Jump to content

Dac Vergelijk

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Een dB meter om op basis van geluid de niveaus af te stemmen is te onnauwkeurig. Waarom ik dat vind had ik in het andere draadje over die DAC van 1500 euro al uitgelegd. Spanning meten op de uitgang van de VV of op de luidsprekerklemmen is veel nauwkeuriger. Als de niveaus niet binnen enkele procenten op elkaar kunnen worden afgestemd is het een zinloze vergelijking.

Dit is de makkelijkste en de meest betrouwbare methode.

Roze ruis is voor een frequentiemeting recht. D.w.z. dat dan laag tot hoog alle frequentie even hard gaan. (...)

Beste Hans,

Nee, roze ruis die recht is, is witte ruis!

(...) Thus, a random signal is considered "white noise" if it is observed to have a flat spectrum over the range of frequencies that is relevant to the context. For an audio signal, for example, the relevant range is the band of audible sound frequencies, between 20 to 20,000 Hz. (...)

http://en.wikipedia.org/wiki/White_noise

Waarom meet ik dan met rose ruis ??

:confused:

Roze en witte ruis

Hieronder ziet u het verschil uitgelegd tussen roze ruis en witte ruis. Roze en witte ruis wordt gebruikt om testmetingen, controle en geluidsisolatie metingen mee te verrichten. U kunt het eenvoudig gezegd zien als een soort 'norm' geluid. Het verschil tussen roze en witte ruis is de energie verdeling. Bij witte ruis krijgt elke frequente dezelfde hoeveelheid energie omdat bij het oplopen van de octaafbanden het aantal frequenties toeneem - telkens een verdubbeling - neemt de energie (geluidsdruk) per octaafband ook toe, en wel met 3 dB (een verdubbeling in bij geluid 3 dB vanwege de logaritmische schaal). Bij roze ruis  heeft elke octaafband dezelfde hoeveelheid energie, dus in de lage frequenties wordt meer energie gestopt dan in de hoge frequenties (hoe hoger de octaafband, hoe meer frequenties per band dus per frequentie minder energie). Het spectrum van roze ruis is dus vlak. Bij geluidsisolatie metingen wordt meestal met roze ruis gemeten omdat dan bij een zelfde versterker-luidspreker combinatie meer laagfrequent geluid wordt geproduceerd hetgeen van belang is voor een nauwkeurige meting. 

roze.gif

:)

Je kan volgens mij beter gewoon een sinus gebruiken.

Hoef je ook niet bang te zijn dat de tweeters het begeven en is als een wisselstroom heel goed te meten op de luidspreker klemmen.

Lijkt mij iets betrouwbaarder als ruis.

Waarom meet ik dan met rose ruis ??

:confused:

Roze en witte ruis

Hieronder ziet u het verschil uitgelegd tussen roze ruis en witte ruis. Roze en witte ruis wordt gebruikt om testmetingen, controle en geluidsisolatie metingen mee te verrichten. U kunt het eenvoudig gezegd zien als een soort 'norm' geluid. Het verschil tussen roze en witte ruis is de energie verdeling. Bij witte ruis krijgt elke frequente dezelfde hoeveelheid energie omdat bij het oplopen van de octaafbanden het aantal frequenties toeneem - telkens een verdubbeling - neemt de energie (geluidsdruk) per octaafband ook toe, en wel met 3 dB (een verdubbeling in bij geluid 3 dB vanwege de logaritmische schaal). Bij roze ruis heeft elke octaafband dezelfde hoeveelheid energie, dus in de lage frequenties wordt meer energie gestopt dan in de hoge frequenties (hoe hoger de octaafband, hoe meer frequenties per band dus per frequentie minder energie). Het spectrum van roze ruis is dus vlak. Bij geluidsisolatie metingen wordt meestal met roze ruis gemeten omdat dan bij een zelfde versterker-luidspreker combinatie meer laagfrequent geluid wordt geproduceerd hetgeen van belang is voor een nauwkeurige meting.

roze.gif

Roze ruis heef alleen een recht spectrum als je dat spectrum in octaafbanden genereert. In een FFT spectrum heeft roze ruis een aflopend spectrum.

Witte ruis heeft een oplopend spectrum als je dat spectrum in octaafbanden genereert. In een FFT spectrum heeft witte ruis een recht spectrum.

De reden daarvan is eenvoudig: Oplopende octaafbanden omvatten een exponentieel oplopend aantal frequentielijnen.

Muziek is toch in octaafbanden gespecificeerd...

???? Volgens mij is muziek helemaal niet gespecificeerd. Hooguit in notenschrift en/of partituur. En dan nog is het wat de muzikanten er van maken.

Gewoon zoals ravon aangeeft: Met een 1 Khz toon even het luidspreker signaal opmeten. Binnen 1 dB (ongeveer 10%) is echt wel goed genoeg.

Muziek is toch in octaafbanden gespecificeerd...

Octaafbanden zijn handig gebleken om geluid te meten (dat heeft te maken met de manier waarop ons gehoor werkt) en daarom worden geluidsmetingen gewoonlijk in octaafbanden verricht. Als je heel nauwkeurig naar de inhoud van signalen wilt kijken is FFT beter geschikt.

Als je nagalm meet doe je dat in octaafbanden, als je op zoek bent naar specifieke ruimteresonanties gebruik je FFT.

Octaafbanden zijn handig gebleken om geluid te meten (dat heeft te maken met de manier waarop ons gehoor werkt) en daarom worden geluidsmetingen gewoonlijk in octaafbanden verricht. Als je heel nauwkeurig naar de inhoud van signalen wilt kijken is FFT beter geschikt.

Als je nagalm meet doe je dat in octaafbanden, als je op zoek bent naar specifieke ruimteresonanties gebruik je FFT.

En wat nu als je op zoek bent naar de beste DAC? :wacko:

De beste DAC? Wat is dat? Misschien moet je het begrip "beste" even toelichten ;)

Ja hoor eens, jullie willen toch DAC's vergelijken? Als ik jou zo lees zou dat in een dode kamer moeten.... Al die kamer reflecties en echo's, dat kan natuurlijk nooit goed gaan :P:lol:

Als ik jou zo lees zou dat in een dode kamer moeten.... Al die kamer reflecties en echo's, dat kan natuurlijk nooit goed gaan :P:lol:

Maak je maar geen zorgen, dat doe ik ook niet. Nu weten we alleen nog steeds niet wat jij bedoelt met "beste" als je het over DAC's hebt. Ga je dat nog uitleggen? ;)

Maak je maar geen zorgen, dat doe ik ook niet. Nu weten we alleen nog steeds niet wat jij bedoelt met "beste" als je het over DAC's hebt. Ga je dat nog uitleggen? ;)

Altijd maar discussieeren ^_^  :D.

Wat is de beste auto?

Inmiddels staat de nieuwe mini-tower + J-River zijn best te doen.

De oude laptop liet bij Hans van L. thuis ook steeds uitval horen.

De Weiss dac haalt veel meer uit de cd's dan de Sony ES555 speler.

Veel meer detail en veel meer diepte.

Goede opname's klinken beter en slechte opname's slechter.

Dromertje ,heb jij wel eens een soldeerbout in de handen gehad en heb je wl eens begrepen wat in de cd speler zit,en nog iets het is klinklare onzin wat je vertelt weis tov sony dat geldt alleen voor jouw speakers als we op een mangers zetten wil jij van weis niks meer weten   :)  :)  :)

mvg wol

Is dat een SCD555ES  ( http://www.vt52.com/diy/setup/scd555es/scd555es.htm )?

Die heb ik hier ook staan (met tent klok en zapfilter als uitgang).

Beide staan nu bij de reparateur, om er 1 goede van te maken. De letters voor de getallen weet ik niet precies uit mijn hoofd. Er is een model met en een model zonder aandrukpuck.  

Dromertje ,heb jij wel eens een soldeerbout in de handen gehad en heb je wl eens begrepen wat in de cd speler zit,en nog iets het is klinklare onzin wat je vertelt weis tov sony dat geldt alleen voor jouw speakers als we op een mangers zetten wil jij van weis niks meer weten   :)  :)  :)

mvg wol

1  Ja, ik heb wekelijks een soldeerbout in mijn handen.

2  Nee, ik weet niet wat er allemaal in een cd-speler zit.

3  Nee, ik vertel geen onzin. Jij hoort kennelijk geen verschillen. Dan ga je tijdens de Dac-testdag ook geen verschillen horen.

4  Ja,  verschillen tussen genoemde bronnen hoor je op elke goede set.

5  Ja, de Mangers ken ik vrij goed, omdat een vriend de importeur is en deze zullen verschillen prima laten horen.