Guest Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 Dan was ik wel een stoorzender geweest Hans. Veel niesten en het tekening van Spido komt los Veel Succes mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 Het was gezellig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 Ik heb me vandaag toch wat meegemaakt; Iedereen is in het echt veel aardiger dan op het forum!? Thuis had ik de dichtstbijzijnde dokterspost al ingetikt, maar dat bleek helemaal niet nodig. Hans had de auto zo geparkeerd, dat we rechtstreeks door het open dak konden springen. Goed, er zijn wel natuurlijk wel wat rake klappen gevallen, maar het interieur van Plaatsjesdraaier is nog als zodanig herkenbaar. Tot zover een eerste reactie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 Hè, wat saaaai. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 Nou he, ik heb zelfs gezellig zitten kletsen met ravon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 Welnu, het is uiteindelijk een vergelijk tussen de volgende drie dac's geworden; Pink Faun Weiss Meitner Alle fragmenten werd via alle dac's achter elkaar afgespeeld. Het panel kreeg een keurige lijst, waar de bevindingen op genoteerd konden worden. Halverwege de luistertest werd de volgorde van de dac's verwisseld. Hoewel het behoorlijk lastig bleek, dac's te vergelijken op een onbekende set en in een onbekende akoestiek, was de uitslag toch verrassend unaniem. Nagenoeg iedereen kon aangeven naar welke dac hij telkens geluisterd had !!!!!! De uitroeptekens zijn voor iedereen die beweert, dat elke dac hetzelfde klinkt. Redenen genoeg om er vanuit te gaan, dat de verschillen bij jezelf thuis nog beter hoorbaar zullen zijn. De uitslag; 1e plaats Meitner 2e plaats Weiss 3e plaats Pink Faun De meesten waren het erover eens, dat het verschil tussen de nr. 1 en 2 niet helemaal strookt met het enorme prijsverschil tussen beide. Men vond dat het zinvoller was, het prijsverschil in luidsprekers en akoestiek te stoppen. n.b. als ik iets verkeerd weergeef, dan graag jullie reacties. Het was een bijzonder leuke en sfeervolle dag. Marcel bedankt voor de gastvrijheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 En de 30 euro dac? Overigens zal een kleine fabrikant (als Meitner) natuurlijk altijd relatief duur zijn. Eigenlijk geldt dat ook (maar in iets mindere mate) voor Weiss. Eigenlijk zou het leuk zijn als er ook een DAC van een grotere fabrikant tussengezeten had (NAD ofzo), puur om the kijken of zo'n $1000-1500 DAC toch mee kan doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 november 2013 Author Report Share Posted 17 november 2013 Even wat nuancering: - We hebben blind geluisterd, 4 nummers A B C, en daarna 4 nummers C B A. Iedereen weet dat de dac die het eerst z'n kunstje moet vertonen het laagst wordt beoordeeld. - De PinkFaun was als enige ongebalanceerd aangesloten. - Het volume was vooraf voor de verschillende DAC's gelijk ingesteld. Dit bleek echter te zacht en werd op het gehoord dus bij geregeld. Er zaten drie volumestappen tussen de speler met het laagste signaal en die met het hoogste. Soms waren er twee stappen nodig om het volume enigszins gelijk te trekken, soms drie. - Niet iedereen had deze volgorde. Mumsoft had C B A en ik had B A C. De rest had B C A (Meitner, Weiss, Pink Faun). - De akoestiek en (daardoor ?) de transparantie van de set vielen mij erg tegen. A. Pink Faun ca. € 1.800,- B. Meitner ca. € 10.000,- (gebruikte CD speler met DAC, DAC alleen ca. € 7.000,-) C. Weiss ca. € 2.500,- Wat dat betreft, kun je wel zeggen dat prijs uitmaakt. De duurste bleek n.l. vrijwel unaniem het best beoordeeld.. De Tascam kregen we niet werkend, de drivers wilden niet geïnstalleerd