Jump to content

Digitale Audio Verbindingen

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Kleine correctie PD: digitale signalen bestaan niet, S/PDIF is een analoog signaal.

WEL hoogfrequent en dient dus ook als zodanig te worden behandeld (aandacht voor karakteristieke impedantie, afsluiweerstand e.d.)

Kleine correctie PD: digitale signalen bestaan niet, S/PDIF is een analoog signaal.

WEL hoogfrequent en dient dus ook als zodanig te worden behandeld (aandacht voor karakteristieke impedantie, afsluiweerstand e.d.)

Je hebt natuurlijk gelijk .

Misschien kan je beter praten over het overbrengen van een analoog signaal verpakt in eenen en nullen.

Dank weer voor de input.

Dit geeft rmij een goed uitgangspunt. Ik ga beginnen met een s/pdif kabeltje en ga van daaruit experimenteren. De DAC zal hopelijk binnen een week of twee geleverd worden. Daarna inspelen en dan eens gaan kijken of andere merken of formaten wel of geen verschil maken.

Wordt vevolgd.

Yep. Digitaal is een denkbeeld. Een voorstellingswijze. Onze wereld is analoog net als wijzelf. Maar dat is ook een denkbeeld.

Met digitaal signaal bedoel ik een patroon van enen en nullen, dat is toch echt wel wat meer dan een denkbeeld; het is een technologie die de laatste tijd sterk in opkomst is!  ;)  :D

De enen en de nullen zijn vaak verpakt in een analoog signaal, inderdaad, maar laten we het voor de niet-techneuten niet te ingewikkeld maken. 

De enen en de nullen zijn vaak verpakt in een analoog signaal, inderdaad, maar laten we het voor de niet-techneuten niet te ingewikkeld maken. 

Daar heb je ook weer gelijk in!

Yep. Digitaal is een denkbeeld. Een voorstellingswijze. Onze wereld is analoog net als wijzelf. Maar dat is ook een denkbeeld.

Beste Mumsoft,

Je lichaam (spieren, zenuwen/hersencellen) werkt nogal digitaal, hoor.

En ons denken ook. (Welles/nietes, leven of dood, to be or not te be.)

Heb een spijkerbroek-touwtje bij deze lui besteld.  Ik ben benieuwd. Het ging erg snel allemaal...zelfde dag nog verscheept. Lijkt me leuk hier een tijdje naar te luisteren, aan het geluid gewend te raken en dan te kijken of er inderdaad in het digitale domein hier ook nog wat te halen is.

http://www.bluejeanscable.com/store/digital-audio/index.htm

Digitaal is veel te ongenuanceerd voor een mens.

Het neuron kent slechts twee toestanden: impuls uitsturend of rust.

De spiervezel kent slechts twee toestanden: contractie of rust.

Het aanbrengen van nuances is, net zoals denken / argumentatie / beredenering, gel*l achteraf: de acties en beslissingen zijn dan allang voorbij.

En we horen ook gradaties in luidheid van spraak en muziek...

Heel kort gezegd: dat komt door het aantal neuronen dat wordt geactiveerd.

Het al dan niet "vuren" van een neuron is afhankelijk van de eigen kritische grens van de neuron èn van de sterkte van de prikkel.

(...) The auditory system is responsible for converting pressure waves generated by vibrating air molecules or sound into signals that can be interpreted by the brain. This mechanoelectrical transduction is mediated with hair cells within the ear. Depending on the movement, the hair cell can either hyperpolarize or depolarize. When the movement is towards the tallest stereocilia, the K+ cation channels open allowing K+ to flow into cell and the resulting depolarization causes the Ca2+ channels to open, thus releasing its neurotransmitter into the afferent auditory nerve. There are two types of hair cells: inner and outer. The inner hair cells are the sensory receptors while the outer hair cells are usually from efferent axons originating from cells in the superior olivary complex[11] (...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Sensory_neuron

• 2 months later...

We zijn een paar weken verder. De DAC heeft inmiddels bijna 400 uur gedraaid. Nagra adviseert minstens 350 uur.

Ik heb met een paar verschillende kabels tussen cdc en hd dac geëxperimenteerd. Een directe vergelijking met dezelfde kabel maar dan met cinch voor S/Pdif of met xlrs vor AES/EBU heb ik niet kunnen doen. Wel heb ik S/Pdif met aes/ebu kunnen vergelijken met kabels van verschillende makelij.

In mijn systeem was het een no brainer. AES/EBU klonk gewoon beter. Mooiere kleuren, meer open, betere plaatsing etc etc. Het verschil was echt dramatisch.

De AES kabel is een Kimber 2120. De S/Pdifs waren een stuk goedkoper. Het verschil was zo groot dat dit mi meer aan s/pdif vs aes/ebu ligt dan aan de kwaliteit van de kabel. Het zou leuk zijn om de 2120 met de 2020 te vergelijken. Heeft iemand zo'n touwtje liggen?

Overigens, de HDDAC icm de CDC speelt echt prachtig. Grappig dat er in een red book cd veel meer informatie zat dan ik er tot nu toe uitgehaald heb. De CDC is geen flauwe speler maar het Koch DSD proces met het analoge buizen gedeelte brengt CD weergave op een heel ander niveau.