Guest Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 Niet goed gewerkt he jongens ,dus deze test is niet met zorgvuldig gedaan ,begin maar eens opnieuw en dan bij hans of bij dromertje. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 Niet goed gewerkt he jongens ,dus deze test is niet met zorgvuldig gedaan ,begin maar eens opnieuw en dan bij hans of bij dromertje. mvg wol Ja zeg Wollie, dan had je er maar bij moeten zijn. Onder jouw regie had het vast ook nog een stuk beter geklonken Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 Niet goed gewerkt. Allemaal verschillende kabels! Owowow wat moet dat toch worden met die audio als niemand daar rekening mee houdt? O ja, bit-perfect, my ass! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 Volgens mij is Woliie het draadje een beetje kwijt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 Tja Marc, je was er zelf bij... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 Ik kwam voor de mensen. Ook allemaal anders natuurlijk. Maar enfin, het maakt niet overal evenveel uit, wat die kabels betreft. Gebalanceerd of niet, ook haast niet. Maar zou ik bv een dac in mijn eigen setje testen, dan vertrouw ik dat alleen als de bekabeling hetzelfde is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 november 2013 Author Report Share Posted 20 november 2013 Ter info: afgelopen zondag waren de Weiss DAC2 en de Meitner MA2 allebei asynchroon aangesloten (Weiss via FireWire en Meitner via USB). De Pink Faun was synchroon aangesloten via SPDIF. SPDIF met Toslink ?? Dit is wat Pink Faun er over schrijft. Bij het SPDIF signaal is er inderdaad spraken van een synchroon signaal, maar dit wordt bij de I2S trap weer uit elkaar getrokken en gebufferd. 1.1 SPDIF aansluitingen SPDIF is in wezen een heel slecht communicatie middel, gekozen voornamelijk om het gemak van een enkele kabel. Zowel de data als de klok wordt in het SPDIF signaal versleuteld, en moeten in de DAC weer uit elkaar geplozen worden. Een erg belangrijk aspect bij het SPDIF signaal is galvanische scheiding van de bron. Dit voorkomt storingen via de aarde, reflecties en daarmee aantasting van het digitale SPDIF signaal. Een optische kabel is hierbij in het voordeel, maar heeft weer het nadeel dat het tweemaal omgezet moet worden. De Pink Faun DAC 2 heeft standaard voor zijn coaxiale SPDIF input een scheidingstransformator zitten van Scientific Conversion, een absoluut topmerk op dit vlak. Verder wordt de topper van Crystal, de CS8416 receiver, gebruikt voor het omzetten van SPDIF optisch en coaxiaal naar het I2S signaal waar de DAC intern mee werkt. 1.2 I2S data transfer De Pink Faun DAC 2 werkt intern met I2S data transmissie. Het I2S signaal bestaat uit drie datalijnen, de werkelijke digitale audio data, de bijbehorende dataklok, en het meest belangrijk, de word klok. Bij de eerste twee lijnen is jitter niet echt een issue, het gaat erom dat ze in de juiste geheugencellen van de DAC staan, dit kan grote tolerantie hebben. De wordklok geeft het moment van de werkelijke DA-conversie en bepaald dus ook vrijwel volledig de jitter die uiteindelijk hoorbaar wordt. Een afwijking in de wordklok geeft direct een afwijking in het analoge signaal. De I2S outputs van de verschillende input boards worden bij de Pink Faun DAC 2 allemaal individueel met very high speed linedrivers gebufferd. Dit zorgt ervoor dat de transmissielijnen door het apparaat makkelijk aangestuurd worden en dus de blokgolven ook echt mooi vierkant blijven. Voordeel van de door ons gekozen linedrivers is dat ze aan en uit te zetten zijn, en dus een ideale gelegenheid geven om de data input van de DAC te selecteren. Het component zit toch al in het signaal, er is dus een goede reden het een dubbele functie te geven. Hierdoor hebben we geen extra latches, relais of andere componenten in het digitale signaal nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 Theorie Hans. 'Tis een leuk promo verhaaltje maar verder niets bijzonders: Iedere DAC werkt intern met I2S en buffers. En ook met S/PDIF is een hele lage jitter goed mogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 Hans,Spdif werkt prima als je terugkoppeld aan het apparaat waar het signaal van dan komt hele mooie recensies op elektuur en Computer adiophilie helemaal gedocumenteerd,a- synchroon kun je implanteren voor de dac met eventueel een schakelaar of geen schakelaar ,en alles moet gebufferd worden anders werkt het niet fatsoen lijk Het vergelijk was niet eerlijk de Pink Faun had geen usb en geen a-synchroon en niet gebalaceerd dat was een vergelijk tussen een fiat panda ,mercedes en een ferrarie. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 Hans, Werkt het in de DAC 3 net zo als in de DAC 2? De eerste hebben jullie getest, de tweede wordt beschreven! Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 Met een stadse begrenzing van 50km/u :-Q Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 Marc, bedoel je een turbo karretje mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 SPDIF met Toslink ?? Dit is wat Pink Faun er over schrijft. Bij het SPDIF signaal is er inderdaad spraken van een synchroon signaal, maar dit wordt bij de I2S trap weer uit elkaar getrokken en gebufferd. 1.1 SPDIF aansluitingen SPDIF is in wezen een heel slecht communicatie middel,.......de topper van Crystal, de CS8416 receiver, gebruikt voor het omzetten van SPDIF optisch en coaxiaal naar het I2S signaal waar de DAC intern mee werkt. 1.2 I2S data transfer De Pink Faun DAC 2 werkt intern met I2S data transmissie. Het I2S signaal bestaat uit drie datalijnen, de werkelijke digitale audio data, de bijbehorende dataklok, en het meest belangrijk, de word klok. Bij de eerste twee lijnen is jitter niet echt een issue, het gaat erom dat ze in de juiste geheugencellen van de DAC staan, dit kan grote tolerantie hebben. De wordklok geeft het moment van de werkelijke DA-conversie en bepaald dus ook vrijwel volledig de jitter die uiteindelijk hoorbaar wordt. Een afwijking in de wordklok geeft direct een afwijking in het analoge signaal. De I2S outputs van de verschillende input boards worden bij de Pink Faun DAC 2 allemaal individueel met very high speed linedrivers gebufferd. Dit zorgt ervoor dat de transmissielijnen door het apparaat makkelijk aangestuurd worden en dus de blokgolven ook echt mooi vierkant blijven. Voordeel van de door ons gekozen linedrivers is dat ze aan en uit te zetten zijn, en dus een ideale gelegenheid geven om de data input van de DAC te selecteren. Het component zit toch al in het signaal, er is dus een goede reden het een dubbele functie te geven. Hierdoor hebben we geen extra latches, relais of andere componenten in het digitale signaal nodig. De verschillen tussen synchroon en asynchroon zijn niet zo dramatisch als soms wel beweerd wordt. Ik heb lang en uitgebreid vergeleken tussen de diverse aansluitingen en de verschillen zijn veel kleiner dan die tussen de drie DACs die we zondag hoorden. Wat ook scheelt is dat mijn Mac mini optimaal is ingericht en ingesteld voor audio. 8GB RAM, alle niet relevante achtergrondprocessen uitgeschakeld, wifi en bluetooth uit en software van Amarra. De SPDIF kabel is op maat gemaakt, keurig 75 Ohm, de FireWire een speciale afgeschermde kabel en de USB kabel zelfs met eigen voeding (!). Ik gebruik FireWire omdat dan hogere bitrates (>96kHz) ook kunnen worden afgespeeld en omdat het volgens mijnheer Weiss de beste aansluiting is. Ik denk dat het iets beter klinkt, maar dat kan ook suggestie zijn. Mijn conclusie: met SPDIF (en Toslink) zijn prima resultaten te halen, mits goed uitgevoerd (zoals zo vaak). Let wel op dat het hele circuit en alle kabels coaxiaal 75 Ohm zijn. Pink Faun schijnt van de specificaties af te wijken, wat mij dan weer doet twijfelen aan de kwaliteit. Zo krijg je namelijk een mismatch tussen de bron en de dac, met alle ellende vandien, "mooi vierkante blokgolven" kun je dan wel vergeten. Als ik de tekst goed lees leiden ze het kloksignaal rechtstreeks van het inputsignaal af dus er wordt geen poging gedaan om jitter te onderdrukken, ook dat kan een stuk beter door een goede PLL en reclocking toe te passen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 november 2013 Author Report Share Posted 20 november 2013 Hans, Werkt het in de DAC 3 net zo als in de DAC 2? De eerste hebben jullie getest, de tweede wordt beschreven! Groet, Leobus De digitale signaalverwerking is hetzelfde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 november 2013 Author Report Share Posted 20 november 2013 Als ik de tekst goed lees leiden ze het kloksignaal rechtstreeks van het inputsignaal af dus er wordt geen poging gedaan om jitter te onderdrukken, ook dat kan een stuk beter door een goede PLL en reclocking toe te passen. Voor zover ik het heb begrepen wordt het signaal wel degelijk gereclockt. In ieder geval voor de USB aansluiting. Maar laat ik die nu net wat minder vinden klinken. Met SPDIF cinch vanuit m'n CD speler, haal ik thuis ook heel goede resultaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 november 2013 Author Report Share Posted 20 november 2013 Theorie Hans. 'Tis een leuk promo verhaaltje maar verder niets bijzonders: Iedere DAC werkt intern met I2S en buffers. En ook met S/PDIF is een hele lage jitter goed mogelijk. Ik haal de SPDIF Toslink, nu uit het 3,5 mm plugje van m'n Asus EEE box PC. Of dat nu zo'n perfect geclockt signaal is betwijfel ik, maar het klinkt hier thuis wel schoon en natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 Ik haal de SPDIF Toslink, nu uit het 3,5 mm plugje van m'n Asus EEE box PC. Of dat nu zo'n perfect geclockt signaal is betwijfel ik, maar het klinkt hier thuis wel schoon en natuurlijk. Sommige versterkers met iets meer vervorming word soms ook als beter ervaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 Het is het totaal van hoe iets in elkaar gezet is. PF doet daar heel bijzonder over maar wat ze schrijven is niet veel meer dan wat basiskennis. digitale techniek en daar doen ze heel bijzonder over. Dat is net zoiets als ik aan de timmerman vertel dat ik nu zo'n superhamer heb gevonden, die timmert zo fijn. Oh ja vraagt dan de timmerman, wat is daar dan zo bijzonder aan? Nou weet je, de steel is volgens de fabrikant van heel bijzonder hout: Die is van essenhout... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 Sommige versterkers met iets meer vervorming word soms ook als beter ervaren. Kijk maar naar een buizen versterker of een platenspeler. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 Hoe zou dat nou komen...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 november 2013 Report Share Posted 20 november 2013 Marc, bedoel je een turbo karretje mvg wol Ik bedoel dat die dure dacs een heleboel remmingen hebben, waar mijn dac van een tientje van bevrijd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts