Jump to content

Benz Micro Glider High Output

kappa7
 Share

Recommended Posts

Gister avond ben ik in t'Harde geweest bij Ketelaar en heb daar het Benz element na laten kijken door de heer vd Hul

Tis ook vandaag nog dus je kan hier nog een kijkje nemen als je dat leuk vind.

Pick-up-dagen-2013.jpg

De geschiedenis van dit element zou zijn dat dit element was getipt en daarna in de la gegaan. 

Na een jaar of wat is het element in mijn beziet gekomen en had zins dien geen plaat meer gezien.

Dit zou dus gewoon goed moeten zijn maar ik kreeg het maar niet voor elkaar om dit goed te krijgen.

Niet met mijn eigen arm maar ook niet met de Jelco 750D wat in principe een goede match zou zijn voor de Glider.

Na dus te zijn binnen gekomen werd meteen het element geïnspecteerd en al snel werd het duidelijk wat er was gebeurd.

De onderstaande foto laat het element zien zo als ik het gekregen heb.

P1060481.jpg

De onderstaande foto is van na de operatie.

P1060684_zps70db75d8.jpg

Wat is er gebeurd.

Bij het retippen is de cantilever afgebroken vlak achter de spoel op de bovenste foto kan je zien dat vlak achter de spoel een dikke bus is geplaatst die als spalk heeft gediend om de gebroken cantilever te herstellen.

Daarnaast was er een punt geplaatst met en hoek die exact gelijk was aan de hoek van de groef van de plaat.

Het afstellen van de hoek wordt dan veeel kritischer als dat je een punt hebt die een radius heeft.

Kortom het was niet verwonderlijk dat ik 3 gram nodig had om er enigszins muziek uit te krijgen.

Hoe is het opgelost.

De Hr vd Hul heeft eerst de voorplaat verwijderd en daarna de spalk van de cantilever gehaald daar bleek inderdaad dat deze gebroken was geweest.

Vervolgens is de rest van de cantilever uit de bus gehaald waar de spoel om zit zo dat er ruimte was voor een nieuwe cantilever.

Daarna is het element gelijk aangepast voor gebruik in een lichte arm.

De rubbers achter de spoel zijn daarvoor vervangen.

Na het drogen van de lijm kon de spoel weer op de juiste positie geplaatst worden en de nieuwe boron cantilever met daar in al een mooie vd Hul naald geplaatst worden.

Het geheel even laten drogen en na een 30 min is het dus een nieuw element geworden.

Meteen even in de winkel het element in een willekeurige draaitafel gehangen en het was gelijk duidelijk dat de operatie goed geslaagd was.

Ook de Heer vd Hul gaf gelijk al aan dat hij erg tevreden was over het resultaat.

Vanmorgen begonnen met het inbouwen en ik moet zeggen het is echt goed gelukt.

Vergeleken met het 30 jaar oude Mi element dat ik niet zoe heel lang geleden heb geplaatst is dit echt wel weer een stap vooruit.

Kortom ik ben blij dat ik toch de gok genomen heb om dit te doen.

Je kan immers niet voorspellen dat het altijd gaat lukken.

In dit geval is het heel goed uitgepakt.

Voorlopig ben ik weer even tevreden.

Groetjes George

Meneer vd Hul bedankt voor dit mooie stukje werk.

Ook Johan Ketelaar bedankt voor het mogelijk maken van dit evenement, het was weer zeer aangenaam.

Wie benader je nu voor zo'n repair. Moet dat via een winkel of kan dat rechtstreeks.

Via een winkel die van den Hul verkoopt.

In dit geval via Ketelaar dus.

zelf heb ik gewacht tot deze dag weer was om dit eens mee te nemen.

Kan je niet zo lang wachten dan via een winkel.

A10 zal dit zeker ook kunnen en Sense ook.

Toch denk ik, dat de cantilever niet was gebroken. Sommige "retippers" knippen de cantilever door en zetten er dan een buisje met een nieuwe naald overheen. Dit lijkt bij jouw element zo gebeurd te zijn.

Deze verdenk ik ook.

ghibjcdi.jpg

:)

Toch is het element volgens de vorige eigenaar daar geweest voor een retip.

veder heb ik geen verdere info over de geschiedenis van dit element maar ik heb wel begrepen dat hij de eerste eigenaar was.

Ik zal het nog eens aan hem vragen als ik hem zie.

