Jump to content

Dac Vergelijk

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Zo is onderstaande ruimte ook ernstig akoestisch behandeld.

DSC_0901%20%28Large%29.JPG

:)

PLAGIAAT!!!!!!. Zonder mijn toestemming een foto van mij gebruiken? Kan dat zo maar ???

:o  :P  :P  :P;)  

Ja Wiel, dat is bij Hifi Maastricht ;)

Heren,

Ik geloof dat jullie toch een plezierige dag beleefd hebben. En als je zo'n luistersessie organiseert, gaat er ook altijd wel iets mis. Is dat erg? Nee, dat is niet erg (a la Mart Smeets). Dat maakt het juist leuk.

Dat is gewoon een linkje naar jullie audioclub, daar moet je juist blij mee zijn. Op de site van Hifi Maastricht stond deze foto overigens ook, maar die was niet te linken. Ik zal Jack eens vragen waarom hij die beperking heeft toegevoegd. Je zou toch graag zo veel mogelijk reclame willen maken, En elke link is er één.

Wat het vergelijken moeilijk maakte;

* De volumes konden slechts op gehoor even hard gezet worden. Dat ging niet altijd even goed.

* Onbekende installatie en akoestiek.

* De ls staan vrij ver uit elkaar.

* Niet iedereen kon in het midden zitten.

* Hoe vaker je een fragment hoort, hoe meer je er in gaat ontdekken (de volgorde van de dac's is bewust halverwege gewisseld)

* Voor mij persoonlijk waren er maar 5 van de 10 fragmenten waar ik iets mee kon.

Verbazingwekkend, dat ondanks het voornoemde bijna iedereen de dac's aan kon wijzen. Nou had ik geen doven of slechthorenden verwacht (men geeft zich niet zomaar op), maar dan nog.

Pink Faun:  Al vrij snel wist ik dat dit de Pink Faun moest zijn, ook omdat ik hem al eens in huis had gehad en hem elders had vergeleken met de Weiss.

Aantekeningen: Minder duidelijk / laag klinkt als "hoe" / gitaar klinkt ingehouden / stem klinkt ingehouden / sax laat minder horen.

Deze dac gooit een soort van mild sausje over het geheel en dat is niet wat ik wil. Voor mij is dit minder realistisch.

Nu wordt het een stuk moeilijker. Je zou er van uit mogen gaan dat de Meitner de Weiss  zou moeten overtreffen. Maar in welk opzicht dan? Plaatjesdraaier zei bij binnenkomst al, dat de Meitner zeer fraai klinkt. Ik maakte daar uit op dat de Meitner beter is.

Fragment Shostakovich: Als derde hoorden wij de Weiss. Merkwaardig genoeg klonk deze het duidelijkst over het hele bereik. Kwam dat omdat hij pas als derde aan de beurt was? Ik heb geen idee. Het is wel opmerkelijk, want ik ga mezelf nog tegenspreken.

Fragment Dorati: Hier klonk de Meitner duidelijker!? De Weiss klonk "vaster". Verwarring alom dus, want hier kon ik geen gehakt (grapje Marc) van maken.

Fragment Freddy Hubbard: De Meitner liet de blazers erg nauwkeurig horen, m.n. de sax klonk erg natuurlijk. De Weiss gaf de conga's minder duidelijk weer en de blazers klonken meer ingetogen. Ik dacht nog: nou weet ik het helemaal niet meer!

De volgorde van de dac's werd veranderd. Pink Faun - Meitner - Weiss   werd   Weiss - Meitner - Pink Faun.

Fragment Norah Jones:  Eindelijk eens een stem. De Weiss liet de gitaar zeer fraai klinken, de accordeon klonk als een echte. De Meitner deed zo'n beetje hetzelfde. 

Fragment Yuri Honing: Zeer goed opgenomen fragment dat van zich zelf werkelijk alles laat horen van de instrumenten. De Weiss deed het erg goed. De Meitner liet met name de sax voller en meer volwassen horen. De laatste zou daarmee uiteindelijk wel eens de Meitner kunnen zijn (we wisten toen nog niet waar we naar zaten te luisteren)

Er nog eens rustig over nadenkend, ligt waarschijnlijk bij de Weiss het accent op duidelijkheid. Bij de Meitner op muzikaliteit. Wat wil de mens?

Maar dat zou ik dan graag eerst nog eens nader op mijn eigen set willen onderzoeken. Dat ga ik niet doen, want ik kan de Meitner toch niet betalen.

Ik denk dat er redenen genoeg zijn om tevreden te zijn met mijn tweedehands Weiss, die ik bij A10Hifi voor € 1650,00 heb gekocht.

Alex, zeer bedankt voor het beschikbaar stellen van de Meitner.

Dankjewel, geeft duidelijker inzicht in wat er te beleven viel aan de diverse DAC's. En maakt het ook herkenbaar voor de mee-lezertjes (die de overige feestvreugde en lekkernijen moesten missen) :)

Noot:

W.m.b. is het niet per se noodzakelijk om niveaus psies gelijk te trekken of de spullen op je eigen welbekende set te beluisteren. Dat kan ook op een goede set die in staat is zulke details weer te geven. Het gaat er maar om hoe je luistert, in dit geval is dat analytisch luisteren en dat is wat anders dan "in de muziek getrokken" worden. Maar ik heb wel gemerkt dat weinig mensen ook echt analytisch kunnen luisteren.

Je zou toch graag zo veel mogelijk reclame willen maken, En elke link is er één.

Dat is waar, maar dan wel met bronvermelding en een linkje naar de bron. Nu heb je die foto klakkeloos "gebruikt" en dat vinden de meeste auteurs dan minder leuk.

Rechtse muisknop, eigenschappen... Dat weet langzamerhand toch iedereen. Alles wat op internet staat wordt toch gelinkt. ?? Wanneer ik die foto op m'n eigen site zou zetten en daar dan proberen profijt uit te halen is toch echt iets anders.

Met als resultaat http://www.high-endforum.nl/topic/14199-dac-vergelijk/page-27 Iedere Hig-End Forum gebruiker weet toch inmiddels wel dat zulke linkjes embed worden :unsure: Maar desalniettemin blijft het wel zo netjes om een bronvermelding te geven als je andermans plaatjes gebruikt.

Het is prettig als de nagalmtijd niet te lang is, als er een goede verhouding is tussen direct en indirect geluid en als resonanties en reflecties een beetje in bedwang gehouden worden.

Wat je bij Plaatjesdraaier duidelijk kon merken is dat men aan het eind van de dag tijdens het draaien van vinyl steeds harder ging praten en ik merkte dat ik Mumsoft die naast mij zat daardoor af en toe niet kon verstaan. Dat zijn aanwijzingen voor een kleine galmstraal en dat komt vooral door de lange nagalmtijd. Ook staat de luisterbank tegen de muur en dus in de buik van een aantal ruimteresonanties en de invloed daarvan op het laag was goed te merken als je voorover in de bank ging zitten. Verder is het stereobeeld aan de linkerkant breder dan rechts omdat de (schuine) ramen in de erker veel reflecteren. 

Ik ben alles behalve een kenner van akoestiek. Maar wat ik zag waren grote vlakke wanden en een glad plafond. Op de vloer lag gelukkig wel een kleed.

Bij mij thuis is de akoestiek een stuk droger en die bij Hans van L. is nog meer gedempt. Mijn eerdere opmerking om bij Hans wat weg te halen en dat bij Marcel aan te brengen, was niet helemaal als grap bedoeld.

Misschien moeten de ls ook een stuk verder van de achterwand en in ieder geval een stuk dichter bij elkaar komen te staan. Maar dat geeft vast practische problemen.

Misschien moeten de ls ook een stuk verder van de achterwand en in ieder geval een stuk dichter bij elkaar komen te staan. Maar dat geeft vast practische problemen.

Ik heb er ook mijn gedachten bij maar laten we het initiatief om over verandering van de akoestiek in zijn huiskamer te discussiëren aan Plaatjesdraaier laten.  

Ik heb er ook mijn gedachten bij maar laten we het initiatief om over verandering van de akoestiek in zijn huiskamer te discussiëren aan Plaatjesdraaier laten.  

Het initiatief ligt altijd bij de betrokkene. Anderen kunnen slechts (goedbedoeld) adviseren.

Marcel zal kiezen tussen uiterlijk en gehoormatig. Ik denk dat hij het uiterlijk het belangrijkst vindt. We wachten geduldig af.

p.s. Op YouTube staan hoorbare verschillen tussen wel- en niet behandelde ruimtes. (acoustic / room / treatment)

Baka Baka is een topopname net als de weavers in Canergie hall maar jullie nemen ook niet vaak op .

Sacd heeft minder compressie als PCM dus meer uitsturings reseve daar tegen is PCm  natuurllijker in het geluid

mvg wol

Ps de combinatie moet goed zijn dat heeft zijn voordelen met het apparaat ,doe een simple test bij dromeretje ,met meitner wordt het niks

Baka Baka is een topopname net als de weavers in Canergie hall maar jullie nemen ook niet vaak op .

Sacd heeft minder compressie als PCM dus meer uitsturings reseve daar tegen is PCm  natuurllijker in het geluid

mvg wol

Ps de combinatie moet goed zijn dat heeft zijn voordelen met het apparaat ,doe een simple test bij dromeretje ,met meitner wordt het niks

Van Baka Baka moet ik steeds heel erg plassen.

Van de Wie Vers krijg ik weer andere neigingen.

Top opnames zijn het.

De verschillen tussen de dacs en andere bronnen zijn dus gewoon opgegaan in de veel grotere akoestische en opstellings gerelateerde problemen?

Ook moeten dacs en cd-spelers op z'n minst een etmaal aanstaan, willen ze het platte stadium achter zich kunnen laten. Degenen die zich daarvoor lenen dan...

Kortom: als altijd een leuke dag, maar niks duidelijk gemaakt. Hoe voorspelbaar!

De verschillen tussen de dacs en andere bronnen zijn dus gewoon opgegaan in de veel grotere akoestische en opstellings gerelateerde problemen?

Ook moeten dacs en cd-spelers op z'n minst een etmaal aanstaan, willen ze het platte stadium achter zich kunnen laten. Degenen die zich daarvoor lenen dan...

Kortom: als altijd een leuke dag, maar niks duidelijk gemaakt. Hoe voorspelbaar!

Knoretje met de cd speler heb je gelijk het liefs vier dagen aan laten staan het is een groot verschil in geluid tussen aanzetten en naar een aantal dagen na 7 dagen is die op zijn best .

Het is gewoon leuk om te horen een tijdsmoment en de kenmerken te onderscheiden .

Neem 7 dac,s en het wordt nog leukerder.

mvg wol

Neeeeeeeeeeeee....... er zijn n.l. wel degelijk behoorlijke verschillen geconstateerd. Ondanks de akoestiek, of juist wel, dankzei de akoestiek.

Bij hiffi Maastricht hoor je ook grote verschillen tussen de produkten ,maar ik ben eens in Bonn geweest ook een optimale ruimte en daar klonk aleen BM speakers de rest klonk naar  nergens

mvg wol

Conclusie is niet juist de verschillen waren goed waarneembaar en  bij praktisch ieder muziek stuk kwam het zelfde verschil naar boven.

De ruimte speelde hier geen rol in.

De verschillen waren groter dan ik verwacht had.

Conclusie is niet juist de verschillen waren goed waarneembaar en  bij praktisch ieder muziek stuk kwam het zelfde verschil naar boven.

Bij mij ook, daarom denk ik dat er met de vergelijking toch iets niet helemaal goed is gegaan. Van de andere kant, het verschil zat voor mij niet in de dynamiek, maar meer in scherpte, natuurlijkheid van klank, transparantie en stereobeeld. Vooral dat gat in het midden, heb ik bij de Meitner 3 keer staan en bij de anderen helemaal niks.

Leuk om te lezen dat een prachtighe traditie gewoon wordt voortgezet. Jammer om te constateren dat de Hear Luister- en Test CD (evt in aangepaste vorm) het niet heeft gered. Ik blijf er bij dat het luisteren nu heel vaak ernstig bemoeilijkt wordt doordat men op totaal de verkeerde plek toch voor alles graag zijn eigen muziekvoorkeur naar voren wil brengen.

Maar heb de verslagen met veel plezier gelezen. Al wordt ook dat, net als vroeger, weer lastig gemaakt door de vele ruis tussen de berichten met echte inhoud.

Ik wacht met spanning op een bijeenkomst waar de stroomvoorziening eens luistermatig aan de tand gevoeld gaat worden.

Keep up the good work, gents!

(Kraus, die nog volop verder draait!)

Leuk om te lezen dat een prachtighe traditie gewoon wordt voortgezet. Jammer om te constateren dat de Hear Luister- en Test CD (evt in aangepaste vorm) het niet heeft gered. Ik blijf er bij dat het luisteren nu heel vaak ernstig bemoeilijkt wordt doordat men op totaal de verkeerde plek toch voor alles graag zijn eigen muziekvoorkeur naar voren wil brengen.

Maar heb de verslagen met veel plezier gelezen. Al wordt ook dat, net als vroeger, weer lastig gemaakt door de vele ruis tussen de berichten met echte inhoud.

Ik wacht met spanning op een bijeenkomst waar de stroomvoorziening eens luistermatig aan de tand gevoeld gaat worden.

Keep up the good work, gents!

(Kraus, die nog volop verder draait!)

Junior Member?  :blink: . Welkom terug Kraus?

Groeten,

René

Als de ruimte hierin geen rol speelde, waarom dan al drie pagina's brainstormen over de akoestiek van PD? Ik denk toch dat de rol zomaar groter was dan je stelt, en ook het feit dat die apparaatjes nog geen etmaal aan stonden lijkt me niet bevorderlijk voor een uitgewogen mening.

Als de ruimte hierin geen rol speelde, waarom dan al drie pagina's brainstormen over de akoestiek van PD? Ik denk toch dat de rol zomaar groter was dan je stelt, en ook het feit dat die apparaatjes nog geen etmaal aan stonden lijkt me niet bevorderlijk voor een uitgewogen mening.

Klopt niet helemaal, de discussie over de ruimte is om dat er meer uit deze set te halen moet zijn dan dat er nu is.

En dat vinden sommige zonde vandaar de discussie daar over.

De set liet wel degelijk de verschillen tussen de Dacs goed horen en daar ging het om.

Alleen de Pink Faun kwam koud aan en dat zal dus mogelijk een verschil kunnen verklaren, de twee andere dacs waren al langer dan een paar dagen op locatie.

Of dat dan ook het verschil was dat we waarnamen ??? ik denk het niet overigens.