Jump to content

Dac Vergelijk

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Alle gangbare audioformaten (lp, cd, dvd, sacd) zijn in staat om een mooi muziekje weer te geven. Hoe het uiteindelijk klinkt hangt meer af van de inzet en expertise van de mannen achter de knoppen in het opname- en productieproces dan van de verschillende audioformaten waarin de muziek wordt uitgebracht.

Ravon ,dat klopt maar hoe vaak hoor jij een goede cd dat je zegt dat is het ik kom dat maar 2 keer per jaar voor.

mvg wol

Dat is wel triest dan voor je Wol. Gelukkig maak ik toch wel anders mee, al moet ik wel zeggen dat ik meer via internet aankoop de laatste jaren dan op CD.

wil je nog kwaliteit hebben ga ik altijd naar kleine labels of op shows waar masterings worden afgespeeld 

Dat is wel triest dan voor je Wol. Gelukkig maak ik toch wel anders mee, al moet ik wel zeggen dat ik meer via internet aankoop de laatste jaren dan op CD.

Als dsd en pcm precies hetzelfde circuit volgt kun je goed vergelijken. Maar kan dat wel???

Nee dat kan natuurlijk niet. Net zo min als vinyl en CD dezelfde weg kunnen volgen, althans na de master.

Maar daarom kun je nog wel naar alle drie luisteren en wel of niet de verschillen aangeven. Op zich zijn die DSD tracks van CCR wel goed bruikbaar denk ik. Als DSD het summum zou zijn maar er geen verschil te horen is met de PCM van dezelfde track dan kun je i.i.g. zeggen dat PCM het niet verslechtert.

Ik moet ook nog denken aan mensen die verschil horen tussen flac en wav.

Als DSD en flacs vergeleken moeten worden en circuits verschillen vergelijk je dus ook apparatuur. Dat kan alleen goed als je statistisch genoeg apparaten vergelijkt, zodat er een trend uitkomt. De conclusie kàn dan zijn dat DSD i.h.a. beter klinkt dan flac. Maar zo'n vergelijk is het niet.

• Members

Ik begrijp dat je het graag zo ziet, de realiteit is iets anders: http://old.hfm-detmold.de/eti/projekte/diplomarbeiten/dsdvspcm/aes_paper_6086.pdf

Lees vooral de samenvatting op pagina 9. De rest is slechts onderbouwing.

DSD is er vooral voor de muziekindustrie, dat heeft te maken met kopieerbeveiliging. Leuk voor de handel, kwalitatief voegt dsd niets toe.

Tja, weet je, als er iemand wantrouwend is richting de afdeling digitaal, ben ik het wel. Nou is dat relatief natuurlijk nietszeggend, maar op het moment dat ik (bij mijn dealers, thuis doe ik andere dingen) keer na keer wordt overtuigd op het moment dat er DSD tracks worden afgedraaid, ook Kappa7 heeft 1 van die sessies bijgewoond, lijkt het me wel erg toevallig dat ik alleen die nummers hoor die tot die 2,76% welke het verschil maakte behoorde...

Het gelinkte vergelijk was trouwens tussen High Resolution Audio en DSD, niet tussen cd en DSD. Rakelen we zo eigenlijk niet weer het oude DVD Audio versus SACD verhaal op? Dus eigenlijk 2 nieuwe namen voor iets wat dankzij de industrie al een keer jammerlijk heeft gefaald? Het blijft raare materie dat digitale... 

Nog even over de Meitner, zij (of EMM Labs, net hoe je het noemen wil) hebben wel aan de bakermat van DSD gestaan, daarom blijft het ook een fantastische machine om in een dergelijk vergelijk mee te nemen, ondanks dat de prijs een stuk hoger ligt ten opzichte van de rest van het deelnemersveld. Hij doet namelijk nog wel wat meer als alleen maar DSD.

Wordt dat allemaal niet wat veel voor een middagje DAC's vergelijken?

Kan mij nog wel een verslag herinneren over een vergelijk tussen 16/44.1 en 24/96 door 3 gerenommeerde studio editors in ProAudio. Hebben ze 3 dagen over gedaan met zorgvuldig luisteren naar allerlei soorten muziekmateriaal. De heren kwamen er niet uit toen of de 24/96 master beter klonk dan de 16/44.1 versie van hetzelfde materiaal.

DAC's kunnen zeker verschillend klinken is mijn ervaring ook, maar dat ligt toch niet zozeer aan het format maar meer aan het doosje zelf en wat er in zit.

Ik ben nu al een paar dagen bezig om opnames te vinden om DSD en PCM goed met elkaar te vergelijken en heb niets  gevonden wat ik kan gebruiken.

Mijn conclusie: er is veel te weinig aanbod van DSD materiaal - die paar exotische opnames interesseren mij niet. DSD is misschien wel geschikt voor studio mastering, maar dat valt buiten mijn kennisgebied, ik weet het niet. Zoals we allang weten is technische superioriteit alleen niet voldoende om een nieuw formaat tot een succes te maken in de consumentenmarkt. De muziekindustrie heeft niets geleerd van het verleden en er is geen coherent beleid om DSD tot nieuwe standaard te verheffen en dat zal dus ook niet gebeuren. 

Dus voorlopig gaan we 'gewoon' drie interessante PCM DACs vergelijken met - als het even kan - een mix van 16/44.1 en hires materiaal. 

Mooie vondst Duck :)

Nou, van iemand op HT forum hoor :)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=136571.0

Moglijk een optie als je je dac wilt houden en toch eens dsd wilt proberen. $149 lijkt te mooi om waar te zijn.

Snap alleen niet waarom je het op de uitgang van je bestaande dac zou moeten hangen (soort pass through). Je kunt ze toch net zo goed ieder op een aparte ingang van je (voor) versterker prikken (als je er 1 vrij hebt natuurlijk).

On topic, mij lijkt 3 pcm dacs + dsd dac ook te veel, beter een aparte sessie doen voor DSD versus 1 PCM dac (maar zolang er weing muziek te vinden is, blijft het nut wat beperkt, anders daneen "gezellige" luistersessie)

Ik ben nu al een paar dagen bezig om opnames te vinden om DSD en PCM goed met elkaar te vergelijken en heb niets  gevonden wat ik kan gebruiken.

Mijn conclusie: er is veel te weinig aanbod van DSD materiaal - die paar exotische opnames interesseren mij niet. DSD is misschien wel geschikt voor studio mastering, maar dat valt buiten mijn kennisgebied, ik weet het niet. Zoals we allang weten is technische superioriteit alleen niet voldoende om een nieuw formaat tot een succes te maken in de consumentenmarkt. De muziekindustrie heeft niets geleerd van het verleden en er is geen coherent beleid om DSD tot nieuwe standaard te verheffen en dat zal dus ook niet gebeuren. 

Dus voorlopig gaan we 'gewoon' drie interessante PCM DACs vergelijken met - als het even kan - een mix van 16/44.1 en hires materiaal. 

Helemaal mee eens. Terug naar de werkelijkheid. Misschien kunnen we wel de beeldplaat meenemen in het vergelijk :D

een "gezellige" luistersessie)

Het is maar wat je gezellig noemt. Er komen diverse mensen die nog een Goudrenet met elkaar te schillen hebben.

Mumsoft heeft zelfs speciaal naar een appel gevraagd. Of, hij wil deze gebruiken als "appeltje voor de dorst" ? Dat kan ook nog.