Duck-Twacy Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Dromertje schreef: Hans van L. wees op dit topic uit 2010. Zijn er nog nieuwe visies op de laagweergave. Ik ben nog al een laag freak. Wat bij bezig houdt is het volgende; WELK LAAGSYSTEEM ZET EEN CONTRABAS HET MEEST REALISTISCH NEER? (is het beter een nieuw topic te openen?) (zou iemand dat dan voor mij willen doen, want ik kom er niet door) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 november 2013 Author Report Share Posted 10 november 2013 Dit dus Ook leuk http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=941890 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn-Synergy Acoustics Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Hier is moeilijk een eenduidig antwoord op te geven. Niet in de laatste plaats omdat de klank van het laag in belangrijke mate door de (interactie met de) ruimte bepaald wordt. Om het te beperken tot de weergever zelf: een gesloten box, een dipool of een combinatie van dezen. In ieder geval een principe dat niet is gebaseerd op het aanstoten van een passieve resonator (transmissielijn, bass-reflex, bandpass etc.). Hiermee wil ik niet zeggen dat die laatstgenoemde systemen niet goed zouden kunnen klinken - mits goed ontworpen kunnen dergelijke systemen namelijk wel degelijk goed klinken - maar uiteindelijk wordt mijns inziens altijd (een beetje) klankkwaliteit ingeruild voor diepgang, dan wel maximale geluidssterkte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 november 2013 Author Report Share Posted 10 november 2013 Even los van de kamer problemen (als je een echte contrabas in je huiskamer laat spelen, dan heb je die ook) Iets met deze unit http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|949||| en dan wisselen op 250 hz. (vermoedlijk in een laag afgestemde BR, waarbij laag betekent dat de bas minder vet klinkt omdat de poort minder bijdraagt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Dromertje schreef: Dank je voor de moeite. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Dit dus Ook leuk http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=941890 Erg fraaie klassieke voorbeelden. Meestal draai ik jazz en daarbij wordt de contrabas meestal als "plukbas" bespeeld. Deze speelwijze brengt nog weer een paar andere klanken voort, behalve de toonhoogte. De laagste toon is 41Hz. Er vanuit gaande dat hij doorgaans binnen twee octaven speelt, ligt het bereik tussen 41 en 164Hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 (edited) Ik ben erg tevreden over de Translator Bombarde Dipool sub's, na ettelijke grote transmissionline's van IMF en TDL in huis gehad te hebben zijn deze zo levensecht dat ik niet meer terug zou willen naar transmissionline's. Wat ik me nog herinner van Hans Baan's Translator Reference is dat deze ook een ontzettend strak en gedefinieerd laag weergaf, doch deze Bombarde's gaan echt een streepje verder in diepgang en kwaliteit. Even terugkijkend op wat ik in 2010 over Sonore dipool speakers schreef lijkt het me dat het dipool laag voor mij 'the way to go' is. Edited 10 november 2013 by Ruud Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Hier is moeilijk een eenduidig antwoord op te geven. Niet in de laatste plaats omdat de klank van het laag in belangrijke mate door de (interactie met de) ruimte bepaald wordt. Om het te beperken tot de weergever zelf:... Waarom beperken tot de weergever zelf? De vraag is welke leverancier van luidsprekersystemen de ruimte én de luidspreker als één systeem gaat beschouwen (waarbij onder meer een DSP wordt gebruikt om luidspreker en ruimte op elkaar af te stemmen) en dit concept als zodanig in de markt gaan zetten. Een volgende conceptuele stap in de snel vergrijzende audiofiele wereld zal zijn het opnemen van de luisteraar in dat systeem waarbij tekortkomingen in het gehoor naar believen eveneens met DSP kunnen worden gecorrigeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Even terugkijkend op wat ik in 2010 over Sonore dipool speakers schreef lijkt het me dat het dipool laag voor mij 'the way to go' is. Daar kan ik me zeker in vinden.Ik heb naast mijn eigen dipool systeem nu verschillende dipool systemen beluisterd en kom telkens weer tot de conclusie dat ik dat het beste vind. Snel, los van systeem resonanties en kast geluiden. Beter kan niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Een volgende conceptuele stap in de snel vergrijzende audiofiele wereld zal zijn het opnemen van de luisteraar in dat systeem waarbij tekortkomingen in het gehoor naar believen eveneens met DSP kunnen worden gecorrigeerd. De eerste keer dat ik op de VAD kwam was ik een van de jongste met m'n 46 jaar. Nu ik op de X-Fi rondloop ben ik een van de oudste. Ik denk dus niet, dat je van vergrijzen mag spreken, maar wel dat het een hobby voor "oudere jongeren" is. M.b.t. het laag denk ik dat er vooral voldoende speakeroppervlak moet zijn. En dan bestaande uit speakers van minimaal 20 cm. Alles wat kleiner is, kan best wel aardig laag weergeven, maar komt alleen door een grote speakermassa aan een voldoende lage resonantiefrequentie. het wordt dan allemaal erg kunstmatig. Daar bovenop komen de verschillende kastprincipes. Ik heb uit alle kastprincipes goed en slecht laag gehoord. Daar kan ik geen lijn in ontdekken. Het gaat bij mij niet om een overweldigende laagervaring, maar om een realistische weergave van instrumenten waar ook laag uit komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Daar kan ik me zeker in vinden. Ik heb naast mijn eigen dipool systeem nu verschillende dipool systemen beluisterd en kom telkens weer tot de conclusie dat ik dat het beste vind. Snel, los van systeem resonanties en kast geluiden. Beter kan niet. Iets als de D-Audio? Die stonden in Veldhoven, maar vragen veel vermogen. Heeft een dipool geen enkel nadeel, of is dat het lage rendement? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Waarom beperken tot de weergever zelf? De vraag is welke leverancier van luidsprekersystemen de ruimte én de luidspreker als één systeem gaat beschouwen (waarbij onder meer een DSP wordt gebruikt om luidspreker en ruimte op elkaar af te stemmen) en dit concept als zodanig in de markt gaan zetten. Een volgende conceptuele stap in de snel vergrijzende audiofiele wereld zal zijn het opnemen van de luisteraar in dat systeem waarbij tekortkomingen in het gehoor naar believen eveneens met DSP kunnen worden gecorrigeerd. Ik denk ook dat het niet los van de ruimte kan worden gezien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 De eerste keer dat ik op de VAD kwam was ik een van de jongste met m'n 46 jaar. Nu ik op de X-Fi rondloop ben ik een van de oudste. Ik denk dus niet, dat je van vergrijzen mag spreken, maar wel dat het een hobby voor "oudere jongeren" is.Dat zou kunnen. Ik krijg echter steeds vaker de indruk dat jongeren geen interesse hebben in high end audiospullen. Wellicht heeft Arden hier een betere kijk op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Iets als de D-Audio? Die stonden in Veldhoven, maar vragen veel vermogen. Heeft een dipool geen enkel nadeel, of is dat het lage rendement? Onder andere, er zijn ook andere dipool speakers die ik het goed heb horen doen.Het vermogen dat de daudio nodig heeft valt wel mee. Op het laag gaat een klasse D versterker die het gebied tot 150 Hz voor hun rekening nemen de rest kan met een mooie buis prima worden aangestuurd. Ik ben niet zolang geleden bij Hans van daudio thuis geweest met mijn eigen buizen bakje met max 40watt en dat was ruim voldoende om deze speaker aan te sturen. Het laag, net als de rest van de speaker was erg indrukwekkend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Iets als de D-Audio? Die stonden in Veldhoven, maar vragen veel vermogen. Heeft een dipool geen enkel nadeel, of is dat het lage rendement? Hier een topic waar een hoop zin en onzin over dipolen is geschreven. http://www.high-endforum.nl/topic/11940-pleidooi-voor-dipool-laagweergave/#entry314204 Succes met het beoordelen van wat waar en niet waar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Onder andere, er zijn ook andere dipool speakers die ik het goed heb horen doen. Het vermogen dat de daudio nodig heeft valt wel mee. Op het laag gaat een klasse D versterker die het gebied tot 150 Hz voor hun rekening nemen de rest kan met een mooie buis prima worden aangestuurd. Ik ben niet zolang geleden bij Hans van daudio thuis geweest met mijn eigen buizen bakje met max 40watt en dat was ruim voldoende om deze speaker aan te sturen. Het laag, net als de rest van de speaker was erg indrukwekkend. Ik vond de Daudio zeker niet verkeerd, maar anderen hier vonden hem slecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Ik vond de Daudio zeker niet verkeerd, maar anderen hier vonden hem slecht.Zo als zoveel dingen is dit ook een kwestie van smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Je moet eens een sony v -fet op maggie,s dan hoor pas een zuivere contrabas mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Je moet eens een sony v -fet op maggie,s dan hoor pas een zuivere contrabas mvg wol Bedoel je een 3 punt nog wat? Geven deze voldoende druk? Kunnen die in mijn kamer van 450 x 310 cm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 november 2013 Author Report Share Posted 10 november 2013 Vergeet even mijn 15" (eigenlijk meer 16") Skaaning. Die gaan niet passen in je luisterruimte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 november 2013 Report Share Posted 11 november 2013 Nee.dat wordt niks met maggie,s mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 november 2013 Report Share Posted 11 november 2013 Enkele eigenaardigheden; In mijn kleine ruimte klonk het laag van grote Transmission Audio's geheel nergens naar. Het laag van een grote Burmester, met grote ovale bassen aan de zijkant, was prima. Het laag van een 12" gesloten sub, die ik eerder had, klonk prima. In de huidige Phantom zitten slechts 2 stuks 10cm drivers voor het laag. Gemeten gaan ze tot 35Herz en het klinkt prima. Millon is bezig met een grotere ls. Volgens de ontwerper is deze te groot voor mijn ruimte. De logica van bovenstaande ervaringen ontgaat mij een beetje. Verder ben ik gehecht aan het geluid van de mono eindtrappen van 60watt per stuk. Dus ik moet ook met het rendement rekening houden. 90dB lijkt echt het minimum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 november 2013 Author Report Share Posted 11 november 2013 60 watt wat ? Een Aleph5 heeft heel andere 60 watt dan bv een Gryphon (niet dat die 60 watters hebben) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 november 2013 Report Share Posted 11 november 2013 Buizenversterker hebben altijd wat meer moeite om laag gecontroleerd weer te geven. Waar het allemaal precies mee te maken heeft weet ik niet, maar ik denk met stroom en dempingsfactor. Voor buizenversterkers zijn speakers met wat meer conusdemping beter. Vandaar dat de 'grote units met papierophanging (b.v. PHY) het vaak erg goed doen op buizenversterkers. Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat de klankkleur weer meer door de speaker bepaald wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 november 2013 Report Share Posted 11 november 2013 Buizenversterker hebben altijd wat meer moeite om laag gecontroleerd weer te geven. Waar het allemaal precies mee te maken heeft weet ik niet, maar ik denk met stroom en dempingsfactor. Voor buizenversterkers zijn speakers met wat meer conusdemping beter. Vandaar dat de 'grote units met papierophanging (b.v. PHY) het vaak erg goed doen op buizenversterkers. Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat de klankkleur weer meer door de speaker bepaald wordt. Klopt, het zullen altijd compromissen blijven. Ik denk dat ik momenteel, al een heel eind, het maximum uit de kleine ruimte haal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now