worden. Het afspelen van DSD tracks is ook niet echt gelukt. JRiver maakt er n.l. PCM van. Ruud zou later komen, maar gaf om 13:00 uur aan dat het er niet meer in zat. Het is een erg gezellige dag geworden, waarin bleek dat alle forummers in het echt aardiger zijn dan achter de PC. Rest mij, Jongensdroom hartelijk te bedanken voor de heerlijke Bossche bollen van Jan de Groot en Plaatjesdraaier voor de gastvrijheid en heerlijke koffie. Foto's van Jongensdroom volgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 Even wat nuancering: - We hebben blind geluisterd, 4 nummers A B C, en daarna 4 nummers C B A. Iedereen weet dat de dac die het eerst z'n kunstje moet vertonen het laagst wordt beoordeeld. - De PinkFaun was als enige ongebalanceerd aangesloten. - Het volume was vooraf voor de verschillende DAC's gelijk ingesteld. Dit bleek echter te zacht en werd op het gehoord dus bij geregeld. Er zaten drie volumestappen tussen de speler met het laagste signaal en die met het hoogste. Soms waren er twee stappen nodig om het volume enigszins gelijk te trekken, soms drie. - Niet iedereen had deze volgorde. Mumsoft had C B A en ik had B A C. De rest had B C A (Meitner, Weiss, Pink Faun). - De akoestiek en (daardoor ?) de transparantie van de set vielen mij erg tegen. A. Pink Faun ca. € 1.800,- B. Meitner ca. € 10.000,- (gebruikte CD speler met DAC, DAC alleen ca. € 7.000,-) C. Weiss ca. € 2.500,- Wat dat betreft, kun je wel zeggen dat prijs uitmaakt. De duurste bleek n.l. vrijwel unaniem het best beoordeeld.. De Tascam kregen we niet werkend, de drivers wilden niet geïnstalleerd worden. Het afspelen van DSD tracks is ook niet echt gelukt. JRiver maakt er n.l. PCM van. Ruud zou later komen, maar gaf om 13:00 uur aan dat het er niet meer in zat. Het is een erg gezellige dag geworden, waarin bleek dat alle forummers in het echt aardiger zijn dan achter de PC. Rest mij, Jongensdroom hartelijk te bedanken voor de heerlijke Bossche bollen van Jan de Groot en Plaatjesdraaier voor de gastvrijheid en heerlijke koffie. Foto's van Jongensdroom volgen. Hans, als we nou bij jou de helft van de demping weghalen en die vervolgens bij Plaatjesdraaier bevestigen, klinkt het bij beiden misschien precies goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 Leuk, is het nu allemaal duidelijk Maar kan er ook inhoudelijk nog wat over gezegd worden? Wat mij eigenlijk verbaast, is dat in die dure Meitner zo'n simpele slotloader als loopwerk zit voor de CD's Dat zijn notoire CD-bekrassers als het even niet goed gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 En dan mijn verslag. Allereerst wil ik Plaatjesdraaier bedanken voor het open stellen van zijn huis en zijn set voor het vergelijk. Jongensdroom voor de heerlijke bossebol en de rest voor de gezelligheid. Na ieder en hand geheven te hebben kregen we een heerlijk kopje koffie aangeboden en hebben we ons tegoed gedaan aan de bossebol. Je ziet we waren er helemaal klaar voor en we hebben de manier gevonden om een stel audiofielen stil te krijgen. Dan de muziek. alleen moest alles nog wel even aangesloten worden en op de foto natuurlijk. Alle 4 de slachtoffers stonden klaar om aan de tand gevoeld te worden waar bij het voor de Tascam te heet onder de voeten was geworden en het jammer genoeg niet lukte om deze aan het zingen te krijgen. Helaas waren de drivers die nodig zijn niet beschikbaar voor het appeltje en moesten we het zonder stellen. Vervolgens werd de boel vakkundig ingeregeld met een 1KHz toon en kon het luisteren beginnen. helaas bleek dat het volume waar alles op was ingeregeld beduidend harder te zijn dan de muziek en moest het geheel een paar tandjes omhoog en werd er hier en daar nog wat op het oor gecorrigeerd. Dit was voldoende om de niveau verschillen klein genoeg te maken en het feest gewoon door te laten gaan. Als eerste de waterdrums, het spijt mij zeer Marc maar ik blijf dit geen muziek vinden. Het is totaal onherkenbaar als instrument en daarmee los van elke reverentie. Daar kon ik dus niets mee. De rest van de stukken waren beter en eigenlijk bij alle stukken was het wel duidelijk dat DAC B bij mij toch wel duidelijk de betere was. Ondanks dat ik naast de rechter speaker zat wist deze nog de meeste ruimte en muzikaliteit neer te zetten. Bij DAC A bleef het toch het meest aan de speakers plakken en trok je gewoon niet mee in de muziek. DAC C Scoorde bij mij goed als midden motor van deze 3. Alles was er maar niet in de ruime mate van DAC B. Voor mij is het wel weer duidelijk dat hier toch wel een relatie gelegd kan worden tussen de prestaties en de klank van een apparaat. Ik wil daar bij wel gelijk de aantekening maken dat dit niet altijd opgaat maar vandaag wel. De set van Plaatjesdraaier is verder een erg mooie set en heeft ruim voldoende in zich om de verschillen tussen deze hardware te laten horen. De kritiek op de ruimte vind ik overigens niet terecht. Soms is een ruimte zo als die is en daarbij een vast gegeven. Je kunt duidelijk horen dat er zorg is besteed aan de opstelling en is zonder aanpak van de akoestiek prima te genieten. Ik heb een erg leuke dag gehad en hoop jullie ook. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 november 2013 Author Report Share Posted 17 november 2013 (edited) We hebben onderstaande muziek gedraaid: Volgorde A B C 1. Water Drums 1 - Baka Pygmies (Cameroon) - Heart of the Forest 2. Allegretto - Shostakovich, Dmitri: Sym No 5 in D minor Op 47 - Khachaturian/Shostakovich: Gayne Ballet Music/Sym No 5; 3. Sonate 1 in F major 1. Grave - Archangelo Corelli - Sonata da Chiesi a trè, opus I 4. Gibraltar - Freddie Hubbard - Born To Be Blue Volgorde C B A 6. THE RACE 2008 - YELLO - STEREOPLAY EDITION 7. Painter Song - Norah Jones - Come Away with Me 8. Walking on the moon - The Yuri Honing Trio - Star Tracks 9. Welcome to the Machine - Pink Floyd - Wish You Were Here Iedereen heeft een blaadje waarop de muzieknummers en A B en C staan. In elk vakje kon je schrijven wat je wilde. Dit diende alleen als geheugensteuntje. Voor mij staat b.v. bij Baka people: A. minder detail, minder open, 6 B. Gat in het midden 6 C. Stereobeeld OK, 7 En bij The race: C. Scherp (in opname ?), boemerig, drums slap. B. Stereobeeld L + R, minder boem, drums beter A. minder boem, drums iets beter. Tussentijds is niet gediscussieerd over wat men de beste DAC vond. De kamer is rechthoekig waar de luidsprekers tegen de lange wand staan. Tegenover staat een bank met daarnaast enkele stoelen. We hebben af en toe van plaats gewisseld om e.e.a. uit verschillende hoeken te beluisteren. Tegen de muur klinkt het al gauw boemerig, iets naar voor, is aanzienlijk beter. Het stereobeeld is dan ook een stuk beter. De set staat ca. 4 m verderop tegen dezelfde muur als de luidsprekers. De luidspekerkabels zijn z.g. foliekabels en liggen onder het parket. De kamer is modern ingericht. Er hangt niks tegen de muur en er zijn geen gordijnen op van valgordijntje na. Onder de salontafel ligt een groot, maar dun karpet. Bank is in stof, stoel in leer. De belangrijkste demping komt dus van het luisterpanel. Edited 18 november 2013 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 november 2013 Author Report Share Posted 17 november 2013 De kritiek op de ruimte vind ik overigens niet terecht. Soms is een ruimte zo als die is en daarbij een vast gegeven. Je kunt duidelijk horen dat er zorg is besteed aan de opstelling en is zonder aanpak van de akoestiek prima te genieten. Je kunt het kritiek noemen en dat er binnen de gegeven ruimte alles aan is gedaan om het goed te laten klinken klopt ook, IK vind dat er uit zo'n hoogwaardige set een betere klank (lees transparanter) te krijgen moet zijn. Dat dit omwille van de inrichting niet gebeurt is dus de keuze van Plaatjesdraaier. Hij moet hier leven en wil hier naar muziek luisteren. Hij is daarbij tevreden, dus hoeft niks te veranderen. Wat ik weergeef is niet meer dan mijn mening. Waarschijnlijk vind Plaatjesdraaier mijn luisterhok maar niks en overgedempt. IK zou echter niet anders willen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 november 2013 Author Report Share Posted 17 november 2013 Ik heb de link naar de verslagen in de openingspost gezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 Mooie verslagen mannen. Er komen nog foto's aan. Ik zal ook nog een nauwkeuriger beschrijving maken van wat ik gehoord heb. (daar vroeg ook iemand om) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 Het is toch een feit dat het op een meting anders gaat als op het form. Een geluk jullie hebben de ruimte netje,s achtergelaten en neem aan ook nog veel plezier gehad. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 Mooie foto??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 Is er mischien nog vergeleken met plaat !!!!!!! mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 november 2013 Author Report Share Posted 17 november 2013 De foto's van Jongensdroom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 november 2013 Author Report Share Posted 17 november 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 november 2013 Author Report Share Posted 17 november 2013 Is er mischien nog vergeleken met plaat !!!!!!! mvg wol Op het laatst hebben we even wat LP's gedraaid. Dit klonk minstens zo goed als de Meitner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 Heren , prachtige foto,s gemaakt . mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 Op het laatst hebben we even wat LP's gedraaid. Dit klonk minstens zo goed als de Meitner. Het is te gek voor woorden dat een achterlijk naaldje dat wat roert in een stuk plastic, natuurlijker klinkt dan een top dac. Het moest niet mogen Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 Jawel, dat is gewoon simpeler. Minder onderdelen, minder aantasting van de (ja daar heb je hem weer) structuurinformatie. Een draaitafel is veel gemakkeljker tot zingen te bewegen dan een DAC met bron (cd, harde schijf, usb-stick, flaptop, pc (godbetert)). Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 november 2013 Report Share Posted 17 november 2013 .Als eerste de waterdrums, het spijt mij zeer Marc maar ik blijf dit geen muziek vinden. Het is totaal onherkenbaar als instrument en daarmee los van elke reverentie. Dat hoeft je niet te spijten hoor, George. De waterdrums zijn een paar vrouwen die met hun blote handen op het water slaan en lekker staan te spetteren, daaromheen wat kinderen die af en toe wat roepen. Veel natuurlijker kun je het niet krijgen, vooral ook omdat de opname in de natuur ter plekke is gemaakt met eenvoudige middelen (maar wel hele goede!). Ik gebruik o.a. deze opname zelf om verschillen vast te stellen na wijzigingen aan mijn eigen set. Watergespat is denk ik heel moeilijk voor luidsprekers, toen ik mijn speakers uitkoos en deze opname daarbij gebruikte varieerde het geluid van redelijk natuurlijk tot krantengeknisper. Het is dus een reuze kritische test voor speakers (en de set), al blijft het moeilijk om te bedenken hoe het écht zou moeten klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts