Jump to content

Discussie Over (Psycho)Akoestiek, Luidsprekers En Dsp

Martijn-Synergy Acoustics
 Share

Recommended Posts

Tja je kunt de pijn wegnemen door de bron aan te pakken of onder drukken met een pijnstiller. tis maar wat je goed vind.

Eerst de oorzaak altijd aanpakken.

Ik kon geen andere voeten vinden. Dan maar zooltjes.

(...) Een mogelijke oplossing is om de luidsprekers te verschuiven, zodat de staande golf minder wordt aangesproken. (...). Door meerdere laagbronnen te gebruiken, kun je staande golven bij de bron aanpakken en dus werkelijk opheffen. (... ).

Beste Martijn,

Zoals ik eerder meldde, heb ik experimenten met o.m. primaire staande golven (f = 1/2 λ) uitgevoerd tussen twee stenen muren in een overigens reflectieloze ruimte ("open raam").

Tijdens het weergeven van de staande golf werd de geluidsbron (luidspreker) in etappes steeds verder van één van de reflecterende muren geplaatst, totdat hij tenslotte midden in de buik van de staande golf stond. Midden tussen de beide muren in, dus.

Ik verwachtte dat verplaatsing van de luidspreker - die immers in zijn directe omgeving een "buik" produceert - van invloed zou zijn op de amplitude (de Q, zeg maar) van de staande golf. Maar dat bleek niet het geval te zijn: de amplitude van de geluidsbron bleek de enige factor van belang.

In woonkamers liggen de zaken vermoedelijk niet veel anders. Wanneer de betreffende frequentie er is, dan is de betreffende staande golf er ook.

Het maakt daarbij niet uit waar de geluidsbron staat of de geluidsbronnen staan.

​De verliesfactor is daar echter wel van belang voor de staande-golfverhouding (SGV, Eng.: SWR, standing wave ratio). En helaas is het energieverlies door demping en doorlating ("lekken") van de energie in moderne woningen (betonnen casco, dubbel glas, schoenendoosmodel) vrij gering.

Dat staande golven een probleem vormen, is dus vooral te wijten aan de vorm en bouwaard van de luisterruimtes en vrijwel niet aan de kwaliteit van de luidsprekers of de plaatsing daarvan.

Het plaatsen van de luidsprekers op enige afstand van de wanden kan snelle reflecties van hogere frequenties tegengaan, maar kan niet staande golven voorkomen of verminderen. 

Wie in een dergelijke akoestiek staande golven wil uitbannen, zal de betreffende frequenties moeten uitbannen c.q. in sterkte verminderen. En wellicht ook nog de bijna-staande golven (langzaam lopende golven), met frequenties in de buurt van de staande golffrequenties.

Wie high fidelity nastreeft, zou dit niet wensen, dunk me.

Het plaatsen van de luidsprekers op enige afstand van de wanden ........ kan niet staande golven voorkomen of verminderen. 

Natuurlijk wel. Zet maar eens een puntbron luidspreker (dus niet een transmissielijn of basreflex) exact in het midden van een rechthoekige kamer en zet de meetmicrofoon in een hoek. Je zult merken dat de eerste axiale resonanties dan niet worden aangestoten omdat de luidspreker zich in een knoop bevindt. Verplaats je de luidspreker stapsgewijs naar een hoek (waar zich altijd buiken bevinden) dan zul je merken dat de aanstoting steeds sterker wordt. 

Natuurlijk wel. Zet maar eens een puntbron luidspreker (dus niet een transmissielijn of basreflex) exact in het midden van een rechthoekige kamer en zet de meetmicrofoon in een hoek. Je zult merken dat de eerste axiale resonanties dan niet worden aangestoten omdat de luidspreker zich in een knoop bevindt. Verplaats je de luidspreker stapsgewijs naar een hoek (waar zich altijd buiken bevinden) dan zul je merken dat de aanstoting steeds sterker wordt. 

Loop maar eens al pratend naar de hoek van een kamer. Er komt een boel narigheid op je af.

Uit de hoek met die luidsprekers!

Loop maar eens al pratend naar de hoek van een kamer. Er komt een boel narigheid op je af.

Uit de hoek met die luidsprekers!

Ik heb mijn baskasten juist in de hoeken gezet  (maar ze doen het even niet ivm een probleem met het wisselfilter). Ze gaan tot 150 hz (4e orde LR), maar dat is eventueel aanpasbaar met een insteekkaartje. In mn vorige huis stonden ze onder de hoog/midden satellieten, maar dat is waf gewijs geen optie meer (ze zijn ook te groot om elders te plaatsen :) circa 200 liter bruto ).

Het idee is wel om ooit op het laag kanaal enige (piek) correctie toe te passen. Hoe en met welk apparaat dat is nog de vraag.

Momenteel denk ik naar de Anti-Mode 2.0 (kost cost ca 800 euro). Bv met een extra AD/DA converie op alleen de laag kanalen met de dsp die ook het hoog af regelt. Terwijl het midden/hoog gewoon rechtstreek vanuit de pre via het (analoge) wissel filter naar de eindbak gaat (dus de Anti-mode niet ziet). Of door digitaal vanaf de dac (full range) naar de Anti-Mode te gaan, alleen onder de 150 hz iets te corrigeren en vandaaruit naar de pre, het (analoge) wissel filter en eindverstekers. Het midden hoog gaat dan ook door de dsp (al corrigeer je niets, ik vraag me toch af of dat geen invloed heeft)

Het zijn er maar 2 (voor 3 is echt geen plaats). gesloten systeem met een f3 (-3db) van 27 hz en een Q systeem van 0.82  (had ze graag op 0,7 gehad, maar dan moesten ze netto meer dan 200 liter zijn)

Kun je wellicht ook al iets vertellen over de capabilties van jullie dsp oplossing? Bv type input/output. Is het ook generiek bruikbaar, of alleen met jullie speaker ontwerpen etc.

We vinden het belangrijk om 'vendor-lock-in' te voorkomen. De DSP wordt daarom dan ook prima bruikbaar in combinatie met producten van andere aanbieders.

Ik kan al wel een paar tipjes van de sluier lichten, maar wil nog niet alle details prijsgeven - mede omdat de specs nog niet volledig vast staan. De volgende zaken zijn al wel praktisch zeker:

Het wordt een volwaardige voorversterker met DSP. Het apparaat heeft een 2-kanaals ingang en tot 8 uitgangen (je zou bijvoorbeeld een stereo 4-weg kunnen filteren, of een geavanceerd bass-management systeem kunnen maken). Er komen meerdere ingangen, waaronder zowel analoge als digitale. Er wordt een digitaal gestuurde analoge meerkanaals volumeregelaar na de DSP geplaatst, voor een maximale resolutie en signaal-ruisverhouding. Daarnaast bieden we ook digitale uitgangen voor alle kanalen.

Het idee is wel om ooit op het laag kanaal enige (piek) correctie toe te passen. Hoe en met welk apparaat dat is nog de vraag.

Ik heb daarvoor een Ultracurve op de kop getikt maar heb nog geen tijd gehad om er echt mee aan de slag te gaan. Het idee is om uiteindelijk twee subwoofers in de hoeken neer te zetten als ondersteuning van mijn breedband luidsprekers en om alleen in het laag te corrigeren. 

Ik heb mijn baskasten juist in de hoeken gezet  (maar ze doen het even niet ivm een probleem met het wisselfilter). Ze gaan tot 150 hz (4e orde LR), maar dat is eventueel aanpasbaar met een insteekkaartje. In mn vorige huis stonden ze onder de hoog/midden satellieten, maar dat is waf gewijs geen optie meer (ze zijn ook te groot om elders te plaatsen :) circa 200 liter bruto ).

Momenteel denk ik naar de Anti-Mode 2.0 (kost cost ca 800 euro). Bv met een extra AD/DA converie op alleen de laag kanalen met de dsp die ook het hoog af regelt. Terwijl het midden/hoog gewoon rechtstreek vanuit de pre via het (analoge) wissel filter naar de eindbak gaat (dus de Anti-mode niet ziet). Of door digitaal vanaf de dac (full range) naar de Anti-Mode te gaan, alleen onder de 150 hz iets te corrigeren en vandaaruit naar de pre, het (analoge) wissel filter en eindverstekers. Het midden hoog gaat dan ook door de dsp (al corrigeer je niets, ik vraag me toch af of dat geen invloed heeft)

Misschien kun je er bijzettafeltjes van maken?

2 keer 4 uitgangen, klinkt een beetje als overkill voor mijn toepassing. Dat er ook een digitale uitgangen zijn, is wel mooi. Kun je eventueel je bestaande (dure) dac blijven gebruiken (op een deel van het spectrum).

Ik heb daarvoor een Ultracurve op de kop getikt maar heb nog geen tijd gehad om er echt mee aan de slag te gaan. Het idee is om uiteindelijk twee subwoofers in de hoeken neer te zetten als ondersteuning van mijn breedband luidsprekers en om alleen in het laag te corrigeren. 

Ik heb ook een oude 8024 (notabene met digital I/O optie). Maar ik vind de interface zo gebruikersonvriendelijk. 

Je kunt ook aan de overzijde van de kamer twee extra subs zetten met een tijdvertraging en uit fase.