Toch is het element volgens de vorige eigenaar daar geweest voor een retip.

veder heb ik geen verdere info over de geschiedenis van dit element maar ik heb wel begrepen dat hij de eerste eigenaar was.

Ik zal het nog eens aan hem vragen als ik hem zie.

Beste Kappa7,

Wist die vorige eigenaar dat het element na de "retip" niet meer goed functioneerde?

Zo ja, heeft hij dan geen bezwaar gemaakt bij de retipper? 

Heeft de vorige eigenaar bij de verkoop gezegd dat het element helemaal in orde was?

Beste Kappa7,

Wist die vorige eigenaar dat het element na de "retip" niet meer goed functioneerde?

Zo ja, heeft hij dan geen bezwaar gemaakt bij de retipper? 

Heeft de vorige eigenaar bij de verkoop gezegd dat het element helemaal in orde was?

Nee de vorige eigenaar heeft heeft het element nooit laten spelen na dat het ge retipt was.

Er zit al zeker meer dan 5 jaar tussen de retip en dat het in mijn bezit kwam dus terug gaan naar de retipper is dan wel wat laat.

De vorige eigenaar wist dus niet dat het niet in orde was en vind dit ook erg vervelend.

De vorige eigenaar is overigens een goede kennis van mij die ik zeker niets verwijd.

Waar maken jullie toch druk over het element is toch in orde, en de rest is een broodje aap verhaal welles nietes.

En nou heeft Allaarts het gedaan ,mischien is het wel zo maar dat kan ook niet zo zijn ,de vorige eigenaar is er voor verantwoordelijk en aansprakkellijk van het produkt en niet Allaaerts ,basta. :)

Voor vriend of geen vriend ,toon het maar aan dat Allaarts het gedaan heeft.eerst met feiten komen . :mad2:  :mad2:  :mad2:

mvg wol

Gaat zo'n element nu anders klinken na retippen/reparatie door van den Hul. Wordt het m.a.w. meer van de Hul dan Benz. Ik zit eigenlijk met iets vergelijkbaars en vraag me af of van de Hul een goede optie is.

Carl,het zijn allemaal platenfrezer,s ,eerst wordt de plaat gefreest en daaarna kun je pas luisteren .

Het blad audio heeft dat dat aangetoond.met feiten 

mvg wol

Gaat zo'n element nu anders klinken na retippen/reparatie door van den Hul. Wordt het m.a.w. meer van de Hul dan Benz. Ik zit eigenlijk met iets vergelijkbaars en vraag me af of van de Hul een goede optie is.

Ik heb dus geen referentie met het originele element. dat verschil kan ik dus niet aan geven.

nu is op mijn verzoek het element behoorlijk aangepast. niet alleen de naald vorm in gewijzigd maar ook de compliance. dit wordt met name bepaald door de rubber ringen en de spanning die op de draad staat. Door dat dit is vervangen is dit element niet meer te vergelijken met het originele Benz element, het is nu meer een van den Hul element geworden met Benz onderdelen.

Ga je alleen voor een retip dan is dat natuurlijk veel minder drastisch, je krijgt dan een andere punt en ik vind dan de van den Hul tip wel een erg mooi puntje.

of dat nog een groot verschil is hangt natuurlijk ook af van wat er in jou element zat.

was het gewoon een ronde punt dan zal je merken dat de aftasting verbeterd, kom je van een shibata (schrijf je dat zo) dan zal het verschil minder groot zijn, dat zijn immers bijde punten met een elliptische vorm en verschillen nog wel in de geometrie maar zitten al weer dichter bij elkaar.

hoe die verschillen zich tot elkaar verhouden in klank kan ik dan weer niet aangeven, daar voor zijn er vast mensen hier op het forum te vinden die dit beter kunnen aangeven.

Groetjes George.

Mooi dat je nu kunt genieten van het element.

Ik zou mijn kennis ook niets kwalijk nemen,maar ik zou hem wel vragen of hij tegemoet wil komen in de kosten van de retip :)

Lijk mij een normale zaak.

Hai Wiel, jij zegt dat de van de Huls platen kapot maken? Ik ben wel geïnteresseerd in dat artikel uit Audio.

Ik dacht rond 85 ,86  is het gepubliceerd met foto,s laats had ik het weer gelezen in die duitse bladen toen ging het over vroeger.

mvg wol