Jump to content

Jriver

WanFie
 Share

Recommended Posts

13 hours ago, kappa7 said:

Hoi Hans,

Dat lijkt inderdaad met je kaart te maken te hebben.

Na wat aanpassingen is het inderdaad opnieuw opstarten maar dan is alles meteen wel terug.

Wel goed dat je het geprobeerd hebt.

Het heeft ook te maken met het opnieuw opstarten van Daphile, Wanneer ik de spanning van de PC haal en dan opnieuw opstartte werkt hij wél.

13 hours ago, kappa7 said:

Kijk dat geeft weer hoop.

Is wel ook op squeeze player gebasserd dacht ik.

Heeft die geen problemen met UPnP?

Het ziet er totaal anders uit dan squeeze player. Ik heb nog de gratis versie en dan zie ik geen plaatjes van de hoesjes op de PC, maar wél in BubbleUPnP. Dat werkt ook prima. Je kunt de buffergroote instellen tot (ik meen) 4000 Mb. Het hele nummer gaat dan in het geheugen. Ook upsampling werkt, echter alleen naar een vaste maximale frequentie en bitdepth. Ik heb hem nu op 96 kHz en 24 bit staan. Ga ik hoger, dan begint het geluid af en toe ook te kraken. Eigenlijk is dat vreemd, omdat de processor zeer laag belast wordt. Volumio gaat ook geheel in het geheugen. De USB stick en SSD worden tijden het spelen niet gebruikt.

Toch nog eens een tijdje testen. De betaalde versie van Volumio kost minimaal € 28.99 (voor één PC). Dat is duurder dan JRiver, wat veeeel meer mogelijkheden heeft.

Misschien eens een topic op de site van JRiver openen om die storing er uit te krijgen.

20 hours ago, Hans van Liempd said:

Gezocht op dat forum en vond iemand die hetzelfde probleem had. Met een nieuwe versie bleek het opgelost. De update dus maar gekocht. Net geïnstalleerd. Nu afwachten.

Dat is mooi :)

hopen dat het nu weg is.

Alleen vraag ik me af hoe ze dat opgelost hebben, misschien over geschakeld naar een linux os 🤣

21 hours ago, Hans van Liempd said:

Gezocht op dat forum en vond iemand die hetzelfde probleem had. Met een nieuwe versie bleek het opgelost. De update dus maar gekocht. Net geïnstalleerd. Nu afwachten.

Er zullen vanzelf weer nieuwe "problemen" opdoemen met zulke complexe configuraties. Dat gaat hand in hand.

Streaming langs deze weg is niet de w to go voor veeleisende muziekliefhebbers.

4 hours ago, Seed7 said:

Waarom upsample je eigenlijk @Hans van Liempd? Of bewerk je nog na, volumeregeling o.i.d?

Dat upsamplen doe ik alleen om de frequentie van het digitaal filter verder buiten het hoorbare gebied te brengen.

Ik denk ook dat ik het hoor. Zonder upsampling klinkt het wat harder van klank en ruwer.

4 hours ago, thingman said:

Er zullen vanzelf weer nieuwe "problemen" opdoemen met zulke complexe configuraties. Dat gaat hand in hand.

Streaming langs deze weg is niet de w to go voor veeleisende muziekliefhebbers.

Tja.. het is eigenlijk bijzonder dat het nog werkt. Er draaien een partij "services" waarvan ik denk... Heb ik die wel nodig? Ik zet dan ook regelmatig nog wat dingen uit en het blijft gewoon doorwerken. Maar ja... printen hoef ik b.v. niet met mijn muziek PC.

Standaard streamers werken vrijwel allemaal onder Linux. Maar dit is zeker ook niet simpel. Maar voor de kenners wél inzichtelijker. Maar dat zal voor Windows kenners en Windows ook wel zo zijn.

Voorlopig klinkt JRiver met de i2s oplossing van Pink Faun nog het best van alle oplossingen die ik hier gehad heb én geprobeerd heb. Daphile klonk pas redelijk na upsampling en hoge bitdept in te stellen. Volumio deed het qua klank al gelijk een stuk beter, maar daar ook gekraak wanneer ik de samplefrequentie en bithdept op max zette. Hte leek of de PC daar meer moeite mee had. Audiophile UPnP Renderer klonk ook wat hard en ruw. Zelfs onder Windows gebruikte die maar 2% van de processorcapaciteit. Met de Linux oplossingen kon ik het niet controleren. Maar daar dan ook geen memoryplay en upsampling.

6 hours ago, kappa7 said:

Dat is mooi :)

hopen dat het nu weg is.

Alleen vraag ik me af hoe ze dat opgelost hebben, misschien over geschakeld naar een linux os 🤣

We hebben Windows onder IOS, Windows onder DOS en DOS onder Windows gehad. Dus dat zou best kunnen. Linux onder Windows.

Het blijft dan wel tobben om een kaart om de I²S te gebruiken op deze wijze, ik heb dan zelf ook die omzetting, maar doe het buiten de muziek PC of server.

I²S met de USB omzetter in/naast de DAC gaat wel makkelijker, en nog een andere oplossing, heb je Vortexbox wel eens geprobeerd, is in feite Fedora distributie  (Linux)met een minimale opzet om alleen de muziek weer te geven, en een web interface om het onderhoud te doen. Is dan ook verder ook LMS wat dan met de Plug-in  /material een heel makkelijk te bedienen geheel vormt.

https://www.google.com/search?rlz=1C1CHBF_nlNL893NL893&sxsrf=ALeKk02GZFjEPmWaRYzWUAvqJCyKrwRtiQ:1605458849679&q=lms+material+skin&tbm=isch&chips=q:lms+material+skin,online_chips:logitech+media&sa=X&ved=2ahUKEwiq5r6jgIXtAhUILewKHWKxB84QgIoDKAB6BAgLEAc&biw=1500&bih=1821#imgrc=vG6ZWZbAEMGiNM&imgdii=5zprGWwbgEVhfM

Edited by HansP

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Dat upsamplen doe ik alleen om de frequentie van het digitaal filter verder buiten het hoorbare gebied te brengen.

Upsampling van CD's 44.1kHz levert problemen omdat je altijd met integers (hele getallen) werkt. Je kunt 44.kHz niet over 48 of 92 herverdelen. Het zelfde voor het vergroten van de bitdepth. Het is een "lossy" proces. Dit soort dingen doe je eigenlijk alleen als je het signaal wilt bewerken, je upsampelt, bewerkt en downsampelt om aliasing te voorkomen. Die nare metalige klank. Dit is een standaard truuk in DSP.

Verder kun je, als de gehele keten niet optimaal geschikt is voor hoge frequenties last hebben van intermodulatievervorming in het hoorbare gebied.

Als je upsampelt, waarom laat je dat door de player of server doen? En iedere keer opnieuw? Gebruik het programma sox om je bestanden te upsampelen (werkt natuurlijk niet met streaming van buiten). Er is een hele reeks instellingen die je kunt gebruiken en voldoende info op het web. Als het goed is is het goed en kun je welke player/server dan ook gebruiken zonder dat je upsampling proces nog beinvloed wordt. Al met al heb je nu best een hele keten met variabelen. Hoe meer variabelen je in vaste waarden om kunt zetten hoe makkelijker het leven wordt.

54 minutes ago, HansP said:

Het blijft dan wel tobben om een kaart om de I²S te gebruiken op deze wijze, ik heb dan zelf ook die omzetting, maar doe het buiten de muziek PC of server.

I²S met de USB omzetter in/naast de DAC gaat wel makkelijker,

Tobben... nee hoor, dat wordt het pas wanneer de software steekjes laat vallen.

Maar dan heb je eerst USB en dan pas i2s. Dubbele omzetting. Dat lijkt me niet ideaal.

Nu draait het op een minimale processorbelasting. Zelfs met een Celeron maar 4 a 5 %.

1 minute ago, Seed7 said:

Upsampling van CD's 44.1kHz levert problemen omdat je altijd met integers (hele getallen) werkt. Je kunt 44.kHz niet over 48 of 92 herverdelen. Het zelfde voor het vergroten van de bitdepth. Het is een "lossy" proces. Dit soort dingen doe je eigenlijk alleen als je het signaal wilt bewerken, je upsampelt, bewerkt en downsampelt om aliasing te voorkomen. Die nare metalige klank. Dit is een standaard truuk in DSP.

Verder kun je, als de gehele keten niet optimaal geschikt is voor hoge frequenties last hebben van intermodulatievervorming in het hoorbare gebied.

Als je upsampelt, waarom laat je dat door de player of server doen? En iedere keer opnieuw? Gebruik het programma sox om je bestanden te upsampelen (werkt natuurlijk niet met streaming van buiten). Er is een hele reeks instellingen die je kunt gebruiken en voldoende info op het web. Als het goed is is het goed en kun je welke player/server dan ook gebruiken zonder dat je upsampling proces nog beinvloed wordt. Al met al heb je nu best een hele keten met variabelen. Hoe meer variabelen je in vaste waarden om kunt zetten hoe makkelijker het leven wordt.

Met JRiver kun je per samplerate een upsamplerate kiezen. Zo staat bij 44.1, 88.4 en bij 48, 96 kHz ingesteld. Maar 176,8 en 192 kHz kan ook. Volgens mij komen er bij het vergroten van de bitdept alleen een rij nullen bij.

Upsamplen via Sox zit in JRiver ingebouwd. Ik heb dat echter uitgeschakeld, omdat ik het te soft vind klinken. De dynamiek en frisheid is dan voor een deel weg.

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Tobben... nee hoor, dat wordt het pas wanneer de software steekjes laat vallen.

Maar dan heb je eerst USB en dan pas i2s. Dubbele omzetting. Dat lijkt me niet ideaal.

Nu draait het op een minimale processorbelasting. Zelfs met een Celeron maar 4 a 5 %.

Zolang de data via de harde schijf en andere wegen/processoren gaat is het een digitaal data signaal, dus ook als er muziek in zit. De situatie is dan relatief vrij goed afgeschermd, en zal dan goed worden verstuurd als het correct is ontworpen, echter het signaal kan tussen de verschillende fase van uitvoeren gaan werken, en dan afhankelijk van de werking gevoeliger worden voor uitvoering, zo ook als het in een CD speler is ontworpen, USB is een Universal Serial Bus die de data ook gewoon doorgeeft, en dan een minder begrensde werking als S/PDIF, die dan maximaal 24/192 aan kan.

De I²S is dus een methode om de signalen gescheiden houden met dan vooral ook het kloksignaal, wat mogelijk dan het meest gevoelig is voor jitter, dus die methode vraagt om een aanpak met een korte weg naar de volgende overgang als b.v. de DAC, dus via USB naar I²S, korte afstand, I²S input naar DAC waarbij de Ground/Mck/Bck/Data/LRck de verschillende kanalen zijn en op die wijze de mogelijkheid bieden die wat beter te doen functioneren. Het is gevoeliger dan voor HF e.d. dus goed opzetten is dan wel gewenst.

Hans, Hans gebruikt een i2s kaart in de pinkfoun dac van pink foun die claimen de i2s te hebben aangepast zo dat deze wel over langere kabels gebruikt kan worden.

Op zich vind ik dat al vreemd om dat je dan een andere interface creëert en daarbij eigenlijk een nieuw protocol gaat gebruiken.

De naam voor de i2s verbinding is mijns inzien dan ook verkeert gekozen maar zal commercieel wel slim zijn bedacht.

tis eigenlijk niets meer als een pci interface wat over een eigen protocol de data transporteert naar een kaart in de dac waar dan uit eindelijk de i2s uit komt.

Precies het zelfde dus als wat wij met de amanero doen maar dan zonder de USB beperkingen.

Zal best werken maar vind de naam gewoon misleidend.

Wel duidelijk, maar de methode of zo je wilt is de manier van werken juist ook  bij Roon is dan de server en speler te scheiden, omdat de server vaak meer zooi op het net/signaal weggetje gooit. Dus een scheiding van leverancier en ontvanger is dan ook een beter weg. De speler levert een netwerk pakket, en vervolgens gaat er een netwerkspeler mee aan het werk, die er een goed afgewerkt product van maakt. De Server en NAS zijn vaak niet voorzien van een nette/schone voeding. Dat geeft dan weer ongewenste effecten die je niet zou willen.

Als je een product in de markt zet wat dan wel geld oplevert is dat mooi voor de verkoper, maar niet de meest optimale methode.

Helder is dan het totale proces door c.q. opzet bekijken, dan wel een belangrijke aspecten van wat je wilt en goed inlazen, en dan niet teveel op de commerciële audio sites. Een voorbeeld: een kabel bedoeld voor een optische verbinding in het netwerk, ik zag er pas nog 1 voor € 60,- , en bij de computerhandel kost dat dan € 8,- voor een vergelijkbaar product, en een lengte van 1 meter.

8 hours ago, HansP said:

Een voorbeeld: een kabel bedoeld voor een optische verbinding in het netwerk, ik zag er pas nog 1 voor € 60,- , en bij de computerhandel kost dat dan € 8,- voor een vergelijkbaar product, en een lengte van 1 meter.

Laat me raden. Die ene gebruikte als fiber echt glas en de andere  kunststof? 

Ik heb hier ook glasvezel in de meterkast, en tijdens het aanleggen destijds een leuk gesprek gehad met de monteur, waarbij ik dan  verschillende stukjes kabel hier in mijn handen heb gehad. Ik heb hier nu voor mijn neus 2 Fiber Patch  cable liggen,

Je mag dus raden.....!!

De duiding IL < 0.3 dB RL>30 dB de connector is dan LC/UPC-LC/UPC Duplex cable diameter 2.0 mm OFNR

de 2e  IL 0.08 dB IL 0.02 dB  50/125 µ dan mag jij zeggen welke de beste is van de 2.

Wat ze kosten hoor je later wel.

https://www.cablexpress.com/blog/what-are-fiber-optic-cables-made-of/

Edited by HansP

En dan nog wel even de afstand/lengte van de kabel + transceiver aanpassen. Bij een afstand van een meter tot 10 meter wat minder een punt.

Maar het verklaart niet de grote prijsverschillen tussen de de PRO Netwerk en de (Pro) Audio jongens, misschien een beetje verwende knulletjes?

11 minutes ago, HansP said:

verwende knulletjes

Misschien, ik weet het echt niet.

Ik verbaas me echt over al het digitale "gedoe". Kastje na kastje wordt op elkaar gestapeld en alles maakt het beter terwijl het tot in de (gebufferde) DAC geen biet uit mag maken. Misschien is "het omvallende bitje" wel de reden voor mijn vele spelfouten?

2 hours ago, Seed7 said:

Misschien, ik weet het echt niet.

Ik verbaas me echt over al het digitale "gedoe". Kastje na kastje wordt op elkaar gestapeld en alles maakt het beter terwijl het tot in de (gebufferde) DAC geen biet uit mag maken. Misschien is "het omvallende bitje" wel de reden voor mijn vele spelfouten?

Wat is gedoe, Een RPi met een lineaire voeding, een tussenbordje om de storingen van de RPi op te vangen en dan een SPdif of i2s kaartje om een fatsoenlijk signaal te krijgen en dan naar een DAC. Of een simpele PC met lineaire voeding en een i2s kaart, die dan via een HDMI kabel naar de i2s ingang op de DAC gaat (is bij de 3.32 géén insteekkaartje)?

In de vorige 3.24 DAC had ik eerst een 24/96 USB kaartje, daarna een 32/192 Amanero USBV kaartje en daarna een i2s kaartje. De laatste klonk aanzienlijk beter dan de eerste. Bij het Amanero kaartje was het laag niet zo krachtig als via de SPdif ingang.

Bij de huidige DAC 3.32 kan ik het reclocken van de DAC aan en uit zetten. Met de reclocker aan klinkt het in mijn oren het best, zelfs wanneer er een dure ovenclock op de i2s kaart wordt geplaatst.

Maar zelfs een lineaire voeding op de SSD van de PC levert behoorlijke winst op.

Bits zijn bits... het zal best, maar mijn ervaring is anders. Waar dat aan ligt? Aan mij waarschijnlijk.

Maar zo weinig mogelijk componenten en omzettingen, dat dan weer wél.

Om even terug te komen op de software (waar dit topic tenslotte over gaat), ik had gehoopt met Volumio of Daphile de SSD uit de PC te kunnen uitschakelen. Weer een component minder. Maar de mogelijkheden van deze software is toch minder dan die van JRiver. Ik speel daarmee ook headless, omdat ik alleen JRiver media server opstart i.p.v. Media Center. Maar ik moet gelijk ook zeggen, dat ik geen verschil hoor tussen Media Server en Media Center.

Ter info... ik heb geen enkele storing gehad, sinds de installatie van versie 27. Afkloppen...

5 hours ago, HansP said:

Ik heb hier ook glasvezel in de meterkast, en tijdens het aanleggen destijds een leuk gesprek gehad met de monteur, waarbij ik dan  verschillende stukjes kabel hier in mijn handen heb gehad. Ik heb hier nu voor mijn neus 2 Fiber Patch  cable liggen,

Je mag dus raden.....!!

De duiding IL < 0.3 dB RL>30 dB de connector is dan LC/UPC-LC/UPC Duplex cable diameter 2.0 mm OFNR

de 2e  IL 0.08 dB IL 0.02 dB  50/125 µ dan mag jij zeggen welke de beste is van de 2.

Wat ze kosten hoor je later wel.

https://www.cablexpress.com/blog/what-are-fiber-optic-cables-made-of/

Wat je daar hebt is gewoon een multi mode netwerk kabel en de kwaliteit wordt niet genoemd.

Deze word aangeduid met OM-1 tm OM-4 waarbij  OM-4 de minste verontreiniging heeft en daarmee geschikt is voor hogere snelheden en langere afstanden.

In de tabel van de onderstaande link kan je zien welke snelheden en hoelang.

https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-mode_optical_fiber

Deze kabel is dus gewoon van kuststof en totaal ongeschikt om toslink over te transporteren.