Jump to content

Mijn Marantz Sa 8400 Sacd Speler Vervormt

jepe!
 Share

Recommended Posts

Sinds een tijdje vervormt het geluid dat uit mijn Marantz sa 8400 sacd speler komt.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Hij is ooit gemodificeerd door Bas, die mij 50% korting gaf en slechts 500 euro rekende voor de modificatie.

(ach ik ben tenminste een van de gelukkigen die zijn apparaat nog terug kreeg)

O ja de vervorming treed alleen op bij grote uithalen. Dus als opera zangeres het uitgilt, zeg maar.

Bij rustige muziek merk je niets.

ander eindtrapje er in gekregen? aan de voeding zal het dan niet liggen want dat was knap overkill. wellicht de Blackgate NX Hi-Q uitgangscondensatortjes die hij gebruikte. hoort niet in de signaalweg te zitten.

als je er zijn eindtrapje in hebt zitten dan vraag ik me af of bij jou de BUF634T (je kan een foto en schema krijgen) ook zo kokend heet wordt. dat ding staat dan te oscilleren doordat ie HF in de voeding binnenkrijgt. zal ie op de lange duur wel niet veel beter van worden ....

groet

ander eindtrapje er in gekregen? aan de voeding zal het dan niet liggen want dat was knap overkill. wellicht de Blackgate NX Hi-Q uitgangscondensatortjes die hij gebruikte. hoort niet in de signaalweg te zitten.

groet

als je er zijn eindtrapje in hebt zitten dan vraag ik me af of bij jou de BUF634T (je kan een foto en schema krijgen) ook zo kokend heet wordt. dat ding staat dan te oscilleren doordat ie HF in de voeding binnenkrijgt. zal ie op de lange duur wel niet veel beter van worden ..

Helaas ben ik volledig a-technisch. Ik zou niets eens weten waar ik naar moet kijken.Wat Bas toen heeft gedaan weet ik ook niet precies meer. Rekening met specificaties heb ik denk ik niet meer.

Jepe,.kijk eens of alle solderingen in orde zijn dat is mijn eerste gedachte ,bv voedings elco,s

mvg wol 

Reparatie is niet mijn  beleving ,niet slim genoeg ,daar voor laat ik het doen 

Als je mijn Marantz 7001 wil lenen om het probleem te pinpointen hoor ik het wel.

Staat hier toch maar te niksen.

Aardig van je Mumsoft. Maar ik heb een los loopwerk en dac. Dus kan gewoon cd''s spelen.

Maar is die 7001 een  sacd speler? Anders is het wel leuk om te proberen hoe die klinkt.

Ik had een keer (na het inbouwen van een tent klok en lc-audio zapfilter) in mn sony sacd speler bij bepaalde (sa) cds een enorm vervormend geluid. Vooral bij de (te) harde passages van de toen populaire Norah Jones sacd. Bleek achteraf dan de mute relais van de Sony stonden te klapperen.

Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom dat vooral bij de (te) luidde (bijna overstuurde) passages opviel.

Haal die luide passages eens door de waveeditor en je ziet afgevlakte toppen op de waveform. Het mutecircuit ziet dat als dc of "troep" en schakelt in. Bij repeterende oversturing gaan de relais klapperen. Dat hoor je dan als kraak.

Als Bas de capaciteit van de uitgangstrap heeft verklijnd, kan ook gekraak ontstaan. Ik heb hier hetzelfde met mijn (door mezelf) gemodde NAD C-521. Ook die wil wel eens kraken op de uitgang, omdat ik de uitgangselco's heb vervangen door MKP's met een veel lagere capaciteit. Het is beter de elco's terug te zetten en deze te bypassen met een stel Vishay MKP1837 caps van 10nF.

Haal die luide passages eens door de waveeditor en je ziet afgevlakte toppen op de waveform. Het mutecircuit ziet dat als dc of "troep" en schakelt in. Bij repeterende oversturing gaan de relais klapperen. Dat hoor je dan als kraak.

Het is al een jaar of 5 geleden, maar dat lijkt goed te kloppen met wat ik toen waarnam. De modificateur (niet Bas) heeft toenmeen ik de relais uit het circuit verwijderd omdat die niet nodig zouden zijn icm het lc-audio zap filter.

http://www.lcaudio.com/index.php?page=6

Bas heeft wel later de boel nog eens na gekeken (en opnieuw ingebouwd, want hij vond het slecht gedaan) en een paar XLR aansluitingen gemaakt. Dat was alles deed hij voor nop, want hij wilde dat zap filter graag eens aan de tand voelen. De speler doet het nog goed.