Jump to content

Dac Vergelijk

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Klopt maar dat is een eigenschap van een lijnbron, door het gebogen front van de Martin Logan is die sweetspot groter geworden.

Zou deze vlak zijn geweest zo als de meeste elektrostaten en magnetostaten dan had de sweetspot net zo klein geweest.

Dus niet.

Een lijnbron heeft als eigenschap dat deze plat, maar breed afstraalt.

Een echt goed plaatje kon ik niet vinden, maar dit geeft aardig aan wat ik bedoel.

Birth3_06.gif

Bij de ribbons in een Apogee b.v. hoor je geen hoog wanneer je oor ook maar iets boven de ribbon uitkomt.

In de breedte is dit niet kritisch, ondanks de breedte van slechts 1 cm.

De Martin Logans stralen dus cilindervormig af. Het voordeel van de gebogen elektrostaat zou dus eerder het verder naar achter liggen van de lijnbron kunnen zijn.

:)

Beste Jongensdroom,

"Twee behoorlijk dure CD-spelers"? Ik zou zeggen: "twee ònbehoorlijk dure CD-spelers!"

Ik herinner mij hoe ik toch wat teleurgesteld werd door mijn eerste CD-speler - een Philips bovenlader - in het begin van de jaren '80.

Dat was volgens mij een Philips CD 104 van ik meen 2000 gulden. Het duurde niet zo lang en toen zat de prijs ineens onder de 1000 gulden. Ik ging toen net wet werken en had dus geld genoeg omdat ik nog steeds op zijn studentiekoos leefde. Ik vond hem ook teleurstellend, bijna steriel klinken want ik ging toen steeds minder luisteren. Dat veranderde weer toen ik een Linn Axiss draaitafel kocht. Analoog is het toch wel voor mij. 

Bij de ribbons in een Apogee b.v. hoor je geen hoog wanneer je oor ook maar iets boven de ribbon uitkomt.

In de breedte is dit niet kritisch, ondanks de breedte van slechts 1 cm.

Even wachten hoor: dus jij gaat met je oor op 150-200cm boven de grond zitten, alleen om te zeggen dat daar dan geen hoog uitkomt? Volgens mij hoor je met een puntbron ook geen hoog met je oor op 180cm boven de vloer.

Dus niet.

Een lijnbron heeft als eigenschap dat deze plat, maar breed afstraalt.

Een echt goed plaatje kon ik niet vinden, maar dit geeft aardig aan wat ik bedoel.

Birth3_06.gif

Electrostaten staan er juist om bekend dat ze het hoog bundelen zodat je een kleine sweet spot overhoudt. 

Hier wat metingen: http://www.princeton.edu/3D3A/Directivity.html

Electrostaten staan er juist om bekend dat ze het hoog bundelen zodat je een kleine sweet spot overhoudt. 

Hier wat metingen: http://www.princeton.edu/3D3A/Directivity.html

Gelukkig ik ging al bijna aan mijn waarnemingen en theorie twijfelen.

De lijn bron waar Hans het over heeft in zijn plaatje is meer geënt op PA lijn bronnen. Daar wordt met een traditionele driver gewerkt.

Dat ontstaat dan waarschijnlijk door de fase verschillen in het brede vel. Doordat het vel gebogen is, ontstaat er een virtuele lijnbron achter het vel. Precies op de plaats waar het centrum van de radius ligt. Hierdoor is het dus een echte lijnbron met een heel nauwe verticale afstraling en een brede horizontale.

Nee, ik begrijp echt niet waarom de frequentieoverdracht op 180cm oorhoogte als graadmeter dient. Jij?

Waar het mij om gaat is, dat wanneer er geen andere afstraling is dan die, die in je oor terecht komt, er ook geen reflecties van de wanden zullen zijn. Zie het als een smalle straal water die horizontaal spuit. Daar wordt het plafond ook niet nat van. Van een brede broes wél.

