Jump to content

Dac Vergelijk

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik was zoals elders al geschreven bij Pink Faun. Mathijs was het er helemaal niet mee eens. Hij vond dat we het helemaal verkeerd hadden aangepakt en stelde voor om het vergelijk nog eens bij Pink Faun over te doen.

Hebben de heren interesse ??

:)

Wat ik lees dat DSD pas zin heeft als de opname ook DSD was of van een goede analoge master komt. 

Zoniet heb je nog de conversie fouten van PCM naar DSD.  Vind ik niet zo handig.

Nu moet je bij elke opname en vooral oudere maar uitzoeken hoe het ooit opgenomen was. 

Anders heb je er nóg geen profijt van.

Vind  wel, dat SACD  supermooi kan klinken maar dat kan een gewone CD of 24bit bestand ook.

Vergelijken kan m.i. nooit!  Want het is óf in  PCM  of DSD opgenomen.  Of beide moeten van dezelfde analoge master komen natuurlijk.

Sterker nog: ik begrijp ook dat vrijwel alle DSD opnames in de mastering fase naar PCM worden omgezet en dat dan van de PCM master weer een DSD gemaakt wordt....

Doe mij maar vinyl of PCM

Sterker nog: ik begrijp ook dat vrijwel alle DSD opnames in de mastering fase naar PCM worden omgezet en dat dan van de PCM master weer een DSD gemaakt wordt....

Doe mij maar vinyl of PCM

Ik begrijp dat je dit kunt antwoorden om dat je uitgebreid de verschillen hebt kunnen beluisteren tussen PCM en DSD.

Over vinyl heb je natuurlijk gelijk.

Ik was zoals elders al geschreven bij Pink Faun. Mathijs was het er helemaal niet mee eens. Hij vond dat we het helemaal verkeerd hadden aangepakt en stelde voor om het vergelijk nog eens bij Pink Faun over te doen.

Hebben de heren interesse ??

Ik wil best aanschuiven, maar de eer om het te organiseren laat ik dit keer graag aan een ander over. 

Wat hadden we dan niet goed gedaan volgens Mathijs? We hebben de DACs gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing..

Ik begrijp dat je dit kunt antwoorden om dat je uitgebreid de verschillen hebt kunnen beluisteren tussen PCM en DSD.

Over vinyl heb je natuurlijk gelijk.

Nee, dit heb ik uit een interview met een insider: http://www.realhd-audio.com/?p=74

Ik heb verwoede pogingen gedaan om dezelfde opname in verschillende formaten te vergelijken, maar (a) geen geschikt materiaal gevonden en (B) kreeg ik de DSD speler niet aan de praat. Los daarvan: ik geloof niet dat DSD het gaat redden, doet me erg aan de Betamax geschiedenis denken.

(...) Stel je voor Dire Straits:  Money for Nothing komt van SACD naar DSD. 

Waarom zou ik daar dan 50€ voor moeten betalen? (...)

Een mooiere definitie van het begrip "Money for Nothing" kan ik me nauwelijks voorstellen!  :P

Er worden allerlei nieuwigheden aan de consumenten voorgesteld, waar men niet op wachtte en waar men ook geen behoefte aan voelt.

Of CD in principe beter is dan vinyl, staat voor velen ter discussie. Er zijn onmiskenbaar voordelen, maar volgens sommigen ook hoorbare nadelen.

Wat dat betreft, was de vergelijking met de Compact Cassette gemakkelijker: dat medium bood veel bedieningsgemak, maar de klank - m.n. de dynamiek - liet te wensen over.

Of SACD beter is (was?) dan CD? Dat lijkt me moeilijk te zeggen. Hangt er van af, denk ik...

In mijn CD-verzameling heb ik diverse CD's waarop identieke opnamen staan, en toch klinkt de ene versie veel beter dan de andere.

Ik denk dat CD zelfs voor zéér veeleisende consumenten goed genoeg is. Mits de opname en de productietechniek van de CD in orde zijn.

Een mooiere definitie van het begrip "Money for Nothing" kan ik me nauwelijks voorstellen!  :P

Ik ook niet  :D  Of die DSD stream nu van een SACD schijfje of een DSD bestand afgespeeld wordt via een harddisk...

LP en CD  daar hou ik het maar even bij.  

Nee, dit heb ik uit een interview met een insider: http://www.realhd-audio.com/?p=74

Ik heb verwoede pogingen gedaan om dezelfde opname in verschillende formaten te vergelijken, maar (a) geen geschikt materiaal gevonden en ( B) kreeg ik de DSD speler niet aan de praat. Los daarvan: ik geloof niet dat DSD het gaat redden, doet me erg aan de Betamax geschiedenis denken.

Dat was inderdaad wel jammer dat het niet gelukt was om de dac aan het werk te krijgen met DSD.

Tijdens de Demo van Hans Beekhuyzen op de AVMN heb ik de verschillen wel duidelijk gehoord ook met vergelijk van Hi res opnames waren de verschillen goed te horen. daar waren ook zeker opnames bij die ooit als PCM het leven begonnen zijn. toch was het verschil in weergaven te horen.

Voor het verschil in volume was gecorrigeerd

Natuurlijk zal het met origineel DSD materiaal nog beter gaan.

Ik wil best aanschuiven, maar de eer om het te organiseren laat ik dit keer graag aan een ander over. 

Wat hadden we dan niet goed gedaan volgens Mathijs? We hebben de DACs gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing..

Volgens Mathijs moet je elke dac onder optimale condities inzetten om ze te vergelijken.

De Pink Faun kwam er wanneer je het zo bekijkt karig vanaf. (Koud, SPdif, enz). Bovendien hebben we niet willekeurig geluisterd, maar telkens in dezelfde volgorde (maar één keer een andere volgorde).

Volgens Mathijs moet je elke dac onder optimale condities inzetten om ze te vergelijken.

De Pink Faun kwam er wanneer je het zo bekijkt karig vanaf. (Koud, SPdif, enz). Bovendien hebben we niet willekeurig geluisterd, maar telkens in dezelfde volgorde (maar één keer een andere volgorde).

Net zolang testen totdat hij er als beste uitkomt.

Ja, anders komt Hans er zo karig vanaf. :D

vind ik een beetje onzin.

Het was duidelijk de mindere dac van het geheel, mogelijk is dat met de nieuwe USB interface anders maar die zat er toen niet in.

We hebben overigens wel degelijk van volgorde gewisseld en het bleef duidelijk de mindere van het geheel.

Overigens geen schande gezien de prijsstelling van de 3 kandidaten.

vind ik een beetje onzin.

Het was duidelijk de mindere dac van het geheel, mogelijk is dat met de nieuwe USB interface anders maar die zat er toen niet in.

We hebben overigens wel degelijk van volgorde gewisseld en het bleef duidelijk de mindere van het geheel.

Overigens geen schande gezien de prijsstelling van de 3 kandidaten.

We hebben de Pink Faun koud, via de SPdif aansluiting van een Apple, meestal als eerste, niet geoptimaliseerd, niet juist in volume gecorrigeerd enz. vergeleken.

En de andere warm, via geoptimaliseerde gebalanceerde aansluitingen, USB of Firewire, en ook niet juist in volume gecorrigeerd.

Logisch dat hij er dan slechter uitkomt.

Vandaar dat Mathijs het vergelijk onder juiste omstandigheden nog eens over wil doen.

mony for notrhing is digitaal opgenomen ,je wilt toch niet zeggen de analoge plaat beter is Spido

Leuk Wol dat wist ik niet :)

[.....]  Dire Straits were early adopters of digital recording, thanks to Mark Knopfler's constant striving for better sound quality. "Thanks to Mark, that album [Brothers In Arms] was among the first to be recorded on a Sony 24-track digital tape machine," explains Neil Dorfsman. "One of the things that I totally respected about him was his interest in technology as a means of improving his music. He was always willing to spend on high-quality equipment, and I actually remember the night he made the decision to try digital.

http://www.soundonsound.com/sos/may06/articles/classictracks_0506.htm

Maar ik vermoed dat Spido dát niet bedoelt.   Ik in ieder geval niet.  Het gaat om het DSD formaat wat als "nieuw"  gepromoot wordt terwijl het gewoon al op de SACD staat  :blink:  Maar door een heftige :unsure: kopieer beveiliging.  Niet eenvoudig op harddisk te zetten is.... 

Wow, die Matthijs, dat is pas een revolutionaire ontdekking!

Als je ipv 'dac' nu component invult ga je een leercurve zonder weerga in.

:confused:  :confused:  :confused:

Alsof we die apparaten alleen gebruiken om met andere te vergelijken.

Die Pink Faun klonk inderdaad minder dan die andere kastjes maar een vierde plek is toch best aardig?