Pjotr Posted 23 december 2013 Report Share Posted 23 december 2013 Als het bij vrouwenstemmen te scherp klinkt (met een onnatuurlijke scherpe rand) is dat vrijwel altijd de speakers, soms de akoestiek of het gehoor.. Als het de CD speler of versterker is dan zijn die gewoon stuk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 23 december 2013 Report Share Posted 23 december 2013 Vanmiddag even bij een vriend wezen luisteren die een nieuwe interlink had. Vorige week was ik er ook en toen viel het mij al op dat de set scherp klonk. Vrouwenstemmen, violen, hoog van de piano, enz. Alles klonk onprettig scherp. Nu met de nieuwe interlink............. nog net zo! Ooit vond ik het bij hem wel mooi klinken. Inmiddels had hij een paar andere buizen in zijn Prima Luna versterkers gezet. KT 120 ipv KT 88. Ik vroeg hem de 88 ers eens terug te zetten. Bingo: weg scherpte, terug de muzikaliteit. En inclusief detail, maar nu niet door toegevoegde scherpte. Alleen het laag werd iets minder doortekend, maar dat weegt niet op tegen de winst in natuurlijkheid. Hoezo kunnen versterkers geen verschil geven??!! Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 december 2013 Report Share Posted 23 december 2013 Ik zei ook niet dat versterkers geen verschil kunnen geven. Maar in het segment waar wij wij ons toch menen te begeven is het een verschil tussen stuk en heel. En dan valt voor mij een slecht afgeregelde bias instelling ook onder stuk. Kan natuurlijk ook zijn dat een speaker een dermate ongunstige belasting voor een versterker is dat bruin het niet trekt en gaat vervormen. Maar van een dergelijk geklungel ga ik eigenlijk niet uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 23 december 2013 Report Share Posted 23 december 2013 Pjotr, Zover ik het weet is het een auto bias versterker. Of dat goed gaat weet ik natuurlijk niet. Oorspronkelijk zaten er 88ers in. De KT120 levert meer vermogen dan de 88, maar klonk een stuk beroerder. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 december 2013 Author Report Share Posted 23 december 2013 Ach... buizen... dasaltijdwa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 23 december 2013 Report Share Posted 23 december 2013 Tweespraak (Frits Spits stopt toch) : Twee buizen zitten zich op te warmen, zegt de een tegen de ander ................... En alvast die voor 1e Kerstdag: Twee op-amps worden in een versterker gesoldeerd, zegt de een tegen de ander ................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 december 2013 Report Share Posted 23 december 2013 Inderdaad, sommige instrumenten horen met enige regelmaat scherp te klinken. Dat warme sausje is voor mensen die zijn vergeten hoe een instrument klinkt of die door ouderdom en/of alcoholmisbruik een gedegenereerd gehoor bezitten. Gelukkig hoef ik, als jonge man, me niet aangesproken te voelen........ Maar laten we wel wezen, een warm sausje in de weergave is net zo beroerd als scherpte die er niet hoort te zijn, natuurlijk moet een sax gruwelijk kunnen scheuren, natuurlijk zijn er sopranen die over het randje gaan. Net zo goed als er microfoons zijn die het eigenlijk niet trekken, of opnames die beter hadden gekund. Maar goed volgens mij, althans zo benader ik dit, hebben we het niet over die scherpte, die is namelijk incidenteel, verschilt per cd of plaat, de scherpte die bedoeld wordt is continu aanwezig. Is dus een ander verhaal, lijkt mij..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 31 december 2013 Report Share Posted 31 december 2013 Als het bij vrouwenstemmen te scherp klinkt (met een onnatuurlijke scherpe rand) is dat vrijwel altijd de speakers, soms de akoestiek of het gehoor.. Als het de CD speler of versterker is dan zijn die gewoon stuk... Dat is ook mijn ervaring. Je hebt het dan over een subjectieve verhoging ergens tussen 2 en 4 kHz van enkele dB's. In veel gevallen wordt dat veroorzaakt door de tweeter die in dat gebied veel beter spreidt dan de woofer. Reflecties en galm zullen dan meer van die frequentie bevatten dan je zou verwachten voor een luidspreker die op de as mooi recht meet. Het geheel van direct en indirect geluid klinkt dan scherp. Daarom zie je tegenwoordig vaak dat dit 'krijsgebied' wordt gedempt, althans op de as, zodat het totaal in de ruimte weer mooi rond en aangenaam klinkt. Op de as: Dezelfde luidspreker onder meerdere hoeken gemiddeld ("spatially averaged'), hetgeen een beter beeld geeft hoe het wordt waargemomen -let vooral op de dip tussen 2 en 5 kHz die dan verdwijnt-: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts