Jump to content

Dac Vergelijk

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

• Members

I.i.g. is het niet aan de praat krijgen van DSD van de Meitner het "test team" niet aan te rekenen.

En dat vind ik nog steeds apart, juist met de Meitner zou je simpelweg direct via USB DSD files af moeten kunnen spelen. Wat ging er nu dan uiteindelijk fout... Joost mag het weten!

Als het zo simpel is maar toch niet werkt? Kennelijk toch niet zo simpel. En dan heeft de leverancier denk ik toch wel de taak om assistentie te verlenen. Maar goed ik denk dat hierin de factor tijd (of beter gebrek daaraan) een grote rol speelde. Dus w.d.b. valt niemand iets aan te rekenen, volgende keer beter :D

Het lag waarschijnlijk aan de software. We hebben het met JRiver geprobeerd maar constateerden toen dat JRiver DSD eerst converteert naar PCM en dat naar de DAC stuurt, dat was nou net niet de bedoeling...

Klopt wel, het punt was dat ik verwachte dat het met kernel streaming of wasapi moest werken onder Jriver. De dac zelf werd goed herkent en was ook te selecteren. Echter bleef je de melding krijgen dat de betreffende DSD bestanden niet werden ondersteund door de hardware.

Helaas laat eendergelijke meeting niet echt toe om uitgebreid te gaan experimenteren met de instellingen.

Anders had het gerust wel gelukt.

Helaas had ik hier het nog niet spelend dat had wel gescheeld in het vinden van de waarom niet.

Wel jammer ik had jullie graag ook willen overtuigen van de mogelijkheden van DSD.

Het doet namelijk echt iets.

Ik kan het namelijk binnenkort afspelen :) vanaf b.v. memory stick....  zou 32GB genoeg zijn ?

Leuk Jack, Ik heb al redelijk wat binnen gehaald maar kan ze nog niet afspelen.

Ga er vanuit dat 1SAcd ongeveer 4 tot 8 gig groot is.

Ik zit nu met het tablet opschoot en kan even geen link plaatsen maar heb hier ergens al eerder een link gepost naar DSD bestanden die op internet te vinden zijn.

Groetjes George

.........................

Helaas had ik hier het nog niet spelend dat had wel gescheeld in het vinden van de waarom niet.

Wel jammer ik had jullie graag ook willen overtuigen van de mogelijkheden van DSD.

Het doet namelijk echt iets.

Dit kan ik niet volgen. Je hebt het nog niet spelend maar het doet echt iets? Doe je aan teletransportatie vanaf de HDD ofzo? :lol:

Dit kan ik niet volgen. Je hebt het nog niet spelend maar het doet echt iets? Doe je aan teletransportatie vanaf de HDD ofzo? :lol:

ha ha, ik heb DSD nu een aantal maal kunnen beluisteren en wil dat nu ook zelf kunnen afspelen. Zo als je weet heb ik hier de HK dac aan het spelen gehad maar nog niet goed kunnen luisteren.

Bij het meten was het pootje afgebroken en heb ik niet goed kunnen herstellen.

Als het zo simpel is maar toch niet werkt? Kennelijk toch niet zo simpel. En dan heeft de leverancier denk ik toch wel de taak om assistentie te verlenen. Maar goed ik denk dat hierin de factor tijd (of beter gebrek daaraan) een grote rol speelde. Dus w.d.b. valt niemand iets aan te rekenen, volgende keer beter :D

http://www.6moons.com/audioreviews/meitner/4.html

Het doet me een beetje denken aan het instellen van mn (digitale CI+) tv.  Ook geen klus die ik mn moeder of zo kan laten doen :)

Ik wordt gek van die editor. Er werkt steeds minder.

Vandaar dat ik geen link naar de Wikisite van Jriver kan plaatsen. Daar staat in beschreven hoe je DSD streaming bij sommige dac's en Asio  driver in kunt stellen zodat het werkt.

In JRiver 18 en hoger, onder settings bij Audio en weer onder settings staat "Bitstreaming: . Dat klik je aan en kiest custom. Daar kun je DSD instellen.

:)

Leuk Jack, Ik heb al redelijk wat binnen gehaald maar kan ze nog niet afspelen.

Ga er vanuit dat 1SAcd ongeveer 4 tot 8 gig groot is.

Ik zit nu met het tablet opschoot en kan even geen link plaatsen maar heb hier ergens al eerder een link gepost naar DSD bestanden die op internet te vinden zijn.

Groetjes George

Ha George,

Had ver gevorderde plannen, om net als de vorige keer  een Pioneer speler om te bouwen.  Die hardware is ook niet zo duur.

Maar ik heb er nog eens over nagedacht, eigenlijk is het gekkenwerk .  Gewoon 16 /44,1 kan al ontzettend goed klinken DSD (SACD) en

DVD-audio tot 24/192Khz  kan ik nu al bovengemiddeld goed afspelen.  Het is iets meer werk om eventuele hi-res bestanden op een DVD te branden.

Eventueel kan ik ze ook nog (zij het gedownsampled  naar 24/48Khz)  via mijn laptop en squeezebox afspelen .....

Dan vind ik ook nog een LP  regelmatig beter klinken....  Waar ben ik eigenlijk mee bezig?  Er liggen nog bergen LP s die schoongemaakt moeten worden.  Waarschijnlijk is dat zinniger.

Groet,

Jack

Ik heb eens twee behoorlijk dure cd-spelers vergeleken. Dat waren een Audio Research en ik dacht een Linn allesspeler van nieuw € 11.000,00

Daarna even een plaatje gedraaid.

Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig, vroeg ik de winkelier. Hij kende geen enkele cd-speler die een goede platenspeler overtreft.

Ik heb eens twee behoorlijk dure cd-spelers vergeleken. Dat waren een Audio Research en ik dacht een Linn allesspeler van nieuw € 11.000,00

Daarna even een plaatje gedraaid.

Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig, vroeg ik de winkelier. Hij kende geen enkele cd-speler die een goede platenspeler overtreft.

Beste Jongensdroom,

"Twee behoorlijk dure CD-spelers"? Ik zou zeggen: "twee ònbehoorlijk dure CD-spelers!"

Ik herinner mij hoe ik toch wat teleurgesteld werd door mijn eerste CD-speler - een Philips bovenlader - in het begin van de jaren '80.

De bijgeleverde demo-CD klonk nogal overdreven, maar sommige klassieke CD's - zoals de Symfonie Fantastique door Zubin Mehta c.s. - klonken weliswaar uitstekend, doch niet béter dan mijn platenspeler. "Betaal je daar nou zo veel geld voor?", vroeg ik me af. Want CD-spelers kostten toen nog een vermogen.

Maar het effect van muziek die vanuit volkomen stilte opklinkt, de afwezigheid van tikken en knisperen, geen naaldvervuiling, geen plaatslijtage, geen aftastproblemen bij excessieve muziekuitbarstingen aan het eind van de plaat, vooral... CD heeft toch wel een aantal belangrijke voordelen, hoor.

Overigens gebruik ik de laatste jaren meestal een Marantz CD80: al een oudje, maar hij doet het nog prima. En hij klinkt "analoog".

Ik lees op de site van Martin Logan dat de speakers een horizontale afstraalhoek van 30 grd hebben en in de verticale richting 112 cm. Het zijn dus lijnbronnen, die door de dipoolwerking een smallere afstraling krijgen dan gebruikelijk bij lijnbronnen. Voor dergelijke harde ruimtes is een dergelijke bundeling natuurlijk een voordeel.

De kantelfrequentie ligt op 270 Hz. Onder die frequentie ligt het totaal anders. op de site van Martin Logan ( http://www.martinlogan.com/products/summitx  ) is er meer informatie over te lezen.

Ik lees op de site van Martin Logan dat de speakers een horizontale afstraalhoek van 30 grd hebben en in de verticale richting 112 cm. Het zijn dus lijnbronnen, die door de dipoolwerking een smallere afstraling krijgen dan gebruikelijk bij lijnbronnen. Voor dergelijke harde ruimtes is een dergelijke bundeling natuurlijk een voordeel.

De kantelfrequentie ligt op 270 Hz. Onder die frequentie ligt het totaal anders. op de site van Martin Logan ( http://www.martinlogan.com/products/summitx  ) is er meer informatie over te lezen.

De informatie die Martin Logan verstrekt is onvolledig: de afstraalhoek is immers gerelateerd aan de frequentie.

Naarmate de frequentie stijgt, wordt de afstraalhoek (m.n. de horizontale) kleiner.

Dat is bij elke luidspreker het geval, maar de ML "bundelt" het hoog wel heel sterk: zowel naar voren als naar achteren toe.

De informatie die Martin Logan verstrekt is onvolledig: de afstraalhoek is immers gerelateerd aan de frequentie.

Naarmate de frequentie stijgt, wordt de afstraalhoek (m.n. de horizontale) kleiner.

Dat is bij elke luidspreker het geval, maar de ML "bundelt" het hoog wel heel sterk: zowel naar voren als naar achteren toe.

Klopt niet helemaal, de Martin Logan heeft een bol gespannen membraan dat een hoek van 30 graden bestrijkt, daardoor straalt deze onder deze hoek evenveel energie de ruimte in.

Hiervoor was ook goed te merken bij Plaatjesdraaier dat de luister positie niet heel erg kritisch is. Bij mijn vlakke planken is dat wel het geval daar is het boven beschreven effect goed waar te nemen.

Klopt maar dat is een eigenschap van een lijnbron, door het gebogen front van de Martin Logan is die sweetspot groter geworden.

Zou deze vlak zijn geweest zo als de meeste elektrostaten en magnetostaten dan had de sweetspot net zo klein geweest.