Ruud Posted 7 november 2013 Report Share Posted 7 november 2013 Loop maar eens al pratend naar de hoek van een kamer. Er komt een boel narigheid op je af. Uit de hoek met die luidsprekers! Dan praat je zeker poep... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 7 november 2013 Report Share Posted 7 november 2013 Dan praat je zeker poep... Jij kunt ze beter in de hoek zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 november 2013 Report Share Posted 7 november 2013 Natuurlijk wel. Zet maar eens een puntbron luidspreker (dus niet een transmissielijn of basreflex) exact in het midden van een rechthoekige kamer en zet de meetmicrofoon in een hoek. Je zult merken dat de eerste axiale resonanties dan niet worden aangestoten omdat de luidspreker zich in een knoop bevindt. Verplaats je de luidspreker stapsgewijs naar een hoek (waar zich altijd buiken bevinden) dan zul je merken dat de aanstoting steeds sterker wordt. Beste Ravon, Voor de grote golflengten die hier van belang zijn, is èlke basluidspreker een puntbron: gesloten, reflex, TL, maakt niet uit. En allemaal hebben ze een bolvormige spreiding, waarvan (bij die grote golflengten!) de initiële "buik" de hele luidspreker ruim binnen een halve periode volledig omspoelt. Als een basluidspreker bij een muur of in een hoek van twee muren is geplaatst bij het produceren van een staande golffrequentie, zal dicht bij de luidspreker een buik optreden die met de sound level meter "near field" kan worden geregistreerd. Dit doet echter geen afbreuk aan de grote, al-omvattende staande golf die tussen de twee tegenoverstaande muren wordt opgewekt: die "omspoelt" op zijn beurt de luidspreker met diens dappere "near field" buikje. Het maakt niets uit waar die basluidspreker staat: als hij de betreffende frequentie produceert, dan ìs de staande golf er. Met de knopen en buiken precies op de juiste plaatsen volgens het boekje. Verplaatsing van de basluidspreker over de lengte van de staande golf heeft geen enkele invloed op die golf: hier staat hij, hij kàn niet anders... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 november 2013 Report Share Posted 7 november 2013 Loop maar eens al pratend naar de hoek van een kamer. Er komt een boel narigheid op je af. Uit de hoek met die luidsprekers! Beste Jongensdroom, Misschien hoor jij wel van alles daar in de hoek, maar géén staande golven. Want die hebben daar een eindknoop, dus staat de lucht er zo goed als stil. Wat jij daar hoort, zijn dan hogere frequenties. En wellicht voel je daarbij druk op je borstkast en middenrif. Oren zijn niet geschikt als meetinstrument! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Beste Jongensdroom, Misschien hoor jij wel van alles daar in de hoek, maar géén staande golven. Want die hebben daar een eindknoop, dus staat de lucht er zo goed als stil. Wat jij daar hoort, zijn dan hogere frequenties. En wellicht voel je daarbij druk op je borstkast en middenrif. Oren zijn niet geschikt als meetinstrument! Beste Klaas, Laat ik het nog eens een keer proberen; Ik kan de vinger niet leggen op wat ik hoor in een of and're hoek (koekoek ). Ik geloof je meteen, dat het geen staande golven kunnen zijn. Wat het wel is, kan mij niet zoveel schelen. Er gebeuren daar nare dingen en die wil ik niet horen. Ik hoef ook niet te weten wat er allemaal onder de motorkap van de auto zit. Als meten zaligmakend was dan zouden de technici elkaar hier niet zo tegenspreken. Toch slaan deze elkaar regelmatig verbaal de hersens in. Het gaat er om wat je uiteindelijk te horen krijgt. Meten zie ik slechts als een hulpmiddel, een gereedschap om een bepaald doel te bereiken en kan ter ondersteuning zeer waardevol zijn. Al musicus wil ik wat tegengas geven. Misschien zijn er lezers die er wat aan hebben!? Luistert een technicus met zijn oren naar muziek, of met meetinstrumenten? Ongetwijfeld hebben jij en andere technici een uitgebreide studie achter de rug en een dot ervaring opgebouwd. Heb je enig idee wat een Conservatoriumstudie inhoudt? Probeer eerst maar eens toegelaten te worden. Enig idee aan welke eisen het gehoor van b.v. een violist of een dirigent moet voldoen? Waarschijnlijk niet. Geeft ook niet, maar wees dan niet zo stellig over "meten". Laat het gehele forum maar over mij heen vallen. Ik voel me af en toe net Don Quichot (of zoiets). Fijn weekend allemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Alleen met Conservatoriumstudie redt je het niet, je word hersengespoeld met boeken en bla bla ,is niet zaligmakend, het moet ook je zitten . Je moet het hebben van oude leermeesters die je dat op een kinderlijke manier bij brengt en muziekant hoort totaal anders als een luisteraar. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Alleen met Conservatoriumstudie redt je het niet, je word hersengespoeld met boeken en bla bla ,is niet zaligmakend, het moet ook je zitten . Je moet het hebben van oude leermeesters die je dat op een kinderlijke manier bij brengt en muziekant hoort totaal anders als een luisteraar. mvg wol Gewoon uit interesse: wat is je eigen achtergrond, Wol? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Op dit moment Taxidriver vroeger plumber en ......... En ik loop al ongeveer 25 jaar mee op concoursen strijk en piano qwartetten en Orlando festrival van s,morgens 9.00 tot s,avonds 19..00 uur alleen maar discusisie hoe bekende strijkwartetten leren van bekende grootmeester,s.,en elke keer is is het leuk en -ont-spannnend O.ja ,shostakovisch aanhanger. Voor zang zijn er ook bekende maar dat zegt mij niet veel mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Als muzikant of als luisteraar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Als luisteraar,maar aleen zuiver voor de muziek. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Ok, thanks. Ter ondersteuning van Jongensdroom: ik luister al naar muziek sinds ik zelfstandig een plaat kon opzetten. Na de studie elektrotechniek en vooral na een semester akoestiek is mijn gehoor veel gevoeliger geworden voor technische verschillen. En sinds ik zelf ook een instrument bespeel en samen met anderen muziek maak ben ik weer heel anders naar muziek gaan luisteren, nu begrijp ik veel beter wat muzikanten doen, hoe muziek tot stand komt. Van 'zelf doen' leer je veel meer dan je ooit uit een boek, in een collegezaal of uit discussies kunt leren. Dus: zelf muziek maken - aanrader!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn-Synergy Acoustics Posted 8 november 2013 Author Report Share Posted 8 november 2013 Het grootste bezwaar van DSP is, dat er met een analoge bron toch weer een paar omzettingen nodig zijn. Hier ben ik het wel mee eens. Als je digitale bronnen hebt, is er weinig om je zorgen over te maken. Het signaal gaat er digitaal in en gaat er digitaal weer uit. Als je analoge bronnen hebt, heb je een AD en een DA conversie nodig. Tegenwoordig zijn er echter uitstekende AD en DA converters voor handen. Een goede DSP met goede ADC's en DAC's klinkt in mijn oren dan ook transparant. Als je de klankverbetering die je met een DSP kunt bereiken afzet tegen de klankverslechtering die een matige DSP veroorzaakt, zou ik in de meeste situaties alsnog kiezen voor de set mét DSP. De voordelen wegen meestal op tegen de nadelen. Maar het liefst neem je natuurlijk een werkelijk transparante DSP. [...] Met de knopen en buiken precies op de juiste plaatsen volgens het boekje. Verplaatsing van de basluidspreker over de lengte van de staande golf heeft geen enkele invloed op die golf: hier staat hij, hij kàn niet anders... Dit is niet helemaal waar. Een conventionele luidspreker (een monopool) koppelt effectief aan staande golven in de drukmaxima (anti-nodes) van de golf. Alle staande golven hebben drukmaxima tegen een wand. Een 2e orde staande golf heeft er ook een in het midden van de kamer en bij een 3e orde staande golf vind je anti-nodes op 1/3 en 2/3 van de kamer. Zie hieronder: Plaats je een box in een drukminimum (node), dan koppelt hij niet effectief aan de staande golf. Doordat er amper energie in de staande golf wordt gestopt, zal hij veel minder storend zijn. De staande golf is een eigenschap van de kamer (dat ben ik volledig met je eens), maar door middel van luidsprekerplaatsing heb je controle over de mate waarop hij aangesproken wordt. Beste Jongensdroom, Misschien hoor jij wel van alles daar in de hoek, maar géén staande golven. Want die hebben daar een eindknoop, dus staat de lucht er zo goed als stil. Wat jij daar hoort, zijn dan hogere frequenties. En wellicht voel je daarbij druk op je borstkast en middenrif. Oren zijn niet geschikt als meetinstrument! In de hoeken heb je inderdaad te maken met drukmaxima. In de hoeken hoor je dan ook juist de staande golven, want ons gehoor werkt als een drukopnemer. Deeltjessnelheid nemen we niet waar. Bevind je je in een node van de staande golf, dan hoor je amper geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Verrek zeg, nog een technici die wél begrijpt hoe akoestiek werkt! Neem jij het stokje even van mij over, Martijn? Ik moet naar een klant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn-Synergy Acoustics Posted 8 november 2013 Author Report Share Posted 8 november 2013 Als meten zaligmakend was dan zouden de technici elkaar hier niet zo tegenspreken. Toch slaan deze elkaar regelmatig verbaal de hersens in. Interessante constatering. Vanuit mijn eigen perspectief zie ik juist dat technici in de audiowereld het op heel veel fundamentele aspecten gewoon eens zijn. Op het zuiver technische vlak is betrekkelijk weinig ruimte voor welles-nietes. Als er op het technische vlak ergens onduidelijkheid over is, doe je een test of experiment. Waar audio-professionals over discussiëren, zijn de zaken die nog niet voldoende onderzocht zijn. Dat zijn vooral zaken op het gebied van psychoakoestiek. Dit is een lastig gebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Interessante constatering. Vanuit mijn eigen perspectief zie ik juist dat technici in de audiowereld het op heel veel fundamentele aspecten gewoon eens zijn. Op het zuiver technische vlak is betrekkelijk weinig ruimte voor welles-nietes. Als er op het technische vlak ergens onduidelijkheid over is, doe je een test of experiment. Waar audio-professionals over discussiëren, zijn de zaken die nog niet voldoende onderzocht zijn. Dat zijn vooral zaken op het gebied van psychoakoestiek. Dit is een lastig gebied. Als technicus ben ik het helemaal met Martijn eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Daar ben het ik niet mee eens, een anekdote wij haden vroeger een team van 6 man ieder apart dat ging geweldig toen was het ideee geopperd om die 6 bij elkaar te zetten na tien minuten was het oorlog overdeven gesproken en dat heb ik nooit begrepen ,ik vind dat arogant heit van de persoon niet meer en niet minder je kunt toch beter samen werken, ieder heeft zijn sterke en zwakke punten kom daar toch gewoon voor uit daar hoef je niet voor te schamen. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Op dit moment Taxidriver vroeger plumber en ......... En ik loop al ongeveer 25 jaar mee op concoursen strijk en piano qwartetten en Orlando festrival van s,morgens 9.00 tot s,avonds 19..00 uur alleen maar discusisie hoe bekende strijkwartetten leren van bekende grootmeester,s.,en elke keer is is het leuk en -ont-spannnend O.ja ,shostakovisch aanhanger. Voor zang zijn er ook bekende maar dat zegt mij niet veel mvg wol Dan ben je een ervaren luisteraar. Shostakovisch is ook niet echt voor beginners. Ik wist niet dat piano's konden kwartetten Vraagje: uit hoeveel piano's bestaat een pianokwartet? (tip: niet uit vier) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Martijn zegt; In de hoeken heb je inderdaad te maken met drukmaxima. In de hoeken hoor je dan ook juist de staande golven, want ons gehoor werkt als een drukopnemer. Deeltjessnelheid nemen we niet waar. Bevind je je in een node van de staande golf, dan hoor je amper geluid. Wil zegt; Al weer twee verschillende meningen dus. Ik weet het helaas niet. Per toeval heb ik eens ontdekt wat er zich in een hoek allemaal afspeelt. Ik mocht van mijn vrouw wel zelf de hoek kiezen. p.s. het gaat zwaar kloten met dat quoten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Ze ziet me aankomen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Dromertje ,meningverschillen zul je altijd houden daar moet je mee leren leven. IK vindt dat prachtig daar kun je over nadenken . mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Daar ben het ik niet mee eens, een anekdote wij haden vroeger een team van 6 man ieder apart dat ging geweldig toen was het ideee geopperd om die 6 bij elkaar te zetten na tien minuten was het oorlog overdeven gesproken en dat heb ik nooit begrepen ,ik vind dat arogant heit van de persoon niet meer en niet minder je kunt toch beter samen werken, ieder heeft zijn sterke en zwakke punten kom daar toch gewoon voor uit daar hoef je niet voor te schamen. mvg wol Daar ben het ik niet mee eens, een anekdote wij haden vroeger een team van 6 man ieder apart dat ging geweldig toen was het ideee geopperd om die 6 bij elkaar te zetten na tien minuten was het oorlog overdeven gesproken en dat heb ik nooit begrepen ,ik vind dat arogant heit van de persoon niet meer en niet minder je kunt toch beter samen werken, ieder heeft zijn sterke en zwakke punten kom daar toch gewoon voor uit daar hoef je niet voor te schamen. mvg wol Voor mij doe je een wel heel erg wijze uitspraak en dat is dit keer geen grapje! Door samenwerking van technici en musici worden ook muziekinstrumenten ontwikkeld. Ik zeg altijd meteen dat ik a-technisch ben. Wat maakt dat nou uit. In de hifi-wereld merk ik dat het vaak twee verschillende kampen zijn en dat is eigenlijk jammer. Iedereen weet dat b.v een rechte karakteristiek geen garantie is voor een goed geluid. Hoe dat komt? Ik heb geen flauw idee. Ik ken overigens ook ervaren luisteraars die goed weten waar ze het over hebben. Samenwerking, ja daar zeg je wat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Als technicus ben ik het helemaal met Martijn eens Ik ben het als musicus zelfs met Martijn eens Veel gekker moet het niet worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Misschien moeten we een praatgroep oprichten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Ga je ook een toetertje aanschaffen Die wijze uitspraak had ik mij eigelijk moet onthouden voor 17 november mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Beste Klaas, Laat ik het nog eens een keer proberen; Ik kan de vinger niet leggen op wat ik hoor in een of and're hoek (koekoek ). Ik geloof je meteen, dat het geen staande golven kunnen zijn. Wat het wel is, kan mij niet zoveel schelen. Er gebeuren daar nare dingen en die wil ik niet horen. Ik hoef ook niet te weten wat er allemaal onder de motorkap van de auto zit. Als meten zaligmakend was dan zouden de technici elkaar hier niet zo tegenspreken. Toch slaan deze elkaar regelmatig verbaal de hersens in. Het gaat er om wat je uiteindelijk te horen krijgt. Meten zie ik slechts als een hulpmiddel, een gereedschap om een bepaald doel te bereiken en kan ter ondersteuning zeer waardevol zijn. Al musicus wil ik wat tegengas geven. Misschien zijn er lezers die er wat aan hebben!? Luistert een technicus met zijn oren naar muziek, of met meetinstrumenten? Ongetwijfeld hebben jij en andere technici een uitgebreide studie achter de rug en een dot ervaring opgebouwd. Heb je enig idee wat een Conservatoriumstudie inhoudt? Probeer eerst maar eens toegelaten te worden. Enig idee aan welke eisen het gehoor van b.v. een violist of een dirigent moet voldoen? Waarschijnlijk niet. Geeft ook niet, maar wees dan niet zo stellig over "meten". Laat het gehele forum maar over mij heen vallen. Ik voel me af en toe net Don Quichot (of zoiets). Fijn weekend allemaal. Maar je zit toch niet in die hoek te luisteren? Maakt toch niet uit hoe het daar klinkt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts