Jump to content

Dac Vergelijk

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ergens heb ik gelezen dat de Meitner dac kennelijk ook meedoet..?? Ik heb hem even in de openingspost er bij gezet.

Jongensdroom en ik hebben vanmorgen al een voorproefje van het vergelijk gehad. We zijn het er in ieder geval over eens dat de beste dac er een zou zijn met het midlaag (body) van de Pink Faun en de resolutie in het hoog en midden van de Weiss. Gelukkig hebben we ieder de dac gekozen die het best bij ons past.. :)  :)

Misschien dat de Meitner ons allebei zou kunnen bevallen.

:)

Met een kleine kanttekening, dat het geldt voor de set van Hans en in zijn akoestiek. Verder heb ik een andere referentie voor midlaag dan Hans.

We hebben samen bekeken wat voor Hans de beste dac was. Het was buitengewoon plezierig om te filosoferen over wat ieder van ons in een set wil horen. Voor mij werd het al snel duidelijk dat Hans precies weet, hoe hij het wil horen klinken. Daar kun je wat mee!

Metiner's kosten resp. 7000 en 11000 euro. Voor mij onbereikbaar.

Afgelopen maandag hebben we de Weiss dac2 met mijn PinkFaun 3.24 vergeleken. Het bleek dat er ca. 10 dB uitgangsniveauverschil tussen beide zat.

Hoe gaan we dit oplossen bij het vergelijk ??

Toch mijn voorversterker meenemen ??

No worries, ik heb een voorversterker en het uitgangsniveau van de Weiss is bovendien regelbaar...

Een dB meter om op basis van geluid de niveaus af te stemmen is te onnauwkeurig. Waarom ik dat vind had ik in het andere draadje over die DAC van 1500 euro al uitgelegd. Spanning meten op de uitgang van de VV of op de luidsprekerklemmen is veel nauwkeuriger. Als de niveaus niet binnen enkele procenten op elkaar kunnen worden afgestemd is het een zinloze vergelijking.

De frequentie verdeling van roze ruis lijkt het meest op een muzieksignaal. Aflopend van laag naar hoog. Voor het afstemmen maakt het niet uit of het roze, witte of bruine ruis of een sinus is. Veel belangrijker is dat het nauwkeurig gebeurt zodat eventuele verschillen niet kunnen worden toegewezen aan een brakke afstemming.

Dat lijkt me het handigst idd. 1 dB is het maximale verschil dat we kunnen waarnemen dus als we binnen die marge blijven zitten we goed. 

Beste Plaatjesdraaier,

Aangenomen wordt dat 1 dB het minimale verschil is dat "we" kunnen waarnemen.

Maar de één kan beter luisteren dan de ander. 

Bovendien is de gevoeligheid van het gehoor (voor luidheid èn voor vervorming) afhankelijk van het frequentiegebied.

(Het gehoor is het meest gevoelig voor frequenties in het vocale bereik.)

Waarom roze ruis trouwens en niet witte?

Met witte ruis is het gevaar groot dat je de tweeters opblaast: net zoals bij blokgolven, dus.

220px-Pink_noise_spectrum.svg.png

Spectrum of a pink noise approximation on a log-log plot. Power density falls off at 10 dB/decade of frequency.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pink_noise

Vanzelfsprekend kan de rekenaar in je meettuigje deze afvallende karakteristiek weer rechttrekken.

Waarom roze ruis trouwens en niet witte?

Roze ruis is voor een frequentiemeting recht. D.w.z. dat dan laag tot hoog alle frequentie even hard gaan. Maar het voorstel van Ravon is ook eenvoudig uitvoerbaar. Rose ruis en het signaal meten. Laat dat maar aan Ravon over.