Jump to content

Digitale Audio Verbindingen


WanFie
 Share

Recommended Posts

Deugen is niet het woord, maar I2S is chip communicatie. S/Pdif en AES/EBU zijn ontworpen voor digitaal geluids overbrenging tussen apparaten. USB en Firewire zijn meer general purpose data overdracht protocollen.  (Toslink = s/pdif optisch volgens mij).

Link to comment
Share on other sites

Technisch werkt het allemaal. Puur technisch is saai.

En wat dondert het, je bent toch beperkt door wat je spulletjes aan aansluiting hebben.

Technisch klopt het, gehoormatig kan het verschillen.

Zoals een wifi aansluiting mogelijk beter klinkt dan de ethernetkabel, terwijl er technisch niks aan te zien is. Helaas, subjectief.

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij zijn er technisch juist een heleboel verschillen, maar dan verzanden we in netwerk layers en diverse protocollen. Niet saai, maar gaat wat ver (en weet er niet zo veel van af, maar met een uurtje wikipedie kom je een eind).

Link to comment
Share on other sites

Technisch werkt het allemaal. Puur technisch is saai.

 

Helemaal niet! Juist hardstikke interessant! :)

 

Maar ik moet DAC-Twacy effe corrigeren: I2C is het inter-IC protocol, I2S is een (audio)communicatieprotocol tussen boards of units en mag daarom ook wat langere verbindingen hebben.

Er zijn nog veel meer van dat soort protocollen zoals RS232, 422, CAN-bus e.d. maar die zijn niet specifiek voor audio.

 

S/PDIF, zowel optisch als coaxiaal, en AES/EBU is specifiek bedoeld voor overdracht van 44.1/16 signalen, je kunt daarmee dus niet een loopwerk of streamer verbinden met een DAC in hoge resolutie.

 

USB en Firewire zijn universele protocollen voor data-overdracht en niet specifiek bedoeld voor audio.

Bij audio-over-USB heb je dan nog de keuze tussen synchrone en asynchrone overdracht waarbij de laatste een soort van terugkoppeling heeft naar de bron.

 

Datzelfde werd vroeger al gedaan door bv. Arcam en Spectral maar dan met losse coax-kabels of een 9-polige sub-D kabel.

Ook de Tentlabs-combinatie van clock en reclock werkt met 2 lijnen.

 

Wat er nu beter is valt niet echt te zeggen omdat je bij bv. een CD loopwerk meestal vastzit aan S/PDIF (of AES/EBU) en heel soms I2s zoals bv. bij de Northstar loopwerken.

Computers, laptops e.d. hebben veelal geen aparte digitale audio-uitgang zodat je daar USB of Firewire moet gebruiken.

 

Technisch gezien is asynchrone USB erg fraai, sommige fabrikanten zoals Ayre maken daarbij gebruik van een eigen=geschreven software om dit protocol nog beter te benutten.

De chips voor omzetting van a-USB naar een formaat wat door een DAC kan worden gelezen zijn gewoon te koop (TI), die specifieke software is dat niet.

Link to comment
Share on other sites

Blijkbaar is er toch nog wel de nodige verwarring. Dit zijn allemaal interfaces om digitale bronnen (bijv CD loopwerk of computer) met een DAC te verbinden. Het digitale signaal bestaat uit blokjes die door een kabel gestuurd worden, aan de ontvangskant worden de bitjes (1 en 0) weer gedecodeerd. Digitale audio (zelfs in "HD") vereist geen grote bandbreedte (itt video bijv), dus de verbindingen zijn relatief eenvoudig. 

 

Belangrijk is dat alle bits correct aankomen - dit gaat meestal wel goed - en in het juiste ritme. Variaties in het ritme wordt jitter genoemd en kan tot vervorming door de DAC leiden. Een goede DAC kan jitter in meer of mindere mate onderdrukken, hier zit een groot deel van de kwaliteitsverschillen. 

 

SPDIF is ooit door Philips en Sony bedacht als digitale audio interface. 

SPDIF coax: het belangrijk is om gematchte kabel en connectoren van 75 Ohm te gebruiken. Zo niet, dan worden de signalen binnen de kabel reflecteert wat het oorspronkelijke signaal verstoort en bitfouten en jitter kan veroorzaken. Analoge kabel zal mogelijk wel werken maar is niet geschikt. Eigenlijk is een tulpsteker helemaal niet geschikt, want niet 75 Ohm, BNC is veel beter geschikt want ontworpen voor 75 Ohm. 

 

AES/EBU: is gelijk aan SPDIF maar werkt met 110 Ohm gebalanceerde kabel.

TOSLINK=SPDIF optisch: aan de bronkant zit een lasertje dat een optisch signaal uitstuurt. Voordeel is dat bron en DAC galvanisch gescheiden zijn, dus HF storing van je computer wordt niet doorgegeven. Let er bij optische aansluitingen op dat de connectorvlakken recht aansluiten en schoon zijn, altijd netjes de dopjes erop. Vingerafdrukken, vuil en krasjes zijn lastig te verwijderen en verzwakken het signaal. Binnenin de glasvezel wordt het licht weerkaatst zodat het in de vezel blijft. Let er op dat de kabel geen scherpe hoeken maakt, want dan werkt die weerkaatsing niet meer en gaat licht verloren. Dure kabel is niet nodig, het werkt of het werkt niet, tenzij je grote afstanden probeert te overbruggen; gebruik dan een echte glasvezelkabel (ipv kunststof, zoals de meeste kabels).
 
De bovenste drie zijn allemaal éénwegverbindingen,het signaal gaat van de bron naar de DAC en er gaat geen signaal terug. Het kloksignaal van de computer is leidend, de DAC stemt zijn klok hier op af --> dit kan tot jitter leiden
 

USB is een tweewegverbinding, de DAC en bron kunnen met elkaar communiceren, een computer kan de DAC herkennen en ze kunnen oa klokinformatie uitwisselen. Zo kan een isochrone verbinding gemaakt worden wat jitter reduceert. Kwaliteit van de kabel maakt volgens mij niets uit, het werkt of het werkt niet. 

 

Met FireWire kun je ook isochrone verbinding maken, en kan de DAC de klok van de computer sturen om jitter nog beter te onderdrukken. Dit is dan ook de meest ideale verbinding die daarom ook het meest in de pro audio wereld gebruikt wordt. Voor meer details en achtergrond: http://www.positive-feedback.com/Issue41/ca_weiss.htm

 

 

@mumsoft: zo "structuurinfo" al bestaat: of het zit in het digitale signaal en dan gaat het dus alleen nog maar om een goede digitale verbinding, of het is bij de digitalisering voorgoed verloren gegaan...

Link to comment
Share on other sites

Is vergelijkbaar met audio over IP (al is dat geen IP protocol). Die mis ik trouwens in het rijtje: Audio via UTP (ethernet). Naar mijn idee is dat de toekomst al zal dat nog wel even op zich laten wachten bij gebrek aan kennis op dat gebied bij de Hi-End techneuten.

 

En er is ook nog Adat wat in studio's gebruikt wordt.

Link to comment
Share on other sites

Is HDMI packet switched? Ik dacht dat HDMI ook een directe verbinding maakte, de precieze implementatie (asynchroon/isochroon) ken ik niet.  Er zit wel een kopieerbeveiliging ingebakken, dat kan lastig zijn. Wel handig voor combinatie met video uiteraard. Ik weet dat oa de NAD M51 HDMI ondersteunt. 

Link to comment
Share on other sites

Dat zou kunnen, HDMI is DVI + geluid. Het geluid zit i.i.g. als packets tussen de video in. Displayport is i.i.g. wel volledig op packet basis.

 

Overigens is het meeste USB audio ook one way en wordt de audio data zonder handshake uitgespuugd. De dac clock synchroniseert daar met de 1 KHz frame markers. Vanuit minimale jitter oogpunt niet erg optimaal. Alleen asynchrone USB audio staat het toe dat de DAC zijn eigen minimale jitter clock heeft. En dan ontloopt USB en Firewire elkaar niet meer.

Link to comment
Share on other sites

 

S/PDIF, zowel optisch als coaxiaal, en AES/EBU is specifiek bedoeld voor overdracht van 44.1/16 signalen, je kunt daarmee dus niet een loopwerk of streamer verbinden met een DAC in hoge resolutie.

 

Gut, is dat zo? Maar het werkt wel toch? De dacmagic gaat tot 92 Khz 24 bit, maar via USB is het beperkt tot 16 bit. Hoe krijg je die 92/24 nu correct erin, als het niet met een S/PDIF-kabeltje zou moeten?

Link to comment
Share on other sites

 

Dat linkje zegt eigenlijk weinig. Of het goed en optimaal werkt is allemaal een kwestie van implementatie. Heel lang geleden, maar dan ook hèèèèèèèèèèl lang geleden waren de FW implementaties wel superieur aan USB maar dat hoeft vandaag de dag toch echt niet meer.

 

M.i zitten de kwaliteitsverschillen niet zozeer meer in de manier van interfacen maar vooral in de algehele opbouw van een DAC: Soort DA converter, voeding, analoog gedeelte enz. enz.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...