Waar het mij om gaat is, dat wanneer er geen andere afstraling is dan die, die in je oor terecht komt, er ook geen reflecties van de wanden zullen zijn. Zie het als een smalle straal water die horizontaal spuit. Daar wordt het plafond ook niet nat van. Van een brede broes wél.

Beste Hans, 

Vergeet jij niet dat de achterkant van een dipool net zo veel energie afstraalt als de voorzijde?

En dat de welving van het membraan daar tegenovergesteld is?

En dat er muren zijn, die de output vanaf de achterzijde weerkaatsen? (Hoek van inval = hoek van uitval.)

En dat hierdoor - met name bij hoeken van de kamers en via erkers (d.z. horizontaal min of meer parabolen reflectoren) gemakkelijk secundaire, tertiaire (en wellicht nog meer) virtuele geluidsbronnen kunnen ontstaan?

Met een DSD opname is m.i. DSD in het voordeel.   Met een PCM.....  PCM.  Wij van WC-eend....

Volgens "Ken"  is echter DSD het beste om oude analoge opnames te digitaliseren.

http://www.hifi.nl/artikel_pagina2/21345/Verslag-Marantz-14-serie-introductie-Ken-Ishiwata-Luisteren.html

Mijn SACD speler zet volgens mij  DSD om in PCM  (net als andere goedkope spelers?) en daarna gaat het een PCM1738 dac in.

PCM is daardoor in het voordeel  :o

Ik heb nog eens nagedacht over dat hele digitale gebeuren ......

In de jaren 80 waren de 1e  CD 's verschrikkelijk duur.  

Nadat dit formaat bijna was gestorven, kwamen er CD-branders en PC' s waarmee je gemakkelijk kopieën  kan maken.

Het SACD formaat is imho nooit wat geworden, veel te duur, te laat was ook niet te kopiëren.  Ok behalve als

je een bepaald type Playstation 3 had...  

Nu zijn er dure DSD bestanden en dat is wél te kopiëren  :o

De geschiedenis herhaald zich .....mensen willen gewoon het liefst niks voor software betalen ... hoe menselijk...

Mijn SACD speler zet volgens mij  DSD om in PCM  (net als andere goedkope spelers?) en daarna gaat het een PCM1738 dac in.

Wel even goed de datasheet van de PCM1738 lezen, dan zie je dat deze en aparte stand en aansluiting heeft voor DSD en dat deze dan ook apart daarvoor wordt omgeschakeld naar DSD. lijkt me sterk dat net jou speler dit weer net even anders wil doen.???

Ik heb nog eens nagedacht over dat hele digitale gebeuren ......

In de jaren 80 waren de 1e  CD 's verschrikkelijk duur.  

Nadat dit formaat bijna was gestorven, kwamen er CD-branders en PC' s waarmee je gemakkelijk kopieën  kan maken.

Het SACD formaat is imho nooit wat geworden, veel te duur, te laat was ook niet te kopiëren.  Ok behalve als

je een bepaald type Playstation 3 had...  

Nu zijn er dure DSD bestanden en dat is wél te kopiëren  :o

De geschiedenis herhaald zich .....mensen willen gewoon het liefst niks voor software betalen ... hoe menselijk...

Of is er nu eindelijk de mogelijkheid om digitale audio op een serieus niveau te kunnen weergeven.

Met het gemak van een player die via mn tablet te benaderen is en mooi mee door de collectie kan browsen en direct de weergave kan starten of stoppen zonder te hoeven opstaan.

Toegegeven voor de grote massa is een kopieer baar bestand wel zo makkelijk. en ook voor het maken van een back-up is dat wel zo plezierig.

Maar als je er geen behoefte aan hebt moet je het vooral niet willen doen.

Natuurlijk moet je gewoon zelf weten hoe jij muziek af wil spelen, voor mij is dat op de best mogelijke manier,

De software voor DSD is voornamelijk te vinden via downloads om dat ik niet in het bezit ben van de sjony spel computter.

Wel zijn dat bestanden die ik ook al op LP heb en daar dus al auteursrechten voor heb betaald.

met de opvolging van alle formaten blijf je iedere keer de zelfde artiest sponsoren met het weer opnieuw betalen voor rechten die je al eens op een andere drager ruim betaald hebt.  Kijk maar eens naar de prijs van de LP en de CD die is wel erg scheef geworden terwijl de productie kosten voor beide media gelijk zijn.

Wel even goed de datasheet van de PCM1738 lezen, dan zie je dat deze en aparte stand en aansluiting heeft voor DSD en dat deze dan ook apart daarvoor wordt omgeschakeld naar DSD. lijkt me sterk dat net jou speler dit weer net even anders wil doen.???

Dat weet ik George, de nieuwere PCM-1794 ....PCM1795  hebben dat ook.   Dat iets kan, geeft geen garantie dat het ook zo geïmplementeerd

wordt 

Het zou wel raar zijn om dat niet te gebruiken he.

Het omzetten van DSD naar PCM kost anders weer een extra chip en ik kan mij niet voorstellen dat er in een dergelijke speler er voor gekozen word om dit onnodig duurder te maken.

Of is er nu eindelijk de mogelijkheid om digitale audio op een serieus niveau te kunnen weergeven.

Met het gemak van een player die via mn tablet te benaderen is en mooi mee door de collectie kan browsen en direct de weergave kan starten of stoppen zonder te hoeven opstaan.

Toegegeven voor de grote massa is een kopieer baar bestand wel zo makkelijk. en ook voor het maken van een back-up is dat wel zo plezierig.

Maar als je er geen behoefte aan hebt moet je het vooral niet willen doen.

Natuurlijk moet je gewoon zelf weten hoe jij muziek af wil spelen, voor mij is dat op de best mogelijke manier,

De software voor DSD is voornamelijk te vinden via downloads om dat ik niet in het bezit ben van de sjony spel computter.

Wel zijn dat bestanden die ik ook al op LP heb en daar dus al auteursrechten voor heb betaald.

met de opvolging van alle formaten blijf je iedere keer de zelfde artiest sponsoren met het weer opnieuw betalen voor rechten die je al eens op een andere drager ruim betaald hebt.  Kijk maar eens naar de prijs van de LP en de CD die is wel erg scheef geworden terwijl de productie kosten voor beide media gelijk zijn.

Wat ik lees dat DSD pas zin heeft als de opname ook DSD was of van een goede analoge master komt. 

Zoniet heb je nog de conversie fouten van PCM naar DSD.  Vind ik niet zo handig.

Nu moet je bij elke opname en vooral oudere maar uitzoeken hoe het ooit opgenomen was. 

Anders heb je er nóg geen profijt van.

Vind  wel, dat SACD  supermooi kan klinken maar dat kan een gewone CD of 24bit bestand ook.

Vergelijken kan m.i. nooit!  Want het is óf in  PCM  of DSD opgenomen.  Of beide moeten van dezelfde analoge master komen natuurlijk.

Wat de verschillende formaten betreft.  Eigenlijk zou je een oude CD of ander medium moeten kunnen inruilen. 

Voor een nieuw fris al dat niet geremasterd exemplaar.  Of met korting kunnen kopen.

Stel je voor Dire Straits:  money for nothing komt van SACD naar DSD. 

Waarom zou ik daar dan 50€ voor moeten betalen?  Terwijl ik het al gekocht heb op CD, SACD en LP.

Dat soort artiesten sponsoren vind ik ook van de gekke.   Die rechten zijn allang betaald.

De techniek rond DSD vind ik wel interessant  George.  Wellicht komt er hier ooit een DAC die alle formaten

kan afspelen.  Want net zoals je zegt:  "de DA converters van Burr Brown kunnen dat"  en die vind ik het meest praktisch.

Vriendelijke groet,

Jack