Jump to content

Dacje Maken

kappa7
 Share

Recommended Posts

Nu er zoveel belangstelling is hier voor DACs lijkt het mij leuk om ook jullie een kijkje te geven in mijn laatste project.

Dit is gestart op Zelfbouaudio.nl en is nog niet af maar vordert al aardig.

Het is niet de bedoeling om  hier exact het zelfde topic te straten maar wel leuk om hier ook even te laten zien natuurlijk.

In het kort even het plan.

Ik heb dus een chinees dacje gekocht dat beter bekend is onder de naam HonKong dac.

P1060640_zps207ce57f.jpg

Lampizator heeft dat ding onderhanden genomen en kan met een goede voeding het heel aardig doen.

Echter wil ik het ding gaan gebruiken om via de PC muziek af te spelen en wil het stukje S/Pdif er tussen uit hebben.

Dat is dus simpel en doe je zo.

P1060658_zpsb6d223d4.jpg

De receiver chip wordt dus verwijderd en kan ik daar de nieuwe aansluiting op maken die met I2S direct de DACchip in gaat.

P1060647_zps65898902.jpg

Daar is dus de Amanero USB module voor aangeschaft wat een erg slim ding is.

Om dat in de receiver chip ook de klok zat moet deze nu dus ergens anders vandaan komen en dat wordt dus de Amanero deze beschikt over een goede klok.

Verder moet de CS4397 (dac chip) het ook nog gaan snappen in welke snelheid de amnero praat.

Hier voor gaat via I2C aansluiting een communicatie lijn naar de CS4397 en wordt deze juist ingesteld.

Verder heeft de CS4397 ook de mogelijkheid om met DSD om te kunnen gaan en wat een geluk de Amanero snapt dat ook. echter zijn de gebruikte aansluitingen dan net weer even anders waar door er een switch moet plaats vinden om het ook met DSD te laten werken.

Hier voor heb ik op een stukje experimenteer bord een schakeling op gezet die dit moet kunnen omzetten.

Verder wil ik ook zien op welke snelheid de dac draait en daar heb ik een LED strookje voor gemaakt die aangeeft of het op 44Khz draait of op 192Khz

P1060673_zpsbb24bd52.jpg

Dit is dus de laatste status van het project en het geheel moet nog aan elkaar gehangen worden.

Hoe goed gaat dit worden, Geen idee het is gewoon leuk om van te leren hoe een DAC werkt en dan maar zien hoever ik kan komen. Wel heeft het mijns inzien voldoende potentie om een serieuze dac te worden. Wanneer het klaar is, dat zie ik wel.

Het zou leuk zijn als deze voor het dac vergelijk werkt maar dat zal dan zonder de goede voeding zijn en het buisje zit er ook nog niet in.

Hier onder het schema van de dac het lampe ding schema staat op de site van de Lampzator en zo ver ben ik nog lang niet. mogelijk wordt dat ook weer iets anders.

Waarschijnlijk iets met kabouter buisjes,

HKdac_zps0a360fa4.jpg

Ik hoop dat het schema leesbaar is Graag had ik een PDF hier geplaatst maar daar is dan weer een beperking van de 20K wat dat niet mogelijk maakt.

Groetjes George

Dankje.

Dat kan je natuurlijk net zo gek maken als je wil.

Ga je voor de SABRE ES9018 chip werken dan ben je voor de chip al €54 verder en dan heb je nog niets.

In mijn geval betaal je voor het HK dacje €40,- en heb je eigenlijk al muziek.

Doe daar een goede voeding bij dan ben je al weer snel een €50- verder en dan nog een uitgang maken.

Doe je dat met opamps wat in de meeste dacs gebruikelijk is dan kan je die voor een paar centen krijgen wil je iets met een buis er in dan gaat het al weer veel harder.

Guest tubejack

Leuk project George! goed bezig  :)

Ik doe het maar op de ouderwetse manier door hi-res op DVD audio te branden.

Hoe kom je eigenlijk aan de benodige software.  Kun je ook SACD's rippen?

Groet,

Jack

Sacds kan je rippen maar alleen mer een Playstation 3 van een bepaalde serie zonder software update, die zijn ineens erg populair geworden :D

Veder zijn er sites waar je het een en ander kunt downloaden.

Daar zitten ook een aantal sites bij die een bestand in verschillende formaten hebben omgezet.

Daarmee kan je dus verschillende formaten vergelijken als je dat zou willen.

Hier was om gevraagd voor het DAC vergelijk.

Leuk!

Het is natuurlijk niet zo maar wat aan elkaar knopen, hier zit weken van lezen en uit zoek werk in.

Voor dat ik hier aan begon had ik al wel een idee van wat ik wilde maar van de technische implementatie was het nog veel uitzoeken. Het is voor mij dan ook meer een leer project met als het mee zit een leuke Dac aan het einde. In het slechtste geval heb ik alleen wat geleerd.

Leuk!

Het is natuurlijk niet zo maar wat aan elkaar knopen, hier zit weken van lezen en uit zoek werk in.

Voor dat ik hier aan begon had ik al wel een idee van wat ik wilde maar van de technische implementatie was het nog veel uitzoeken. Het is voor mij dan ook meer een leer project met als het mee zit een leuke Dac aan het einde. In het slechtste geval heb ik alleen wat geleerd.

Mooie bezigheid en vooral spannend hoe het uiteindelijk klinkt. Lijkt me een beetje: een zoektocht naar een dac. Veel succes.

Kappa is dat niet zonde van de tijd er zijn zoveel mooie dac tot 384 khz en sacd kun je ook zonder dac maar dan met pi filter bij die amarro

mvg wol digitaal analfabeet

Kappa is dat niet zonde van de tijd er zijn zoveel mooie dac tot 384 khz en sacd kun je ook zonder dac maar dan met pi filter bij die amarro

mvg wol digitaal analfabeet

Ik dacht dat je ze allemaal maar niks vond, Wol!

Welke zijn al die 'mooie dac tot 384khz? Ik zoek er zelf een...

Knor, ik geef een voorbeeld daar wordt gewoon een kleurtje bij gemaakt bij de  pinkfaun tov andere dac met de dezelfde dac terwijl de 1704 hetzelfde klinken of noemenswaardig geen verschil is en dat geld ook voor de ess daarvan zijn al zoveel soorten smaken  op de markt voor weinnig geld ,het enigste verschil kappa past die naar zijn eigen combie aan maar is die dan ook geschikt voor andere combie,s

mvg wol

Knor, ik geef een voorbeeld daar wordt gewoon een kleurtje bij gemaakt bij de  pinkfaun tov andere dac met de dezelfde dac terwijl de 1704 hetzelfde klinken of noemenswaardig geen verschil is en dat geld ook voor de ess daarvan zijn al zoveel soorten smaken  op de markt voor weinnig geld ,het enigste verschil kappa past die naar zijn eigen combie aan maar is die dan ook geschikt voor andere combie,s

mvg wol

Oh okee, dan is het goed...

Die M2TECH hiFace DAC koop ik eentje van om uit te proberen ,krijg goede recencie,s en afwachten hoe die klinkt.

Hoofdzakkelijk het geluid verschil  voor DXD tov SACD niet meer en niets anders.

mvg wol

• 4 weeks later...

Inmiddels ben ik al lekker bezig geweest en heb het verhaal ook werkelijk in elkaar gehad.

P1060674_zps253f2cfa.jpg

Helaas is er tijdens het meten een van de pootjes afgebroken waar een draad direct aan gesoldeerd was.

Dit bleek niet goed meer te repareren en heb ik het HK dac kitje afgeschreven.

P1060675_zpsa3c3e22f.jpg

Dat is natuurlijk jammer maar helaas.

Nu ben ik op zoek geweest naar een vervangend bord dat in de basis al beter geschikt is voor wat ik wil.

Nu zijn deze er wel maar als je ook DSD wil hebben dan is vaak dat gedeelte niet beschikbaar door dat de pootjes die daar voor zijn direct aan aarde zijn gelegd.

Daarnaast wil ik ook eigenlijk geen opamp in de uitgang maar liever iets van een buis of een trafo.

Ik zal dus iets zelf moeten maken dat doet wat ik wil en niet alle overbodige onzin aan boord heeft.

Vooralsnog ben ik uitgegaan van de CS4398 die is goed verkrijgbaar en niet te duur.

Het is immers nog een leerproject voor mij en zou liever met de ES9018 aan de gang gaan maar die is mij even te duur om te slopen.

Mogelijk is dat voor een volgend ontwerp wat als dit goed gelukt is.

Wat is dan het plan, ik heb inmiddels de Amanero aangeschaft en wil die gebruiken voor de aansturing zo als ik ook bij de HK DAC van plan was.

Daar komt dan de 4053 tussen te hangen die het mogelijk maakt om te schakelen tussen de PCM via I2s en DSD.

vervolgens gaat dat direct de CS4398 in en gaat dan naar de buis toe en de uitgang.

Het eerste gedeelte staat hier onder en wordt nog verder uit gewerkt.

JG-DAC_zps703b4fb0.jpg

Helaas zal deze zeker voor het DAC vergelijk niet af zijn maar er komt vast nog wel eens een andere kans om dit met een stel top dacjes te vergelijken.

Groetjes George