mordante Posted 19 oktober 2013 Report Share Posted 19 oktober 2013 Vandaag met Alex van A10 audio gesproken. Helaas mijn element is versleten hij heeft mijn platenspeler geprobeerd netje af te stellen. Toen dit niet lukte heeft hij het element onder een microscoop bekeken en geconstateerd dat het versleten is. Het element in kwestie is een Lyra Dorian. Zelf hou ik wel van het geluid van Lyra echter de opvolger van de Dorian, de Delos, is volgens mij een stuk duurder. De Dorian werd om de kosten te drukken niet 100% in eigen beheer gemaakt maar werd voor een deel uitbesteed. De Delos word als ik het goed heb begrepen weer 100% in eigen beheer gemaakt.Het liefst zou ik een Delos kopen, echter ik sta open voor meer betaalbare opties. Misschien 2de hands misschien een MI of MM. Om een beetje een idee te geven wat ik mijn smaak is, buiten Lyra vind ik ook van den Hul en Clear Audio MC elementen goed klinken. Met MM/MI elementen ben ik minder bekend maar de Sound Smith elementen waren niet slecht dacht ik. Mijn platenspeler is een VPI Scout met de standaard JMW9 arm, en een RCM Sensor Prelude phono voorversterker.Kom maar op met jullie ideeën. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 oktober 2013 Report Share Posted 19 oktober 2013 Beste Mordante, Jouw toonarm heeft geen dwarskrachtcompensatie (anti-skating). Dhr. Weisfeld adviseert om de naaldkracht wat hoger te kiezen dan normaal c.q. gewenst, en om torsie in de signaalkabels te gebruiken voor dwarskrachtcompensatie. Het komt mij voor, dat dit alles heel vreemd is, moeilijk instelbaar en onmogelijk te controleren is, en op den duur zeker aanleiding zou kunnen geven tot schade aan een tamelijk compliant element zoals een Lyra. Wat is het advies van Alex? (...) Like VPI's other tonearms, the JMW-9 has no antiskating mechanism in the accepted sense. Weisfeld believes that, all other things being equal, schemes to counter skating force—the tendency of a pivoting arm with an offset headshell to push itself toward the spindle during record play—do more harm than good. Consequently, he recommends a two-pronged approach for owners of JMW arms: Help your stylus maintain contact with both groove walls by goosing up the tracking force a little. Then, if you're still concerned about skating, dress the tonearm-to-junction-box lead wire so that the arm gets a gentle push toward the edge of the record. (...) http://www.stereophile.com/content/vpi-aries-scout-turntable-jmw-9-tonearm-page-2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 oktober 2013 Report Share Posted 19 oktober 2013 Mordante ik zou toch weer voor een mc gaan Laatste tijd ,denon 103 in all behuizing lees goede recencie,s mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 19 oktober 2013 Members Report Share Posted 19 oktober 2013 Retip? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 19 oktober 2013 Author Report Share Posted 19 oktober 2013 Beste Mordante, Jouw toonarm heeft geen dwarskrachtcompensatie (anti-skating). Dhr. Weisfeld adviseert om de naaldkracht wat hoger te kiezen dan normaal c.q. gewenst, en om torsie in de signaalkabels te gebruiken voor dwarskrachtcompensatie. Het komt mij voor, dat dit alles heel vreemd is, moeilijk instelbaar en onmogelijk te controleren is, en zeker aanleiding kan geven tot schade aan een tamelijk compliant element zoals een Lyra. Wat is het advies van Alex? http://www.stereophile.com/content/vpi-aries-scout-turntable-jmw-9-tonearm-page-2 Ik heb Alex alleen kort aan de telefoon gesproken. Volgende week ga ik naar A10 audio en de opties bespreken. Retip? Dat is een optie, Alex noemde dat ook, door van den Hul. Echter als ik naar Amsterdam ga wil ik dat wel wat uitgebreider bespreken. Volgens mij kan Sound Smith ook retippen. Zelf ben ik wat huiverig voor retippen. Ik lees zeer uiteenlopende ervaringen over retippen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 19 oktober 2013 Report Share Posted 19 oktober 2013 Als je een gokje wil wagen: http://www.benl.ebay.be/itm/SAE-1000-LT-1000LT-MC-Tonabnehmer-Cartridge-NOS-/260304313907?pt=Plattenspielerzubehör&hash=item3c9b589e33 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 oktober 2013 Report Share Posted 20 oktober 2013 Ik denk dat we in hetzelfde schuitje zitten. Op zich lijkt retippen me de beste optie. Overigens is de Dorian niet zo verschillend van de Delos, wellicht dat ze daar ook wat aan kunnen doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Bedenk je dat je statiegeld op de Dorian hebt! een Delos is zo ongeveer 1000 euro! Vraag Haudio anders even ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 30 oktober 2013 Author Report Share Posted 30 oktober 2013 Bedenk je dat je statiegeld op de Dorian hebt! een Delos is zo ongeveer 1000 euro! Vraag Haudio anders even ;-) Volgens A10 kon hij een Delos aanbieden voor ongeveer 1200 als ik de Dorian zou inleveren. Maar ik zal het ook eens bij audio selectief informeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 31 oktober 2013 Author Report Share Posted 31 oktober 2013 Het gaat hoogst waarschijnlijk een Dynavector element worden. Ik hou van de Lyra maar een keer wat anders proberen kan geen kwaad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 3 november 2013 Author Report Share Posted 3 november 2013 Hij zit er in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 november 2013 Report Share Posted 3 november 2013 Ziet er mooi uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 november 2013 Report Share Posted 3 november 2013 Gefeliciteerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 3 november 2013 Report Share Posted 3 november 2013 Mooi hoor, klinkt het al een beetje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 4 november 2013 Report Share Posted 4 november 2013 Volgens A10 kon hij een Delos aanbieden voor ongeveer 1200 als ik de Dorian zou inleveren. Maar ik zal het ook eens bij audio selectief informeren. Niet dat het nu nog helpt, je hebt al een ander element zie ik. Henk heb ik sinds begin september meerdere malen gebeld of hij een Delos kon leveren. Helaas niet, ze waren onderweg... Tot op heden nog geen reactie gekregen dat ze wel weer leverbaar zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 november 2013 Report Share Posted 4 november 2013 Hij zit er in. Je bent in ieder geval een snelle beslisser. Maar ik heb een mooi element ter recensie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 4 november 2013 Author Report Share Posted 4 november 2013 Je bent in ieder geval een snelle beslisser. Maar ik heb een mooi element ter recensie! Wil je een keer langskomen voor een recensie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 5 november 2013 Report Share Posted 5 november 2013 Die heb al een paar keer gehoord gewoon super, echt een alrounder. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 november 2013 Report Share Posted 6 november 2013 Wil je een keer langskomen voor een recensie? Als ik iets voor Onno schrijf wil ik het wel echt een paar weken uitproberen. Met phonotrappen en phono kabels moet dat wel lukken. Met elementen ligt dat lastiger lijkt me. Wel erg aardig aangeboden, bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 13 november 2013 Author Report Share Posted 13 november 2013 Als ik iets voor Onno schrijf wil ik het wel echt een paar weken uitproberen. Met phonotrappen en phono kabels moet dat wel lukken. Met elementen ligt dat lastiger lijkt me. Wel erg aardig aangeboden, bedankt! Begrijp dat wel. Ik sta altijd open voor als andere willen komen luisteren. Ik ben gewend aan: "het geluid" van mijn set. Soms hebben andere die mijn set niet kennen goede ideeën over verbeteringen of gewoon tips over hoe het te verbeteren zonder dat ik direct en zak geld nodig heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 23 november 2013 Report Share Posted 23 november 2013 Gefeliciteerd joh! (Geloof dat ik de laatste Delos van Henk heb...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 23 november 2013 Report Share Posted 23 november 2013 Volgens A10 kon hij een Delos aanbieden voor ongeveer 1200 als ik de Dorian zou inleveren. Maar ik zal het ook eens bij audio selectief informeren. Helaas wordt je dan afgezet. De Delos is ex inruil 1200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 29 november 2013 Members Report Share Posted 29 november 2013 Welke prijs je nu moet aanhouden is een beetje onduidelijk, de Nederlandse importeur heeft geen vooraad (hooguit een demomodel als die nog niet verkocht is) en is de levertijd absurd, de Belgische importeur heeft ze ruim op voorraad en hanteerd weer andere prijzen. Ik heb al prijzen van 1500 voorbij horen komen, (in Duitsland dan weer 1200, in de VS 1650 dollar wat ik beter kan rijmen met 1500 euro als 1200 gezien het vaak prijzen opgeven zonder belatingen e.d. in de VS) maar niemand kan echt een uitsluitsel geven. Daar ga je dan met dat mooie internet, weet je nog niets... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Als de prijsverschillen tussen de verschillende landen te groot worden gaan de klanten op internet kopen. Mijn broer heeft een middenstandsbedrijf en zijn prijzen zijn nooit hoger dan de concurrent. Hij wil niet de naam krijgen te duur te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Als de prijsverschillen tussen de verschillende landen te groot worden gaan de klanten op internet kopen. Mijn broer heeft een middenstandsbedrijf en zijn prijzen zijn nooit hoger dan de concurrent. Hij wil niet de naam krijgen te duur te zijn. Dat klopt. De prijzen zijn in Nederland soms erg hoog voor het alleen maar schuiven van een doos. Ik heb het een keer aan de eigenaar van een winkel voorgelegd. "Voor deze prijs haal ik het uit Duitsland bij iemand die erg veel met dat merk doet, als jij het daarvoor kunt aanbieden dan koop ik het bij jou". De Nederlandse importeur Clofis wou niet in de buurt van de Duitse prijzen komen, terwijl hij verder niks met het merk doet, helaas. Dan moet men ook niet klagen dat mensen via internet bestellen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts