Jump to content

Meningen Over Bi-Wiring

jepe!
 Share

Recommended Posts

Ik heb nu een MF Nuvista versterker, met Mit terminator 2 speaker kabels die hangen aan Synthese I speakers. (telefoon hoorn model)

Nu vroeg ik mij af of het zinvol zou zijn te bi-wiren. Zowel de Synthese speakers als de MF verterker hebben 4 terminals per speaker en zijn dus geschikt voor bi-wiring.

Ik heb mijn Kappa 9ns en Omega's met en zonder biwiring aangesloten. Daarbij was wel degelijk verschil te horen. Waarschijnlijk komt dit doordat de dempingsfactor met een dubbele kabel beter in tact blijft. maar ook en generatoreigenschappen van de woofers hebben zo minder invloed op de tweeters. Bij Infinity's met die opslingerelco's en dubbele spreekspoel is dat natuurlijk wat erger dan met andere speakers. 

Het scheelt allemaal niet veel, maar toch.

:)

Bi-wiring

Manier van aansluiten van luidsprekers.

De luidsprekerkasten moeten gescheiden aansluitingen hebben voor het lage tonen deel en het midden- en hoge tonen deel, maar ze moeten wel voor elk deel een geschikt wisselfilter hebben. Iedere aansluiting wordt met een aparte kabel aangesloten op dezelfde versterker.

De gedachte achter bi-wiring berust op een gevoelsmatige, maar foute interpretatie van de elektrotechniek, n.l. dat hoge en lage frequenties over dezelfde kabel "elkaar in de weg" zouden zitten en dat je ze dus via verschillende kabels moet laten lopen.

Bi-Wiring bevordert slechts het gebruik van luidspreker kabel. Er kan een gering effect zijn, maar alleen als je een slecht wisselfilter hebt en te hoog-ohmige kabels (te lang/te dun).

Over Tri-Wiring kan hetzelfde gesteld worden, alleen gaat het dan over de frequentie gebieden laag, midden en hoog.

Verwar Bi/Tri-Wiring niet met Bi/Tri-Amping. Dat laatste is weliswaar duurder, maar zeker niet zinloos.

Zie ook het artikel over wisselfilters

http://www.breem.nl (hfdst. Bekabeling.)

Als iemand (een klein) verschil hoort en dat de moeite waard vindt, heeft het voor hem wel zin.

Voor anderen misschien niet.

Beste Jongensdroom,

Je haakt in op Breems opmerking: "Er kan een gering effect zijn, maar alleen als je een slecht wisselfilter hebt en te hoog-ohmige kabels (te lang/te dun)", nietwaar?

Zou je in zo'n geval niet beter kunnen zorgen voor een goed wisselfilter en laag-ohmige kabels? (Veel commerciële wisselfilters hebben zo'n waardeloze seriespoel voor de woofer zitten, dat alle kostbare luidsprekerbekabeling volslagen zinloos is.)

Beste Jongensdroom,

Je haakt in op Breems opmerking: "Er kan een gering effect zijn, maar alleen als je een slecht wisselfilter hebt en te hoog-ohmige kabels (te lang/te dun)", nietwaar?

Zou je in zo'n geval niet beter kunnen zorgen voor een goed wisselfilter en laag-ohmige kabels? (Veel commerciële wisselfilters hebben zo'n waardeloze seriespoel voor de woofer zitten, dat alle kostbare luidsprekerbekabeling volslagen zinloos is.)

Ik ben al sinds mensenheugenis een groot voorstander van een goed wisselfilter en laag-ohmige kabels.

Ik ben al sinds mensenheugenis een groot voorstander van een goed wisselfilter en laag-ohmige kabels.

:D

Maar ook niet al te laag-ohmig... daar wordt de stroom weer lui van.. :wacko: .

En wat is een goed wisselfilter..?? Ik vond die Infinity's in het laag best wel strak. En bovendien ging het diep. Het wisselfilter is daarbij wel heel erg complex en bij de woofer zitten niet audiofiele enorme seriecondensatoren. Maar wanneer het kiezen is.. Grote kast, bassreflex, transmissionline, DSP of zo'n condensator, kan ik me voorstellen dat de condensator op de tweede wooferspoel een serieuze keuze is.

:D

Maar ook niet al te laag-ohmig... daar wordt de stroom weer lui van.. :wacko: .

En wat is een goed wisselfilter..?? Ik vond die Infinity's in het laag best wel strak. En bovendien ging het diep. Het wisselfilter is daarbij wel heel erg complex en bij de woofer zitten niet audiofiele enorme seriecondensatoren. Maar wanneer het kiezen is.. Grote kast, bassreflex, transmissionline, DSP of zo'n condensator, kan ik me voorstellen dat de condensator op de tweede wooferspoel een serieuze keuze is.

Luie stroom, nou dat weer :D.

Beste Jongensdroom,

Ik zie niet veel consumenten het filter van hun luidsprekers verbeteren. Je hebt echter gelijk, dat de hele keten moet kloppen. Ik weet gelukkig wat er in mijn luidsprekers zit aan bedrading en filtering. Dat zijn van een goede kwaliteit.

Bi-wiring is een commerciële uitvinding, die de muziek niets brengt.

Alweer onzin.!!

Verschillende mensen merken hier op, dat het in sommige gevallen best wél wat brengt.

Dat het in jouw geval niks brengt, zou heel goed kunnen. Maar dat is dus niet ALTIJD zo.

Ach, ik snap Knorretje ook wel: hij heeft zich ooit laten verleiden om een SACD speler plus schijfjes aan te schaffen, maar dat bleek ook een commerciële uitvinding die de muziek niets brengt. Nu is ie heel wantrouwig geworden...

Komt Knorretje nou wel of niet naar de dac-testdag? Ik ben het even kwijt.

Ach, ik snap Knorretje ook wel: hij heeft zich ooit laten verleiden om een SACD speler plus schijfjes aan te schaffen, maar dat bleek ook een commerciële uitvinding die de muziek niets brengt. Nu is ie heel wantrouwig geworden...

SACD brengt ook echt wel wat. Maar of het de meerkosten en belabberde apparatuur waard is betwijfel ik. Er staan hier nog een DVD 963 SA en een Marantz 6400, beide werkend, dus zuinig op zijn. Het is jammer dat de digitale uitgang van die dingen alleen SPDIF 16 bits en 44.1  kHz zijn. Anders zou je de SACD's misschien nog kunnen rippen.

Maar met biwire heeft dat niks van doen.

SACD moet ook passen je combinatie,en daar heeft knorretje waarschinlijk problemen mee.

Winnaars betaan niet in audio ,dat die bladen dat doen is dom geklets.

mvg wol

SACD moet ook passen je combinatie,en daar heeft knorretje waarschinlijk problemen mee.

Winnaars betaan niet in audio ,dat die bladen dat doen is dom geklets.

mvg wol

SACD is/was een zeer goede bron. Een zeer goede bron past altijd in je set.