Guest Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 IK denk eerder voor Hans de Meitner. Dus jullie heb het passende deksel gevonden mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Ik ben benieuwd. Afgelopen weekend heb ik de Meitner gehoord maar met muziek die ik niet eerder gehoord had op een nieuwe set dus ik kan er nog weinig zinnigs over zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Ik heb meitner gehoord en vergeleken moet koetsu element laag was iets beter van de meitner en het mid hoog iets slechter mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Ergens heb ik gelezen dat de Meitner dac kennelijk ook meedoet..?? Ik heb hem even in de openingspost er bij gezet. Jongensdroom en ik hebben vanmorgen al een voorproefje van het vergelijk gehad. We zijn het er in ieder geval over eens dat de beste dac er een zou zijn met het midlaag (body) van de Pink Faun en de resolutie in het hoog en midden van de Weiss. Gelukkig hebben we ieder de dac gekozen die het best bij ons past.. Misschien dat de Meitner ons allebei zou kunnen bevallen. Met een kleine kanttekening, dat het geldt voor de set van Hans en in zijn akoestiek. Verder heb ik een andere referentie voor midlaag dan Hans. We hebben samen bekeken wat voor Hans de beste dac was. Het was buitengewoon plezierig om te filosoferen over wat ieder van ons in een set wil horen. Voor mij werd het al snel duidelijk dat Hans precies weet, hoe hij het wil horen klinken. Daar kun je wat mee! Metiner's kosten resp. 7000 en 11000 euro. Voor mij onbereikbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 (...) Verder heb ik een andere referentie voor midlaag dan Hans. (...) Beste Jongensdroom, Wat bedoel je daarmee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 oktober 2013 Author Report Share Posted 30 oktober 2013 Afgelopen maandag hebben we de Weiss dac2 met mijn PinkFaun 3.24 vergeleken. Het bleek dat er ca. 10 dB uitgangsniveauverschil tussen beide zat. Hoe gaan we dit oplossen bij het vergelijk ?? Toch mijn voorversterker meenemen ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 30 oktober 2013 Report Share Posted 30 oktober 2013 Afgelopen maandag hebben we de Weiss dac2 met mijn PinkFaun 3.24 vergeleken. Het bleek dat er ca. 10 dB uitgangsniveauverschil tussen beide zat. Hoe gaan we dit oplossen bij het vergelijk ?? Toch mijn voorversterker meenemen ?? No worries, ik heb een voorversterker en het uitgangsniveau van de Weiss is bovendien regelbaar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 oktober 2013 Author Report Share Posted 31 oktober 2013 Maar is het van de andere dac's ook instelbaar ?? M.a.w. hoe krijgen we de niveaus gelijk.?? Anders heeft vergelijke totaal geen zin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 31 oktober 2013 Report Share Posted 31 oktober 2013 Het niveau van de Tascam is instelbaar. Het is niet zo moeilijk. We meten de uitgangsniveaus van de dacs en vervolgens kiezen we een gemeenschappelijk en zo hoog mogelijk niveau wat alle door alle dacs geleverd kan worden en daar stellen we op in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 oktober 2013 Author Report Share Posted 31 oktober 2013 Volgens mij heeft de Meitner ook geen volumeregeling. Mijn Pink Faun in ieder geval ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 31 oktober 2013 Report Share Posted 31 oktober 2013 In dat geval ontkomen we niet aan een VV met instelbare ingangen, zoals die van jou. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 31 oktober 2013 Report Share Posted 31 oktober 2013 Of gewoon de juiste stand van de volumeregeling per DAC uitzoeken en aanpassen - scheelt een hoop gedoe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 november 2013 Report Share Posted 1 november 2013 Of gewoon de juiste stand van de volumeregeling per DAC uitzoeken en aanpassen - scheelt een hoop gedoe. Vraag is dan: Kan jouw VV dat net zo goed reproduceerbaar als de Array van Hans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 1 november 2013 Report Share Posted 1 november 2013 Het is een Pass Labs X2.5 met een discrete stappenregelaar en display voor het volume, dus elke stand is altijd precies reproduceerbaar. Wat ik me zo voorstel is zoiets als: DAC A: input 1, Volume 09 DAC B: input 2, Volume 10 DAC C: input 3, Volume 08 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 november 2013 Report Share Posted 1 november 2013 Dan lijkt mij dat niet een probleem Voor zoiets is binnen 1 dB goed genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 november 2013 Author Report Share Posted 1 november 2013 Ik zal m'n dB meter en track met rose ruis meenemen. Dat ijkt het makkelijkst. Op het gehoor en met muziek zit je er vaak ver naast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 1 november 2013 Report Share Posted 1 november 2013 Een dB meter om op basis van geluid de niveaus af te stemmen is te onnauwkeurig. Waarom ik dat vind had ik in het andere draadje over die DAC van 1500 euro al uitgelegd. Spanning meten op de uitgang van de VV of op de luidsprekerklemmen is veel nauwkeuriger. Als de niveaus niet binnen enkele procenten op elkaar kunnen worden afgestemd is het een zinloze vergelijking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 1 november 2013 Report Share Posted 1 november 2013 Ik zal m'n dB meter en track met rose ruis meenemen. Dat ijkt het makkelijkst. Op het gehoor en met muziek zit je er vaak ver naast. Roze ruis? Komt dat uit de -scene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 1 november 2013 Report Share Posted 1 november 2013 Ik zal m'n dB meter en track met rose ruis meenemen. Dat ijkt het makkelijkst. Op het gehoor en met muziek zit je er vaak ver naast. Dat lijkt me het handigst idd. 1 dB is het maximale verschil dat we kunnen waarnemen dus als we binnen die marge blijven zitten we goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 1 november 2013 Report Share Posted 1 november 2013 Roze ruis? Komt dat uit de ######-scene? Ben je niet in de war met bruine ruis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 1 november 2013 Report Share Posted 1 november 2013 Dat lijkt me het handigst idd. 1 dB is het maximale verschil dat we kunnen waarnemen dus als we binnen die marge blijven zitten we goed.Helaas kun je met een dB meter zoals Hans die heeft niet op 1 dB nauwkeurig meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 1 november 2013 Report Share Posted 1 november 2013 Waarom roze ruis trouwens en niet witte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 1 november 2013 Report Share Posted 1 november 2013 De frequentie verdeling van roze ruis lijkt het meest op een muzieksignaal. Aflopend van laag naar hoog. Voor het afstemmen maakt het niet uit of het roze, witte of bruine ruis of een sinus is. Veel belangrijker is dat het nauwkeurig gebeurt zodat eventuele verschillen niet kunnen worden toegewezen aan een brakke afstemming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 november 2013 Report Share Posted 1 november 2013 Dat lijkt me het handigst idd. 1 dB is het maximale verschil dat we kunnen waarnemen dus als we binnen die marge blijven zitten we goed. Beste Plaatjesdraaier, Aangenomen wordt dat 1 dB het minimale verschil is dat "we" kunnen waarnemen. Maar de één kan beter luisteren dan de ander. Bovendien is de gevoeligheid van het gehoor (voor luidheid èn voor vervorming) afhankelijk van het frequentiegebied. (Het gehoor is het meest gevoelig voor frequenties in het vocale bereik.) Waarom roze ruis trouwens en niet witte? Met witte ruis is het gevaar groot dat je de tweeters opblaast: net zoals bij blokgolven, dus. Spectrum of a pink noise approximation on a log-log plot. Power density falls off at 10 dB/decade of frequency. http://en.wikipedia.org/wiki/Pink_noise Vanzelfsprekend kan de rekenaar in je meettuigje deze afvallende karakteristiek weer rechttrekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 november 2013 Author Report Share Posted 1 november 2013 Waarom roze ruis trouwens en niet witte? Roze ruis is voor een frequentiemeting recht. D.w.z. dat dan laag tot hoog alle frequentie even hard gaan. Maar het voorstel van Ravon is ook eenvoudig uitvoerbaar. Rose ruis en het signaal meten. Laat dat maar aan Ravon over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts