Jongensdroom Posted 9 november 2013 Report Share Posted 9 november 2013 Als je dan toch gaat experimenteren, probeer dan ook eens diffusors te gebruiken ipv demping - heel ander effect. Ben benieuwd naar je bevindingen. Als je er uiteindelijk niet uitkomt, zou je een meting kunnen overwegen. Ik hoop dat het je gaat lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 november 2013 Report Share Posted 9 november 2013 Als je er uiteindelijk niet uitkomt, zou je een meting kunnen overwegen. Ik hoop dat het je gaat lukken.Ik zal er wel uit komen hoor het is namelijk nu al erg goed het is alleen kijken hoe het nog beter kan. De puntjes op de I zeg maar.Meten kan ik hier zelf ook maar heb ik nog wel een goede meet mic voor nodig. Die hoeft je de kop ook niet te kosten maar is voorlopig niet nodig. Er is met het bouwen van deze ruimte rekening gehouden dat het een luisterruimte moest worden. De acoustiek is dus gewoon goed. Geen problemen met staande golven, alleen de eerste reflecties zijn redelijk sterk en hebben wat correctie nodig. mogelijk kan dempen of een difiuser uitkomst bieden. Dit heeft alles met de beperkte afmetingen van de ruimte te maken. is iets van 4x4.5 meter met een schuin dak tot 1.2m van de vloer.De maggies zien dus een deel van het schuine dak en slechts 1.2m muur achter zich. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 november 2013 Report Share Posted 9 november 2013 Spido,die troep wat uit zo,n basreflex komt dat is geweldig en dan heb jij ook nog de poort naar achteren ,de muur er achter doet de rest dat heeft toch niet met muziek te maken . mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 9 november 2013 Report Share Posted 9 november 2013 Spido,die troep wat uit zo,n basreflex komt dat is geweldig en dan heb jij ook nog de poort naar achteren ,de muur er achter doet de rest dat heeft toch niet met muziek te maken . mvg wol Kom op Wollepluisje, er zijn genoeg goede basreflex luidsprekers. Volgende week zondag hoor je er een. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 november 2013 Report Share Posted 9 november 2013 Wolliepluisje vindt basreflex een chemisch geluid, ik zal je dat wel uitleggen met feiten next Sunday Regards William Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 9 november 2013 Report Share Posted 9 november 2013 Wolliepluisje vindt basreflex een chemisch geluid, ik zal je dat wel uitleggen met feiten next Sunday Regards William Da's goed, ik sta altijd open om iets te leren. Ik wil graag weten waarom je dat vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Wolliepluisje vindt basreflex een chemisch geluid, ik zal je dat wel uitleggen met feiten next Sunday Regards William Basreflex kan best aardig klinken. Het hangt ook van andere zaken af hoe lang het systeem na-ijlt. PA baskasten, die zo strak klinken, zijn ook basreflex. Maar die hebben een erg hard opgehangen conus en komen daardoor vaak niet dieper dan 50 Hz. Een basdrum zegt dan Boe in plaats van de Whoooooom zoals uit menig huis tuin en keuken subwoofertje. Een oud Dos programma Boxcalc dat ik vroeger gebruikte kon ook het impulsgedrag laten zien van basreflex afstemmingen. Het ergst waren bandpass boxen die te klein waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Basreflex kan best aardig klinken. Het hangt ook van andere zaken af hoe lang het systeem na-ijlt. PA baskasten, die zo strak klinken, zijn ook basreflex. Maar die hebben een erg hard opgehangen conus en komen daardoor vaak niet dieper dan 50 Hz. Een basdrum zegt dan Boe in plaats van de Whoooooom zoals uit menig huis tuin en keuken subwoofertje. Een oud Dos programma Boxcalc dat ik vroeger gebruikte kon ook het impulsgedrag laten zien van basreflex afstemmingen. Het ergst waren bandpass boxen die te klein waren. Bandpass ken ik uit de carhifi. Het staat bekend om het rommelige geluid. Ik dacht dat het wel erg hard ging (jeugd). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Basreflex kan best aardig klinken. Het hangt ook van andere zaken af hoe lang het systeem na-ijlt. PA baskasten, die zo strak klinken, zijn ook basreflex. Maar die hebben een erg hard opgehangen conus en komen daardoor vaak niet dieper dan 50 Hz. Een basdrum zegt dan Boe in plaats van de Whoooooom zoals uit menig huis tuin en keuken subwoofertje. Een oud Dos programma Boxcalc dat ik vroeger gebruikte kon ook het impulsgedrag laten zien van basreflex afstemmingen. Het ergst waren bandpass boxen die te klein waren. Wat vin jij beter klinken dan bas-reflex? Gesloten? Transmission? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Wolliepluisje vindt basreflex een chemisch geluid, ik zal je dat wel uitleggen met feiten next Sunday Regards William Ik heb een paar keer slecht laag uit een Martin Logan horen komen, maar ik kan mij niet bedenken wat er mis is met het laag uit de Martin Logan's van Plaatjesdraaier. Leg me dat zondag maar eens uit met een luistervoorbeeld. Ik ben zeer leergierig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Ik heb een paar keer slecht laag uit een Martin Logan horen komen, maar ik kan mij niet bedenken wat er mis is met het laag uit de Martin Logan's van Plaatjesdraaier. Leg me dat zondag maar eens uit met een luistervoorbeeld. Ik ben zeer leergierig. Martin Logan gebruikt geen basreflex maar een gesloten baskast. Bij de oude modellen was de bas idd niet het sterkste punt, vooral omdat het electrostatisch paneel zich zo heel anders gedraagt dan een conusluidspreker. Het model wat ik nu heb heeft ook een gesloten baskast, maar met twee actieve en apart aangestuurde woofers. Die zijn bovendien nog allebei regelbaar en ze doen nog wat DSP trucs om het afstraalgedrag beter te matchen met het paneel. Al met al klinkt dat best aardig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Martin Logan gebruikt geen basreflex maar een gesloten baskast. Bij de oude modellen was de bas idd niet het sterkste punt, vooral omdat het electrostatisch paneel zich zo heel anders gedraagt dan een conusluidspreker. Het model wat ik nu heb heeft ook een gesloten baskast, maar met twee actieve en apart aangestuurde woofers. Die zijn bovendien nog allebei regelbaar en ze doen nog wat DSP trucs om het afstraalgedrag beter te matchen met het paneel. Al met al klinkt dat best aardig... Daar zal Wol blij mee zijn . "zie je nou wel dat basreflex niks is" Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Wat vin jij beter klinken dan bas-reflex? Gesloten? Transmission? Bandpass kan erg hard klinken omdat men het rendement kunstmatig verhoogd door de boel flink in resonantie te brengen, in een te klein kastje. An sich vind ik een grote bashoorn het beste klinken. Maar dat is zo onpraktisch. Vaak loopt die te hoog door om aan de midhoorn te kunnen koppelen en gaat niet laag genoeg omdat de hoorn nog wel in een huiskamer moet staan. Een groot gesloten systeem klinkt ook vaak lekker en heeft in wezen mijn voorkeur. Maar dat gaat niet altijd even diep. Nu luister ik voornamelijk naar muziek die niet lager dan ca. 45 Hz gaat (laagste toon op basgitaar). Wat tegenwoordig in is in de Duitse zelfbouwscene zijn zogenaamde high-pass bassystemen in een gesloten kast. Dan plaatst men een hele grote condensator voor de woofer. Die verandert de parameters van het systeem waardoor je soms "best of both worlds" krijgt tussen basreflex en gesloten kast. Je kunt ook een basreflex voorzien van high-pass maar daarvoor heb je specifieke woofers nodig waarvan er maar weinig zijn, meestal in de professionele audio maar bijvoorbeeld de grote Focal woofers zijn daar ook voor gemaakt. Het resultaat is weer hetzelfde: impulsresponsie tussen gesloten en reflex in (dus een lekker strak geluid) in een relatief kleine kast. Daarnaast zijn de woofers beschermd tegen subsonische frequenties en dat scheelt ook. Ik heb vele di- en ripolen gehoord maar vind die niet geschikt voor mijn muzieksmaak. Ik mis dan de "kick". Hoe dat fysisch te verklaren is weet ik niet. Misschien is er meer kortsluiting in het attaque-moment en moeten de tonen een beetje aanzwellen. Of vervormt de woofer gewoon veel teveel omdat die extreme uitslagen moet maken voor weinig resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 oh og dsp... Voor goede bas attack is naast een flink oppervlak (bv 15") ook goed integratie met het lage midden nodig volgens mij. http://www.soundstage.com/maxdb/maxdb061999.htm (10e keer dat ik dit post) Behuizing en afstemming maakt ook nog wel iets uit http://www.avsforum.com/t/1386408/fast-bass-slow-bass Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Bandpass kan erg hard klinken omdat men het rendement kunstmatig verhoogd door de boel flink in resonantie te brengen, in een te klein kastje. An sich vind ik een grote bashoorn het beste klinken. Maar dat is zo onpraktisch. Vaak loopt die te hoog door om aan de midhoorn te kunnen koppelen en gaat niet laag genoeg omdat de hoorn nog wel in een huiskamer moet staan. Een groot gesloten systeem klinkt ook vaak lekker en heeft in wezen mijn voorkeur. Maar dat gaat niet altijd even diep. Nu luister ik voornamelijk naar muziek die niet lager dan ca. 45 Hz gaat (laagste toon op basgitaar). Wat tegenwoordig in is in de Duitse zelfbouwscene zijn zogenaamde high-pass bassystemen in een gesloten kast. Dan plaatst men een hele grote condensator voor de woofer. Die verandert de parameters van het systeem waardoor je soms "best of both worlds" krijgt tussen basreflex en gesloten kast. Je kunt ook een basreflex voorzien van high-pass maar daarvoor heb je specifieke woofers nodig waarvan er maar weinig zijn, meestal in de professionele audio maar bijvoorbeeld de grote Focal woofers zijn daar ook voor gemaakt. Het resultaat is weer hetzelfde: impulsresponsie tussen gesloten en reflex in (dus een lekker strak geluid) in een relatief kleine kast. Daarnaast zijn de woofers beschermd tegen subsonische frequenties en dat scheelt ook. Ik heb vele di- en ripolen gehoord maar vind die niet geschikt voor mijn muzieksmaak. Ik mis dan de "kick". Hoe dat fysisch te verklaren is weet ik niet. Misschien is er meer kortsluiting in het attaque-moment en moeten de tonen een beetje aanzwellen. Of vervormt de woofer gewoon veel teveel omdat die extreme uitslagen moet maken voor weinig resultaat. Goede uitleg, waarvoor dank. Ik begrijp dat het toch telkens weer een compromis is. In dat geval kan ieder kijken wat voor hem persoonlijk het zwaarst weegt. Interessant onderwerp. Zo begrijp ik niet hoe mijn woofertjes van 10cm bijna strak tot 35Hz door kunnen lopen. Zou je met een Blumenhofer een goed compromis bereiken? Misschien een topic openen over laagweergave? Er is hier veel kennis op het forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 oh og dsp... Voor goede bas attack is naast een flink oppervlak (bv 15") ook goed integratie met het lage midden nodig volgens mij. DSP, daar heb ik pas nog iets over gelezen op een forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 november 2013 Author Report Share Posted 10 november 2013 Misschien een topic openen over laagweergave? Er is hier veel kennis op het forum. Is er al, http://www.high-endforum.nl/topic/13399-laag/#entry370767 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Bandpass klinkt het beste bij hoge demping liefst 48 db mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Is er al, http://www.high-endforum.nl/topic/13399-laag/#entry370767 Inderdeed en vooral veel discussies. Is men het dan nooit ergens over eens? Nee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 11 november 2013 Report Share Posted 11 november 2013 oh og dsp... Voor goede bas attack is naast een flink oppervlak (bv 15") ook goed integratie met het lage midden nodig volgens mij. http://www.soundstage.com/maxdb/maxdb061999.htm (10e keer dat ik dit post) Behuizing en afstemming maakt ook nog wel iets uit http://www.avsforum.com/t/1386408/fast-bass-slow-bass Interessante links! Ik zie ze pas voor het eerst dus ik heb ze met belangstelling gelezen. Het houdt de mensen nog steeds bezig. Grappig dat de ene link iets heel anders zegt dan de andere link. Toch kunnen ze beide waar zijn, echter ze vertellen dus niet het hele verhaal . Het hield mij vroeger bezig omdat de klanten (discotheek eigenaren en installatieverhuurbedrijven) van de firma waar ik voor werkte, zeurden over gebrek aan "kick" in het laag van de subwoofers die we verkochten. Er moest iets anders komen. Waarom klonken de bas-boxen van de concurrent anders? Uiteindelijk kwam ik ergens uit bij het lange na-ijlen van onze bas, als ik het me goed herinner. Ik rekende toen ook nog op papier uit (lang geleden ) dat de woofer de eerste halve cycle niet de amplitude zou halen die werd gevraagd. In jouw link staat dat onderzocht is dat opgenomen muziek dat ook nooit vraagt van de luidspreker. Het zou vreselijk klinken als de filters op de microfoons en basgitaren uit zouden staan (een tip voor de uitgever van de gratis X-fi CD: gebruik de high-pass filters? ). Volgens mij zorgt dat na-ijlen voor maskeringseffecten in de hogere banden, waardoor je details gaat missen. Niet de "perfecte aansluiting van laag naar mid". Anders zou het nl. niet uitmaken wat voor sub je neerzet als je dezelfde satellieten houdt (integratie sub naar laag-mid hoeft niet zo moeilijk te zijn met die fase-regelaars). Of zouden staande golven van 30-50Hz. niet gedempt hoeven te worden om meer detail te krijgen, zolang de integratie laag-mid maar goed is. Het na-ijlen van de woofer kun je ook uit de transient respons halen (door het tijd-venster steeds verder te zetten). Maar ook handig is het om het hele zaakje electrisch te modelleren (met enige foutmarge) en dan zie je ook dat een 4de orde basreflex slechter presteert (langzamer op gang komt en langer na-ijlt) dan een 2de orde gesloten kast. Speel je met de Q factor door bijvoorbeeld de BR afstemming te wijzigen dan ga je ook verschillen zien (bijvoorbeeld het verschil tussen de witte en groene lijn in jouw link). Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 11 november 2013 Report Share Posted 11 november 2013 Ja dat basis spul is niet duur en wel handig. Beter dan steenwol e.d. voor de gezondheid. Je kunt het gwoon los hangen. Een paar cm. van de muur af is zelfs beter dan vlak tegen de muur. Hoe dikker (en verder van de muur af) hoe beter de demping. Als er een poster voor zit dan wordt het hoog minder gedempt. De vraag is of dat erg is. In het algemeen: als je een reflectie wilt dempen dan werkt een plaat van bijvoorbeeld 1x1 meter al goed. Wil je de totale galm in huis omlaag brengen dan moet je wel wat meer oppervlakte dempend materiaal hebben. En voor een zeer galmende ruimte is alles al snel een verbetering. En reflecties dempen waarvan je niet kunt waarnemen van welke speaker die komen (bijvoorbeeld via bodem of plafond tussen de speakers in) is effectiever. Dus voor alle parket liefhebbers: koop een heel dik vloerkleed! Nog even terugkomend op Akotherm: weet iemand of dat ook in warmte doorlatende in plaats van warmte isolerende platen te krijgen is? Ik wil kijken of ik het voor/tegen mijn CV platen kan plakken. Maar dan moet ik natuurlijk niet mijn warmte kwijtraken . Die CV hangt in 3 delen in de erker áchter de luidsprekers..... Zie Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 november 2013 Author Report Share Posted 12 november 2013 Zo te zien, heb jij convectoren i.p.v. radiatoren. D.w.z. dat de meeste warmte opwekking door stroming i.p.v. straling plaatsvind. Een dempingsplaat voor de convector zetten Geeft dus maar weinig verlies. Zeker wanneer die op enige afstand van de convector hangt. Helaas is geluiddemping zonder warmte-isolatie niet mogelijk (andersom wél). Je zou een omkasting kunnen maken met een vensterbank boven de convectoren (ca. 10 cm hoger) zodat de warmte boven de dempingpanelen de kamer in kan stromen. De dempingspanelen moeten dan ook 10 cm van de vloer zitten, anders is er nog geen convectie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 A. (...) Ik rekende toen ook nog op papier uit (lang geleden ) dat de woofer de eerste halve cycle niet de amplitude zou halen die werd gevraagd. (...) B. (...) Het na-ijlen van de woofer kun je ook uit de transient respons halen (door het tijd-venster steeds verder te zetten). Maar ook handig is het om het hele zaakje electrisch te modelleren (met enige foutmarge) en dan zie je ook dat een 4de orde basreflex slechter presteert (langzamer op gang komt en langer na-ijlt) dan een 2de orde gesloten kast. Speel je met de Q factor door bijvoorbeeld de BR afstemming te wijzigen dan ga je ook verschillen zien (bijvoorbeeld het verschil tussen de witte en groene lijn in jouw link). Beste Threshold, Ad A: Als je een halve cycle (cyclus: een halve golflengte, dus?) mist... denk je dat je dat zou kunnen horen? Na hoeveel complete cycli denk je dat men geluid van een bepaalde frequentie hoort (waarneemt)? Ad B: "Elektrisch modelleren" is een leuk tijdverdrijf, waarvoor men tegenwoordig inderdaad computersimulaties gebruikt. Zo zijn er dan voor onze zware dagen deze vier: de leugen, de grote leugen, de statistiek... en de computersimulatie. Maar de ergste van deze is de computersimulatie. In werkelijkheid is de na-ijling van luidsprekers, van welk type ook, afhankelijk van de stijfheid van de kast, de paneeldemping, de ruimtedemping en de afstemming. Er zijn "gesloten kasten"* die op eigen houtje(s) na enige inspanning nog vrij lang en heftig na-neuriën. * P.S. Ik schreef "gesloten kasten", omdat die eigenlijk niet bestáán. Akoestisch gezien zijn ze (onbe)tamelijk lek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Zou de vaklitiratuur van M. Collums en consorte dat in het ongelijk gesteld worden. Spido ,doe een simple test je maakt 3 verschllende kasten een korte pijp ,een midde lange pijp en een lange pijp en stemt ze af en hoor de verschillen tov een konus speaker. Moeten we nou luisteren of meten mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 november 2013 Report Share Posted 12 november 2013 Beste Wol, Dacht je dat ik dat soort dingen niet al tientallen jaren geleden heb gedaan? Er gaat qua impulsweergave en natuurlijke klank niets boven een heel goed gedempte en heel goed afgestemde en heel stevig gebouwde reflexkast. Liefst met een van de basluidspreker afbuigende, kromme reflexpijp. Daarbij vergeleken klinkt een gesloten systeem, met al zijn opgeslagen energie die geen kant uitkan, maar als een benauwde, amechtige wurgkast. Van mij mag je luisteren. Of meten. Je ziet maar. Je hoort maar. (Je bekijkt 't maar.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts