maken.

Als iedereen tevreden is, is het goed.