JanB139 Posted 13 november 2013 Report Share Posted 13 november 2013 Op dit moment behoor ik nog niet thuis op dit forum merk ik. Maar goed,ik heb plannen en ik moet ergens mee beginnen. Zo onderhand ben ik er wel aan toe om eens een fatsoenlijke audioset in huis te installeren. Het lijstje van wensen is grotendeels afgewerkt en ik ben belandt bij "fatsoenlijke muziekinstallatie". Omdat mijn budget al aardig geslonken is door aanschaf van andere materialistische zaken van het lijstje ben ik maar eens gaan neuzen op Marktplaats. Een setje van Sony voor 40 euro en ik krijg de luidsprekers er gratis bij. Tannoy Mercury M3 met tweeters die overleden zijn. Thuis de soldeerbout gepakt en 1 van de tweeters weer levend kunnen krijgen. Tweeter nummer 2 was niet meer te redden. Het oorspronkelijke plan was om afscheid te nemen van de home-cinema set en weer een stereotoren aan te schaffen. Daar een paar leuke luidprekers bij te kopen en na verloop van tijd de een betere versterker en daarop vervolgens weer wat betere luidsprekers, etc.... Nu heb ik die Tannoy's en was ik van plan om daar 2 nieuwe tweeters in te plaatsen. Dit gaat me 140,- euro kosten en mijn vraag is, is dit een verstandige actie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 november 2013 Report Share Posted 13 november 2013 Misschien is het ook een optie om op zoek te gaan naar een 2e hands Mercury (waarvan de tweeter nog goed is). Moet de prijs wel significant minder zijn dan 140 euro natuurlijk. Mogelijk zijn er meerdere modellen die dezelfde tweeter gebruiken (ik zie bv ook een center) http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m742914880-tannoy-mercury-center-speaker-mc-kleur-zwart.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr En welkom... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanB139 Posted 13 november 2013 Author Report Share Posted 13 november 2013 Dat is een optie, een stel gebruikte luidsprekers te kopen met eenzelfde tweeters. Maar deze tweeters zullen ongetwijfeld ook eens een keertje de geest geven, ze hebben ook al het nodige voor de kiezen gehad. Als ik nieuwe tweeters monteer kan ik nog vele jaren vooruit. Bovendien is het de makkelijkste weg,Want laten we eerlijk zijn, zaken doen op Marktplaats is niet meer wat het geweest is. Fatsoensnormen op Marktplaats zijn ver te zoeken tegenwoordig. Maar, bedankt voor je welkom........ Opties: 1: koop gebruikte luidsprekers met eenzelfde tweeters 2: Wie volgt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 november 2013 Report Share Posted 13 november 2013 Beste JanB139, Als je goedkoop uit wilt zijn, kun je de kapotte tweeter m.i. eenvoudig vervangen door elke andere 8Ω dometweeter met een rendement van 90 dB/1W/1m en een inzetbaarheid vanaf 3 kHz (12 dB/oct.). En wanneer je er eentje kiest met een frontplaat die net zo groot is als die van het kapotte exemplaar, ben je nog gauw klaar ook. Misschien is deze wel geschikt? (Deze tweeter zou een verbetering betekenen t.o.v. de originele: vervanging van beide tweeters zou dan voor de hand liggen...) Tweeter with titanium-coated silk cone for high requirements in especially elegant design with protecting grille. Dual magnet and ferrofluid cooling. Wide frequency response with favourable crossover to the midrange speaker. For all high-quality HiFi applications. ILMAG 11/2001 "Simply an elegant appearance." Impedance (Z) 8Ω Resonant frequency (fs) 1,200Hz Max. frequency range fx-22,000Hz Rec. crossover freq. (12dB) 2,500Hz Music power 80WMAX Power rating 40WRMS SPL (1W/1m) 90dB Voice coil diameter 25mm Magnet diameter 70mm Mounting cutout Ø 72mm Mounting depth 40mm Dimensions Ø 100mm Weight 610g http://www.jacobsbredaelectronics.nl/nl/product/5691/Monacor-DT109.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanB139 Posted 13 november 2013 Author Report Share Posted 13 november 2013 De tweeter zelf heeft een diameter van 65 mm. en heeft 3 schroefgaten waar ik de frontplaat op kan schroeven. De frontplaat heeft een meer rechthoekig model en wordt met 4 schroeven op de kast gemonteerd. Ik hoef niet orginele tweeters wanneer ik veel goedkoper een tweeter kan krijgen die betere prestatie levert. Maar is er dan een passende tweeter te krijgen met de juiste specificaties en waarop de orginele frontplaten passen? Ik zal even uitvogelen hoe ik foto's kan plaatsen. Dat maakt het voor mij ook wat makkelijker uit te leggen. GELUKT !!! Duidelijk lijkt me......hoop ik.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 november 2013 Report Share Posted 13 november 2013 Waar woon je..?? Bij de Stemvork in Uden kunnen ze je zeker aan goedkope nieuwe tweeters helpen. Wanneer je een kast meeneemt kijkt Frans ook nog even wat daar het best in past. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 november 2013 Report Share Posted 13 november 2013 Als je in de buurt van Rotterdam woont, dan zou ik toch een redelijk bod op die center speaker doen (35e of zo). Lijkt me makkelijker dan een vreemde tweeter. De 2 tannoy laag-midden toners kan je altijd weer los doorverkopen denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanB139 Posted 13 november 2013 Author Report Share Posted 13 november 2013 Tja....wordt het weer allemaal zo moeilijk.....ik woon in het hoge Noorden....daar waar het gas en de aardappelen uit de grond komen. Dus Uden wordt het niet . Vrouwlief heeft aanschaf van nieuwe tweeters goedgekeurd dus misschien moet ik daar maar gebruik van maken. Dan kan ik me gaan focussen op een betere versterker. Het feit dat je voor minder betere tweeters kunt krijgen heeft me wel aan het denken gezet. Simpelweg gezegd kan ik dus voor minder dan de aanschaf van een gerenomeerd merk luidspreker een veel betere zelf bouwen... Maar misschien dat er nog iemand weet waar ik passende tweeters kan krijgen....en dan me maar eens verdiepen in de techniek van luidsprekers en versterkers.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 november 2013 Report Share Posted 13 november 2013 Snap ik, als je niet in de buurt woont is t lastig. Vraag is, is de rest van de Tannoy nog de investering waard. Speaker zijn belangrijker dan de versterker. Als je een beetje handig bent zou je ook aan zefbouw kunnen denken. Moet je wel leuk vinden natuurlijk. (tip zelf gebouwde 2e hands speaker zijn vaak redelijk betaalbaar ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 november 2013 Report Share Posted 13 november 2013 (tip zelf gebouwde 2e hands speaker zijn vaak redelijk betaalbaar ) En je kan meteen beluisteren of de speaker je smaak is.Bij zelfbouw is het reseltaat vaak minder voorspelbaar. Het beste kan je dan beginnen met een kit. Die zijn vaak ook te beluisteren voor af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 november 2013 Report Share Posted 13 november 2013 Ach, als je je een beetje in leest in het wereldje (zelfbouwaudio forum dus) en er is iemand (zo'n veel bouwer) die weer een wat nieuws wil, dan is er vast wel een luister mogelijkheid. Je moet alleen geen haast hebben denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 november 2013 Report Share Posted 13 november 2013 Tja....wordt het weer allemaal zo moeilijk.....ik woon in het hoge Noorden....daar waar het gas en de aardappelen uit de grond komen. Dus Uden wordt het niet . Vrouwlief heeft aanschaf van nieuwe tweeters goedgekeurd dus misschien moet ik daar maar gebruik van maken. Dan kan ik me gaan focussen op een betere versterker. Het feit dat je voor minder betere tweeters kunt krijgen heeft me wel aan het denken gezet. Simpelweg gezegd kan ik dus voor minder dan de aanschaf van een gerenomeerd merk luidspreker een veel betere zelf bouwen... Maar misschien dat er nog iemand weet waar ik passende tweeters kan krijgen....en dan me maar eens verdiepen in de techniek van luidsprekers en versterkers.. Speakerkits in Dortrecht verstuurd ook componenten. Even bellen en overleggen wat er is. Maar Speaker en Co in Haarlem en Speakerland in Oss doen dat ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanB139 Posted 16 november 2013 Author Report Share Posted 16 november 2013 En is dit misschien een optie? .... Uploaded with ImageShack.us SoundLab 1" Dome Tweeter 50W High quality semi oval dome tweeter Colour Black Dimensions 50 x 110 x 85 mm Baffle cutout 70mm diameter Magnet Weight 0.23 Impedance 8 Sensitivity 92 Peak Music Power 50 Power RMS 25 Frequency Response 1500-20000 Het model komt aardig overeen met de huidige tweeter.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 november 2013 Report Share Posted 16 november 2013 Jan B ik zou toch een bij Spido langs gaan ,dat is van mij uit bij jou om de hoek en met een fles ......... zal het wel lukken met jullie 2 om die hoog toner,s te plaatsen en kom Spido er niet uit dan kom de echte kenner aan te pas zijn beste vriend Klaas Venstra. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 16 november 2013 Report Share Posted 16 november 2013 Als je het over zelfbouw hebt en je woont in Groningen, zou ik eens bij Eltim gaan kijken en misschien ook wel luisteren. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 november 2013 Report Share Posted 18 november 2013 Voor mijn advies (#4 van dit draadje) heb ik de originele Tannoy brochure, met specificaties, uit 1983 geraadpleegd. Later zag ik de foto's van de tweeter, en moest ik vaststellen dat men kennelijk later op een andere tweeter is overgestapt. De Tannoy "Mercury" had oorspronkelijk een tweeter met een ronde montageplaat: ...maar dan met een zwart verfje. Gespecificeerd werd een systeemrendement van 93 dB (domestic) en 90 dB (anechoic). Die laatste waarde is de normale, gestandaardiseerde opgave. Het lijkt er op, dat jouw Mercury's (als dat 't bovenstaande model M2 betreft!) een aanmerkelijk lager rendement hadden. Dat kan de keuze van de tweeter beïnvloeden. (...) Then a few words about partnership. The Mercury M2 should deliver 88 dB @ 1 Watt...but my experience suggests a more realistic 85 dB. When compared with well-known 88 dB loudspeakers the M2 sounds lower and, to get the same amount of acoustic pressure, you should turn the volume knob clockwise more than usual. This happened with 3 different amplifiers into 3 different HiFi systems and listening rooms and, considering that one of this amplifiers can made sound loud everything I've ever tried to connect to it, I'd conclude that the M2 needs AT LEAST a 50 watts good amplifier UNLESS your listening room is very small. There's no need to spend a lot of money, any budget audiophile-oriented integrated amp will get the job done. (...) http://www.tnt-audio.com/casse/mercury2e.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 november 2013 Report Share Posted 19 november 2013 : Het lijkt er op, dat jouw Mercury's (als dat 't bovenstaande model M2 betreft!) een aanmerkelijk lager rendement hadden. Dat kan de keuze van de tweeter beïnvloeden. Er staat toch duidelijk in de opningspost dat het de M3 betreft. (data van een verlopen add http://www.hotukdeals.com/for-sale-trade/tannoy-mercury-m3-flooorstanding-speakers-418824 ) PERFORMANCE Recommended amplifier power : 10 - 90 Watts RMS Continuous power handling : 60 Watts RMS Sensitivity : 89dB (2.8Volts @ 1 metre) Nominal impedance : 8 ohms Frequency response : 35Hz - 20kHz +/- 3dB DRIVE UNITS High frequency : 25mm (1") soft dome Low frequency : 165mm (6.5") coated paper cone CROSSOVER Frequency : 2.7kHz mid/bass to high frequency Type Acoustic Linkwitz-Riley crossover CONSTRUCTION Enclosure type : Front ported reflex Dimensions : 850 x 203 x 270mm Weight : 10.5kg (23.2lbs) Finish : Black ash cabinet, with cherry front baffle and black removable grille What Hi-Fi 5 star rated Can be sand filled for ballast Ik denk dat in de M2 de tweeter wat is afgeknepen. De meeste speakers vertonen overigens minder rendement dan ze in de folder beloven. Hier ook nog een goede fotos http://lenteraakustika.blogspot.be/2011/12/tannoy-mercury-m3-speaker_15.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 november 2013 Report Share Posted 19 november 2013 Er staat toch duidelijk in de opningspost dat het de M3 betreft. Beste Duck-Twacy, Je hebt gelijk! Daar heb ik toen overheen gelezen. Wel bedankt. Dit zijn ze dus, nietwaar? (Typisch, toch, dat Tannoy zoveel totaal verschillende luidsprekers allemaal "Mercury" noemde!) Beste JanB139, Het is wellicht 't handigst, wanneer je contact opneemt met de service afdeling van de importeur (of, wanneer die je niet helpen kan, rechtstreeks met de fabrikant). Want de unit lijkt moeilijk te vinden. Wellicht heeft men nog wel originele exemplaren op voorraad voor vervanging. http://www.hnny.nl/contact.html http://support.tannoy.com/access/unauthenticated?return_to=http%3A%2F%2Fsupport.tannoy.com%2Frequests%2Fnew http://www.tannoy.com/AboutUs.aspx?k=contact Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 november 2013 Report Share Posted 19 november 2013 Ik zou deze kopen New Genuine Tannoy Mercury M1 M2 M3 M4 Replacement Tweeter 7900 0451 http://www.ebay.co.uk/itm/New-Genuine-Tannoy-Mercury-M1-M2-M3-M4-Replacement-Tweeter-7900-0451-/331067404299?pt=UK_AudioVideoElectronics_HomeAudioHiFi_HiFiSpeakers&hash=item4d1527b00b#ht_2912wt_1162 15 Bpnd excl tranport (en geen gedoe met douane) En dan rustig gaan nadenken over een mooiere speaker op termijn. Er staat ook nog een hele M3 te koop, maar dat wordt wellicht wat duurder met transport http://www.ebay.co.uk/itm/Single-Tannoy-Mercury-M3-Main-Stereo-Speaker-complete-or-will-sell-components-/131049963182#ht_393wt_1162 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts