Jump to content

Digitale Audio Verbindingen

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Bedankt voor alle informatie.

Mijn dac is kennelijk asynchroon, maar dat geldt alleen voor de USB ingang?. S/PDIF is toch altijd synchroon.? Of begrijp ik het nog niet.?

Op mijn PC tje zit wél een S/PDIF aansluiting, hiervoor gebruikt men de 3,5 mm audiouitgang die ik met een optionele adapter S/PDIF kan maken.. Die zou ik dus ook kunnen gebruiken. Ik weet alleen niet of deze ook hogere resoluties aan kan. De dac op S/PDIF wél. Ik zou de CD speler (die ik nu nog nauwelijks gebruik) dan optisch kunnen aansluiten.

Nu heb ik de CD speler m.b.v. een gevlochten kabel aangesloten. Dit klinkt in mijn geval beter (denk ik) dan de coaxkabel die ik van een stuk oude coax netwerkkabel had gemaakt. Volgens Mathijs van Pink Faun, maakt de kabelweerstand voor korte kabels niet zoveel uit. Hun S/PDIF kabel is kennelijk 300 Ohm.

Het is wel geruststellend om te lezen dat kabelverschillen niks uitmaken. Leveranciers van o.a. USB, S/PDIF en optische kabels willen ons anders doen geloven.

:)

Bedankt voor alle informatie.

Mijn dac is kennelijk asynchroon, maar dat geldt alleen voor de USB ingang?. S/PDIF is toch altijd synchroon.? Of begrijp ik het nog niet.?

Op mijn PC tje zit wél een S/PDIF aansluiting, hiervoor gebruikt men de 3,5 mm audiouitgang die ik met een optionele adapter S/PDIF kan maken.. Die zou ik dus ook kunnen gebruiken. Ik weet alleen niet of deze ook hogere resoluties aan kan. De dac op S/PDIF wél. Ik zou de CD speler (die ik nu nog nauwelijks gebruik) dan optisch kunnen aansluiten.

Nu heb ik de CD speler m.b.v. een gevlochten kabel aangesloten. Dit klinkt in mijn geval beter (denk ik) dan de coaxkabel die ik van een stuk oude coax netwerkkabel had gemaakt. Volgens Mathijs van Pink Faun, maakt de kabelweerstand voor korte kabels niet zoveel uit. Hun S/PDIF kabel is kennelijk 300 Ohm.

Het is wel geruststellend om te lezen dat kabelverschillen niks uitmaken. Leveranciers van o.a. USB, S/PDIF en optische kabels willen ons anders doen geloven.

:)

De S/Pdif van je computer zou wel eens tegen kunnen vallen, je ben dan afhankelijk van de klok in je PC en de dac moet zich daar na zetten.

je mag je af vragen hoe goed deze is.

Grote kans dat de klok in je dac beter is. door gebruik te maken van USB2 wordt de klok van de PC buiten het proces gehouden en wordt er een klok gebruikt voor de omzetter van USB naar i2s en de dac chip. Alles met de zelfde klok dus.

Verder is het voor S/pdif wel verstandig om een echte 75ohm kabel te gebruiken. Een mis aanpassing vind plaats als de frequentie korter is dan de lengte van de kabel. nu worden er we behoorlijk hoge frequenties gebruik binnen het digitale domijn en is de kabel al snel te lang. een juiste kabel met juiste afsluiting zal geen spiegel reflecties geven en daardoor een betrouwbare verbinding op leveren. die kabel van 300 ohm zou ik dus er maar snel tussen uit halen.

Bij mij gaat het signaal van de Mac Mini via een Toslink naar een schakelkastje waar ook mn DVD speler en TV tuner op aangesloten zijn, eveneens via Toslink. Van het schakelkastje gaat een 8m lange coax kabel ondergronds naar mn Weiss DAC. 24/96 komt daar vlekkeloos binnen. Ik heb ook al eens een FireWire kabel geprobeerd, dat klonk nog mooier, maar heb nog geen kans gezien om ook nog een lange FireWire aan te leggen. 

300 Ohm kabel of zelf iets prutsen is een slecht idee, ik heb mijn kabel hier op maat laten maken: http://www.bluejeanscable.com/store/digital-audio/index.htm

@mumsoft: als de dacmagic via USB alleen maar 16 bit aankan, is dat geen beste USB implementatie, waarschijnlijk one-way zoals Pjotr al opmerkte. 

• 2 weeks later...

Ik heb ook wel eens van balanced I2S gehoord. Of is dat onzin?

Zou zomaar kunnen, 'tis wat wat men ervoor verzint. I2S is in principe een 5V (of 3V) logisch signaal wat je niet zomaar over een langere kabel kunt sturen. Daar is het ook niet voor bedoeld. Lui die dat wel willen doen verzinnen dus zelf van alles en nog wat. Daar is geen enkele standaard voor.

Zou zomaar kunnen, 'tis wat wat men ervoor verzint. I2S is in principe een 5V (of 3V) logisch signaal wat je niet zomaar over een langere kabel kunt sturen. Daar is het ook niet voor bedoeld. Lui die dat wel willen doen verzinnen dus zelf van alles en nog wat. Daar is geen enkele standaard voor.

I2C is het inter-IC protocol, I2S is een (audio)communicatieprotocol tussen boards of units en mag daarom ook wat langere verbindingen hebben.

Je haalt daar I2S en I2C door elkaar. Zijn twee totaal verschillende dingen met ook een heel verschillend doel. Geeft niet, die fout maken er wel meer ;)

En als je dan quote doet het dan correct:

I2S, also known as Inter-IC Sound, Integrated Interchip Sound, or IIS, is an electrical serial bus interface standard used for connecting digital audio devices together. It is used to communicate PCM audio data between integrated circuits in an electronic device. The I2S bus separates clock and serial data signals, resulting in a lower jitter than is typical of communications systems that recover the clock from the data stream.

Je haalt daar I2S en I2C door elkaar. Zijn twee totaal verschillende dingen met ook een heel verschillend doel. Geeft niet, die fout maken er wel meer ;)

En als je dan quote doet het dan correct:

I2S, also known as Inter-IC Sound, Integrated Interchip Sound, or IIS, is an electrical serial bus interface standard used for connecting digital audio devices together. It is used to communicate PCM audio data between integrated circuits in an electronic device. The I2S bus separates clock and serial data signals, resulting in a lower jitter than is typical of communications systems that recover the clock from the data stream.

I quote KT88

• 6 months later...

Tijdje weggeweest maar had een vraag welke verbinding ik het beste kan gebruiken tussen cd en dac als de keuze is s/pdif , aes/ebu of optisch. Ik wilde ook graag weten of kwaliteitsverschillen tussen gewoon goede en dure high end kabels te horen zijn.

Als ik de uitleg hierboven goed begrijp mag ik dan concluderen dat mits een goede kabel met de goede impedantie en van goede kwaliteit, de verschillen tussen s/pdif en aes/ebu verwaarloosbaar zijn? Zouden jullie de voorkeur geven aan een optische verbinding of liever via s/pdif of aes/ebu?

Iemand ervaring met kwaliteitsverschillen tussen kabels met dezelfde format?

Las onlangs nog een vergelijk in hifi en records tussen twee Kimber aes/ebu kabels, de tgdl en de KS2120. De schrijver schreef verschillen te horen en de duurdere Select Kabel de voorkeur te geven.

Ervaring iemand?

Ik heb zowel optisch als elektrisch met dezelfde dac geprobeerd. Elektrisch heeft toch duidelijk mijn voorkeur. Dit klinkt dynamischer en opener. Als kabeltje gebruik ik mijn vlakgevlochten interlink.

Maar of dit voorbeeld representatief is, weet ik niet.

Ieder moet dit maar voor zichzelf bekijken, lijkt me zo. Met optisch komt er nog een omzettertje in de verbinding bij, die je met electrisch niet hebt. Mijn eigen ervaring is, dat kabels verschillen, ook al klopt het qua impedantie.

OK, bedankt voor jullie reacties weer. Hans, heeft jouw kabel Cinch of XLR aansluitingen?

Ieder voor zichzelf bekijken(beluisteren), tja dat is natuurlijk zo. Het was wel leuk geweest als iemand me op weg had kunnen helpen. 

Ik denk dat ik maar eens met aes/ebu begin. De DAC is in de maak dus ik heb nog even tijd.

Je wilt toch zeker niet op verschillende wegen geholpen worden? Ik let meestal op de mensen die ongeveer hetzelfde belangrijk vinden als ik, die eerder gelijkaardige ervaring hebben laten merken.

Dus dan zou ik geen extra waarde hechten aan AES/EBU, letten of er wellicht koolstof in de mantel is verwerkt, of er geen 'vieze' krimpkous (kom er maar in Hans!) is gebruikt, en zo...

Maar moet jij daar dan ook op letten? Als je het verschil niet hoort, wat zou je je dan druk maken?

Bitjes zijn bitjes, toch, en je hebt alleen te maken met jitter, toch?

Dank je voor je reactie. Hoe uitte dit voordeel voor jou zich gehoormatig?

Heb je ervaring met verschillende kwaliteiten optische kabels?

De verbinding was niet stabiel en viel dus af en toe weg.

Mogelijk had ik last van een aardlus tussen de PC en de versterker die aan de andere kant van de kamer stond.

Met glas hier geen last van.

Klank matig zal er niet veel verschil zijn.

Een digitale verbinding is er of is er niet.

Wel kan deze bepaald worden door de kwaliteit van de bron.

Daar zit nog wel winst te behalen.

Welke voor jou dan de beste is hangt dus af van hoe de digitale uitgangen zijn gebouwd en wat voor klok er is gebruikt.

@Mumsoft

Dank voor je reactie. Ik heb hier geen enkele ervaring mee vandaar dat ik mijn vragen stel. Ik dacht simpelweg dat voor ik een kluwen kabels koop en een pad op ga wat door vele anderen (hopelijk ook hier) al bewandeld is kan ik hun ervaring vragen en in ieder geval een "ingang" vinden.

Kappa 7 geeft een duidelijk verhaal waarom optisch bij hem de oplossing was en waarom een elektrische verbinding niet goed werkte.

Ik vrees dat je meer kennis bij mij aanneemt dan dat ik heb. Ik ken de verschillen tussen S/Pdif en AES/EBU niet. Natuurlijk kan ik googlen en dingen lezen maar interpretaties en ervaringen van gebruikers zouden mij wat meer op weg kunnen helpen.

Als er volgens jou geen meerwaarde is van AES/EBU t.o.v. S/Pdif zou je dat iets verder uit kunnen leggen? Word AES/EBU over het algemeen als een superieure verbinding gezien omdat deze meer in de professionele wereld gebruikt wordt?

Misschien dat het helpt als ik zeg dat ik een Nagra CDC op de nieuwe Nagra HD DAC (met MPS) aan ga sluiten?

Daar de interconnects in mijn installatie Kimber KS1036 en 1136 zijn overweeg ik in de eerste instantie de KS2120 of 2020. Maar heb ook de vraag of hun meerwaarde t.o.v. bijv. een TGDL de prijs rechtvaardigt en of kabels in het digitale domein net zo'n grote rol (kunnen) spelen als in het analoge gedeelte van de keten.

Ik snap dat ik de enige ben die meerwaarde t.o.v. prijs kan afwegen maar ik heb geen flauw idee wat ik zou kunnen verwachten van verschillende oplossingen en in welk kader ik het zou moeten zoeken.

Ik weet het gewoon niet want newbie :) Dat ik alleen te maken heb met Jitter is al nieuw voor mij:)

Zie het een beetje als dat ik denk dat de verschillen tussen een 911 en een R8 prima uit te leggen zijn. Zonder op beter of slechter in te gaan, ze zijn gewoon anders. De verschillen zijn objectief te beschrijven. 

Is dit niet mogelijk voor S/PDIF en AES/EBU?  

Tx

Ik ben ook een newbie, maar net 6 jaar oud geloof ik. Ik had begrepen dat AES/EBU bedoeld en geschikt is voor lange afstanden, idd professioneel dus. Maar in een set heb je te maken met veel kortere lijntjes en hoef je dus niet zo duur te doen.

In het digitale domein heb je evengoed te maken met klankverschillen als in het analoge domein, naar mijn mening en ervaring. Dus in mijn belevingswereld is er meer verschil, maar qua theorie is er alleen jitter om die te verklaren. De kabel van Hans bv, zou die minder jitteren omdat die beter klinkt (voor Hans)?

Als ik het goed begrijp koppel jij geen pc aan je dac, en is de galvanische ontkoppeling voor jou niet van belang. Dan zou ik gewoon beginnen met een goedkoop kabeltje, want prijzen en kabels hebben m.i. een random verhouding. Ik ben zelf begonnen met een kabel van Conrad en uitgekomen op een Canare Gold die evenmin veel kost. Maar tussendoor heb ik wel een dure kabel van 200 euro gehad, die het uiteindelijk toch niet beter deed dan die Canare.

Nagra, mooi spul!

AES/EBU is vooral bedacht voor studio's zodat bestaande analoge (XLR) kabels gebruikt kunnen worden. In het analoge domein heeft XLR kabel veel voordelen, maar voor digitale signalen zijn ze eigenlijk niet zo geschikt. Een digitaal signaal bestaat uit blokgolven en is dus een hoogfrequent signaal dat zich fundamenteel anders gedraagt dan laagfrequente audio.

Voor hoogfrequente signalen is coaxiaalkabel veel geschikter. De impedantie van de kabel en de verbindingen zijn het belangrijkste, anders riskeer je reflecties in de signaalweg die voor allerlei storingen zorgen. Een RCA connector is eigenlijk niet ideaal (BNC is beter) maar als die op de juiste wijze met de juiste tools wordt afgewerkt, dan lukt het wel. In jouw geval lijkt me dat de meest geschikte oplossing. Met Canare heb ik ook goede ervaring en ze zijn niet duur http://www.bluejeanscable.com/store/digital-audio/index.htm

Een PC kun waarschijnlijk het beste via USB aansluiten, maar informeer bij twijfel anders bij Nagra of een dealer.