spido Posted 11 november 2013 Report Share Posted 11 november 2013 Beste Threshold, Heb jij zelf ook wel eens onderzoek gedaan naar staande golven, met behulp van een geluidsdrukmeter (c.q. sound level meter) en een sinusgenerator? Ik ben erg benieuwd of ik de enige ben, die daar praktische ervaring mee heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 11 november 2013 Report Share Posted 11 november 2013 Kennis delen is een teken van kracht. Vage en ontwijkende kletspraatjes, die we hier ook weleens over akoestiek hebben kunnen lezen, zijn een teken van zwakte. Wil je zo graag horen dat je de sterkste bent dan? Vooruit...Ravon, je superioriteit op kennisgebied staat buiten kijf en is waarschijnlijk het grootst van dit hele forum. Je sociale vaardigheden echter zijn de oorzaak dat veel mensen de wijk nemen. Op dat gebied ben je een beetje achtergebleven. Aardig zijn is ook een kwestie van kracht. Brute praat en mensen die iets te melden hebben voor een beoordelende (eenmans)commissie brengen en bij gebleken ontoereikendheid onbeschoft afserveren zijn tekenen van zwakte... Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 11 november 2013 Report Share Posted 11 november 2013 Beste Threshold, Heb jij zelf ook wel eens onderzoek gedaan naar staande golven, met behulp van een geluidsdrukmeter (c.q. sound level meter) en een sinusgenerator? Ik ben erg benieuwd of ik de enige ben, die daar praktische ervaring mee heeft. Dat is lang geleden. Ik heb weleens een Helmholz resonator gebouwd en in een hoek gezet om staande golven te dempen. Ik vond het resultaat tegenvallen. Mijn geluidmeter liet het effect van de resonator niet zien, terwijl de buren klaagden. Misschien had ik het niet goed berekend. Nu achteraf denk ik dat de juiste frequentie niet op de test-cd stond. Je moet inderdaad een sinusgenerator hebben (zit ook in Arta). Maar iedereen heeft twee goede meetinstrumenten: je oren! Gisteren luisterde ik nog in de hoek van mijn kamer achter de luidsprekers en vond het laag daar erg "ophopen". Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 november 2013 Report Share Posted 11 november 2013 Beste Threshold, Je oren (niet persoonlijk bedoeld, hoor!) zijn de slechtste meetinstrumenten die je maar kunt vinden, en muziek is het minst geschikte testmateriaal. Wellicht zijn je oren prima in orde, maar ze zijn gekoppeld aan een zeer subjectief en dus bedrieglijk gegevensverwerkend systeem. En muziek biedt zo veel frequenties tegelijkertijd aan, dat je de staande-golffrequenties er onmogelijk uit kunt isoleren. Overigens denk ik dat Helmholtz-resonatoren heel effectieve bass-traps zouden kunnen zijn, maar dat de toepassing ervan erg omslachtig zou kunnen worden. Er heersen immers in de meeste luisterruimtes diverse staande golf-patronen bij uiteenlopende frequenties, van voor naar achteren, van links naar rechts, van boven naar onder... genoeg om een Nederlandse Amerikaan misselijk te maken. En die zouden dan allemaal in de juiste mate gedempt moeten worden. Verder is het van belang er bij stil te staan dat de geluidsbron(nen) - de luidspreker(s), dus - de lage frequenties bolvormig afstralen. Afgezien van een - in betonnen casco-woningen - geringe doorlating (lekkage), breking en absorptie, geldt bij de reflecties tegen de kamerwanden de bekende wet: hoek van inval = hoek van uitval. Dit betekent, dat een bolvormig golffront zich gemakkelijk via hoeken naar andere wanden kan verplaatsen om daar secundaire staande golven op te wekken. Afgezien van de "gewone" van-muur-tot-muur staande golven - de "axiale" - onderscheidt men in hoofdzaak de tangentiale en de oblique staande golven. http://www.sengpielaudio.com/calculator-roommodes.htm Uit deze leerzame site citeer ik axial 1D tangential 2D oblique 3D An equalization can not be a substitute for good acoustics. You can never get this corrected curve for all parts of the room. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 11 november 2013 Report Share Posted 11 november 2013 Wil je zo graag horen dat je de sterkste bent dan? Vooruit... Ravon, je superioriteit op kennisgebied staat buiten kijf en is waarschijnlijk het grootst van dit hele forum. Je sociale vaardigheden echter zijn de oorzaak dat veel mensen de wijk nemen. Op dat gebied ben je een beetje achtergebleven. Aardig zijn is ook een kwestie van kracht. Brute praat en mensen die iets te melden hebben voor een beoordelende (eenmans)commissie brengen en bij gebleken ontoereikendheid onbeschoft afserveren zijn tekenen van zwakte... . Edit: oorspronkelijke tekst verwijderd. Je bent de moeite niet waard, Knor. Zoek het maar lekker uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 november 2013 Report Share Posted 11 november 2013 Je oren (niet persoonlijk bedoeld, hoor!) zijn de slechtste meetinstrumenten die je maar kunt vinden, en muziek is het minst geschikte testmateriaal. Wellicht zijn je oren prima in orde, maar ze zijn gekoppeld aan een zeer subjectief en dus bedrieglijk gegevensverwerkend systeem. En muziek biedt zo veel frequenties tegelijkertijd aan, dat je de staande-golffrequenties er onmogelijk uit kunt isoleren. Ja, ik denk ook dat iedereen beter kan stoppen met deze zinloze hobby. Je wordt toch alleen maar voor de gek gehouden door jezelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 november 2013 Report Share Posted 11 november 2013 Ja, ik denk ook dat iedereen beter kan stoppen met deze zinloze hobby. Je wordt toch alleen maar voor de gek gehouden door jezelf. Beste Jongensdroom, Muziek moet je niet verwarren met techniek. Muziek beoefen je met je hart. Techniek met je verstand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Beste Jongensdroom, Muziek moet je niet verwarren met techniek. Muziek beoefen je met je hart. Techniek met je verstand. Beste Spido, Kun je ook iets schrijven over hoe het een en ander klinkt? Daar gaat het uiteindelijk allemaal om. Zeker op een high end forum. Het is leuk om anderen te laten weten over een enorme hoeveelheid technische kennis te beschikken. Echter, we zullen het met onze onbetrouwbare oren en labiele hersenen moeten doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Beste Threshold, Je oren (niet persoonlijk bedoeld, hoor!) zijn de slechtste meetinstrumenten die je maar kunt vinden, en muziek is het minst geschikte testmateriaal. Spido.heb je nog meer met deze onzinnige verhalen Waarom speel jij met Leak en niet met Denon want de Leak vervormt meer en de fase is ook slechter als de Denon en de kathode buis slijt dus ruststroom moet je in de gaten houden daar heb je bij een Denon niet. En als je reageert niet erover heen lullen mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Spido.heb je nog meer met deze onzinnige verhalen Waarom speel jij met Leak en niet met Denon want de Leak vervormt meer en de fase is ook slechter als de Denon en de kathode buis slijt dus ruststroom moet je in de gaten houden daar heb je bij een Denon niet. En als je reageert niet erover heen lullen mvg wol Beste Wol, Ja, als je wilt, kan ik nog véél meer verhalen vertellen die jij onzinnig zult vinden. Verder speel ik zowel met vintage Leak buizen- en transistorversterkers als met nòg niet vintage Denon transistorversterkers. Het beste wat ik over de Denon "optical class A" vermogensversterker kan zeggen, is dat hij niet klinkt als een transistorversterker. En de Leak Stereo 60 buizenversterker klinkt als de werkelijkheid, de hele werkelijkheid, en niets anders dan de werkelijkheid. Overigens heb ik momenteel de Leak Varislope 2 Stereo buizen-voorversterker buiten gebruik. In plaats daarvan gebruik ik een Bryston voorversterker die al een paar jaar maar wat stond te verstoffen. Ik kan niet aantonen waardoor het komt, maar die Varislope - hoewel onlangs gerenoveerd en opnieuw bebuisd - klinkt niet echt lekker, en de Bryston wèl. Binnenkort gaat een goede bekende van ons die Varislope nog eens onderhanden nemen. Want dat móet beter kunnen! Het zal je opvallen, dat ik het nu niet heb over fase (blokgolven, Lissajous), stijgtijd, slew rate, demping, intermodulatie- en harmonische vervorming, en al die technische zaken. Ik beoordeel de muzikale prestaties van de spulletjes liefst op het gehoor. Maar dat noem ik geen metingen. Als er gemeten moet worden, dan is er de scoop, de functiegenerator, de spectrum analyzer, de meetmicrofoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 . Edit: oorspronkelijke tekst verwijderd. Je bent de moeite niet waard, Knor. Zoek het maar lekker uit. Voor mij is dit forum ook een sociaal gebeuren. Dit soort reacties passen hier niet. Je kunt nog zo gelijk hebben (of niet) maar dat geeft je geen vrijbrief om je te gedragen als een stoomwals. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Voor mij is dit forum ook een sociaal gebeuren. Dit soort reacties passen hier niet. Je kunt nog zo gelijk hebben (of niet) maar dat geeft je geen vrijbrief om je te gedragen als een stoomwals. Waarom zou het voor mij geen sociaal gebeuren zijn? Je kent me niet eens. Je wilt lekker trappen tegen ravon? Prima hoor. Maar verwacht van mij verder geen aandacht. Dat is het mij niet waard en ik heb leukere dingen te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Spido ,dus door jou slechte meettechnische oren luistert jij ook naar een slechte meetechnische buizen versterker.want dat is jou keus geworden . mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest webmaster Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Waarschuwing voor RAVON, nog een keer dan volgt een ban voor 1 week, graag allemaal weer ontopic... Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Waarom zou het voor mij geen sociaal gebeuren zijn? Je kent me niet eens.Je wilt lekker trappen tegen ravon? Prima hoor. Maar verwacht van mij verder geen aandacht. Dat is het mij niet waard en ik heb leukere dingen te doen.Ik meende het wel, Ravon, wat ik over die kennis zei. Ik steek daar een hoop van op en vind het ook wel amusant. Maar inderdaad, superieure kennis is geen vrijbrief om iedereen te schofferen die wat minder goed is in DIE uitdrukkingsvaardigheid, of die te goeder trouw wat mindere kennis dan de jouwe wenst te delen.Dit heeft niet met schoppen te maken, maar met feedback. Bij jou kun je gewoon beter duidelijk zijn en zeggen waar het op staat. Dat doe je immers ook voortdurend, en dat is ook fijn. Nu nog leren 'verwachten', want wie kaatst... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Spido ,dus door jou slechte meettechnische oren luistert jij ook naar een slechte meetechnische buizen versterker.want dat is jou keus geworden . mvg wol Beste Wol, Luisteren is luisteren, en meten is meten. Verwar die twee niet. Soms kun je meten wat er hoorbaar goed is. Of fout. Maar soms kun je dat niét meten. Of het effect wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren. Het kan zijn dat een versterker, bijvoorbeeld, betere cijfers laat zien dan een andere... maar kil, koud en klinisch klinkt, terwijl die andere van een strijkkwartet (bijvoorbeeld!) de warme gloed en gouden glans tot vol leven brengt. Nog veel grotere verschillen zijn er tussen luidsprekers, pick-up elementen, microfoons en hoofdtelefoons. Die hebben soms vrijwel gelijke frequentie/amplitudekarakteristieken, maar laten toch een eigen klankkarakter horen. Overigens vind ik dat je niet zo moet overdrijven: de Leak Stereo 60, bijvoorbeeld, was vijftig jaar geleden een heel goede versterker en is dat nu nog: zowel muzikaal als meettechnisch. Noem mij maar eens een moderne buizenversterker met minder vervorming! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Webmaster U moet wel onpartijdig zijn De eerste die dat zei Je doet maar was Spido toen heeft Ravon nog net jes terug geantwoord En toen kwam Knor met het stokje slaan en toe kon Ravon zich niet beheersen ,dus eerst de post goed doorlezen . Een goede tip voor de webmaster eerder ingrijpen als het niet gepast is en op een gepaste maniermelding maken ,ga maar naar de site AAAnaloog daar kunt u nog veel leren daar wordt meteen aan de bel getrokken .. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Spido,alle buizenverterkers met trafo,vervormen, Leak 60 is gewoon een hebbeding net als mcintosh 275 . Zo heb je buizenliefhebbers en zo heb plaat of cd liefhebbers. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Spido,alle buizenverterkers met trafo,vervormen, Leak 60 is gewoon een hebbeding (...) Beste Wol, Ach, max. 0,1% bij 2x25W... Kun jij niet hóren, hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Spido ,KT 88 en KT 66 gooi ze maar in de prullebak hoor je toch niet . Of ecc 83 of 88 hoor je toch niet. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Dromertje, als muziekant luister ik naar een V-FET versterker en als luisteraar luister ik naar singel ended 2A3 versterker naar een strijkqwartet en heb ik grote werken dan komen class d aan te pas met in het laag een conus want dan redden de maggie,s het niet,het is gewoon compremissen sluiten anders niets,elk product heeft zijn sterke en zwakken punten en daar moet je zelf achter komen. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Beste Wol, Ja, als je wilt, kan ik nog véél meer verhalen vertellen die jij onzinnig zult vinden. Verder speel ik zowel met vintage Leak buizen- en transistorversterkers als met nòg niet vintage Denon transistorversterkers. Het beste wat ik over de Denon "optical class A" vermogensversterker kan zeggen, is dat hij niet klinkt als een transistorversterker. En de Leak Stereo 60 buizenversterker klinkt als de werkelijkheid, de hele werkelijkheid, en niets anders dan de werkelijkheid. Overigens heb ik momenteel de Leak Varislope 2 Stereo buizen-voorversterker buiten gebruik. In plaats daarvan gebruik ik een Bryston voorversterker die al een paar jaar maar wat stond te verstoffen. Ik kan niet aantonen waardoor het komt, maar die Varislope - hoewel onlangs gerenoveerd en opnieuw bebuisd - klinkt niet echt lekker, en de Bryston wèl. Binnenkort gaat een goede bekende van ons die Varislope nog eens onderhanden nemen. Want dat móet beter kunnen! Het zal je opvallen, dat ik het nu niet heb over fase (blokgolven, Lissajous), stijgtijd, slew rate, demping, intermodulatie- en harmonische vervorming, en al die technische zaken. Ik beoordeel de muzikale prestaties van de spulletjes liefst op het gehoor. Maar dat noem ik geen metingen. Als er gemeten moet worden, dan is er de scoop, de functiegenerator, de spectrum analyzer, de meetmicrofoon. Nou breekt me de klomp. Je geeft nu plotseling aan hoe iets klinkt!? Dat kun je toch niet weten met onbetrouwbare oren en hersenen die ons foppen. Dat laatste zijn je eigen woorden. Daarmee ben je met een zinloos iets bezig. Volgens jou kun je helemaal niks op het gehoor beoordelen. Ik kan dat niet met elkaar rijmen. Ik ben nu wel heeeeel erg benieuwd naar hoe jij dat wel kunt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Voor mij is dit forum ook een sociaal gebeuren. Dit soort reacties passen hier niet. Je kunt nog zo gelijk hebben (of niet) maar dat geeft je geen vrijbrief om je te gedragen als een stoomwals. Je komt als een donderslag bij heldere hemel uit de lucht vallen Paulebappie, maar ik ben het wel met je eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Paulebappie komt hier al jaaaaaaaaaaaaaaaren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 A. Nou breekt me de klomp. B. Je geeft nu plotseling aan hoe iets klinkt!? C. Dat kun je toch niet weten met onbetrouwbare oren en hersenen die ons foppen. Beste Jongensdroom, Ad A: Klonk 't mooi? Ad B: Ja! Om te weten hoe iets klinkt, gebruik ik m'n oren. Ad C. Ja! Dat kun je wèl weten! Maar... met je oren kun je niet méten. Daar zijn andere instrumenten voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts