Hans van Liempd Posted 20 november 2013 Author Report Share Posted 20 november 2013 We zijn er ondertussen achter dat de volgende punten niet optimaal waren: 1. Koude PinkFaun, de rest was warm. 2. PinkFaun met Cinch, de rest gebalanceerd aangesloten. 3. PinkFaun met SPDIF cinch i.p.v. USB en Firewire zoals de rest. 4. De PinkFaun mocht bij de eerste nummers als eerste, wat daarna komt klinkt altijd beter, maar toen was de toon al gezet. 5. De PinkFaun stond op de Meitner, ook niet echt ideaal 6. De akoestiek liet niet alle details horen. 7. Het volume van de verschillende DAC's was niet gelijk. 8. Er was maar één hotspot, met 5 man kun je daar niet allemaal tegelijk zitten. Eigenlijk nog een wonder dat ik de PinkFaun als tweede koos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 Eindelijk Hans je bent eruit,een vergelijking moet je thuis doen de rest is gezelligheid met of zonder bol mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 november 2013 Members Report Share Posted 22 november 2013 Eindelijk even de tijd gehad om het allemaal een beetje door te lezen, zo als immer, commentaar volgt er altijd maar dat hoort er nu eenmaal bij. Jammer dat jullie DSD niet aan de gang hebben gekregen, ik blijf erbij dat dat toch echt een verschil maakt. Voor het vergelijk had het verder weinig invloed, de overige deelnemers ''doen'' ook geen full DSD. Misschien dat we het op termijn nog eens dunnetjes over kunnen doen en ik er dan zelf ook bij aanwezig kan zijn, de gemaakte opmerkingen vanaf de zijkant kunnen dan misschien voor een waterdichte opstelling zorgen. Nog ff over dat DSD, ik hoor ook in de wandelgangen steeds de opmerking dat DSD niets toevoegd, dat het absoluut niet hoorbaar beter is (wat van analoog ook al jaren wordt beweerd) gisteren vond ik op het WWW het volgende plaatje welke voor mij toch wel boekdelen spreekt... De opmerking die erbij stond: We found a graph at Merging Technologies that tells more than the proverbial thousand words. In this graph MT compares the impulse response of analogue playback to various forms of digital playback and shows that only full DSD can compare to analogue. It is this lightning-fast ‘unclipped’ impulse response that makes analogue sound much more ‘live’ than digital. Niet dat ik hier nu een lans probeer te breken voor DSD, maar het past wel bij mijn ervaringen als analoog adept dat ik bij DSD voor het eerst het gevoel kreeg van Wow! Digitaal kan het dus ook. De Japanners en Amerikanen willen tegenwoordig ook niet voor niets alleen nog DSD. Nu nog voldoende fatsoenlijke muziek uitbrengen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 Zo'n copy paste plaatje lijkt veelzeggend en uiterst belangwekkend maar het betekent niks zonder de bron en de relevante context. Wat is het precies, hoe is het tot stand gekomen en wat betekent het in de praktijk? (Dat mag zonder dat je haastig jouw persoonlijke conclusies trekt waaruit zou moeten blijken dat je geen lans breekt voor dsd). Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 Zo te zien is DSD zelfs nog een tandje beter dan analoog. Een godsgeschenk voor de audio- én muziekindustrie lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 Toch maar SACD draaien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 @Arden: Wat denk jij precies toe te kunnen voegen bij een eventueel nieuw vergelijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 Zo te zien is DSD zelfs nog een tandje beter dan analoog. Een godsgeschenk voor de audio- én muziekindustrie lijkt me. Weet jij wat het plaatje voorstelt? Ik probeer me een beeld te vormen van het signaal wat je krijgt als je een puls van 3 microseconden sampelt met 48 kHz, 96 kHz of 192 kHz. Als het al lukt (daarom eerst even het alias filter uit zetten anders lukt het zeker niet) wordt dat pulsje waarschijnlijk één sample breed. Waar komen dan die golfjes links en rechts naast de puls vandaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 Wat heeft zo'n puls met muziek te maken? Het is een mooi plaatje maar die grafiekjes zien er veel te mooi uit voor echte meetresultaten. Ik vraag me af hoe "Analog" is gemeten. Een puls van 3 µS op vinyl opnemen en dan afspelen op een platenspeler? Als de 3 µS een halve sinus is, zou dat een frequentie van tenminste 166,7 kHz betekenen om überhaupt iets te kunnen meten (laat staan zo'n fraaie puls) en ik heb nog nooit van een element of phono voorversterker gehoord die zulke hoge frequenties kan weergeven. Met andere woorden: laat je niks op de mouw spelden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 Zo te zien is DSD zelfs nog een tandje beter dan analoog. Een godsgeschenk voor de audio- én muziekindustrie lijkt me. Helaas zijn er maar heel weinig mensen in de industrie geïnteresseerd in geluidskwaliteit. Ik zie historisch vooral een achteruitgang in geluidskwaliteit: vinyl --> CD --> itunes --> Spotify Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 november 2013 Members Report Share Posted 22 november 2013 @Arden: Wat denk jij precies toe te kunnen voegen bij een eventueel nieuw vergelijk?Mijn aanwezigheid? Wat is dat nou voor een vraag? De laatste 3 of 4 meetings voor het forum werd of door mij of met mij georganiseerd, deze keer kon ik er gewoon niet bij zijn. Daarbij, hoe denk je dat die Meitner daar terecht is gekomen? Zo maar uit de lucht komen vallen? @Ravon,die persoonlijke conclusie verdwijnt niet zo maar hoor! Men kan van alles beweren, roepen en meten, ik gebruik uiteindelijk toch altijd mijn oren. Die hebben me nog zelden bedrogen. Neem een Mumsoft, die zweert bij Gehakt. Is het meetbaar? Blijkbaar niet, maar hij hoort het wel. Het moet dus iets doen. Dat heb ik met analoog, je hoort het direct, het heeft iets ''organisch'' om ook maar eens in sweervolle termen te spreken. Laat DSD me nu met regelmaat aan het twijfelen brengen (en me dus bijna, maar nog net niet) van mijn geloof af. Ik ben wel benieuwd wat Mumsoft van DSD zal vinden, dus ook in dit geval, wordt vervolgd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 @Arden: Nou, nou, zeg, kan het een toontje minder. Ik ben niet op de hoogte van eerdere door jou georganiseerde meetings. Ik ben pas een paar maanden forumlid, dat had je kunnen weten. Moet een meeting altijd met jou zijn? Kunnen andere forumleden dat niet organiseren? De Meitner is door A10Hifi ter beschikking gesteld en door Plaatjesdraaier aldaar opgehaald. Duidelijk zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 Ik kan me dat impulse plaatje nog wel herinneren toen de vete sacd vs dvd-a nog in volle hevigheid plaats vond. Hier vind je een soortgelijk diagrammetje http://www.kv2audio.com/en/technology/dynamic-range-vs-digital-sampling Geen idee wat de waarde is. Red book CD komt er bekaaid af (maar klinkt nog steeds best acceptabel) (ps A10 is een dealer van music2...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 De Meitner is door A10Hifi ter beschikking gesteld en door Plaatjesdraaier aldaar opgehaald. ...en dat dankzij tussenkomst van Arden. @Arden: alsnog bedankt @Jongensdroom: duidelijker zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 @Ravon,die persoonlijke conclusie verdwijnt niet zo maar hoor! Men kan van alles beweren, roepen en meten, ik gebruik uiteindelijk toch altijd mijn oren. Die hebben me nog zelden bedrogen. Neem een Mumsoft, die zweert bij Gehakt. Is het meetbaar? Blijkbaar niet, maar hij hoort het wel. Het moet dus iets doen. Dat heb ik met analoog, je hoort het direct, het heeft iets ''organisch'' om ook maar eens in sweervolle termen te spreken. Laat DSD me nu met regelmaat aan het twijfelen brengen (en me dus bijna, maar nog net niet) van mijn geloof af. Ik ben wel benieuwd wat Mumsoft van DSD zal vinden, dus ook in dit geval, wordt vervolgd... Arden, kom nou toch. Je post een plaatje met iets wat op een meetresultaat lijkt als argument om nog eens extra te bevestigen dat dsd zo goed zou zijn en dat jouw oren jou niet zouden bedriegen. Bij het plaatje worden kanttekeningen gezet en er worden vragen over gesteld en zoals altijd ga je daar niet op in. Dat maakt het voor mij allemaal niet geloofwaardiger. Mijn waarneming is dat elk medium muziek goed kan weergeven, het gaat namelijk niet om het medium. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 @Plaatjesdraaier: zodra ik helderziende ben geworden, laat ik je dat even weten. Het schijnt leuk te zijn om iemand zaken te verwijten die hij niet kan weten. Dat is voor mij DUIDELIJK. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 @ Arden: de leden van het dac test-team hebben bewezen (kleine) verschillen waar te kunnen nemen. Jij beweert dat jou oren je niet bedriegen. Dat kan natuurlijk, maar kun je dat aantonen cq. onderbouwen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 Hi, Weet jij wat het plaatje voorstelt? Nee, maar op mijn 'smart'phone zijn de grimlachjes niet bruikbaar. Denk er dus maar wat smileys achter Helaas zijn er maar heel weinig mensen in de industrie geïnteresseerd in geluidskwaliteit. Ik zie historisch vooral een achteruitgang in geluidskwaliteit: vinyl --> CD --> itunes --> Spotify Mee eens. Tussen vinyl en cd kun je ook met tig metingen aantonen dat het beter MOET klinken, terwijl het dat toch niet doet. Zelfs bij jouw vergelijk bleef de Meitner achter bij de DT. En dat met streaming... Gut. daar heb ik zelf weer héél andere ervaringen mee. Neem een Mumsoft, die zweert bij Gehakt. Is het meetbaar? Blijkbaar niet, maar hij hoort het wel. Het moet dus iets doen. Dat heb ik met analoog, je hoort het direct, het heeft iets ''organisch'' om ook maar eens in sweervolle termen te spreken. Laat DSD me nu met regelmaat aan het twijfelen brengen (en me dus bijna, maar nog net niet) van mijn geloof af.Ik ben wel benieuwd wat Mumsoft van DSD zal vinden, dus ook in dit geval, wordt vervolgd... Ik ben ook benieuwd wat ik van DSD zal vinden, dus laat dat vervolg maar komen. Het enige dat me echt interesseert is wat er van te horen is. Daar moge de slimme mensen dan een fraaie theorie bij verzinnen. Dus éérst horen, dán de grafiekjes, metingen, onderbouwingen, godsbewijzen en dergelijke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 Gelukkig zijn ze in het echt veel vriendelijker Kwam dat niet van jou plaatjesdraaier Wat is er nu nieuw met DSD? Behalve dat de data niet op een optischschijfje staat maar op een harddisk. http://www.hifi.nl/artikel/1340/SACD,-bezoek-aan-Fred-Haanebeek-van-Sony.html Briljant bedacht! Dezelfde muziek 4x verkocht eerst op LP, toen CD daarna SACD en nu DSD streaming Net als Pink Floyd Dark side of the Moon die heb ik 3x.... zou er al een DSD versie zijn ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 november 2013 Members Report Share Posted 22 november 2013 @Plaatjesdraaier: zodra ik helderziende ben geworden, laat ik je dat even weten. Het schijnt leuk te zijn om iemand zaken te verwijten die hij niet kan weten. Dat is voor mij DUIDELIJK. Nou, ben er ff voor gaan zitten... Als eerste de openingspost, en ik quote: ... Meitner dac (van Arden, Plaatjesdraaier ophalen bij A10 ?) ... Dan post 99 op pagina 7: Ik ben blij dat er weer wat wordt georganiseerd, dat geeft mij namelijk nog even wat lucht vanwege alle drukte hier. De 16e heb ik een show bij Audio-Life, dus die 17e was bij mij toch niet gelukt. Mag verder de pret niet drukken. Mochten jullie nog wat DAC's extra nodig hebben (ik zag het verzoek tot DSD voorbijkomen), eventueel is een Meitner ook nog wel mogelijk. Verder kan ik ook nog een Sonore AC of Astin Trew Concord ter beschikking stellen. Ik weet alleen niet of dergelijke DAC's er tussen passen gezien het ontstaan van dit vergelijk waarbij DAC's van rond de 1500 ten grondslag lagen, maar alles is mogelijk. Dat lijkt me al met al wel duidelijk? Dan nog even mijn gehoor, daar ben ik zuinig en trots op, wil dat ook zo houden. Ik hoor wat ik hoor, dat valt niet aan te tonen of onderbouwen. Ik kan ook niet horen wat jij hoort, wat jij hoort kun je ook niet onderbouwen of bewijzen. @Ravon, dat plaatje hoef ik ook niet zo druk op in te gaan, digitaal is nou eenmaal niet echt mijn ding, heb daar relatief ook de ballen verstand van. Ik ontdek een plaatje op het internet welke eigenlijk aantoont beweerd wat ik ervaar (of denk te ervaren) met het medium DSD, en meldt dat nog even in dit draadje. Als je wilt weten waar ik het vond, dit was een review over een Feickert draaitafel op 6 moons:http://www.6moons.com/audioreviews/feickert3/blackbird_3.html geschreven door Henk en Marja. Zij hebben eenzelfde soort ervaring, en dat in 2010. Het heeft verder met het hele vergelijk weinig te maken, maar de Meitner werd in eerste instantie daar ook voor ingezet. Dat jullie dit niet aan de praat kregen, dat is weer een ander verhaal. Het was puur om jullie tijdens dit vergelijk in ieder geval met DSD kennis te laten maken, niets meer en niets minder. Daar zijn dit soort meetings namelijk ook voor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 @Ravon, dat plaatje hoef ik ook niet zo druk op in te gaan, digitaal is nou eenmaal niet echt mijn ding, heb daar relatief ook de ballen verstand van. Ik ontdek een plaatje op het internet welke eigenlijk aantoont beweerd wat ik ervaar (of denk te ervaren) met het medium DSD, en meldt dat nog even in dit draadje. Als je wilt weten waar ik het vond, dit was een review over een Feickert draaitafel op 6 moons:http://www.6moons.com/audioreviews/feickert3/blackbird_3.html geschreven door Henk en Marja. Zij hebben eenzelfde soort ervaring, en dat in 2010. Het heeft verder met het hele vergelijk weinig te maken, maar de Meitner werd in eerste instantie daar ook voor ingezet. Dat jullie dit niet aan de praat kregen, dat is weer een ander verhaal. Het was puur om jullie tijdens dit vergelijk in ieder geval met DSD kennis te laten maken, niets meer en niets minder. Daar zijn dit soort meetings namelijk ook voor... Die review heb ik gezien. Via deze discussie en een artikel van Merging Technologies kwam ik uit op een AES paper van Philips medewerkers uit 2001. En die paper wordt vervolgens in het juiste verband gezet door deze: http://old.hfm-detmold.de/eti/projekte/diplomarbeiten/dsdvspcm/aes_paper_6086.pdf Jammer dat we die Meitner niet aan de gang kregen, ik had graag eens dsd gehoord. Ik had je nog niet bedankt voor het regelen van die Meitner. Bij deze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 Nou, ben er ff voor gaan zitten... Als eerste de openingspost, en ik quote: Dan post 99 op pagina 7: Dat lijkt me al met al wel duidelijk? Dan nog even mijn gehoor, daar ben ik zuinig en trots op, wil dat ook zo houden. Ik hoor wat ik hoor, dat valt niet aan te tonen of onderbouwen. Ik kan ook niet horen wat jij hoort, wat jij hoort kun je ook niet onderbouwen of bewijzen. @Ravon, dat plaatje hoef ik ook niet zo druk op in te gaan, digitaal is nou eenmaal niet echt mijn ding, heb daar relatief ook de ballen verstand van. Ik ontdek een plaatje op het internet welke eigenlijk aantoont beweerd wat ik ervaar (of denk te ervaren) met het medium DSD, en meldt dat nog even in dit draadje. Als je wilt weten waar ik het vond, dit was een review over een Feickert draaitafel op 6 moons:http://www.6moons.com/audioreviews/feickert3/blackbird_3.html geschreven door Henk en Marja. Zij hebben eenzelfde soort ervaring, en dat in 2010. Het heeft verder met het hele vergelijk weinig te maken, maar de Meitner werd in eerste instantie daar ook voor ingezet. Dat jullie dit niet aan de praat kregen, dat is weer een ander verhaal. Het was puur om jullie tijdens dit vergelijk in ieder geval met DSD kennis te laten maken, niets meer en niets minder. Daar zijn dit soort meetings namelijk ook voor... Ken jij alle posts uit je hoofd? Iemand die dat niet kent, hak je gewoon even in de pan? Je slaat de plank aardig mis. Het dac testteam heeft bewezen over een goed gehoor te beschikken. Als jij vervolgens pretendeert over een prima gehoor te beschikken, wil ik graag weten waar je dat op baseert!? Verder reageer je selectief. Ik verspil er verder geen energie meer aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 Even on-topic heeft, gebruikt er al iemand DSD bestanden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 november 2013 Report Share Posted 22 november 2013 ........................ maar de Meitner werd in eerste instantie daar ook voor ingezet. Dat jullie dit niet aan de praat kregen, dat is weer een ander verhaal. Het was puur om jullie tijdens dit vergelijk in ieder geval met DSD kennis te laten maken, niets meer en niets minder. Daar zijn dit soort meetings namelijk ook voor... I.i.g. is het niet aan de praat krijgen van DSD van de Meitner het "test team" niet aan te rekenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 november 2013 Members Report Share Posted 22 november 2013 Ken jij alle posts uit je hoofd? Iemand die dat niet kent, hak je gewoon even in de pan? Je slaat de plank aardig mis. Het dac testteam heeft bewezen over een goed gehoor te beschikken. Als jij vervolgens pretendeert over een prima gehoor te beschikken, wil ik graag weten waar je dat op baseert!? Verder reageer je selectief. Ik verspil er verder geen energie meer aan. Ik ben bang dat we langs elkaar heen praten, het 1 had helemaal niets met het ander te maken. Spendeer die energie inderdaad beter aan nuttige dingen, dit kan in niets goeds ontaarden... Terug naar Vintage en zijn vraag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts