Xenophon Posted 4 oktober 2002 Report Share Posted 4 oktober 2002 Gegroet mede audiofielen, Ik vraag me af hoe het toch komt dat mn set beter klinkt als hij warm is. Ik kan er geen verklaring voor vinden. Maar ik laat mn set meestal gewoon altijd aan staan anders duurt het zeker een uur voor hij optimaal klinkt. Wie heeft het antwoord? Ave Xenophon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 oktober 2002 Report Share Posted 4 oktober 2002 Tja, waarom loopt de motor van een auto lekkerder als ie warm is? Ook geen idee. De temperatuur van de olie misschien? Iets anders kan ik zo snel niet verzinnen, al kan ik me nauwelijks voorstellen dat het alleen aan de temperatuur van de olie zou kunnen liggen... Toch is het een feit dat een motor lekkerder loopt als ie warm is. De motor van een BMW M5 heeft zelfs een variabel maximum toerental (wordt op de toerenteller met LEDjes aangegeven) van 4000rpm (als de motor koud is) tot 8000 als de motor warm is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 4 oktober 2002 Report Share Posted 4 oktober 2002 Tja Xenophon (hoe kom je toch aan die naam?) Da's een goeie vraag... Ook ik heb er niet echt een verklaring voor, maar 't is zondermeer waar, daarom laat ik ook altijd, 24/7 m'n versterker + CD-speler aan staan. (sterker nog, m'n CD-speler is er voor ontworpen, om altijd aan te staan. Heeft de aan/uit knop aan de achterkant zitten) Als je 'n klasse-A versterke hebt is dat uiteraard minder verstandig Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 oktober 2002 Report Share Posted 4 oktober 2002 Het is eigenlijk niet zo moeilijk. De diverse componenten, en met name de halfgeleiders, hebben temperatuur afhankelijke eigenschappen. Die fabrikanten ontwerpen hun producten zo dat die halfgeleiders op hun optimale werkpunt staan als de versterker op bedrijfstemperatuur is. Kortom als de versterker nog koud is dan staan die componenten dus niet in hun optimale werkpunt. Een fabrikant kan er ook voor kiezen om dat optimale werkpunt in te stellen als de versterker koud is. Maar ja dan wordt het weer minder als ie warm wordt. Da's dus niet zo'n goed idee, maar het kan wel. Overigens zijn niet alle versterkers er even gevoelig voor. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 oktober 2002 Report Share Posted 4 oktober 2002 Das waar ook... Had ik toch ook moeten weten met mijn opleiding (elektrotechniek). Wist het ook wel, maar was er alleen niet zo snel opgekomen. Het is idd niet voor niets dat je bij simulatieprogramma's voor elektronische schakelingen de temperatuur kunt aanpassen. Al staat ie doorgaans op een constante temperatuur (meestal 27 graden dacht ik)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyberScum Posted 4 oktober 2002 Report Share Posted 4 oktober 2002 Een buizenversterker illustreert dit fenomeen natuurlijk in zeer sterke mate. Erg belangrijk is de temperatuur van de buizen. De eerste vijf minuten klinkt het geluid iel, kil. Na ongeveer een uur is hij lekker op gang en kan het echte luisteren beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts