Hans van Liempd Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 (edited) Dit vergelijk heeft 17 November 2013 plaatsgevonden. Hierbij de link naar de start van de verslagen: http://www.high-endforum.nl/topic/14199-dac-vergelijk/page-24#entry418327 Hierbij een topic om e.e.a. wat bij elkaar te zetten. Omdat ik ook niet meer precies weet wat er allemaal is afgesproken staan hieronder nog veel vraagtekens. De bedoeling is, dat ik deze startpagina bijwerk wanneer er nieuwe informatie of duidelijkheid is. Het gaat dus om een dac vergelijk bij Plaatjesdraaier in Amsterdam (nabij station A'dam Zuid). Dit gaat plaatsvinden op 17 november. Van 10:00 uur tot 15:00 uur. Deelnemers: Plaatjesdraaier Jongensdroom Mumsoft Hans van Liempd (laptop, interconnects, USB en SPDIF kabels meenemen) Ravon (interconnects meenemen) Kappa 7 (HD met DSD muziek meenemen) Ruud Wol (interconnects mogen balanced of unbalanced zijn) Dac's: Weiss dac2 van plaatjesdraaier Pinkfaun 3.24 dac met USB kaart van Hans (laptop met USB of Apple mini met SPDIF) TASCAM US-144 MK1 van Ravon (de fameuze DAC-van-drie-tientjes) Meitner dac (van Arden, Plaatjesdraaier ophalen bij A10 ?) Muziek: Jongensdroom : Gibraltar van Freddy Hubbard - check, CDrip + vinyl aanwezig Mumsoft : Waterdrums van de Baka People: een halicunerende ruimte met watergespetter en kinderstemmen. Water is zeer onthullend Hans van Liempd : Walking on the moon, door het The Yuri Honing Trio. Een eerlijk opgenomen stukje Jazz. Ravon : Arcangelo Corelli (Arcangelo Corelli - Sonata da Chiesa a tre, op I, Sonate 1 in F major Grave) Kappa 7 : ? Wol : ? Ruud: ? Muziek: Iedereen mag wat mij (plaatjesdraaier) betreft een stuk inbrengen, zo hebben we allemaal tenminste 1 referentiestuk wat we goed kennen. Ik stel daaruit dan een playlist samen. Mijn idee is dat we dezelfde stukken op alle DACs beluisteren. De DACs worden genummerd zodat we niet weten welke DAC er speelt. Notitieblokjes meenemen en na de sessie aantekeningen vergelijken. Ik ben heel benieuwd hoeveel consensus er zal zijn! Er wordt vanaf een Mac gespeeld en alle bestanden worden eerst naar Apple Lossless geconverteerd. Iets meer gedoe misschien (valt heel erg mee), maar het maakt uiteindelijk niks uit; het gaat om de bitstroom naar de DAC en die is identiek. Playlist: Titel - artiest - album Water Drums 1 - Baka Pygmies (Cameroon) - Heart of the Forest Ionisation - Edgard Varèse - The Complete Works 002 Allegretto - Shostakovich, Dmitri: Sym No 5 in D minor Op 47 - Khachaturian/Shostakovich: Gayne Ballet Music/Sym No 5; Dorati/LSO/Skrowaczewski/Minneapolis SO Gibraltar - Freddie Hubbard - Born To Be Blue THE RACE 2008 - YELLO - STEREOPLAY EDITION Painter Song - Norah Jones - Come Away with Me Walking on the moon - The Yuri Honing Trio - Star Tracks Sonate 1 in F major 1. Grave - Archangelo Corelli - Sonata da Chiesi a trè, opus I Welcome to the Machine - Pink Floyd - Wish You Were Here Muziek wordt op een USB stick gezet om ook op de laptop van Hans te kunnen spelen. Bronnen: Mac Mini met Weiss DAC2 (via SPDIF), Meridian 588, Transrotor Fat Bob S met SME3009 & Jan Allaerts MC1B Versterker: Pass Labs XONO, X2.5, X250.5 Luidsprekers: Martin Logan Summit Wensen: Plaatjesdraaier: Ik zou ook graag DSD testen, maar ik betwijfel of ik DSD met iTunes&Amarra via SPDIF kan streamen. Iemand? Het liefst heb ik alles alvast op mn Mac staan, neem gerust nog een CD of USB stick mee, liever nog vooraf opsturen via bijv wetransfer.com Koffie aanwezig. Bossche Bollen via Jongensdroom Koffieshop om de hoek voor eigen rekening... Bossche bol ? Jongensdroom : ja Mumsoft : Appel (zo'n hard rond stuk fruit) Hans van Liempd : ja Ravon : ja Kappa 7 : ja Wol : ? Ruud: ? Edited 17 november 2013 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 oktober 2013 Author Report Share Posted 13 oktober 2013 Ik kan zoals al eerder voorgesteld ook mijn voorversterker, dBmeter en een Cd met rose ruis meebrengen. Daarmee kunnen twee kanalen tot op 0,5 dB nauwkeurig worden ingesteld. Ook kan het display uitgeschakeld worden. Na een paar keer heen en weer schakelen weet niemand meer welke er aan staat. Daarna kiezen we welke van de twee dac's voor ieder het best klinkt. Maar ik kan al zeggen dat er geen unaniem oordeel zal zijn. Ook geen consequent oordeel overigens. Het lijkt mij beter om een aantal aspecten waarin de verschillen van een dac hoorbaar zijn op een stuk papier te zetten en deze voor je zelf te beoordelen. Vaak blijken veel mensen dan toch dezelfde verschillen te horen. Ik denk dan aan: kwaliteit van het laag, krachtig en goed doortekend of zoemend met weinig definitie. homogeniteit, hoe klinkt een stem, hoe klinkt een gitaar enz. kwaliteit van het hoog, is het hoog schoon of is het scherp met slissende sssen. stereobeeld, is het plat of mooi ruimtelijk. Laten we er maar uitkomen voordat we bij elkaar komen. Anders gaat er zo veel tijd verloren aan discussies. Tijd, die we beter kunnen gebruiken om muziek te luisteren en bij te praten. Ook de muziekstukken vooraf bepalen. Ik stel voor dat iedereen één stuk inbrengt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Aanwezigheid; J.D. zal er zijn. Playlist; Ik dacht dat Plaatjesdraaier een gevarieerde playlist zou maken. Als dat zo is, laat ik het graag aan hem over en breng ik geen muziek in. Iemand die graag een bepaald muziekstuk wil gebruiken kan misschien vragen of Pl.Dr. deze heeft, of vooraf opsturen om te rippen. Weiss dac; Wij hebben dezelfde Weiss Dac2. Ik ga er vanuit dat we die van Pl.Dr. gebruiken. De set; Kan Pl.Dr. nog een keer vermelden. Bij de koffie; Wie van de deelnemers heeft liever geen Bossche Bol (chocolade bol gevuld met slagroom), maar b.v. een gezond vruchtengebakje met slagroom light? Tijdstip; Voorstel 10.30 - 15.00 uur. Vervoer; Willen er behalve Hans nog anderen meerijden van 's- Hertogenbosch naar Amsterdam? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 oktober 2013 Author Report Share Posted 13 oktober 2013 Ik heb de openingspost weer zo ver mogelijk aangepast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Ik heb de openingspost weer zo ver mogelijk aangepast. Goed bezig Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Geef mijn maar iets gezonders dan een BB. Thanks bij voorbaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Geef mijn maar iets gezonders dan een BB. Thanks bij voorbaat Geef maar aan wat je lust ; 1 Bossche Bol light 2 Lange vinger 3 Appel Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 3 Duidelijk zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Wie is Dr PI? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Ben jij nou detective? Foei... Plaatjes Draaier natuurlijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Was in de war met professor Pi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 3 Duidelijk zo? 3a Elstar 3b Golden Delicious 3c Apple Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 3D: Granny Smith. Voor de zuurpruimen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 3D: Granny Smith. Voor de zuurpruimen. Ik houd het bewust een beetje vaag . Misschien wordt het wel iets uit de cafetaria. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Ik neem mijn Tascam mee, alsmede mijn multimeter (om de verschillende uitgangsniveaus gelijk te trekken met een voor mij aanvaardbare nauwkeurigheid) en een usb stick met testsignalen en muziek. Een bossche bol met een lekkere bak koffie gaat er altijd in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 3a Elstar 3b Golden Delicious 3c Apple Nou wordt het moeilijk, dus daar blijf ik liever vaag over. Duidelijk zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Nou wordt het moeilijk, dus daar blijf ik liever vaag over. Duidelijk zo? Hmm, dat gaat dan 3d worden.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Een granny mag best, voor mijn leeftijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 oktober 2013 Report Share Posted 14 oktober 2013 heeft die ook brands bier want amstel lust ik niet mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 14 oktober 2013 Report Share Posted 14 oktober 2013 heeft die ook brands bier want amstel lust ik niet mvg wol Wat wil je om 12.00 uur bij je brood; 1 kroket 2 frikandel 3 bal gehakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 oktober 2013 Author Report Share Posted 14 oktober 2013 omdat ik bijna elke zondag werkt heb ik verlof aangevraagd even afwachten ik reist waarschijnlijk met de trein ligt dat vlak bij het station mvg wol Je kunt ook met de auto naar mij komen, dan rijden we samen verder (en langs Jongensdroom) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 oktober 2013 Report Share Posted 14 oktober 2013 is prima hans mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 oktober 2013 Report Share Posted 14 oktober 2013 Dat wordt een limbra delegatie. Gelukkig zijn er net zoveel Ollanders. Deze jongen neemt zijn eigen brood mee trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 oktober 2013 Report Share Posted 14 oktober 2013 Zelden zo'n goed voorbereidde bijeenkomst gezien. Ik zou ook al vast een roulatie schema voor de stoel/bank bezetting opstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 oktober 2013 Report Share Posted 14 oktober 2013 heeft die ook brands bier want amstel lust ik niet mvg wol Brands = Heineken (meer of minder) http://nl.wikipedia.org/wiki/Brand_Bierbrouwerij(...) Op 19 april 1989 wordt bekend dat Heineken de brouwerij van de familie Brand heeft overgenomen. Daarmee verloor Brand in 1992 hetpredicaat Hofleverancier, omdat Heineken dat reeds was. De overname brengt een schok teweeg in Limburg, maar Brand bier wordt nog steeds in Wijlre gebrouwen. Enkele jaren na de overname past Heineken het recept voor Brand Pilsener aan bij de heersende smaak en gaat ook over tot pasteuriseren. Hierdoor ging de karakteristieke smaak grotendeels verloren. (...) Amstel = Heineken (helemaal) http://nl.wikipedia.org/wiki/Amstel_(bier)Amstel is een biermerk van de Amstel Brouwerij, dat voor het eerst in 1870-1871 aan deMauritskade te Amsterdam werd gebrouwen. De smaak van Amstel pilsener geldt als licht of lichtbitter, met een neutrale nasmaak. Vandaag de dag worden alle bieren van Amstel gebrouwen in de brouwerijen van Heineken in Zoeterwoude, 's-Hertogenbosch en Wijlre. (...) Misschien leuk om een driedubbelblindbierproeftest met Wollie te doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts