spido Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 (...) Verschillende mensen merken hier op, dat het in sommige gevallen best wél wat brengt. (...) Beste Hans, Ja, verschillende mensen zeggen nu eenmaal verschillende dingen. En jij accepteert daarvan alleen wat jou bevalt. Maar lang niet alles wat wordt gezegd is verstandig. Breem zei er iets verstandigs over, en dat beviel je kennelijk niet. Als bi-wiring een verbetering oplevert, dan is er iets mis met je bekabeling (te veel weerstand) en/of je wisselfilter (slecht). Niet iedereen vindt bijvoorbeeld die boost-condensator van Infinity een goed idee. Alleen die fasevervorming al... om nog maar te zwijgen van de aantasting van de demping... Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Nee, hij was uitgenodigd met zn SACD spelert, maar durfde niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Beste Hans, En jij accepteert daarvan alleen wat jou bevalt. Ik accepteer ook wat ik zelf heb ervaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn-Synergy Acoustics Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Ik heb nu een MF Nuvista versterker, met Mit terminator 2 speaker kabels die hangen aan Synthese I speakers. (telefoon hoorn model) Nu vroeg ik mij af of het zinvol zou zijn te bi-wiren. Zowel de Synthese speakers als de MF verterker hebben 4 terminals per speaker en zijn dus geschikt voor bi-wiring. Elektrotechnisch gezien zijn er weinig redenen om te bi-wiren. Sommige luisteraars ervaren echter duidelijke verschillen. Als je echt nieuwsgierig bent, zou ik het zelf proberen. Ik heb mijn Kappa 9ns en Omega's met en zonder biwiring aangesloten. Daarbij was wel degelijk verschil te horen. Waarschijnlijk komt dit doordat de dempingsfactor met een dubbele kabel beter in tact blijft. maar ook en generatoreigenschappen van de woofers hebben zo minder invloed op de tweeters. Bij Infinity's met die opslingerelco's en dubbele spreekspoel is dat natuurlijk wat erger dan met andere speakers. Het scheelt allemaal niet veel, maar toch. De invloed van een kabel op de dempingsfactor is terug te voeren op de kabelweerstand. Als je twee identieke kabels gebruikt voor bi-wiren, blijft de belasting die de versterker ziet gelijk. Als je bi-wiring toepast om een lagere kabelweerstand te bekomen, is het belangrijk de verbindingsbrugjes aan de zijde van de luidspreker te laten zitten. Als je de brugjes verwijdert (zoals gebruikelijk is bij bi-wiring), is de weerstand van de kabel gelijk aan die van één kabel. Als je de brugjes laat zitten, is de weerstand de helft van die van één kabel. Wat betreft de tegen-EMK die de woofer opwekt, heb je in theorie wellicht een punt (bij conventioneel bi-wiren zonder brugjes). Het effect zal echter marginaal zijn, want de interne weerstand van de versterker is doorgaans vele malen lager dan die van de luidspreker, waardoor de tegen-EMK via de versterker wordt kortgesloten. Het theoretische voordeel dat je behaalt door bi-wiren wordt bepaald door de weerstand van de luidsprekerkabel: hoe hoger die kabelweerstand, hoe groter de totale impedantie van kabel, filter en tweeter; en dus hoe groter het voordeel met betrekking tot de tegen-EMK. In de praktijk wil je juist een versterker met een hoge demping (dus lage interne weerstand) en een lage kabelweerstand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Ik accepteer ook wat ik zelf heb ervaren. Mee eens. Het gaat ook om jou. Zelf vertrouw ik meer om mijn eigen gehoor, dan op de theorie van Dhr. Beem of wie dan ook. Theorie en praktijk zijn niet altijd gelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 (...) Zelf vertrouw ik meer om mijn eigen gehoor, dan op de theorie van Dhr. Beem of wie dan ook. Theorie en praktijk zijn niet altijd gelijk. Beste Jongensdroom, Ja, ja... wij horen dat vaak in onze gesloten klinieken: "Er is maar één werkelijkheid, en dat is MIJN werkelijkheid!" Of: "DE werkelijkheid* bestáát niet!" Een soort jongensdroom, ja. Die leidt nogal eens tot conflicten, misverstanden en teleurstellingen... * Alles wat objectief kan worden vastgesteld en dus meetbaar, controleerbaar en vergelijkbaar is, enzovoorts. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Beste Jongensdroom, Ja, ja... wij horen dat vaak in onze gesloten klinieken: "Er is maar één werkelijkheid, en dat is MIJN werkelijkheid!" Of: "DE werkelijkheid* bestáát niet!" Een soort jongensdroom, ja. Die leidt nogal eens tot conflicten, misverstanden en teleurstellingen... * Alles wat objectief kan worden vastgesteld en dus meetbaar, controleerbaar en vergelijkbaar is, enzovoorts. Het gaat altijd om de persoon in kwestie. Angstvallig vasthouden aan meetcijfertjes is vaak het gevolg van een gebrekkig gehoor. (p.s. er lopen meer patienten buiten dan binnen klinieken) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Het probleem is dat elk gehoor gebrekkig en subjectief is (behalve dat van Jongensdroom natuurlijk ). Call me crazy, maar doe mij dan maar de verifieerbare en objectieve meetgegevens... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Het probleem is dat elk gehoor gebrekkig en subjectief is (behalve dat van Jongensdroom natuurlijk ). Call me crazy, maar doe mij dan maar de verifieerbare en objectieve meetgegevens... Als jij denkt te kunnen meten hoe een luidspreker zal klinken, eet ik spontaan mijn hoed op. Verder zijn er duizenden mensen in het land die kleine hoorbare verschillen kunnen waarnemen. Ik ben van hen de slechtste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Ook met een gebrekkig gehoor kun je kleine verschillen waarnemen, daar gaat het niet om. Je kan echt van alles meten aan een luidspreker: frequentiekarakteristieken, impedantieverloop, afstraalgedrag, resonanties - you name it, en daarmee redelijk voorspellen hoe die zal klinken. Daar gaat je hoed! Je kan alleen niet meten of je met een bepaalde luidspreker wel of geen kippenvel krijgt, dat lukt alleen op gehoor en het is altijd subjectief... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn-Synergy Acoustics Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Als jij denkt te kunnen meten hoe een luidspreker zal klinken, eet ik spontaan mijn hoed op. Verder zijn er duizenden mensen in het land die kleine hoorbare verschillen kunnen waarnemen. Ik ben van hen de slechtste. Een uitgebreide set van relevante metingen correleert sterk met de subjectief ervaren klank van luidsprekers. De belangrijkste maat is de frequentieresponsmeting, maar ook het afstraalgedrag onder hoeken is belangrijk. Deze twee artikelen zijn de moeite waard: http://mariobon.com/Articoli_storici/AES_1986_Toole_01.pdf http://mariobon.com/Articoli_storici/AES_1986_Toole_02.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Ook met een gebrekkig gehoor kun je kleine verschillen waarnemen, daar gaat het niet om. Je kan echt van alles meten aan een luidspreker: frequentiekarakteristieken, impedantieverloop, afstraalgedrag, resonanties - you name it, en daarmee redelijk voorspellen hoe die zal klinken. Daar gaat je hoed! Je kan alleen niet meten of je met een bepaalde luidspreker wel of geen kippenvel krijgt, dat lukt alleen op gehoor en het is altijd subjectief... Iemand met een gebrekkig gehoor, kan niet eens zeggen welke van twee gespeelde tonen de hoogste is. Daar heb ik pas 40 jaar ervaring mee . Blinden hebben over het algemeen een beter gehoor dan zienden. Zij hebben zichzelf daar onbewust in getraind. Het is dus niet zo dat iedereen een evengoed gehoor heeft. Iedereen kan zijn gehoor ontwikkelen als hij bereidt is zijn best daarvoor te willen doen. In hoeverre is afhankelijk van de aangeboren aanleg. Met name technici lezen dit niet zo graag . Het gaat om het vermogen om een set te beoordelen in relatie tot live-muziek. Als je daar kippenvel van krijgt is dat mooi meegenomen, meer niet. Voor mij is dit een zinloze discussie, waar ik verder niet aan mee doe. De hoed houd ik gewoon op. p.s. Ik ga er vanuit dat jij je mooie set niet aan de hand van cijfertjes hebt samengesteld , Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn-Synergy Acoustics Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Iemand met een gebrekkig gehoor, kan niet eens zeggen welke van twee gespeelde tonen de hoogste is. Daar heb ik pas 40 jaar ervaring mee . Blinden hebben over het algemeen een beter gehoor dan zienden. Zij hebben zichzelf daar onbewust in getraind. Het is dus niet zo dat iedereen een evengoed gehoor heeft. Iedereen kan zijn gehoor ontwikkelen als hij bereidt is zijn best daarvoor te willen doen. In hoeverre is afhankelijk van de aangeboren aanleg. Met name technici lezen dit niet zo graag . Het gaat om het vermogen om een set te beoordelen in relatie tot live-muziek. Als je daar kippenvel van krijgt is dat mooi meegenomen, meer niet. Voor mij is dit een zinloze discussie, waar ik verder niet aan mee doe. De hoed houd ik gewoon op. p.s. Ik ga er vanuit dat jij je mooie set niet aan de hand van cijfertjes hebt samengesteld , Jongensdroom, Je wekt nu de suggestie dat mensen die gebruik maken van metingen niet kunnen luisteren. Dat wordt vaker gesuggereerd, maar het is een idee dat nergens op gebaseerd is. Metingen zijn zeer nuttig bij het ontwerpen van audioapparatuur, maar uiteindelijk gaat het er om hoe een apparaat klinkt. Het is daarom niet een kwestie van meten óf luisteren: zowel metingen als luistertests zijn belangrijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Angstvallig vasthouden aan meetcijfertjes is vaak het gevolg van een gebrekkig gehoor. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand die weet wat hij doet angstvallig aan meetgegevens vasthoudt. Het zou ook dom zijn om zoiets te doen, minstens net zo dom als het bij voorbaat afwijzen van meettechnieken omdat men die niet begrijpt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Dit is een raar verhaal... net zoiets als.. aan een platenspeler (of een CD speler) zou ik maar niet beginnen... dat past niet in jouw combinatie. Hans dan is het onzin van jou om interlinks of luidsprekers kabels te vlechten want tussen in interlinks en luidspreker kabels hoor je geen verschil mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Verschillen in kabels, versterkers, CD en SACD spelers en zo nog een heleboel dingen zijn allemaal onhoorbaar. Wat doen we hier eigenlijk..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Verschillen in kabels, versterkers, CD en SACD spelers en zo nog een heleboel dingen zijn allemaal onhoorbaar. Wat doen we hier eigenlijk..?? Misschien willen sommigen overstappen naar het blauwe forum? Ik blijf hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Misschien willen sommigen overstappen naar het blauwe forum? Ik blijf hier. Dit IS toch het blauwe forum? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Misschien willen sommigen overstappen naar het blauwe forum? Ik blijf hier. Mogen we ook mensen sturen naar dat forum .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Mogen we ook mensen sturen naar dat forum .... Heb je een lijstje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 25 oktober 2013 Report Share Posted 25 oktober 2013 Jongensdroom, Je wekt nu de suggestie dat mensen die gebruik maken van metingen niet kunnen luisteren. Dat wordt vaker gesuggereerd, maar het is een idee dat nergens op gebaseerd is. Metingen zijn zeer nuttig bij het ontwerpen van audioapparatuur, maar uiteindelijk gaat het er om hoe een apparaat klinkt. Het is daarom niet een kwestie van meten óf luisteren: zowel metingen als luistertests zijn belangrijk. Ik draai het even om. Op fora wordt vaak de indruk gewekt dat musici doof zijn en dat technici weten hoe muziek hoort te klinken. Maar we hebben een deal, eerst meten en daarna laten luisteren door ....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 25 oktober 2013 Report Share Posted 25 oktober 2013 Dromertje is toch niet doof bij het koor staat in het midden vooraan en thuis staat die tussen de speakers,het is een kwestie van hoe luister je naar de muziek ,ik heb toch gelijk he dromertje mvg eerste reserve dromer wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 25 oktober 2013 Report Share Posted 25 oktober 2013 Dromertje is toch niet doof bij het koor staat in het midden vooraan en thuis staat die tussen de speakers,het is een kwestie van hoe luister je naar de muziek ,ik heb toch gelijk he dromertje mvg eerste reserve dromer wol Wij zijn twee handen op 1 buik. Dat weet je toch . Ik sta graag vooraan naar muziek te luisteren, een ander liever achteraan. Potverdorie zeg en ik beweer altijd dat het niets met persoonlijke voorkeur te maken heeft . Als je achteraan staat zul je geen enkele muzikant horen inademen en dat wil ik juist graag horen. Ondertussen ben ik in een hevige discussie met mezelf gekomen. Dat zie je niet vaak op fora. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 oktober 2013 Report Share Posted 27 oktober 2013 De signalen uit het eene draden paar wekken signalen op in het andere draden paar. Simpel te testen door een paar draden op de versterker aan te sluiten en de speaker door een weerstand te vervangen. Op het andere draden paar een gevoelige speaker aansluiten en niet op de versterker (kortsluiten??). Het geheel netjes parallel aan elkaar leggen en signaal er op. Zowaar, er komt geluid uit de speaker. Is dat goed? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 oktober 2013 Report Share Posted 28 oktober 2013 De signalen uit het eene draden paar wekken signalen op in het andere draden paar. Simpel te testen door een paar draden op de versterker aan te sluiten en de speaker door een weerstand te vervangen. Op het andere draden paar een gevoelige speaker aansluiten en niet op de versterker (kortsluiten??). Het geheel netjes parallel aan elkaar leggen en signaal er op. Zowaar, er komt geluid uit de speaker. Is dat goed? Ja, dat klopt, een elektrische stroom door een draad veroorzaakt een magnetisch veld rond de draad. Omgekeerd, als je een draad in zo'n magnetisch veld legt, veroorzaakt dat magnetische veld op zijn beurt weer een elektrische stroom. De werking van een transformator is hier ook op gebaseerd. Als je een luidsprekerkabel parallel tegen een lichtnetkabel legt, hoor je een 50 Hz toon, precies hetzelfde effect, probeer maar. Leg dus je luidsprekerkabels en interlinks nooit parallel met lichtnetkabels... Met bi-wiring heeft dit overigens niets te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts