Jump to content

Dac Vergelijk

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Woehaa, dag heren!! Zomaar even een lang weekend weg is niet zonder risico, zie ik al. Bedankt Hans om alvast even de logistiek te organiseren.

Om gelijk maar een aantal vragen te beantwoorden:

Het gaat dus om een dac vergelijk bij Plaatjesdraaier in Amsterdam (nabij station A'dam Zuid).

Dit gaat plaatsvinden op 17 november. Van 10:30 uur tot 15:00 uur 

Deelnemers:

Plaatjesdraaier

Jongensdroom

Mumsoft

Hans van Liempd

Ravon

Kappa 7

Wol ?

Ruud

Weiss dac2 van plaatjesdraaier 

ZelfbouwDAC van Kappa 7 of

Pinkfaun 3.24 dac met USB kaart van Hans, let op: de afstand tussen de Mac Mini en de stereo is te lang voor USB, dus SPDIF only of we moeten iets met mijn laptop organiseren (die juist geen SPDIF heeft). 

TASCAM US-144 MK1 van Ravon (de fameuze DAC-van-drie-tientjes)

@Hans, Kappa en Ravon: svp ook interconnects meenemen, mag balanced of unbalanced zijn. 

Ik zou ook graag DSD testen, maar ik betwijfel of ik DSD met iTunes&Amarra via SPDIF kan streamen. Iemand?

Muziek: Iedereen mag wat mij betreft een stuk inbrengen, zo hebben we allemaal tenminste 1 referentiestuk wat we goed kennen. Ik stel daaruit dan een playlist samen. Mijn idee is dat we dezelfde stukken op alle DACs beluisteren. De DACs worden genummerd zodat we niet weten welke DAC er speelt. Notitieblokjes meenemen en na de sessie aantekeningen vergelijken. Ik ben heel benieuwd hoeveel consensus er zal zijn! 

Jongensdroom : ?

Mumsoft : ?

Hans van Liempd : ?

Ravon : ?

Kappa 7 : ?

Wol : ?

Ruud?

Muziek meebrengen op USB stick en of CD ? Of zorgt Plaatjesdraaier voor muziek ? Ja en ja. Het liefst heb ik alles alvast op mn Mac staan, neem gerust nog een CD of USB stick mee, liever nog vooraf opsturen via bijv wetransfer.com

Bronnen: Mac Mini met Weiss DAC2 (via SPDIF), Meridian 588, Transrotor Fat Bob S met SME3009 & Jan Allaerts MC1B

Versterker: Pass Labs XONO, X2.5, X250.5

Luidsprekers: Martin Logan Summit

Koffie aanwezig. 

Bossche Bollen via Jongensdroom

Koffieshop om de hoek voor eigen rekening...

Bij nader inzien wil ik toch graag een fragment inbrengen en wel Gibraltar van de cd Born to be blue van Freddy Hubbard.

Het is een jazz opname waarop goed te horen zijn: conga's, trompet, tenorsax.

Pldr. heb jij deze opname? Anders kan ik de cd misschien naar je opsturen!?

Ik heb drie stukjes in gedachten, alledrie heb ik ze hier op CD en in FLAC, maar er kan ook WAV van genmaakt worden, als de MAC geen FLAC doet.

- Waterdrums van de Baka People: een halicunerende ruimte met watergespetter en kinderstemmen. Water is zeer onthullend.

- Ionisation van Edgar Varèse: alweer een prachtig ruimtelijke opname, met grote dynamiekverschillen, sirenes en gedonder

- The race (2008 versie) Van Yello. De motor aan het begin hoort over je voeten te rijden. Need I say more?

Alledrie mag, maar dat hoeft niet. Voorkeur?

Bij nader inzien wil ik toch graag een fragment inbrengen en wel Gibraltar van de cd Born to be blue van Freddy Hubbard.

U heeft wél smaak. B)

Veel plezier alvast mannen!

U heeft wél smaak. B)

U heeft wél smaak. B)

Dank u wel meneer. Er zullen wel een paar luisteraars gillend weglopen :D. Verplicht naar zware jazz moeten luisteren lijkt me geen pretje.

Verder wordt het vast heel erg leuk. Ik zie deze meeting nog in de geschiedenisboeken komen :D .

Heel goed, Yello staat ook in mijn collectie maar ik ben erg benieuwd naar Waterdrums. Kun je de FLAC sturen via Wetransfer? (die kan ik dan makkelijk omzetten naar ALAC)

Nu nog een mooi klassiek stuk...

U heeft pm.

Bronnen: Mac Mini met Weiss DAC2 (via SPDIF), Meridian 588, Transrotor Fat Bob S met SME3009 & Jan Allaerts MC1B

Versterker: Pass Labs XONO, X2.5, X250.5

Luidsprekers: Martin Logan Summit

@Dr PI. Misschien leuk om vast een fotootje te plaatsen in mijnset (wordt dat draadje ook weer wakker). Hoe ben je tot Pass gekomen en wat heb je daarvoor gehad/beluisted voordat je dit koos? En die Meridian is ook niet gek en die Logan's :wub:

@Dr PI. Misschien leuk om vast een fotootje te plaatsen in mijnset (wordt dat draadje ook weer wakker). Hoe ben je tot Pass gekomen en wat heb je daarvoor gehad/beluisted voordat je dit koos? En die Meridian is ook niet gek en die Logan's :wub:

Pldr. is een bescheiden man, echter alle onderdelen zijn met zorg uitgekozen. Het is knap gedaan van Martin, om op deze manier de woofer en de electrostaat in elkaar over te laten lopen. Meridian heeft een prima naam met hun cd-spelers. De versterkers heeft hij pass.

Maar het zou zomaar kunnen, dat iemand anders het te direct vindt klinken.

Bescheidenheid is natuurlijk een sierende eigenschap, maar smaak is dat ook. Het is gewoon een hele mooie set. Volgens mij zijn Pass versterkers behoorlijk goed in het doorgeven van subtiele nuances (en van electrostaten vewacht je eigenlijk niet anders).

Hebben dit soort electrostaten alleen niet een vrij kleine spreiding, 30 graden lees ik (dus lekker dicht bij elkaar zitten).

Ben benieuwd. Heb toch ook aardig wat jazz, maar kwam zoekend op hubb toch alleen Chubby Checker tegen ^_^

Nu schalt Twist Again hier door de kamer!

:D

Ben benieuwd. Heb toch ook aardig wat jazz, maar kwam zoekend op hubb toch alleen Chubby Checker tegen ^_^

Nu schalt Twist Again hier door de kamer!

:D

Nou kom op, de voetjes van de vloer dan. In mijn droom zie ik je al gaan :D.