Jump to content

Dac Van 1500 Euro, Welke?

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Ik zou zelf voor 3.32 kiezen van Pink faun zit DXD en DSD op .....

mvg wol

Geloven jullie dat DSD een toekomst heeft? Muziek in DSD is onvindbaar en het verschil met PCM is minimaal. Als ik al zie hoeveel moeite 24/96 had/heeft om voet aan de grond te krijgen denk ik dat DSD dezelfde weg gaat als SACD: een uitstervend formaat voor een heel klein groepje liefhebbers....

Goed nieuws dat Pink Faun nu naar behoren klinkt, wordt het toch nog een interessante wedstrijd!

Geloven jullie dat DSD een toekomst heeft? Muziek in DSD is onvindbaar .................

Hmm, valt mee hoor: http://www.channelclassics.com/meijer-29709.html

Vind ik persoonlijk erg mooi. Channel Classics legt zich toe op het uitgeven van DSD. Ik heb ook Glassworks van Philip Glass van haar. Geweldig mooi.

Wel prijzig en ook veel meer data op je server. Persoonlijk vind ik 24/96 goed genoeg en die downloads heb ik dan ook :D

Hmm, valt mee hoor: http://www.channelclassics.com/meijer-29709.html

Vind ik persoonlijk erg mooi. Channel Classics legt zich toe op het uitgeven van DSD. Ik heb ook Glassworks van Philip Glass van haar. Geweldig mooi.

Wel prijzig en ook veel meer data op je server. Persoonlijk vind ik 24/96 goed genoeg en die downloads heb ik dan ook :D

Men heeft alleen Klassiek als ik het wel heb.

Wel een 2e hands antiloopje bij AL

http://audio-life.nl/antelope-audio-1

Rene van Es in Music Emotion over de Zodiac+:  deze dac ontbeert de kracht van 100-200Hz ..... in dat gebied hebben veel instrumenten hun grondtoon. Op zich bijzonder dat een recensent iets negatiefs schrijft. Meestal is het allemaal geweldig. Waarom komt nu plotseling, het kopen van advertenties in mij op? :D

Leobus adviseert de Gold, maar die is nieuw boven mijn begroting en een echtscheiding is nog duurder.

Een nieuwe industriestandaard vestigen is ontzettend moeilijk en een klein technisch voordeel is totaal irrelevant. Het klassieke voorbeeld is video in de jaren 80: V2000 en Betamax waren technisch superieur, maar niet in staat om van VHS te winnen omdat er te weinig titels in V2000 en Betamax werden uitgebracht.

DSD zit zelfs nog in de kip-ei fase: zeer weinig gebruikers met DSD-spelers, dus geen interessante markt voor platenmaatschappijen. Om als DSD een kans van slagen te hebben moeten er tenminste heel veel titels beschikbaar komen en moeten veel gebruikers de nodige hardware hebben, beiden zie ik nooit gebeuren. 

Vinyl is wat dat betreft veel interessanter, simpelweg omdat er heel veel (en steeds meer) consumenten met platenspelers zijn. 

Ja en? Lijkt mij dat het daar het meeste tot zijn recht komt. Er zijn wel meer uitgevers die zich alleen op klassiek toeleggen. Het is i.i.g. al wat :) Overigens is niet alles daar in DSD beschikbaar.

Ik moet je even terugfluiten. Er bestaat nog meer muziek dan alleen klassiek. Klassieke muziek is niet heilig.

Er zijn nog meer muzieksoorten waarbij kwalitatief goede opnames tot hun recht komen. In ieder geval die waarbij akoestische instrumenten gebruikt worden. En er zijn ook mensen die het specifieke geluid van een electrische Stratocaster uit de jaren (vul maar in) graag in een installatie terug willen horen.

Een nieuwe industriestandaard vestigen is ontzettend moeilijk en een klein technisch voordeel is totaal irrelevant. Het klassieke voorbeeld is video in de jaren 80: V2000 en Betamax waren technisch superieur, maar niet in staat om van VHS te winnen omdat er te weinig titels in V2000 en Betamax werden uitgebracht.

DSD zit zelfs nog in de kip-ei fase: zeer weinig gebruikers met DSD-spelers, dus geen interessante markt voor platenmaatschappijen. Om als DSD een kans van slagen te hebben moeten er tenminste heel veel titels beschikbaar komen en moeten veel gebruikers de nodige hardware hebben, beiden zie ik nooit gebeuren. 

Vinyl is wat dat betreft veel interessanter, simpelweg omdat er heel veel (en steeds meer) consumenten met platenspelers zijn. 

Zoals we vaker ben je als liefhebber afhankelijk van de commercie.

Ik moet je even terugfluiten. Er bestaat nog meer muziek dan alleen klassiek. Klassieke muziek is niet heilig.

Er zijn nog meer muzieksoorten waarbij kwalitatief goede opnames tot hun recht komen. In ieder geval die waarbij akoestische instrumenten gebruikt worden. En er zijn ook mensen die het specifieke geluid van een electrische Stratocaster uit de jaren (vul maar in) graag in een installatie terug willen horen.

Meen je dat nou? Goh nooit geweten. Weer wat geleerd :P  :lol:  :lol:

Zoals we vaker ben je als liefhebber afhankelijk van de commercie.

Tja, helaas, zo zit de wereld in elkaar. Maar de commercie (en technologie) zorgt er ook voor dat al die mooie spulletjes betaalbaar zijn. En gelukkig zijn er heel veel gedreven muzikanten & andere kunstenaars die ondanks alles allerlei moois blijven maken!  

Dat is het hele verhaal. SACD is eigenlijk ook een flop geworden. Denk dat dat niet alleen te maken had met het aantal titels maar dat het vooral ook veel te duur was.. De grote massa waar de winst gehaald moet worden, zat gewoon niet te wachten op dat beetje extra (vermeende) kwaliteit voor veel meer geld. En ging al helemaal niet investeren in weer een ander apparaat.

VHS vs Betamax vs V2000 was puur een kwestie van wat is goed genoeg voor de minste kosten. Destijds was in de videotheek vrijwel alles zowel op VHS als Betamax te krijgen en toch legde Betamax commercieel gezien, het af tegen VHS.

Al DSD voor dezelfde exorbitante bedragen (ca. 3x zo duur als MP3) aangeboden blijft als nu, zal het niets gaan worden.

Het gaat niet alleen om prijs. Kijk bijv naar CDs, die waren jarenlang duurder dan vinyl (en niet eens beter, ha!). 

Zgn "prijspunten" (psychologisch belangrijke grenzen zoals €999, €99 enz) zijn wel heel belangrijk: toen er CD spelers van minder dan $200 op de markt kwamen namen de volumes exponentieel toe. 

SACD had kunnen slagen als de industrie voortaan alle CDs als dual layer aan zou bieden, dan had de wereld er nu anders uitgezien. 

Zolang er weinig muziek op DSD aangeboden wordt, voor een veel te hoge prijs, en er geen betaalbare DSD spelers worden aangeboden wordt het zeker niks...

Vergeet ook niet dat er bij de introductie van de CD er een enorme marketing campagne  tegenaan gegooid werd. En het publiek zag toen zeker het voordeel van het gemak van een CD t.o.v. een LP: Kleiner, minder kwetsbaar en makkelijker in gebruik.

Bij SACD werd er niet veel geïnvesteerd in markering en was het voor het grote publiek gewoon een duurder "cd'tje". De betere kwaliteit hoorde het gros ook niet, dat is al tevreden met MP3. En i.d.d. werkte de onzekere houding van de muziekuitgevers zeker niet mee.

Bij DSD heb je eigenlijk weer het probleem dat er weinig studio's in DSD opnemen. Converteren van PCM naar DSD heeft geen nut. Al is wel veel dat op SACD staat volgens mij oorspronkelijk in PCM opgenoman.

Rene van Es in Music Emotion over de Zodiac+:  deze dac ontbeert de kracht van 100-200Hz ..... in dat gebied hebben veel instrumenten hun grondtoon. Op zich bijzonder dat een recensent iets negatiefs schrijft. Meestal is het allemaal geweldig. Waarom komt nu plotseling, het kopen van advertenties in mij op? :D

Leobus adviseert de Gold, maar die is nieuw boven mijn begroting en een echtscheiding is nog duurder.

Ik heb de Gold+ (met extra voeding) vorig jaar naast de AMR DP-777 gehoord. Die Antilope hoef ik dus echt niet. De AMR kwam redelijk in de buurt van de Calyx Femto, die ik in dezelfde periode in huis had voor een review. Die DACs zijn wel allemaal ver boven budget. Ik speel hier met een YBA WD-202. Kost niet veel en speelt geweldig. Ik kan me echter voorstellen dat er mensen zijn die er minder van gecharmeerd zijn. Hij klinkt nl nogal erg analoog.

Ik heb de Gold+ (met extra voeding) vorig jaar naast de AMR DP-777 gehoord. Die Antilope hoef ik dus echt niet. De AMR kwam redelijk in de buurt van de Calyx Femto, die ik in dezelfde periode in huis had voor een review. Die DACs zijn wel allemaal ver boven budget. Ik speel hier met een YBA WD-202. Kost niet veel en speelt geweldig. Ik kan me echter voorstellen dat er mensen zijn die er minder van gecharmeerd zijn. Hij klinkt nl nogal erg analoog.

Tja, dat die AMR anders klinkt verbaast mij niet. Een buizenuitgangstrap! Ik heb trouwens ook ontdekt dat de Antilope voeding erg gevoelig is voor de gebruikte voedingskabel. Die Calyx is bijna twee keer zo duur! Waarom beviel de Antelope eigenlijk niet?

Het maakt denk ik ook uit waar de rest van de set uit bestaat. Bij mij zit het buisgedeelte in de voorversterker.

En dan heb ik het nog niet eens over smaak. Luisteren op je eigen set en dan zelf beslissen dus.

Groet,

Leobus