Jump to content

Welk Laagsysteem Zet Een Contrabas Het Meest Realistisch Neer?

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Dat er LS die zo laag kunnen geloof ik wel. De beperkende factor blijft de ruimte zeker als je er ook in wilt leven. Daarnaast blijft de vraag wat je voor zo,n laag inlevert.

Dat er LS die zo laag kunnen geloof ik wel. De beperkende factor blijft de ruimte zeker als je er ook in wilt leven. Daarnaast blijft de vraag wat je voor zo,n laag inlevert.

Het gaat er niet om hoe láág de luidspreker gaat:

het gaat er om hóe hij laag gaat.

Om een contrabas goed weer te kunnen geven, moet de luidspreker alle frequenties die de contrabas produceert kunnen weergeven: zonder beperkingen van toonbereik en dynamiek, en zonder vervorming en na-ijling.

De luisterruimte is natuurlijk van belang: er moet geen hinderlijke galm of dreunende resonantie zijn, bijvoorbeeld.

Maar het formaat van de ruimte is geen essentiële beperking: ook in een studielokaaltje van een conservatorium of muziekschool klinkt een echte contrabas als een echte contrabas.

Overigens vormen de lage frequenties, die door de basluidspreker worden weergegeven, maar een deel van het frequentiespectrum van een contrabas.

De kwaliteit van de overige units in het systeem, en vooral de juiste integratie van het systeem, zijn van groot belang.

Het gaat er niet om hoe láág de luidspreker gaat:

het gaat er om hóe hij laag gaat.

Om een contrabas goed weer te kunnen geven, moet de luidspreker alle frequenties die de contrabas produceert kunnen weergeven: zonder beperkingen van toonbereik en dynamiek, en zonder vervorming en na-ijling.

De luisterruimte is natuurlijk van belang: er moet geen hinderlijke galm of dreunende resonantie zijn, bijvoorbeeld.

Maar het formaat van de ruimte is geen essentiële beperking: ook in een studielokaaltje van een conservatorium of muziekschool klinkt een echte contrabas als een echte contrabas.

Overigens vormen de lage frequenties, die door de basluidspreker worden weergegeven, maar een deel van het frequentiespectrum van een contrabas.

De kwaliteit van de overige units in het systeem, en vooral de juiste integratie van het systeem, zijn van groot belang.

Als je systeem goed weergeeft tot 40Hz ben je al een heel eind. Of je moet perse een groot kerkorgel in vol ornaat willen horen. Of de laagste tonen van een 5 snarige basgitaar.

Persoonlijk heb ik het liever goed voor elkaar vanaf die 40Hz. In extreem lage filmgeluiden ben ik ook niet geinteresseerd.

Resume: kwaliteit vanaf zo'n 40Hz.

Natuurlijk spelen de boventonen ook een belangrijke rol. Het gaat om het totale bereik van het instrument. Maar zonder fundering hebben we geen huis.

Ik denk dat je het volume ook niet moet onderschatten. Een klein 13 cm. woofertje haalt dat niet zonder vervorming. 

Voor dit grote bas-instrument kun je wat mij betreft wel uitwijken naar een di- of ri-pool. Neem twee nog betaalbare 15 inch woofers per kant voor een dipool. Liefst uit de PA hoek want die prijzen liggen gunstiger en hebben een veiligere ophanging voor dit extreme gebruik. Want reken maar dat die woofers uitslaan als ze akoestisch worden kortgesloten! Het zou toch zonde zijn als je dure Accutons naar de Filistijnen gaan.

Voordeel van de dipool bass is dat er aan de zijkanten zo goed als geen geluid wordt uitgestraald.

Voor pop, (jazz-)rock, disco en funk vind ik ze minder geschikt. Maar daar zijn de meesten het ook wel over eens.