Jump to content

Dac Van 1500 Euro, Welke?

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

De huidige laptop functioneert nog steeds niet goed. De muziek valt weg, storingen. Blauw scherm tijdens het opstarten. Het was een XP-machine waar later 7 is opgezet. Het begint zonde van het geld te lijken, om daar nog mee verder te gaan.

Ik overweeg een andere laptop te kopen en meteen een met een Firewire aansluiting (vanwege de Weiss dac). Moet het Windows 7 of 8 worden? Hoeveel RAM is aan te bevelen?

Hoe snel moet de processor zijn? Graag jullie adviezen. De laptop zal alleen voor muziek gebruikt worden.

Er zouden laptops te koop zijn zonder besturingssysteem, zodat je zelf kunt kiezen. Zegt dat iemand iets.

En verder nieuw of gebruikt?

Tja, je kent mijn voorkeur: voor max €400 vind je een goede gebruikte Mac Mini i5. RAM evt zelf uitbreiden naar 8GB en je hebt een kei van een machine. 

Waarom zo veel RAM voor een muzieklaptop? Mijn oude IBM laptop draait J.River uitstekend in 2 Gig. Kan ik ook nog Hi-Res volledig vanuit RAM afspelen. Niet dat ik dat doe, geeft geen kwaliteit winst, alleen vertraging met starten van een album (het moet eerst in RAM geladen worden) maar hij doet dat wel probleemloos.

Dromer, als je voor een nieuwe gaat, ga dan beslist voor een laptop met een geïnstalleerde Windows, je weet dan zeker dat ook alle benodigde drivers goed geïnstalleerd zijn. Bovendien is dat goedkoper dan een losse Windows. Ga je dat zelf allemaal doen ben je net zo ver als je nu bent. Of  je moet voor Linux kiezen, is in dit geval ook niet handig als je daar al niet goed in thuis bent.

En w.b.t. Firewire, veel laptops zijn daar ook standaard mee uitgerust maar dan meestal niet in de goedkope lo-end klasse. En dan nog, Mac of PC, het zijn dan die mini FW aansluitingen en die zijn vrij zwak en onbetrouwbaar, d.w.z. je stoot de kabel gemakkelijk los. Een goede FW kabel is eigenlijk te zwaar en te stug voor zo'n klein connectortje.

Een nieuwe laptop instaleren kost weinig kennis. Je zet het ding aan en hij begint zich te instaleren. Een backup van het besturingssysteem maken is wel handig, maar de laptop vraagt daar ook al weer zelf om. Het kost even tijd, maar dan is het ook (voor je) geregeld.

Dan is het alleen een kwestie van internet en zo goed instellen. En uiteraard de mediaplayer en de driver van de dac instaleren.

Apple heeft zeker voordelen, maar het is wel een compleet andere wereld.

:)

Een nieuwe laptop instaleren kost weinig kennis.

Klopt, maar ALLE juiste benodigde drivers zelf vinden en installeren is dan weer niet zo makkelijk. Ben je wel even zoet mee. Dus waarom zou je dat doen? Bovendien je hebt toch een legale licentie nodig, betalen moet je het toch. En een meegeleverde Windows is goedkoper dan een retail versie.

Klopt, maar ALLE juiste benodigde drivers zelf vinden en installeren is dan weer niet zo makkelijk. Ben je wel even zoet mee. Dus waarom zou je dat doen? Bovendien je hebt toch een legale licentie nodig, betalen moet je het toch. En een meegeleverde Windows is goedkoper dan een retail versie.

Ik las in jouw bericht herinstaleerde Windows... 

Sorry, we bedoelen hetzelfde.

Ja klopt, dat maakte de spellingchecker er van. Maar dat heb ik gelijk gecorrigeerd want dat bedoelde ik niet. Was je er snel bij :D

Overigens is een refurbished 2e hands ook zo gek nog niet. Mijn vrouw doet al 5 jaar met een refurbished IBM uit de pro serie. Was net over de 200 incl. WinXP destijds (nieuw toen over de 800).

Bedankt voor al jullie tips. Morgen ga ik kijken bij SES computers in Den Bosch. Men heeft veel gebruikte laptops.

Het hoeft eigenlijk geen laptop te zijn. De winkel hier heeft een toren voor  € 275,00 incl. toetsenbord en muis. (geen scherm) De processor is een Intel 580, 4GB Ram, HD320 of 500, windows naar keuze. Is dat wat? 

Aan welke eisen moet een muziekcomputer voldoen, qua m.n. snelheid?

Denk je er aan, dat een tower vaak veel meer herrie maakt door de ventilatoren en grote harde schijven. Dat is niet prettig om die in je luisterruimte te hebben. Maar wanneer je hem achter een schot of andere ruimte kan zetten, is het wel handig, er kunnen vaak nogal wat schijven in.

Denk je er aan, dat een tower vaak veel meer herrie maakt door de ventilatoren en grote harde schijven. Dat is niet prettig om die in je luisterruimte te hebben. Maar wanneer je hem achter een schot of andere ruimte kan zetten, is het wel handig, er kunnen vaak nogal wat schijven in.

Ik denk dat je beter met 'm mee kan gaan. :)

• 2 weeks later...

Het hoeft eigenlijk geen laptop te zijn. De winkel hier heeft een toren voor  € 275,00 incl. toetsenbord en muis. (geen scherm) De processor is een Intel 580, 4GB Ram, HD320 of 500, windows naar keuze. Is dat wat? 

Aan welke eisen moet een muziekcomputer voldoen, qua m.n. snelheid?

Tip van de week: Laat je vrouw een nieuwe computermonitor uitzoeken, dan kun je zelf ook weer wat kopen. :D

Ik heb  bovenstaande computer gekocht bij de eigen en vertrouwde winkel. De processor is een 2.6, Ram is 4 en de HD is 500. Je hoort de ventilator nauwelijks en hij staat achter het audiorack. Vandaag ga ik hem in gebruik nemen.

Tijdens het bezoek aan Hans van L. bleek dat de laptop niet in orde is. Hij kan de snelheid niet bijhouden, daarom valt het geluid steeds weg.

Dreamertje gewoon simpele niewe besturing op het systeem zetten en je   was klaar voor straming .en 500 is dat niet te weinig in wave voor de nieuwe computer .

Ik draai met 500 mhz en het loop .

mvg simple wol

Dreamertje gewoon simpele niewe besturing op het systeem zetten en je   was klaar voor straming .en 500 is dat niet te weinig in wave voor de nieuwe computer .

Ik draai met 500 mhz en het loop .

mvg simple wol

Wollie, ik heb nog een externe harde schijf van 500 en 1000.

De lappietoppie gebruik ik nu beneden om te kunnen schaken op het net.

Ik ben erg gelukkig en tevreden :D