Duck-Twacy Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Tegenwoordig zie ik heel veel heruitgaven, remasters etc van bestaande muziek op cd, blu-ray disk, lp verschijnen. Ik zie bv op http://www.superdeluxeedition.com/ veel ouwe rock langs komen (in de genres die ik zelf graag hoor). Voor klassiek is het aanbod natuurlijk nog veel groter. En natuurlijk zijn er ook de (hir res) downloads (vaak van nieuwere muziek). Maar wat zijn nu de echte aanraders (en hoe kom je daar achter voor het gekocht te hebben)? Dus hoe vermijd je de vaak dure boxen die alleen uitgebracht zijn om de bankrekening van de artiest of uitgever te spekken. Hoe ontdek je welke (her) uitgave echt iets toevoegen (en dan bedoel ik niet zozeer bonus tracks). En natuurlijk ook de oude originele versies, welke zijn goed gedaan, welke zijn matig? Het gaat dus niet over de muziek zelf (of bij klassiek over de interpretatie van de dirigent), dat is toch teveel smaak afhankelijk (en kan beter elders worden behandeld). Maar of men tijdens de opname en/of in de studio er iets moois van gemaakt heeft. Voorbeeld, zo'n Van Morrison Moondance 5 cd set http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00DZJ82W6/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&camp=1634&creative=19450&creativeASIN=B00DZJ82W6&linkCode=as2&tag=superdeluxeed-21 Bijna 49 bpnd, de moeite waard? Of wellicht toch beter een 1 discs versie, maar dan varieren de prijzen tussen iets meer dan 6 en bijna 34 Bpnd... http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss_1?url=search-alias%3Dpopular&field-keywords=van+morrison+moondance Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Echt heel moeilijk Duck. Zoiets blijft altijd smaakgebonden Voorbeeldje: "Bat Out of Hell" van Meat Loaf. Daar kawam een paar jaar geleden een opgeschoonde remaster van uit. Technisch veel mooier, sprankelender en met meer detail. Maar dat hele vette wat nu juist bewust in het orgineel zat, was er ook afgewassen. Vond de originele versie ondanks technisch minder, toch beter. Anderen zijn het daarmee weer helemaal niet eens, dus tja het blijft van elastiek. Het omgekeerde heb je ook. Het meeste van Bowie is nogal plat gemixt en een brij van klank. Als dat eens goed geremasterd zou worden heb ik daarvan wel het idee dat het erg op zou knappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Tja, uitproberen. Met een aantal platenmaatschappijen zoals ECM weet je dat je goed zit, maar vaak zijn heruitgaven idd geldklopperij. De zogenaamde "audiofiele" vinyl uitgaven zijn ook niet altijd de moeite waard en soms vind je tweedehands een pareltje uit de jaren 50 waar je steil van achterover valt. Een aantal audiobladen reviewen muziek vaak ook op beide punten: kwaliteit van de muziek en kwaliteit van de opname. Misschien is het anders een idee om hier speciaal een forum item voor te openen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 september 2013 Author Report Share Posted 21 september 2013 Ach (zoals ik elders al schreef), het is meer om tips the plaatsen van uitvoeringen (pupulair of klassiek) waarvan men vond dat het echt goed klinkt. Zonder alleen de audiofile uitvoeringen (gold disks etc) te laten passeren, maar juist de wat betaalbaardere versies. En wellicht zo nu en dan eens een uitgave een beetje doormeten (dynamiek etc) lijkt me ook wel leuk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 september 2013 Author Report Share Posted 21 september 2013 Een aantal audiobladen reviewen muziek vaak ook op beide punten: kwaliteit van de muziek en kwaliteit van de opname. Misschien is het anders een idee om hier speciaal een forum item voor te openen? Dat was eigenlijk de bedoeling van dit draadje. Maar als het echt gaat lopen, dan wordt het wellicht wel een beetje onoverzichtelijk op de lange termijn. Een los draadje per uitgave zou ook kunnen (maar of de zoek engine van t forum goed genoeg is....) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Heruitgaven zijn vaak geremasterd. Dat houd dan in dat men de compressor nog eens een keer aan zet en zo'n 3 - 5 dB aan dynamiek weghaalt. Wat dan overblijft gaat harder en klinkt vetter. Veel mensen vinden dat beter klinken. Ik vind het, verprutsen van de opname. Ik heb ook eens een box van Van Morisson gekocht. Bleek dat op een CD wat gejam en testopnamen stonden. Niet om aan te horen dus. De andere twee CD's bleken ook los te koop. Dat is dan weer wél prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 september 2013 Members Report Share Posted 22 september 2013 Ik heb ze elders al vaker genoemd, maar neem bijvoorbeeld alle albums van Friend 'n Fellow op het RUF Records label, fantastisch mooie opnames, uitvoeringen en persingen. Dan kan ik ook het label 4 Men With Beards aanraden, zij hebben o.a. de verreweg allermooiste her-uitgave van Dylan's Oh Mercy op hun naam staan (vind ik dan he). Allebei kleine labeltjes die echter flink aan de weg timmeren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts